جلد 1، شماره 4 - ( 9-1381 )                   جلد 1 شماره 4 صفحات 224-230 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vafaei A, Rashidy-Pour A, Mantehgi M, Jalal A, Taherian A, Miladi-Gorgi H et al . Differential Effects of The Right and Left Accumbens Nucleus InActivation on Retrieval of Memory in Rats. JRUMS. 2002; 1 (4) :224-230
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-92-fa.html
وفایی عباسعلی، رشیدی‌پور2 علی، منطقی محمود، جلال علی، طاهریان عباسعلی، میلادی گرجی حسین و همکاران.. اثر متفاوت غیر فعال سازی موقتی دو طرفه و یک طرفه هسته اکومبنس بر حافظه در موش صحرایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1381; 1 (4) :224-230

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-92-fa.html


چکیده:   (16294 مشاهده)
خلاصه

سابقه و هدف: شواهد زیادی‌ نشان‌ می‌دهد که‌ دو نیمکره‌ مغز نقش‌ متفاوتی‌ در ذخیره‌ حافظه‌ هیجانی‌ دارند. هدف‌ این‌ مطالعه‌ بررسی‌ نقش‌هسته‌ اکومبنس‌ به صورت‌ دو طرفه‌ و یک‌ طرفه‌ (طرف‌ راست‌ و چپ‌) مغز بر به‌ خاطرآوری‌ اطلاعات‌ حافظه تازه‌ آموخته‌ شده‌ در مدل‌ یادگیری‌احترازی‌ غیر فعال‌ می‌باشد.

مواد و روش‌ها: این پژوهش تجربی بوده و در طی آن از 70 سر موش صحرایی نر آلبینو از نژاد ویستاربا وزن 220 تا 250 گرم‌ استفاده‌ شد .ابتدا به‌ صورت‌ دو طرفه‌ روی‌ هسته‌ اکومبنس‌ کانول‌ راهنما گذاشته‌شد و یک‌ هفته‌ بعد، موش‌ در دستگاه‌ احترازی‌ غیرفعال‌ آموزش‌ داده‌ شد (1 میلی‌ آمپر شوک‌ DC، برای‌ مدت‌ 3 ثانیه‌ ) 2و 4و 6 روز بعد (یک‌ ساعت‌ قبل‌ از ارزیابی‌ به‌ خاطرآوری‌ اطلاعات‌) به‌ منظور غیرفعال‌ سازی‌ نواحی‌ مزبور تترودوتوکسین‌ (5 نانوگرم‌ در 1میکرولیتر به‌ ازای‌ هر طرف‌) به‌ صورت‌ دو طرفه‌ و یک‌ طرفه‌ داخل‌ هسته‌های‌ فوق‌ تزریق‌ شد. 48 ساعت‌ بعد آزمون به خاطرآوری‌ انجام‌ شد که‌ در طی‌ آن‌ مدت‌ زمانی‌ که‌ طول‌ می‌ کشید تا حیوان‌ وارد محفظه‌ تاریک‌ دستگاه‌ شود و مدت‌ زمانی‌ ک‌ در محفظه‌ تاریک‌باقی‌ می‌ ماند (در طی‌ 10 دقیقه‌ آزمون) یادداشت‌ شد وبه‌ عنوان‌ معیار میزان‌ حافظه‌ در نظر گرفته‌ شد.

یافته‌ها: نتایج‌ نشان‌ می‌دهد که‌ غیرفعال‌سازی‌ هسته‌ اکومبنس‌ به‌ طوردو طرفه‌ وتنهاطرف راست‌ 2 و4 روز بعد از آموزش، به‌ خاطرآوری‌ اطلاعات‌ تازه‌ آموخته‌ شده‌ را مختل‌ می‌کند (01/0p<). درحالی‌ که‌ غیرفعال‌ سازی‌ هسته‌ اکومبنس‌ طرف چپ‌ هسته‌ و همچنین 6 روز بعد از آموزش اثر معنی‌داری‌ بر ذخیره‌ حافظه‌ هیجانی‌ نداشت‌.

نتیجه‌گیری : یافته‌های‌ فوق‌ نشان‌می‌دهدکه‌ هسته اکومبنس‌ نقش‌ مهمی‌ در به‌ خاطرآوری‌ اطلاعات‌ تازه‌ آموخته‌ شده‌ دارد و ضمناً هسته‌ اکومبنس‌ طرف‌ راست‌ نقش‌بسیار مهم‌تری‌ نسبت به طرف چپ دارد.

واژه‌های کلیدی: تترودوتوکسین، هسته اکومبنس، حافظه، یادگیری احترازی غیر فعال ، غیر فعال سازی 

متن کامل [PDF 305 kb]   (1775 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فيزيولوژي
دریافت: ۱۳۸۴/۹/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۳/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb