جلد 20، شماره 8 - ( 8-1400 )                   جلد 20 شماره 8 صفحات 878-865 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taqavi H, Javidpour M, Ahmadi S. Developing a Structural Equation Model for Predicting the Sense of Belonging to School Based on Family Cohesion with the Mediating Role of Spiritual Intelligence in Secondary School Male Students in Ardabil in the Academic Year 2020-2021: A Descriptive Study. JRUMS 2021; 20 (8) :865-878
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6023-fa.html
تقوی حسین، جاویدپور مرتضی، احمدی شیرین. تدوین مدل معادلات ساختاری پیش‌بینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1400; 20 (8) :865-878

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6023-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (1603 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: حس تعلق به مدرسه به عنوان یک نیاز مهم برای عملکرد خوب دانش‌آموزان در محیط‌های یادگیری تأیید شده است. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل معادلات ساختاری پیش­بینی حس تعلق به مدرسه بر اساس انسجام خانواده با نقش میانجی هوش معنوی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم انجام گرفت.
مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش­آموزان پسر دوره­ متوسطه دوم مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داد. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به پرسش‌نامه‌های حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی و انسجام خانواده پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون­های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدل­یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که حس تعلق به مدرسه با انسجام خانواده (35/0=r، 001/0p<) و هوش معنوی (55/0=r، 001/0p<) ارتباط مثبت و معنی­دار دارد. هم­چنین هوش معنوی با انسجام خانواده ارتباط مثبت و معنی­دار داشت (37/0=r، 001/0p<). شاخص­های برازش مدل نیز مسیر انسجام خانواده به حس تعلق به مدرسه را با میانجی­گری هوش معنوی تأیید کرد.
نتیجه­گیری: به­طور کلی نتایج نشان داد که انسجام خانواده به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجی‌گری هوش معنوی در حس تعلق به مدرسه نقش دارد. در راستای نتایج به­دست آمده، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مبتنی بر روان­شناسی بهبود روابط خانواده و آموزش مهارت­های هوش معنوی به والدین و دانش­آموزان راه­کاری مفید در جهت افزایش انسجام خانواده و در نتیجه احساس تعلق به مدرسه خواهد بود.
واژه­های کلیدی: حس تعلق به مدرسه، هوش معنوی، انسجام خانواده، دانش‌آموزان، اردبیل
متن کامل [PDF 383 kb]   (803 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1908 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1400/3/3 | پذیرش: 1400/5/21 | انتشار: 1400/8/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb