Ethics code: IR.TABRIZU.REC.1400.075
Pak R, Mahmoud Alilou M, Bayrami M, Bakhshi Pour Roudsari A. A Comparison of Attentional Bias in Socially Anxious, Subclinical, and Normal University Students in Tabriz in 2022: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 21 (10) :1037-1054
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6730-fa.html
پاک راضیه، محمودعلیلو مجید، بیرامی منصور، بخشی پور رودسری عباس. مقایسه سوگیری توجه در دانشجویان مضطرب اجتماعی، با نشانه اضطراب اجتماعی و بهنجار در دانشگاهای شهر تبریز در سال 1401: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (10) :1037-1054
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6730-fa.html
گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز
چکیده: (1141 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی (Social anxiety disorder; SAD) رایجترین اختلال اضطرابی به شمار میرود. اغلب افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی نسبت به نشانههای تهدیدآمیز سوگیری دارند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه سوگیری توجه در دانشجویان مضطرب اجتماعی، با نشانه اضطراب اجتماعی و بهنجار در دانشگاهای شهر تبریز طراحی شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش توصیفی و جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه دانشجویان در سال تحصیلی 1400-1401 دانشگاههای شهر تبریز بود. از بین شرکت کنندگان 90 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش مصاحبه تشخیصی ساختار یافته بر اساس DSM-5(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) و پرسش نامه های اضطراب اجتماعی Connor (Connor's Social Phobia Inventory)، افسردگی Beck، اضطراب فراگیر Spitzer و آزمایه رایانه ای سوگیری توجه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره انجام گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره بر سوگیری توجه به جلوه هیجانی نشان داد که افراد گروه مضطرب اجتماعی در مقایسه با گروه بهنجار به شکل معنی داری مدت زمان بیشتری را صرف توجه به جلوههای هیجانی غم، خشم، انزجار و ترس داشتهاند (001/0>P). همچنین، افراد با نشانه اضطراب اجتماعی نسبت به گروه بهنجار مدت زمان بیشتری را صرف توجه به جلوههای هیجانی خشم داشتهاند (001/0>P).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد افراد مضطرب اجتماعی و افراد با نشانه اضطراب اجتماعی نسبت به جلوههای هیجانی سوگیری توجه نشان میدهند. دانش در مورد سوگیری توجه در افراد مضطرب اجتماعی میتواند منجر به افزایش درک و آگاهی از رفتار این فراد برای مشاوره و رواندرمانی شود.
واژههای کلیدی: اختلال اضطراب اجتماعی، دانشجو، سوگیری توجه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1401/7/21 | پذیرش: 1401/10/26 | انتشار: 1401/10/30