زمینه و هدف: موضوع مهارتهای زندگی در تحول کلی افراد، نقش محوری دارد. مهارتهای زندگی با تحول شخصی، هوشی، هیجانی و جسمانی افراد مرتبط هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب و پرخاشگری دانشجویان تازه وارد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در سال تحصیلی 1390-1389 انجام شده است.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی و طرح آن پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه ک نترل انجام شد. این مطالعه روی 40 نفر از دانشجویان تازه وارد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در سال تحصیلی 1390-1389 که از طریق نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدهاند ، انجام شد . برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری ( Boss & Perry ) و مقیاس اضطراب رگه حالت اسپیلبرگر( Speilberger ) استفاده شد. برنامه آموزش مهارتهای زندگی طی 10 جلسه 60 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه گردید.
یافتهها : نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی موجب کاهش معنیدار اضطراب (001/0= p و 47 / 33= F ) و پرخاشگری (001/0= p و 57/30= F ) دانشجویان در گروه آزمایش شده است.
نتیجهگیری: با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش و اهمیت مهارتهای زندگی، توجه به این مهارتها یک ضرورت اجتماعی است که از طریق آن میتوان به ارتقای وضعیت روانشاختی دانشجویان کمک کرد.
واژههای کلیدی: مهارتهای زندگی، اضطراب، پرخاشگری، دانشجویان
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |