زمینه و هدف: عاطفه پذیری ذهنی یک دیدگاه نوین در زمینه تنظیم هیجانی است. این دیدگاه جنبه جدیدی را در حوزه تنظیم هیجانی وارد نموده است. هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای روان سنجی نسخه فارسی مقیاس عاطفه پذیری ذهنی در دانشجویان بود.
مواد و روش: روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و تحلیل عاملی است. جامعه آماری آن، تمامی دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند (سال تحصیلی 1400-1399). حجم نمونه شامل 500 شرکت کننده بود که 492 نفر وارد تحلیل شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه نیز پرسشنامه تنظیم هیجان (Emotion regulation questionnaire; ERQ)، پرسشنامه مهارتهای تنظیم هیجان (Emotion regulation skills questionnaire; ERSQ)، مقیاس کوتاه دشواری در تنظیم هیجان (Difficulties in emotion regulation scale; DERS-16)، پرسشنامه سبک عاطفی (Affective style questionnaire; ASQ)، فهرست علائم (Symptom checklist; SCL-25) و مقیاس عاطفه پذیری ذهنی (Mentalized affectivity scale; MAS) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عامل تأییدی و اکتشافی، همچنین روش پایایی آلفای کرونباخ و روایی ملاک استفاده شد.
یافتهها: یافته ها نشان داد که این مقیاس از ویژگی های روان سنجی مطلوبی برخوردار است. بررسی تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، الگوی سه مؤلفهای این مقیاس را تأیید کرد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 91/0 و برای سه مؤلفه شناسایی، پردازش و ابرازگری به ترتیب 91/0، 85/0، و 64/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: با توجه به ویژگی های مطلوب روانسنجی مقیاس عاطفهپذیری ذهنی، این مقیاس می تواند در مطالعات روانشناختی، با تمرکز بر جامعه دانشجویی مورد استفاده پژوهش گران قرار بگیرد. در کاربرد این ابزار برای جوامع آماری دیگر، رعایت احتیاط ضروری به نظر می رسد.
واژههای کلیدی: تنظیم هیجان، عاطفه پذیری ذهنی، ویژگی های روان سنجی
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |