Fatehi A, Ahmadinia H, Hakimi H, Rezaeian M. Evaluation of Specialized English Curriculum from the Perspective of Students of Rafsanjan Faculty of Medicine in 2021: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (8) :885-900
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6318-fa.html
فاتحی علیرضا، احمدی نیا حسن، حکیمی حمید، رضائیان محسن. بررسی برنامه درسی زبان تخصصی دانشکده پزشکی رفسنجان از دیدگاه دانشجویان در سال 1400: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (8) :885-900
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6318-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده: (864 مشاهده)
زمینه و هدف: ضرورت نیاز به استفاده از زبان انگلیسی آن را به فرصتی برای تدریس در محیط حرفهای و آکادمیک تبدیل کرده است. زبان انگلیسی برای اهداف ویژه شامل آموزش زبان انگلیسی برای افرادی است که زبان را برای مقاصدی همچون تحصیل در محیط آکادمیک و یا شغل خود نیاز دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین برنامه درسی زبان تخصصی دانشکده پزشکی انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، 301 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1400، پرسشنامه 19 سؤالی شامل چهار بعد اهداف ویژه، محتوای کتابهای درسی، استفاده از فناوریهای نوین در کلاسهای زبان تخصصی و روش ارزیابی واحد درسی را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و همبستگی Pearson مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: 175 نفر (58 درصد) از دانشجویان مورد بررسی مرد و 126 نفر (0/42 درصد) زن بودند. میانگین و انحرافمعیار سن دانشجویان، 99/1±68/23 سال بود. ارتباط سن با همه ابعاد برنامه درسی به جز محتوا، معنیدار و معکوس بود (05/0>p). دانشجویان در زمینه بعد اهداف ویژه، در سه مقطع تحصیلی (فیزیوپاتولوژی، استاجری و اینترنی)، از لحاظ فناوری (001/0>p)، ارزیابی (001/0=p) و نمره کل (001/0>p) تفاوت معنیداری با هم داشتند.
نتیجهگیری: دانشجویان از تعداد واحدهای درس زبان تخصصی، برگزاری کلاسها در صبح، تناسب تمرینهای کتب و آزمونهای چندگزینهای رضایت داشته و از در نظر گرفتن صرف نمره پایانترم و عدم وجود مطالعات موردی در کتب درسی ناراضی بودند. بنابراین، نیازسنجی و ارزیابی مداوم دانشجویان جهت آموزش بهتر لازم میباشد.
واژههای کلیدی: برنامه درسی، زبان تخصصی، دانشجو، پزشکی، رفسنجان
نوع مطالعه:
توصيفي |
موضوع مقاله:
آمار و اپيدميولوژي دریافت: 1400/9/9 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/8/28