Nasiry S, Noori M, Aslzaker M. Investigating the Psychometric Properties of the Propensity to Morally Disengage Scale in a Sample of Iranian University Students: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 20 (7) :767-782
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-5966-fa.html
نصیری سعید، نوری محمد، اصلذاکر مریم. بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس گرایش به عدم تعهد اخلاقی در نمونهای از دانشجویان ایرانی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (7) :767-782
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-5966-fa.html
گروه روانشناسی بالینی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (1964 مشاهده)
زمینه و هدف: گرایش به عدم تعهد اخلاقی با رفتارهای منفی زیادی از جمله رفتار جنایی، پرخاشگری و زورگویی، سوءرفتار در محل کار و رفتار غیراخلاقی به طور کلی رابطه دارد. بنابراین سنجش میزان این متغیر برای پژوهشگران از اهمیت به سزایی برخوردار است. لذا هدف از مطالعه حاضر تعیین خصوصیات روانسنجی مقیاس گرایش به عدم تعهد اخلاقی (PMDS) در نمونهای از دانشجویان ایرانی بود.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی بر روی ۱۵۶ دانشجوی دانشگاههای تهران در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ انجام شد. مقیاس PMDS به فارسی ترجمه و به انگلیسی بازترجمه شد، و دادههای حاصل از اجرای آن از نظر روایی صوری، روایی ساختاری، روایی سازه همگرا، پایایی درونی و پایایی بازآزمایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، ضریب همبستگی، و آلفای کرونباخ انجام شد.
یافتهها: تطابق نسخههای فارسی و انگلیسی پرسشنامه با تأیید متخصصان زبان انگلیسی و روانشناسی، و قابل فهم بودن آن با تأیید گروهی ۵۰ نفره از آزمودنیهای بدون سوگیری تعیین شد. همبستگی بین نمرات PMDS و پرسشنامه عدم تعهد اخلاقی (MDS) (۹۱/۰) و نمرات آزمون و بازآزمون (۸۵/۰) معنادار بود (۰۰۱/۰>p)، و شاخصهای برازش مدل، ساختار عاملی پرسشنامه را تأیید کردند. ضریب آلفای کرونباخ نیز برای گویههای پرسشنامه برابر با ۸۰/۰ محاسبه شد.
نتیجهگیری: نسخه فارسی مقیاس گرایش به عدم تعهد اخلاقی در جامعه دانشجویان ایرانی از روایی صوری، ساختاری و سازه همگرا، و پایایی درونی و بازآزمایی برخوردار است و میتوان از آن جهت سنجش این متغیر در دانشجویان ایرانی استفاده نمود.
واژههای کلیدی: عدم تعهد اخلاقی، رفتارهای منفی، خصوصیات روانسنجی، دانشجویان ایرانی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1400/2/7 | پذیرش: 1400/4/28 | انتشار: 1400/7/26