Ghiasi N, Sedrposhan N, Abedi A, Soltani A. Effectiveness of Intervention Based on Counseling Needs on the Psychological Well-Being of Students with Dyslexia: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2022; 21 (3) :281-292
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6367-fa.html
غیاثی نجمه، سدرپوشان نجمه، عابدی احمد، سلطانی امان الله. اثربخشی مداخله مبتنی بر نیازهای مشاورهای بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با اختلال نارساخوانی: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (3) :281-292
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6367-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
چکیده: (1595 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش به دانشآموزان با اختلال نارساخوانی برای حل مشکلات ایجاد شده در زندگی آنها اهمیت زیادی دارد و درمانگران با ارائه آموزشهای مختلف سعی بر این دارند تا به شیوهای عمل نمایند که این دانشآموزان به روش بهتری زندگی کنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر نیازهای مشاورهای بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با اختلال نارساخوانی بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال نارساخوانی شهر کرمان در سال 1398 بود که تعداد 40 نفر (20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به عنوان نمونه با اجرای پرسشنامه اختلالات خواندن و با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت آموزش مشاوره مبتنی بر نیازهای مشاورهای (8 جلسه 90 دقیقهای) قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. اطلاعات پژوهش از طریق پرسشنامه بهزیستی روانشناختی Ryff (2002) جمعآوری گردید. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و تحلیل کوواریانس یک متغیره جهت تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مداخله مبتنی بر نیازهای مشاورهای در افزایش بهزیستی روانشناختی در مرحله پس آزمون مؤثر بود (001/0p<). بر اساس ضریب اتا، مقدار این تأثیر 51/0 بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، استفاده از آموزش مبتنی بر نیازهای مشاورهای بهعنوان یک مداخله روانشناختی مؤثر بهمنظور افزایش بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با اختلال نارساخوانی توصیه میشود.
واژههای کلیدی: نیازهای مشاورهای، اختلال نارساخوانی، بهزیستی روانشناختی، دانش آموز
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1400/10/11 | پذیرش: 1400/12/17 | انتشار: 1401/4/28