سابقه و هدف: شواهد زیادی نشان میدهد که دو نیمکره مغز نقش متفاوتی در ذخیره حافظه هیجانی دارند. هدف این مطالعه بررسی نقشهسته اکومبنس به صورت دو طرفه و یک طرفه (طرف راست و چپ) مغز بر به خاطرآوری اطلاعات حافظه تازه آموخته شده در مدل یادگیریاحترازی غیر فعال میباشد.
مواد و روشها: این پژوهش تجربی بوده و در طی آن از 70 سر موش صحرایی نر آلبینو از نژاد ویستاربا وزن 220 تا 250 گرم استفاده شد .ابتدا به صورت دو طرفه روی هسته اکومبنس کانول راهنما گذاشتهشد و یک هفته بعد، موش در دستگاه احترازی غیرفعال آموزش داده شد (1 میلی آمپر شوک DC، برای مدت 3 ثانیه ) 2و 4و 6 روز بعد (یک ساعت قبل از ارزیابی به خاطرآوری اطلاعات) به منظور غیرفعال سازی نواحی مزبور تترودوتوکسین (5 نانوگرم در 1میکرولیتر به ازای هر طرف) به صورت دو طرفه و یک طرفه داخل هستههای فوق تزریق شد. 48 ساعت بعد آزمون به خاطرآوری انجام شد که در طی آن مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان وارد محفظه تاریک دستگاه شود و مدت زمانی ک در محفظه تاریکباقی می ماند (در طی 10 دقیقه آزمون) یادداشت شد وبه عنوان معیار میزان حافظه در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که غیرفعالسازی هسته اکومبنس به طوردو طرفه وتنهاطرف راست 2 و4 روز بعد از آموزش، به خاطرآوری اطلاعات تازه آموخته شده را مختل میکند (01/0p<). درحالی که غیرفعال سازی هسته اکومبنس طرف چپ هسته و همچنین 6 روز بعد از آموزش اثر معنیداری بر ذخیره حافظه هیجانی نداشت.
نتیجهگیری : یافتههای فوق نشانمیدهدکه هسته اکومبنس نقش مهمی در به خاطرآوری اطلاعات تازه آموخته شده دارد و ضمناً هسته اکومبنس طرف راست نقشبسیار مهمتری نسبت به طرف چپ دارد.
واژههای کلیدی: تترودوتوکسین، هسته اکومبنس، حافظه، یادگیری احترازی غیر فعال ، غیر فعال سازی
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |