Rezaei A, Salehi H, Ahmadinia H, Rezaeian M. Comparison of Students' Satisfaction toward Journal Club Sessions of the Surgical Department in the Presence and Absence of an Epidemiologist or Statistics Specialist in Ali-Ibn Abi Talib Hospital in Rafsanjan in 2021:
A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (9) :939-954
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6507-fa.html
رضایی امیررضا، صالحی حسین، احمدی نیا حسن، رضائیان محسن. بررسی میزان رضایت دانشجویان از جلسات ژورنال کلاب گروه جراحی با و بدون حضور اپیدمیولوژیست یا متخصص آماری در بیمارستان علیابنابیطالب )ع( شهر رفسنجان
در سال ۱۴۰۰: مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (9) :939-954
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6507-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده: (172 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه ژورنالکلاب یکی از روشهای مؤثر در آموزش پزشکی میباشد که تقریباً در تمامی دانشگاههای علوم پزشکی استفاده میشود. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان رضایت دانشجویان از جلسات ژورنال کلاب گروه جراحی با و بدون حضور اپیدمیولوژیست یا متخصص آماری در بیمارستان علیابنابیطالب (ع) شهر رفسنجان در سال 1400 بود.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، 6 جلسه با و 8 جلسه بدون حضور متخصص تشکیل شد. جامعه هدف، تمامی دانشجویان در حال تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه علومپزشکی رفسنجان در تابستان 1400 بودند که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته 32 سؤالی که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین (انحرافمعیار) نمره رضایت در جلسات با حضور متخصص (71/16±79/78)، بهطور معنیداری بیشتر از میانگین نمره رضایت در جلسات بدون حضور متخصص (73/10±69/66) بود (001/0P<). میانگین نمره رضایت از جلسات ژورنال کلاب در جلسات با حضور متخصص برحسب مرد بودن (001/0P<)، تحصیل در مقطع کارورزی (001/0P<)، داشتن معدل کل بیشتر یا مساوی 17 (001/0P<)، داشتن تجربه شرکت در جلسات ژورنال کلاب (001/0P<)، اطلاع داشتن از موضوع مقاله (001/0P<)، مطالعه پیرامون موضوع مقاله (001/0P<)، گذراندن واحد آمارپزشکی و روش تحقیق (001/0P<)، برگزاری منظم جلسات (001/0P<)، برگزاری جلسات در ساعت مشخص (001/0P<) و برگزاری آنلاین جلسات (001/0P<)، نسبت به جلسات بدون حضور متخصص به صورت معنی داری بیشتر بود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، حضور افرادی نظیر متخصصین محترم اپیدمیولوژی و آمار، در جلسات ژورنالکلاب سبب بهبود رضایت و میزان تأثیر جلسات در آموزش دانشجویان می شود.
واژه های کلیدی: ژورنال کلاب، آموزش مبتنی بر شواهد، جراحی، اپیدمیولوژیست، متخصص آماری
نوع مطالعه:
توصيفي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي دریافت: 1401/1/31 | پذیرش: 1401/9/7 | انتشار: 1401/9/28