جلد 22، شماره 8 - ( 8-1402 )                   جلد 22 شماره 8 صفحات 906-897 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SBMU.RETECH.REC.1400.966


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabpour Dahouei A, Abdi M, Mirzakhani Araghi N. The Relationship between Emotional Intelligence and Quality of Life among Students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 2021: A Short Report. JRUMS 2023; 22 (8) :897-906
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7012-fa.html
عرب پور داهوئی عارفه، عبدی محمدامین، میرزاخانی عراقی نوید. بررسی ارتباط هوش هیجانی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (8) :897-906

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7012-fa.html


دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (1278 مشاهده)
زمینه و هدف: شواهد از ارتباط نزدیک هوش هیجانی و کیفیت زندگی حمایت می­کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400 انجام شد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، 182 نفر از دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب و به پرسش­نامه­های استاندارد کیفیت زندگی و هوش هیجانی Bradberry-Greaves  پاسخ دادند. جهت تحلیل داده­ها از آنالیز واریانس یک­طرفه استفاده شد.
یافته­ها: آنالیز واریانس یک­طرفه نشان داد که بین نمره حیطه خودآگاهی و کیفیت زندگی (022/0=P)، نمره خود مدیریتی و کیفیت زندگی (001/0>P)، نمره مدیریت روابط و کیفیت زندگی (003/0=P) و نمره کلی هوش هیجانی و کیفیت زندگی (001/0>P)، ارتباط آماری معناداری وجود دارد.
نتیجه­گیری: یافته­های مطالعه حاضر ارتباط هوش هیجانی با کیفیت زندگی دانشجویان را تأیید می­کند. پیشنهاد می­شود دانشگاه­ها با آموزش مهارت­های هوش هیجانی، اقدام به بسترسازی مناسب جهت ارتقاء کیفیت زندگی دانشجویان نمایند.  
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، کیفیت زندگی، دانشجویان
متن کامل [PDF 687 kb]   (656 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1368 مشاهده)  
نوع مطالعه: گزارش كوتاه | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/3/15 | پذیرش: 1402/7/23 | انتشار: 1402/8/28

فهرست منابع
1. Saedi Z, Farahbakhsh K. Relation among quality of life, life style, academic performance with academic achievement in Isfahan University of Medical Sciences student’s. Educ Strateg Med Sci 2016; 9(3): 176-85. [Farsi]
2. Extremera N, Sánchez-Álvarez N, Rey L. Pathways between ability emotional intelligence and subjective well-being: Bridging links through cognitive emotion regulation strategies. Sustainability 2020; 12(5): 2111.
3. Van Rooij EC, Jansen EP, van de Grift WJ. First-year university students’ academic success: the importance of academic adjustment. Eur J Psychol Educ 2018; 33: 749-67.
4. Van Leeuwen KM, Van Loon MS, Van Nes FA, Bosmans JE, De Vet HC, Ket JC, et al. What does quality of life mean to older adults? A thematic synthesis. PloS One 2019; 14(3): e0213263.
5. Baba MM. Navigating COVID-19 with emotional intelligence. Int J of Soc Psychiatry 2020; 66(8): 810-20.
6. McGinnis EJ. Developing the emotional intelligence of undergraduate music education majors: An exploratory study using Bradberry and Greaves’ (2009) Emotional Intelligence 2.0. J Music Teach Educ 2018; 27(2): 11-22.
7. Abdullah MF, Mansor NS, Mohamad MA, Teoh SH. Quality of life and associated factors among university students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. BMJ Open 2021; 11(10): e048446
8. Maalouf E, Hallit S, Obeid S. Personality traits and quality of life among Lebanese medical students: any mediating effect of emotional intelligence? A path analysis approach. Bmc Psychology 2022; 10(1): 1-12.
9. Ware JE, Kosinski M, Keller S. SF-36 physical and mental health summary scales. A user's manual 2001; 1994: 23-34.
10. Montazeri A, Vahdaninia M, Mousavi SJ, Omidvari S. The Iranian version of 12-item Short Form Health Survey (SF-12): factor structure, internal consistency and construct validity. BMC Public Health 2009; 9(1): 1-0. [Farsi]
11. Bradberry T, Greaves J. Emotional Intelligence 2.0. TalentSmart. 2009: 23-48.
12. Ganji H, Mirhashemi M, Sabet M. Bradberry-Greaves’ emotional intelligence test: preliminary norming-process. J Thought Behav 2006; 1(2): 23-35. [Farsi]
13. Al-Huwailah A. Quality of Life and Emotional Intelligence in a Sample of Kuwait University Students. J Educ Pract 2017; 8(3): 180-5.
14. Szcześniak M, Tułecka M. Family functioning and life satisfaction: The mediatory role of emotional intelligence. Psychol Res Behav Manag 2020; 4: 223-32.
15. Boyer L, Baumstarck K, Alessandrini M, Hamidou Z, Testart J, Serres M, et al. Emotional intelligence and coping strategies as determinants of quality of life in depressed patient–caregiver dyads: An actor–partner interdependence analysis. Compr Psychiatry 2017; 74: 70-9. ‌

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb