جلد 23، شماره 9 - ( 10-1403 )                   جلد 23 شماره 9 صفحات 827-812 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.KHU.REC.1403.059


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharei A, Kasaeei Esfahani A, Salmani A. The Effect of Mindfulness Therapy on Emotion Regulation, Cognitive Self-Awareness, and Tendency to High-Risk Behaviors in Orphaned and Poorly Monitored Adolescents: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2025; 23 (9) :812-827
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7495-fa.html
شارعی آیسان، کسایی اصفهانی عبدالرحیم، سلمانی علی. تأثیر درمان ذهن‌آگاهی بر تنظیم هیجانی، خودآگاهی شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست: یک مطالعه نیمه‌تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (9) :812-827

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7495-fa.html


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (791 مشاهده)
زمینه و هدف: نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست به‌دلیل نداشتن تجربه اجتماعی و عاطفی کافی در مقایسه با نوجوانان ساکن در خانواده، اختلالات عاطفی، رفتاری و گرایش به رفتارهای پرخطر بیشتری از خود بروز می‌دهند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر درمان ذهن‌آگاهی بر تنظیم هیجانی، خودآگاهی شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست بود.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان دختر بدسرپرست و بی‌سرپرست مقیم مراکز نگه‌داری بهزیستی شهر اردبیل در سال 1403 بود که از میان آن‌ها به روش نمونه‌گیری هدف‌مند 30 نوجوان دختر بدسرپرست و بی‌سرپرست انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه‌ 90 دقیقه‌ای درمان مبتنی بر ذهن‌آگاهی Taylor را دریافت کرد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های تنظیم هیجانی Gross و John، مقیاس خودآگاهی‌شناختی Wells و Cartwright و گرایش‌به‌رفتارهای پرخطر نوجوانان ZadehMohammadi استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه­و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان‌داد که بعد از کنترل اثرات پیش‌آزمون، تفاوت معناداری بین میانگین پس‌آزمون دو گروه در تنظیم هیجان (757/2=F، 038/0=P، 286/0=η2 خودآگاهی شناختی (289/48=F، 001/0>P، 622/0=η2) و گرایش به رفتارهای پرخطر (655/2=F، 042/0=P، 263/0=η2) وجود داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که درمان ذهن‌آگاهی بر تنظیم هیجانی، خودآگاهی شناختی و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست اثربخش است. بنابراین، می‌توان از درمان ذهن‌آگاهی در کاهش مشکلات نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: درمان ذهن‌آگاهی، تنظیم هیجانی، خودآگاهی شناختی، گرایش به خطرپذیری، نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست
 
متن کامل [PDF 351 kb]   (252 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (342 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/6/7 | پذیرش: 1403/10/11 | انتشار: 1403/11/2

فهرست منابع
1. Vahidi MB, Khanzadeh AA, Nedaee N. The Impact of Training Mothers of Autistic Children for Effective Communication Skills on Social Skills Improvement in Autistic Children. MEJDS 2017; 7: 55-70. [Farsi]
2. Barqamadi M, Asadi J, Mousazadeh H. The effect of mindfulness on the mental health in derelict and unsupervised adolescents in Gorgan city. Journal of Fundamentals of Mental Health 2017; 19: 281-6. [Farsi]
3. Alexander S, Vue Z, Sevel L, Vang C, Neikirk K, Hinton Jr A, et al. How to design a broad mindfulness program: One approach to introducing mindfulness to a STEM community within a university setting. Journal of Cellular Physiology 2024; 239(7): 312-52.
4. Lin SC, Kehoe C, Pozzi E, Liontos D, Whittle S. Research review: Child emotion regulation mediates the association between family factors and internalizing symptoms in children and adolescents–A meta‐analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry 2024; 65(3): 260-74.
5. Yang J. Childhood maltreatment, emotion regulation difficulties/externalizing problems, and sleep problems in adolescents: Direct and indirect associations among developmental trajectories. Sleep Medicine 2024; 115: 114-21.
6. Restoy D, Oriol-Escudé M, Alonzo-Castillo T, Magán-Maganto M, Canal-Bedia R, Díez-Villoria E, et al. Emotion regulation and emotion dysregulation in children and adolescents with autism spectrum disorder: A meta-analysis of evaluation and intervention studies. Clinical Psychology Review 2024; 102(41): 90-8.
7. Mograbi DC, Hall S, Arantes B, Huntley J. The cognitive neuroscience of self‐awareness: Current framework, clinical implications, and future research directions. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science 2024; 15(2): 16-70.
8. Baramake Z, Fadavi MS, Yousefi Z. The Development of a Successful Intelligence Training Package Aimed at Reducing High-Risk Behaviors in Adolescents. JARAC 2024; 6(3): 70-80.
9. Glover L. Exploring early adolescents' experiences of their challenging behaviour in a Child and Youth Care Centre (Doctoral dissertation, North-West University): 1-191.
10. Faramade IO, Olugbenga-Bello AI, Goodman OO. Sexual knowledge, risk behavior, and access to reproductive health services among orphaned adolescents in Southwest Nigeria: implications for institutionalized care. Frontiers in Global Women's Health 2023; 4: 1151099.
11. Guo Y, Yang Y, Deveaux L, Dinaj-Koci V, Schieber E, Herbert C, et al. Exploring effects of multi-level factors on transitions of risk-taking behaviors among Bahamian middle-to-late adolescents. International Journal of behavioral Development 2023; 47(3): 210-20.
12. Keihani fard Y, Salmani A, Sharei A. Investigating the effectiveness of metacognitive interpersonal therapy on the cognitive regulation of emotion and emotional inhibition in adolescents with high-risk behaviors. CPJ 2024; 11(4): 1-12. [Farsi]
13. Marashi T, Ramezankhani A, Dadipoor S, Safari-Moradabadi A. Health problem multiple behaviors in Iranian adolescents: a cross-sectional study. International Journal of Adolescence and Youth 2019; 24(2): 224-33.
14. Ghahremani L, Nazari M, Changizi M, Kaveh MH. High-risk behaviors and demographic features: a cross-sectional study among Iranian adolescents. International journal of Adolescent Medicine and Health 2021; 33(4): 2-12.
15. Hosseinian S, Nooripour R. Effectiveness of mindfulness-based intervention on risky behaviors, resilience, and distress tolerance in adolescents. International Journal of High Risk Behaviors and Addiction 2019; 8(4): 1-10.
16. Akbarpour F, Zare Bahramabadi M, Davaei M, Hassani F. Comparing the Efficacy of Mindfulness-Based Group Training and Emotion Regulation Skills in Externalizing Syndromes in Adolescents with a Tendency for Risky Behaviors. Avicenna Journal of Neuro Psycho Physiology 2021; 8(3): 129-34. [Farsi]
17. Kallapiran K, Koo S, Kirubakaran R, Hancock K. Effectiveness of mindfulness in improving mental health symptoms of children and adolescents: a meta‐analysis. Child and adolescent Mental Health 2015; 20(4): 182-94.
18. Javedani M, Aerabsheybani H, Ramezani N, Aerabsheybani K. The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) in increasing infertile couples’ resilience and reducing anxiety, stress, and depression. NeuroQuantology 2017; 15(3): 1-10.
19. Zenner C, Herrnleben-Kurz S, Walach H. Mindfulness-based interventions in schools-a systematic review and meta-analysis. Frontiers in Psychology 2014; 30(5): 603-15.
20. Davoudi Moghaddam M, Saiedmanesh M, Choobforoushzadeh A. Effectiveness of Mindful Self-Compassion (MSC) Therapy on Negative Emotions of Parentless or with Neglectful Parenting Adolescent Girls. Social Workmag 2020; 9(3): 30-8.
21. Gall MD, Gall J, Borg W. Quantitative and qualitative research methods in educational sciences and psychology. Translation: {Nasrasifhani, Ahmadreza et al.} Tehran: Samit Publications (2014). (The publication date of the original work, 1963). pp 15-38.
22. Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and social Psychology 2003; 85(2): 34-8.
23. Shahabi M, Hasani J, Bjureberg J. Psychometric properties of the brief persian version of the Difficulties in Emotion Regulation Scale (The DERS-16). Assessment for Effective Intervention 2020; 45(2): 135-43.
24. Zadeh Mohammadi A, Ahmadabadi Z, Heidari M. Construction and Assessment of Psychometric Features of Iranian Adolescents Risk-Taking Scale. IJPCP 2011; 17(3): 218-25.
25. Wells A, Cartwright-Hatton S. A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behaviour Research and Therapy 2004; 42(4): 385-96.
26. Skapinakis P. Spielberger state-trait anxiety inventory. InEncyclopedia of quality of life and well-being research 2024; 6776-6779. Cham: Springer International Publishing.
27. Bytamar JM, Saed O. Psychometric Properties of Metacognitive Beliefs about Procrastination Questionnaire in Students of Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran. Journal of Medical Education 2018; 11(30): 47-65.
28. Moloudi A, Arian H, Mahdavi M, Madah F, Roghaeeh Taghipour RT. Cognitive-behavioral therapy (CBT) in the form of Emotive Behavior Therapy (REBT) Intervention on irrational Beliefs and Anxiety of adolescent girls with social anxiety. Preventive Counseling 2022; 3(2): 47-59.
29. Taylor A, Wright K, Roberts RM, Proeve M, Turner J, Miller C. Prevention of internalizing difficulties in the middle years: Protocol for a noninferiority randomized trial of Mindfulness‐Based Cognitive Therapy for Children and Cognitive Behavioural Therapy. Early Intervention in Psychiatry 2024; 6(3): 1-10.
30. Santa Maria D, Cuccaro P, Bender K, Cron S, Fine M, Sibinga E. Feasibility of a mindfulness-based intervention with sheltered youth experiencing homelessness. Journal of Child and Family Studies 2020; 29: 261-72.
31. Antuña‐Camblor C, Gómez‐Salas FJ, Burgos‐Julián FA, González‐Vázquez A, Juarros‐Basterretxea J, Rodríguez‐Díaz FJ. Emotional Regulation as a Transdiagnostic Process of Emotional Disorders in Therapy: A Systematic Review and Meta‐Analysis. Clinical Psychology & Psychotherapy 2024; 31(3): 29-97.
32. Hayatipoor S, Bavi S, Khalafi A, Dasht Bozorgi Z, Gatezadeh A. Effects of Stress Management Training on Cognitive Avoidance and Emotion Regulation Strategies in Female Students with Social Anxiety Disorder: A Mindfulness and Emotional Schema Therapy Approach. International Journal of School Health 2024; 11(1): 40-9.
33. Galla B. How motivation restricts the scalability of universal school‐based mindfulness interventions for adolescents. Child Development Perspectives 2024.
34. Bluth K, Lathren C, Park J, Lynch C, Curry J, Harris‐Britt A, et al. Feasibility, acceptability, and depression outcomes of a randomized controlled trial of Mindful Self‐Compassion for Teens (MSC‐T) for adolescents with subsyndromal depression. Journal of Adolescence 2024; 96(2): 322-36.
35. Smith R, Persich MR, Chuning AE, Cloonan S, Woods-Lubert R, Skalamera J, et al. Improvements in mindfulness, interoceptive and emotional awareness, emotion regulation, and interpersonal emotion management following completion of an online emotional skills training program. Emotion 2024; 24(2): 431-50.
36. Marian AL, Chiriac LE, Ciofu V, Apostol MM. Understanding Risky Behavior in Sustainable Driving among Young Adults: Exploring Social Norms, Emotional Regulation, Perceived Behavioral Control, and Mindfulness. Sustainability 2024; 16(15): 66-80.
37. Akbari Chermahini S, Shafieetabar M. Investigating the relationship between adolescents' tendency toward risky behaviors and mindfulness: The moderator role of future time perspective. Journal of Research in Psychopathology 2024; 5(15): 8-15 .

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb