جلد 9، شماره 1 - ( 1-1389 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 47-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathipouri M, Ebrahimi Nejad G, Khosravi S, Rezaeian M, Pourshanazari A. The Effect of Transactional Analysis Training on Improving the Parent's Functions of High School Boy Students In Rafsanjan. JRUMS. 2010; 9 (1) :47-58
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-700-fa.html
فتحی‌پور مریم، ابراهیمی‌نژاد غلامرضا، خسروی صدرا...، رضائیان محسن، پورشانظری علی‌اصغر. تأثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای Berne بر بهبود عملکرد والدین دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1389; 9 (1) :47-58

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-700-fa.html


دانشجوكارشناسي ارشد
چکیده:   (12219 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: سعادت انسان تا حد زیادی به چگونگی ارتباط با دیگران بستگی دارد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای ] ( Transactional Analysis ) [TA اریک‌برن ( Eric Berne ) بر بهبود عملکرد والدین دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه شهر رفسنجان در سال 1388بوده است.

  مواد و روش‌ها: در این مطالعه تجربی با استفاده از روش خوشه‌ای چند مـــرحله‌ای از بیــن دبیــــرستان‌های شهــر رفسنجان تعداد 40 نفر از والدینی که از پرسش‌نامه [FAD1 (Family Assessment Device)] نمرات پایین کسب کرده بودند، انتخاب شدند و با روش تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش جای گرفتند. گروه آزمایش طی 10 جلسه (5/1 ساعت در هفته) به مدت 3 ماه تحت آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای قرار گرفتند و مجدداً پرسش‌نامه ( FAD1 ) بر روی هر دو گروه اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از تی زوجی و تحلیل مانوا ( (manova و تحلیل واریانس بررسی شدند.

  یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، میانگین نمرات عملکرد پس‎آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش معنی‎داری داشته است (به ترتیب 87/9 ± 7/134 و 72/10 ± 4/96) (0001/0 p< ) . هم‌چنین پس از آزمون، تفاوت معنی‌داری بین مؤلفه‌های عملکرد والدین (نقش، حل مساله، ابراز عواطف) در دو گروه مشاهده شد (0001/0 p< ) به‎گونه‎ای که نمرات گروه آزمایش به ترتیب از 1/42، 39 و 9/15 به 9/57، 9/57 و 9/22 افزایش یافته بود. این نکته بیانگر این است که آموزش تحلیل ارتباط محاوره‎ای باعث بهبود عملکرد والدین شده است.

  نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش تحلیل ارتباط محاوره‌ای Berne می‌تواند یک روش کاربردی برای برقراری ارتباط بالغانه و بهبود بخشیدن به ارتباطات ضعیف باشد.

واژه‌های کلیدی: تحلیل ارتباط محاوره‌ای، عملکرد والدین، دانش‌آموزان پسر، رفسنجان

متن کامل [PDF 272 kb]   (1848 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: ۱۳۸۸/۱۲/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb