جلد 24، شماره 4 - ( 4-1404 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 345-330 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.YAZD.REC.1403.015

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarein F, Sedrpooshan N, Bidaki R, Fallah Yakhdani M. Developing a Tropical Model of Empowering Teenagers and Measuring Its Effectiveness on Social Adaptation and Future Orientation of Teenagers with Parental Divorce Experience. JRUMS 2025; 24 (4) :330-345
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7517-fa.html
زارعین فاطمه، سدرپوشان نجمه، بیدکی رضا، فلاح یخدانی محمد حسین. تدوین مدل بومی توانمندسازی نوجوانان و سنجش اثربخشی آن بر سازگاری اجتماعی و جهت‌گیری آینده نوجوان با تجربه طلاق والدینی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (4) :330-345

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7517-fa.html


اﺳﺘﺎدیﺎر ﮔﺮوه ﻣﺸﺎوره، واﺣﺪ یﺰد، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، یﺰد، ایﺮان
چکیده:   (91 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل بومی توانمندسازی نوجوانان و سنجش  اثربخشی آن  بر سازگاری اجتماعی و جهت­گیری آینده نوجوان با تجربه طلاق والدین بود. طرح پژوهش حاضر، آمیخته-اکتشافی بود و از نظر روش تحقیق شامل سه بخش کیفی، کمی و ترکیبی بود. بخش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. در این مرحله 12 نوجوانان با تجربه طلاق والدینی ساکن شهر یزد شرکت کردند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و با در نظر گرفتن اصل اشباع انتخاب شدند. در این بخش به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از روش کلایزی استفاده گردید که در نهایت 7 مضمون اصلی چالش­های شناختی، رشدی/تحولی، رفتاری/مقابله­ای، روانی/هیجانی، خانوادگی، اجتماعی و زمینه­ای  به دست آمد. در بخش ترکیبی به جایابی مضامین شناسایی شده در تدوین مدل توانمندسازی نوجوانان پرداخته شد و  پس از تایید اعتبار آن توسط متخصصان حوزه خانواده و ازدواج، با استفاده از راهبردهای موجود در رویکردهای نظری و  تجربی مدل توانمندسازی نوجوانان در 10 جلسه 90 دقیقه­ای تنظیم شد. در بخش کمی از روش نیمه تجربی استفاده شد. شرکت­کنندگان این بخش نوجوانان با تجربه طلاق والدینی ساکن شهر  یزد در سال 1401-1402 بودند که از میان آن­ها 30 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­های این بخش از پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و مقیاس جهت­گیری آینده سیگینیر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­های به دست آمده از این بخش از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار آماری SPSS21 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که مدل توانمندسازی بر افزایش نمرات سازگاری اجتماعی و جهت­گیری آینده نوجوانان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل تاثیرمعناداری داشت (05/0>P). با توجه به یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که استفاده از مدل توانمندسازی تدوین شده در این پژوهش می­تواند ضمن افزایش آمادگی شناختی و توانمندسازی روانی-هیجانی نوجوانان با تجربه طلاق والدینی، احتمال بروز آسیب در زندگی جدید آنها را کاهش دهد و از این طریق به رشد پس از طلاق والدینی در آنها کمک کند.
 
متن کامل [PDF 326 kb]   (24 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (38 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/6/30 | پذیرش: 1404/2/23 | انتشار: 1404/4/28

فهرست منابع
1. Jaberi S, Etemadi O, Fatehizade M, Rabbani Khorasgani A. Discovering of the Divorce Process in Iranian Men Initiator: A Qualitative Study. Journal of Divorce & Remarriage 2021; 62(2): 83-103.‌
2. Benokraitis NV. Marriages and Families, My family lab Student Access Code Card. Prentice Hall 2010, 7th Edition. pp: 240.
3. Lin L. The Effect of Parental Divorce on Children’s Mental Health in Contemporary China. IJSSH 2025; 15(1): 1-6.
4. Lazinski MJ. Young peoples’ feelings about and attitudes towards marriage: the influence of attachment style and early family functioning (Doctoral dissertation) 2016; 34-6.
5. Servidio R, Scaffidi Abbate C, Costabile A, Boca S. Future Orientation and Symptoms of Anxiety and Depression in Italian University Students during the COVID-19 Pandemic: The Role of Resilience and the Perceived Threat of COVID-19. In Healthcare. Multidisciplinary Digital Publishing Institute 2022; 10(6): 974.
6. Chainey C, Burke K, Haynes M. Does parenting moderate the association between adverse childhood experiences and adolescents’ future orientation? Journal of Child and Family Studies 2022; 1-17.‌
7. Lindstrom Johnson S, Blum RW, Cheng TL. Future orientation: A construct with implications for adolescent health and wellbeing. IJAMH 2014; 26(4): 459-68.
8. Bellis MA, Hughes K, Ford K, Rodriguez GR, Sethi D, Passmore J. Life course health consequences and associated annual costs of adverse childhood experiences across Europe and North America: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Public Health 2019; 4(10): e517-e28.‌
9. Slametiningsih Y, Achir YSH, Imam NR, Mustika S, Raden II. School-Based Mindfulness Enhances Psychological Well-Being in Adolescents after Parental Divorce: A Systematic Review. Journal Promkes (JIJHPHE) 2025; 13(SI1): 235-45.
10. Din S, Shah M, Jamal H, Bilal M. Rehabilitation and social adjustment of people with burns in society. Burns 2015; 41(1): 106-9.‌
11. Hamama L, Ronen-Shenhav A. Self-control, social support, and aggression among adolescents in divorced and two-parent families. Children and Youth Services Review 2012; 34(5): 1042-49.‌
12. Hong SH, Kim EY. Differences in Adolescent Children's Psycho-Social Adjustment by Marital Conflict and Divorce of Parents. KJCS 2005; 26(2): 163-73.‌
13. Xu J. When Marriage Falls: How Does Parental Divorce Affect Teenagers Interpersonal Development? Humanities and Social Science Research (ICHSSR) 2022; 644: 2132-37
14. Ramezanzadeh S, Etemadi O, Asanjarani F. A constructivist grounded study on children's perception of loneliness after parental divorce. Qualitative Research Journal 2022; 22(4): 464-77.‌
15. Fitzsimons EM. Character education: A role for literature in cultivating character strengths. Applied Positive Psychology (MAPP) Capstone Projects, University of Pennsylvania 2013: 135-50.
16. Seligman ME, Steen TA, Park N, Peterson C. Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American Psychologist 2005; 60(5): 410-21.
17. Creswell JW, ClarkV LP. Designing and conducting mixed methods research. Sage publications, 2017; Los Angeles. SAGE Publication. 3th Edition. pp: 51-64.
18. Guba EG, Lincoln S. Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research 1994; 2(163-194): 105.‌
19. salehi kozani, P., ahmadi, H., yarahmadi, Y. Developing a Comprehensive Package of Educational-Psychological Empowerment Based on the Lived Experience of Adolescent Girls in Divorced Families and Investigating Its Effectiveness on Their Social Adjustment. Journal of Applied Psychological Research, 2025; .365801.644737.
20. Montgomery G. The Use of the California Test of Personality in Identifying Children’s Personality Pr ersonality Problems. Washington: Central Washington University; 1959: 4-5.
21. Ebrahimi M, Kamiabi M, Hajipoor AN, Soltani A. Investigating the factor structure and validating the short Form of the california sccial adaptation scale in abused teenagers in Kerman city in the corona crisis: A descriptive study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2022; 21(9): 923-38.
22. Seginer R. Future Orientation: Developmental and Ecological Perspectives. New York: Springer Series 2016; 7(1): 1-258.
23. Javdan M, Raies Sadi RH. The role of psychological needs on future education orientation and academic identity students. Journal of Educational Psychology Studies 2020; 17(38): 25-46.‌
24. Zarein F, Sedrpooshan N, Bidaki R, Fallah Yakhdani M. Analyzing the lived experiences of teenage Girls with the experience of parental divorce: A Phenomenological Research. JRUMS 2024; 23 (6):524-540. [Farsi]
25. Lawshe CH. A Quantitative Approach to Content Validity. Personnel Psychology 1975; 28: 563-75.
26. Waltz CF, Bausell RB. Nursing research: Design, statistics, and computer analysis (2nd Edition). Philadelphia: F. A. Davis. 1981; pp: 341-2.
27. Ayatmehr F, Khaleghi M, Mohammadkhani S, Ghiasi H. The Efficacy of Education of Adolescent Empowerment in Prevention of Risky Behaviors in Child Labor. Social workmag 2015; 4(1): 16-23. [Farsi]
28. Kavian M, Khojaste Kashani A, Tahami E. Psychological first aid for children of divorce: A Literature Review. Rooyesh 2016; 5(3): 185-202. [Farsi]
29. Ahmadi Z, Mehrabi HA. Relationship between social support and resilience with posttraumatic growth: the mediating role of stress coping styles. Journal of Psychology New Ideas 2020; 5(9): 1-13.‌ [Farsi]
30. Esmaeily M, Taheri chamali J, Ghaseminiaie F, Haghani Zemeydani M. Investigating the effective strategies of adolescents in dealing with grief caused by parental. Rooyesh 2022; 11(4): 99-106. [Farsi]
31. AliDadashi F, Sasani M, Gol Mohammadnejad G. Investigating the effectiveness of teaching positive thinking skills on the life expectancy and self-efficacy of second year high school students in Tabriz. Journal of Psychology New Ideas 2022; 13(17): 1-15.‌ [Farsi]
32. Pustchian T, Rezaee O. The effectiveness of group logo therapy on life expectancy and resilience among divorced women. Iranian Journal of Psychiatric Nursing 2018; 5(6): 45-52.‌ [Farsi]
33. Khalilpour F, Dartaj F, Asadzadeh H, Sadipour E, Sheivandi K. The effectiveness of the cognitive-emotional empowerment training package on the spatial ability and inhibitory control of female students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry 2024; 10(6): 91-107. [Farsi]
34. Seligman ME. Csikszentmihalyi M. Positive psychology: An introduction. American Psychological Association 2000; 55(1): 5.
35.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb