جلد 24، شماره 8 - ( 8-1404 )                   جلد 24 شماره 8 صفحات 758-743 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1404.018

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajloo N, Pourabdol S, Razavi L. Psychometric Properties of a Short Form of the Child–Adolescent Perfectionism Scale (CAPS-SF): A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (8) :743-758
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7802-fa.html
حاجلو نادر، پورعبدل سعید، رضوی لعیا. بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه کوتاه مقیاس کمال‌گرایی کودک و نوجوان (CAPS-SF): یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (8) :743-758

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7802-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (8 مشاهده)
چکیده
مقدمه: کمال‌گرایی در کودکان و نوجوانان، به‌عنوان یک سازه مهم در سلامت روان، می‌تواند نتایج مثبت یا منفی به دنبال داشته باشد. این پژوهش با هدف تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه کوتاه مقیاس کمال‌گرایی کودک و نوجوان (Short Form of the Child–Adolescent Perfectionism Scale; CAPS-SF) در جمعیت ایران انجام شد تا ابزاری معتبر و کارآمد برای ارزیابی آن فراهم گردد.
مواد و روش‌ها: در پژوهش توصیفی حاضر، جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پایه‌های پنجم تا نهم مدارس ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بود. نمونه پژوهش متشکل از ۲۱۶ دانش‌آموز بود که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای بررسی روایی همگرا و واگرا از مقیاس‌های افسردگی، اضطراب و استرس، پرسش‌نامه سلامت عمومی و پرسش‌نامه عزت نفس استفاده شد. پایایی مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی بازآزمایی مورد بررسی قرار گرفت و داده‌ها با تحلیل عاملی تأییدی و ضریب همبستگی Pearson تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که پایایی مقیاس مطلوب است. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 79/0، برای زیرمقیاس‌های "کمال‌گرایی تجویز شده از سوی جامعه" 87/0 و برای "کمال‌گرایی خودمحور" 89/0 به‌دست آمد. هم‌چنین، ضریب پایایی بازآزمایی برای کل مقیاس 83/0 و برای زیرمقیاس‌ها به ترتیب 88/0 و 85/0 گزارش شد که همگی در سطح قابل قبولی قرار داشتند.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از آن بود که نسخه کوتاه مقیاس کمال‌گرایی کودک و نوجوان، از ساختار عاملی، پایایی و روایی مناسبی در جمعیت دانش‌آموزان ایرانی برخوردار است و احتمالاً می‌تواند به‌عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌ها و موقعیت‌های بالینی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: کمال‌گرایی، تکرارپذیری، مطالعه اعتبارسنجی
ارجاع: حاجلو ن، پورعبدل س، رضوی ل. بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه کوتاه مقیاس کمال‌گرایی کودک و نوجوان (CAPS-SF): یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24، شماره 8، صفحات: 758-743.

 
متن کامل [PDF 436 kb]   (5 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1404/5/21 | پذیرش: 1404/7/30 | انتشار: 1404/8/28

فهرست منابع
1. Ferber KA, Chen J, Tan N, Sahib A, Hannaford T, Zhang B. Perfectionism and social anxiety: A systematic review and meta-analysis. Clin Psychol Sci Pract 2024; 31(3); 329-43.
2. Hewitt PL, Flett GL. Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. J Pers Soc Psychol 1991; 60(3): 456–70.
3. Vecchione M. Values and perfectionism: There is more beyond achievement. Personal Individ Differ 2024; 226: 112689.
4. Callaghan T, Greene D, Shafran R, Lunn J, Egan SJ. The relationships between perfectionism and symptoms of depression, anxiety and obsessive-compulsive disorder in adults: a systematic review and meta-analysis. Cogn Behav Ther 2024; 53(2): 121-32.
5. Xiong Z, Liu C, Song M, Ma X. The relationship between maladaptive perfectionism and anxiety in first-year undergraduate students: A moderated mediation model. Behav Sci 2024; 14(8): 628.
6. Liu L, Wang W, Lian Y, Wu X, Li C, Qiao Z. Longitudinal impact of perfectionism on suicidal ideation among Chinese college students with perceived academic failure: The roles of rumination and depression. Arch Suicide Res 2024; 28(3): 830-43.
7. Smith MM, Sherry SB, Mushquash AR, Saklofske DH, Gautreau CM, Nealis LJ. Perfectionism erodes social self-esteem and generates depressive symptoms: Studying mother-daughter dyads using a daily diary design with longitudinal follow-up. J Res Pers 2017; 71: 72-9.
8. Fang F, Wang J. The relationship between attachment and depression among college students: the mediating role of perfectionism. Front Psychol 2024; 15: 1352094.
9. Bien K, Wagner J, Brandt ND. Who tends to be a perfectionistic adolescent? Distinguishing perfectionism from excellencism and investigating the links with the Big Five and self‐esteem. Br J Psychol 2024; 116(1): 108-130.
10. Osenk I, Williamson P, Wade TD. Does perfectionism or pursuit of excellence contribute to successful learning? A meta-analytic review. Psychol Assess 2020; 32(10): 972-983.
11. Flett GL, Hewitt PL, Besser A, Su C, Vaillancourt T, Boucher D, et al. The Child–Adolescent Perfectionism Scale: Development, psychometric properties, and associations with stress, distress, and psychiatric symptoms. J Psychoeduc Assess 2016; 34(7): 634-52.
12. Bento C, Pereira AT, Azevedo J, Saraiva J, Flett GL, Hewitt PL, Macedo A. Development and validation of a short form of the child–adolescent perfectionism scale. J Psychoeduc Assess 2020; 38(1): 26-36.
13. Pourabdol S. Psychometric properties of the Mind-Wandering Questionnaire. J Clin Psychol Stud 2023; 14(51): 91–118. [Farsi]
14. Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behav Res Ther 1995; 33(3): 335-43.
15. Besharat MA. Investigating the psychometric properties of the Difficulty in Emotion Regulation Scale. Research report, University of Tehran; 2006. [Farsi]
16. Goldberg D, Williams P. General health questionnaire (GHQ). Swindon (Wiltshire): nferNelson; 2000.
17. Yaghoubi H, Karimi M, Omidi A, Barooti I, Abedi M. Validity and factor structure of the General Health Questionnaire (12-GHQ) in students. J Behav Sci 2012; 6(20): 153–60. [Farsi]
18. Rosenberg M. Rosenberg self-esteem scale. J Relig Health 1965.
19. Ziaei F, Ghanbari H. Psychometric properties of the Rosenberg self-esteem scale. Ravansanji 2022; 10(37): 10-12. [Farsi]
20. Gefen D, Straub D, Boudreau MC. Structural equation modeling and regression: Guidelines for research practice. Commun Assoc Inf Syst 2000; 4(1): 1-77.
21. Nunnally JC, Bernstein IH. Psychometric theory. 3rd ed. New York, NY: McGraw-Hill; 1994..

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb