جلد 24، شماره 5 - ( 5-1404 )                   جلد 24 شماره 5 صفحات 451-438 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1403.079


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadri Damirchi E, Noroozi Homayoon M, Hatami Nejad M. Developing a Model of Social Anxiety in Students Based on Insecure Attachment Styles and Fear of Failure with the Mediating Role of Rumination: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (5) :438-451
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7627-fa.html
صدری دمیرچی اسماعیل، نوروزی همایون محمدرضا، حاتمی نژاد محمد. تدوین مدل اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان بر اساس سبک‌های دلبستگی ناایمن و ترس از شکست با نقش میانجی نشخوار فکری: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (5) :438-451

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7627-fa.html


استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ، ایران.
چکیده:   (349 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان تحت تأثیر عوامل فردی و شناختی شکل می‌گیرد و سبک‌های دلبستگی ناایمن و ترس از شکست از مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های آن هستند. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان بر اساس سبک‌های دلبستگی و ترس از شکست با نقش میانجی نشخوار فکری انجام شد.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان اردبیل در سال ‌تحصیلی 1403-1402 بوده است که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، 119 پسر و 161 دختر (280 دانش‌آموز) انتخاب شدند و پرسش نامه‌های اضطراب اجتماعی، ترس از شکست، سبک‌های دلبستگی و نشخوار فکری را تکمیل کردند. جهت تجزیه و ‌تحلیل داده‌ها از تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که سبک‌های دلبستگی ناایمن (45/0=β، 001/0P<) و ترس از شکست (37/0=β، 001/0P<) اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر اضطراب اجتماعی داشت. هم‌چنین، سبک‌های دلبستگی ناایمن (32/0=β، 001/0P<) و ترس از شکست (57/0=β، 001/0P<) اثر مستقیم با نشخوار فکری داشتند. در نهایت، نشخوار فکری اثر مستقیم و معنادار با اضطراب اجتماعی داشت (15/0=β، 001/0P<). هم‌چنین، نقش میانجی نشخوار فکری با توجه به عبور نکردن بازه اطمینان از صفر تأیید شد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که سبک‌های دلبستگی ناایمن و ترس از شکست تأثیر معناداری بر اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارند و نشخوار فکری این رابطه را میانجی‌گری می‌کند. این نتایج بر اهمیت مداخلات شناختی-هیجانی در کاهش اضطراب اجتماعی تأکید دارند. توصیه می‌شود برنامه‌های آموزشی و درمانی برای بهبود تنظیم هیجانی و اصلاح الگوهای شناختی اجرا شوند.
واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، سبک‌های دلبستگی، ترس از شکست، نشخوار فکری، دانش‌آموزان

متن کامل [PDF 415 kb]   (196 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (199 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/10/25 | پذیرش: 1404/3/13 | انتشار: 1404/5/28

فهرست منابع
1. Li J, Li J, Jia R, Wang Y, Qian S, Xu Y. Mental health problems and associated school interpersonal relationships among adolescents in China: a cross-sectional study. Child and adolescent psychiatry and mental health. 2020;14:1-10.
2. Nordahl H, Anyan F, Hjemdal O, Wells A. Metacognition, cognition and social anxiety: A test of temporal and reciprocal relationships. Journal of Anxiety Disorders. 2022;86:102516.
3. Hatami Nejad M, Mikaeili N, Sadeghi Niri E. Modeling the Role of Parent-Child Conflict in Predicting Social Anxiety with the Mediation of Anxiety Sensitivity. Journal of Family Relations Studies. 2024;4(14):4-13.
4. Hadadi S, Tamannaeifar M. The Comparison of Maladjusted Perfectionism, Maladaptive Cognitive Emotion Regulation and Rumination in Adolescents with High and Low Social Anxiety. Social Psychology Research. 2022;12(45):1-26. [Farsi].
5. Kooraki M, Hashemi SE, Mehrabizadeh Honarmand M, Peymannia B. Effectiveness of Cognitive Behavioral Psychodrama Group Therapy in Treating Self-Focused Attention and Social Anxiety of Adolescent Girls: A Randomized Clinical Trial. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology. 2023;29(2):156-69. [Farsi].
6. Villarama JA, Ayeras SRF, Bumanlag JB, De Guzman BFD, Reyes BMB, Ruiz AKF. Too Anxious to Speak: Assessing the Impact of Social Anxiety on High School Students’ Self-Esteem, Academic Performance, and Coping Strategies. Journal of Interdisciplinary Perspectives. 2024;2(7):1-.
7. Naor-Ziv R. Insecure attachment styles in adolescents at risk for eating disorders. Clinical Child Psychology and Psychiatry. 2025:13591045241293167.
8. Bowlby J. Attachment and loss: retrospect and prospect. American journal of Orthopsychiatry. 1982;52(4):664.
9. Ho Gavazza J. The New Rules of Attachment: How to Heal Your Relationships, Reparent Your Inner Child, and Secure Your Life Vision Hardcover. Balance. 2024.
10. Hatami Nejad M, Noroozi Homayoon M, Sadeghi M, Sadri Damirchi E. Development of a student social anxiety model based on uncompromising perfectionism and experiential avoidance with a mediating role of difficulty in emotion regulation. Journal of Applied Psychological Research. 2024.
11. Ogińska-Bulik N, Michalska P. The relationship between emotional processing deficits and posttraumatic stress disorder symptoms among breast cancer patients: The mediating role of rumination. Journal of clinical psychology in medical settings. 2020;27(1):11-21.
12. Konda DD, Saudi ANA, Thalib T. Fear of Failure Dan Student Engagement: Studi Korelasional Pada Mahasiswa Di Kota Makassar. Jurnal Psikologi Karakter. 2024;4(1):155-62.
13. Germer CK, Neff KD. Self‐compassion in clinical practice. Journal of clinical psychology. 2013;69(8):856-67.
14. Bugay-Sökmez A, Manuoğlu E, Coşkun M, Sümer N. Predictors of rumination and co-rumination: the role of attachment dimensions, self-compassion and self-esteem. Current Psychology. 2023;42(6):4400-11.
15. Marques H, Brites R, Nunes O, Hipólito J, Brandão T. Attachment, emotion regulation, and burnout among university students: a mediational hypothesis. Educational Psychology. 2023;43(4):344-62.
16. Choi B. I’m Afraid of not succeeding in learning: Introducing an instrument to measure higher education students’ fear of failure in learning. Studies in Higher Education. 2021;46(11):2107-21.
17. Bintaş-zörer p, dirik g. Social anxiety from an attachment theory perspective: the mediating role of early maladaptive schema domains and rejection sensitivity. Journal of evidence-based psychotherapies. 2023;23(2).
18. Çarıkçı-Özgül DN, Işık Ü. Exploring adult attachment and anxiety: the role of intolerance of uncertainty and social support. Current Psychology. 2024:1-9.
19. Alizadeh S. The relationship between shyness and students' social anxiety using the mediating role of perceived fear of failure and stress. Management and Educational Perspective. 2021;3(2):1-24. [Farsi].
20. Fredrick JW, Luebbe AM. Fear of positive evaluation and social anxiety: A systematic review of trait-based findings. Journal of affective disorders. 2020;265:157-68.
21. Gómez-López M, Courel-Ibáñez J, Granero-Gallegos A. Profiles of motivation, fear of failure and anxiety in young handball players: A cross-sectional study. International Journal of Sports Science & Coaching. 2021;16(3):658-69.
22. Edgar EV, Richards A, Castagna PJ, Bloch MH, Crowley MJ. Post-event rumination and social anxiety: A systematic review and meta-analysis. Journal of Psychiatric Research. 2024.
23. Wu P, Cao K, Feng W, Lv S. Cross-lagged analysis of rumination and social anxiety among Chinese college students. BMC Psychology. 2024;12(1):28.
24. Singh a, tripathi k. Exploring the relationship between social anxiety, rumination and resilience. International journal of interdisciplinary approaches in psychology. 2024;2(5):555: 73-: 73.
25. Liu Y, Shi Y, Zhang L, Hou L. Rumination mediates the relationships between social anxiety and depression with problematic smartphone use in Chinese youth: A longitudinal approach. International Journal of Mental Health and Addiction. 2024:1-17.
26. Tavousi MN, Hashemi NS. The Relationship Between Perfectionism and Depression and Social Anxiety in Social Media Users: Emphasizing the Mediating Role of Rumination. Journal of Assessment and Research in Applied Counseling (JARAC). 2024;6(2):152-60.
27. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling (5th ed.): Guilford Publications.; 2023.
28. Connor KM, Davidson JR, Churchill LE, Sherwood A, Weisler RH, Foa E. Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): New self-rating scale. The British Journal of Psychiatry. 2000;176(4):379-86.
29. Derogatis L. Lipman, RS, & Covi, L. SC1-90: An outpatient psychiatric rating scale-preliminary report Psvchopharmacologv Bulletin. 1977;9:13-28.
30. Hassanvand Amouzadeh M. Validity and reliability of social phobia inventory in students with social anxiety. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2016;26(139):166-77.
31. Nakie G, Segon T, Melkam M, Desalegn GT, Zeleke TA. Prevalence and associated factors of depression, anxiety, and stress among high school students in, Northwest Ethiopia, 2021. BMC psychiatry. 2022;22(1):739.
32. Obadeji A, Kumolalo BF. Social anxiety disorder among undergraduate students: exploring association with self-esteem and personality traits. World Social Psychiatry. 2022;4(1):24-30.
33. Conroy DE, Willow JP, Metzler JN. Multidimensional fear of failure measurement: The performance failure appraisal inventory. Journal of applied sport psychology. 2002;14(2):76-90.
34. Narimani m, Herangza m. The Effect of Cognitive Avoidance and Fear of Failures on Academic Procrastination: The Mediating Role of the Difficulty of Emotion Regulation in Second Middle School Students. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2024;4(24):140-26.
35. Besharat MA. Adult attachment inventory: Questionnaire, instruction and scoring key (Persian version). 2013.
36. Hazan C, Shaver P. Romantic love conceptualized as an attachment process. J Pers Soc Psychol. 1987;52(3):511-24.
37. Collins NL, Read SJ. Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of personality and social psychology. 1990;58(4):644.
38. Nolen-Hoeksema S, Morrow J. A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. Journal of personality and social psychology. 1991;61(1):115.
39. Asadi S, Abedini M, Poursharifi H, Nikokar M. The Relationship between Intolerance of Uncertainty and Rumination with Worry on Student Population. Journal of Clinical Psychology. 2012;4(4):83-92.
40. Bollen KA. Structural equations with latent variables (1st ed.): John Wiley & Sons; 1989.
41. MacCallum RC, Browne MW, Sugawara HM. Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological methods. 1996;1(2):130.
42. Hu Lt, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal. 1999;6(1):1-55.
43. Hodapp V. Anxiety, fear of failure, and achievement: Two path-analytical models. Anxiety Research. 1989;1(4):301-12.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb