جلد 24، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 79-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IUMS.REC.1402.774


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaee N, Zamandi M. Estimating the Total Cost of Student Education in the Pharmacy School of Iran University of Medical Sciences Using the Activity-Based Costing (ABC) Method in the Academic Year 2022-2023: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (1) :65-79
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7467-fa.html
میزرایی نگار، زمندی محمود. برآورد هزینه تمام شده تربیت دانشجو در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در سال تحصیلی 1402-1401: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (1) :65-79

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7467-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (335 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشگاه‌ها به ‌عنوان مراکز اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص نیازمند تخصیص بهینه بودجه هستند. روش‌های مناسب هزینه‌یابی و داشتن اطلاعات دقیق مالی ضروری است. مطالعه حاضر با هدف برآورد هزینه تمام شده تربیت دانشجو در دانشکده داروسازی با روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی است. اطلاعات هزینه‌ای از طریق مصاحبه با مسئولین مالی و اداری دانشکده و واحدهای ذیربط از جمله حسابداری و اداری و هم‌چنین اسناد قابل دسترسی در دانشکده استخراج شد. فرآیند تخصیص هزینه از مراکز فعالیت بالاسری به مراکز فعالیت نهایی انجام شد. هزینه‌های مراکز بالاسری و میانی بر اساس مبناهای تسهیم هزینه تعریف شده به مراکز فعالیت نهایی تخصیص داده شدند. سپس هزینه‌های مربوط به مراکز فعالیت نهایی، گروه‌های آموزشی، و در نهایت هزینه تمام شده دانشجو تعیین شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد.
یافته‌ها: متوسط هزینه تمام شده تربیت دانشجو در رشته دکتری عمومی داروسازی 132/069/299/3 ریال و کارشناسی ارشد امفارم 381/238/699/2 ریال برآورد شد. مجموع هزینههای بالاسری 691/323/445/20 ریال شد که سهم واحدهای نظری و عملی به ترتیب 003/030/636/7 و 688/293/809/12 ریال شدند و مجموع هزینه‌های اختصاصی 365/533/912/128 ریال شد و از این مقدار سهم واحدهای نظری و عملی به ترتیب 156/510/176/109 و 209/023/736/19 ریال بود. در این مطالعه تقریباً 90 درصد هزینه‌ها مربوط به نیروی انسانی بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه، هزینه‌های پرسنلی با اختلاف بسیار زیاد بیشترین سهم از هزینه‌ها را داشتند. لذا مهم‌ترین اولویت باید در جهت افرایش بهره‌وری نیروی انسانی باشد.
واژه‌های کلیدی: هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت، هزینه‌های آموزشی، داروسازی، اقتصاد آموزش
متن کامل [PDF 304 kb]   (139 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (171 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مديريت و اطلاع رساني پزشكي
دریافت: 1403/5/12 | پذیرش: 1403/12/15 | انتشار: 1404/2/1

فهرست منابع
1. Shahraki N, Raei B, Zare S, Rezaee R, Keshavarz DK, Bashiri F, et al. Activity Based Costing (ABC) to Calculate the Cost of Training Students in School of Management and Medical Information Sciences. JMHI 2021; 8(1): 34-9.
2. Daroudi R, Zamandi M. Estimating the cost of student training using activity-based costing (ABC) method in the department of health management and economics at the school of public health, Tehran University of Medical Sciences. Payavard Salamat 2023; 16(6): 489-503. [Farsi]
3. Aliakbar Esfahani A, Azarkhosh H. Calculation of Cost of Dental Services by Activity Based Costing (ABC) Method in a Naval Clinic in Tehran, Iran. Journal of Marine Medicine 2020; 1(4): 204-14.
4. Rostamzadeh A, Mahboob Ahari AR, Imani A. Analysis and estimation of the cost of educating students with Activity Based Costing approach (ABC). IRPHE 2023; 27(3): 87-112.
5. Berry PJ. Starting with ABC and finishing with XYZ: what financial reporting model best fits a faculty and why?. JHEPM 2014; 36(3): 305-14.
6. Ghasempour S, Rahimniya R, Rajabnezhad Z, Dargahi H. Calculating the final cost of student training by activity based costing in School of Allied Medicine, Tehran University of Medical Sciences. Payavard Salamat 2016; 10(1): 104-18. [Farsi]
7. Tasavon Gholamhoseini M, Goudarz R, Nikravesh A. Calculating the final cost of the educational services of Kerman school of Management and Information Sciences through activity-based costing. IJME 2019; 19: 282-92. [Farsi]
8. Rahimniya R, Ram M, Siavashi E, Ghasempour S, Baruni M, KHakian M, et al. Calculating the cost of student services through activity based costing method (ABC) at the department of student and cultural affairs of Tehran university of medical sciences in 2011. IJVLMS 2014; 5(2): 8-15. [Farsi]
9. Ghezeljeh TN, Rezapour A, Sharifi T, Movahed MS, Teimourizad A, Yousefi Y, et al. Analysis of the education costs of nursing and midwifery students in the autonomous hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences. IJN 2019; 14: 27-32. [Farsi]
10. Gheidi M, Gord A. The impact of simultaneous implementation of accrual accounting and activity-based costing (ABC) on decisions made and accountability by managers at Tehran university of medical science. Governmental Accounting 2018; 4(1): 49-58. [Farsi]
11. Dražić Lutilsky I, Dragija M. Activity based costing as a means to full costing–possibilities and constraints for European universities. MJCMI 2012; 17(1): 33-57.
12. von Brandt-Siemers JB. Activity-based costing in higher education: a case study of three implementations: Capella University; 2019.
13. Rezaii AA, Zamandi M, Zareiyan A, Mohammadi F. Calculation of the Cost of Training Medical Students in One of the AJA Universities of Medical Sciences Using Time-Driven Activity-Based Costing Method. JAMM 2023; 11(4).
14. Markazi Moghaddam N, Goudarzi R, Meshkani Z. Surveying activity based costing of final units (a case study in one of the armed forces hospitals). Journal of Hospital 2016; 15(1): 41-50. [Farsi]
15. Cooper R, Kaplan RS. Measure costs right: make the right decision. the CPA Journal 1990; 60(2): 38.
16. Moradi S, Hedayatizadeh-Omran A, Janbabaei G, Alizadeh-Navaei R, Panbehchi M, Geraili B, et al. Activity Based Costing of Educational Services in Faculty of Medicine in Mazandaran

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb