Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.171
Hatami A, Tabatabaeinejad F. Effectiveness of Existential Therapy on Emotional Capital, Cognitive Emotion Regulation, and Mental Well-Being of Undergraduate Female Students with Social Anxiety: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 22 (2) :129-146
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6831-fa.html
حاتمی آراد، طباطبائی نژاد فاطمه سادات. اثربخشی درمان وجودی بر سرمایه عاطفی، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی:
یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (2) :129-146
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6831-fa.html
گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
چکیده: (593 مشاهده)
زمینه و هدف: از جمله درمانهایی که میتواند در زمینه بهبود سلامت روانی و غنیسازی زندگی دانشجویان تأثیرگذار باشد، درمان وجودی است. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی درمان وجودی بر سرمایه عاطفی، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل، بر روی 30 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه خمینیشهر در سال 1400 که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند، انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی Connor و همکاران، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان Gratz، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی Ryff و پرسشنامه سرمایه عاطفی Golparvar بود. رویکرد آموزش درمان وجودی Nazari و Zarghami در 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان وجودی به طور معنیداری باعث بهبود سرمایه عاطفی، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی ذهنی در دانشجویان دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی شده و این اثربخشی در طول مدت زمان ماندگار بوده است (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاکی از تأثیر درمان وجودی بر بهبود ویژگیهای روانشناختی مورد بررسی در گروه آزمایش بود. بنابراین، پیشنهاد میشود درمانگران از روش درمان وجودی در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود سلامت روانشناختی دانشجویان استفاده نمایند.
واژههای کلیدی: اضطراب اجتماعی، بهزیستی ذهنی، تنظیم شناختی هیجان، دانشجویان دختر، درمان وجودی، سرمایه عاطفی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1401/10/17 | پذیرش: 1402/2/9 | انتشار: 1402/2/30