جلد 22، شماره 10 - ( 10-1402 )                   جلد 22 شماره 10 صفحات 1120-1105 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 0 (مقاله مروری)


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arbab I, Kahrazahi M, Abbasi H, Khazaei A. Investigating and Managing the Psychological Effects of COVID-19 Outbreak on the Mental Health of Students in the Post-Corona Era: A Systematic Review. JRUMS 2024; 22 (10) :1105-1120
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7048-fa.html
ارباب اسماعیل، کهرازهی مجید، عباسی حمیدرضا، خزایی عبدالحکیم. بررسی و مدیریت آثار روان‌شناختی شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان در دوران پساکرونا: یک مطالعه مروری. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (10) :1105-1120

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7048-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده:   (624 مشاهده)
زمینه و هدف: همه‌گیری کووید-19 علاوه بر اثراتی که بر سلامت جسمانی افراد داشت، اثرات روان‌شناختی زیادی نیز بر مردم برجای گذاشته است. از جمله افراد در معرض این پیامدها، دانش‌آموزان هستند. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین راه‌کارهای مدیریت آثار روان‌شناختی شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان در دوران پساکرونا می‌باشد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه مروری نظام­مند، مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، Springer، ISI، Scopus، Science direct، Google Scholar، Magiran، Noormags و SID با استفاده از کلید واژه­های مرتبط با اهداف و موضوع پژوهش شامل کووید-19، سلامت روان دانش‌آموزان، اثرات روان‌شناختی کرونا، اختلالات روان‌شناختی دوران کرونا، راه‌کارهای مدیریت کرونا، و پساکرونا طی سال­های 2019 تا 2021 مورد جستجو قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل مقالات مطابق با معیارهای ورود و خروج، به صورت کیفی انجام گرفت و نتایج در قالب نمودار جریانی و جدول خلاصه گردید. 
یافته­ ها: نتایج بررسی 20 مقاله نهایی شامل 12 مقاله لاتین و 8 مقاله فارسی، بر اساس چک لیست معیارهای ورود و خروج بیان‌گر آن بود که شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان، پیامدهای روان‌شناختی مخرب و منفی در سه بعد آموزشی، فردی و اجتماعی بر جای گذاشته است.   
نتیجه‌گیری: به منظور مدیریت آثار روان‌شناختی بیماری کووید-19 در ابعاد مختلف (فردی، اجتماعی و آموزشی)، تدوین و ارائه یک برنامه استراتژیک و جامع به­صورت مشارکتی در نظام تعلیم و تربیت در دوران پساکرونا بر پایه سه اصل تعیین اهداف و انتخاب خط مشی، توجه به مؤلفه­های اثرگذار و مشخص نمودن عوامل اجرایی بر اساس حیطه وظایف، حقیقتی انکارناپذیر است.
واژه‌های کلیدی: کووید-19، پیامدهای روان‌شناختی کرونا، سلامت روان دانش‌آموزان، راه‌کار مدیریت بیماری کرونا، پساکرونا
 
متن کامل [PDF 309 kb]   (433 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1849 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله مروري | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1402/4/14 | پذیرش: 1402/9/27 | انتشار: 1402/10/30

فهرست منابع
1. Eyni S, Ziyar M, Ebadi M. Mental health of students during the corona epidemic: The Role of Predictors of Corona Anxiety, Cognitive Distortion, and Psychological Hardiness. Rooyesh 2021; 10(7): 25-34. [Farsi]
2. Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet 2020; 14: 1-5.
3. Maximova K, Khan MK, Dabravolskaj J, Maunula L, Ohinmaa A, Veugelers PJ. Perceived changes in lifestyle behaviours and in mental health and wellbeing of elementary school children during the first COVID-19 lockdown in Canada: Lifestyles and mental health and wellbeing of children during the lockdown. Public Health 2021; 202: 35-42.
4. Jiao WY, Wang LN, Liu J, Fang SF, Jiao FY, Pettoello-Mantovani M, et al. Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. J Pediatr 2020; 221: 264-6.
5. Bignardi G, Dalmaijer ES, Anwyl-Irvine AL, Smith TA, Siugzdaite RS, Astle DE. Longitudinal increases in childhood depression symptoms during the COVID-19 lockdown. Archives of disease in childhood 2021; 106(8): 791-7.‌
6. Maynard MS, Perlman CM, Kirkpatrick SI. Food insecurity and perceived anxiety among adolescents: An analysis of data from the 2009-2010 National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES). Journal of Hunger & Environmental Nutrition 2019; 14(3): 339- 51.
7. Aromataris E, Pearson A. The systematic review: an overview. AJN 2014; 114(3): 53-8.‌
8. Orgiles M, Morales A, Delvecchio E, Mazzeschi C, Espada JP. Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. Frontiers in psychology 2020; 11: 2986.‌
9. Elmer T, Mepham K, Stadtfeld C. Students under lockdown: Comparisons of students’ social networks and mental health before and during the COVID-19 crisis in Switzerland. Plos one 2020; 15(7): 0236337.‌
10. Castellini G, Rossi E, Cassioli E, Sanfilippo G, Innocenti M, Gironi V, et al. Longitudinal observation of general psychopathology before the COVID-19 outbreak and during lockdown in Italy. Journal of psychosomatic research 2021; 141: 110328.‌
11. Saladino V, Algeri D, Auriemma V. The Psychological and Social Impact of COVID-19: New Perspectives of Well-Being. Front Psychol 2020; 11: 577684.
12. Wang J, Wang Y, Lin H, Chen X, Wang H, Liang H, et al. Mental Health Problems Among School-Aged Children After School Reopening: A Cross-Sectional Study During the COVID-19 Post-pandemic in East China. Front Psychol 2021; 11(12): 773134.
13. Farahati M. Psychological consequences of coronavirus outbreak in society. Social impact assessment; (Special issue of the consequences of the outbreak of Corona-COVID virus 19) 2020: 207-25. [Farsi]
14. Shahyad S, Mohammadi MT. Psychological Impacts of COVID-19 Outbreak on Mental Health Status of Society Individuals: A Narrative Review. J Mil Med 2020; 22(2): 184-92. [Farsi]
15. Khoram rooz AR. Analyzing the impact of coronary constraints on lifestyle and how to cope with it, Quarterly Journal of New Strategies in Psychology and Educational Sciences 2021; 10(4): 49-56. [Farsi]
16. Bagheri Sheykhangafshe F, Alizadeh D, Savabi Niri V, Asgari F, Ghodrat G. The role of internet addiction, mindfulness and resilience in predicting students' mental health during the coronavirus 2019 pandemic. J Child Ment Health 2021; 8(3): 1-14. [Farsi]
17. Kontoangelos K, Economou M, Papageorgiou C. Mental Health Effects of COVID-19 Pandemia: A Review of Clinical and Psychological Traits. Psychiatry Investig 2020; 17(6): 491-505.
18. Singh S, Roy D, Sinha K, Parveen S, Sharma G, Joshi G. Impact of COVID-19 and lockdown on mental health of children and adolescents: A narrative review with recommendations. Psychiatry Res 2020; 293: 113429.
19. Wang G, Zhang Y, Zhao J, Zhang J, Jiang F. Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet 2020; 395(10228): 945-7.
20. Cost T, Crosbie J, Anagnostou E, Birken CS, Charach A, Monga S, et al. Mostly worse, occasionally better: impact of COVID-19 pandemic on the mental health of Canadian children and adolescents. European child & Adolescent Psychiatry 2021: 1-14.‌
21. Shafipour Motlagh F, Naderi Z, Naghsh S. Dimensions of individual psychological empowerment with the aim of managing the 2019 corona epidemic virus in order to provide a qualitative model. Journal of Applied Psychological Research 2020; 11(4): 245-61. [Farsi]
22. Turani H. Post-program in post-corona, the necessity of education today (based on the strategic radar model). Journal of Educational Psychology 2020; 16(55): 105-17. [Farsi]
23. Tajbakhsh Gh. An Analysis of the New Lifestyle of the Post-Corona Age. Strategic Studies of Public Policy 2020; 10(35): 340-60. [Farsi]
24. Asli Azad M, Farhadi T, Khaki S. The Effectiveness of Online Reality Therapy on Perceived Stress and the Avoidance of COVID-19 Improved Experiences. Journal of Health Psychology 2021; 10(38): 141-56. [Farsi] ‌

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb