جلد 16، شماره 11 - ( 12-1396 )                   جلد 16 شماره 11 صفحات 1024-1013 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiee Z. The Validity and Reliability of Thriving Scale Among the Students of the University of Isfahan in 2017 . JRUMS 2018; 16 (11) :1013-1024
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4010-fa.html
شفیعی زهرا، فاتحی زاده مریم. روایی و پایایی مقیاس کامیابی در دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1396 . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1396; 16 (11) :1013-1024

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4010-fa.html


دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (3955 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: کامیابی (Thriving) مجموعه‌ای از عملکردهای مثبت انسان در زمینه روانی، فیزیکی و اجتماعی تعریف شده است که با بهزیستی روان­شناختی همراه است. به دلیل نقش بهزیستی روان­شناختی در عملکرد تحصیلی، موفقیت تحصیلی، دستیابی به اهداف شخصی و کاهش غیبت در دانشجویان، سنجش این متغیر حائز اهمیت می‌باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی مقیاس کامیابی در دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1396 بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود. از کل افراد حاضر 120 دانشجو به روش در دسترس انتخاب شدند. به منظور بررسی تحلیل مواد مقیاس، از همبستگی نمره‌های هر سؤال با نمره کل استفاده شد. جهت بررسی روایی همگرایی، از ضریب همبستگی Pearson بین نمرات مقیاس کامیابی (Brief Inventory of Thriving; BIT) و مقیاس رضایت از زندگی (Satisfaction With Life Scale; SWLS) و برای بررسی روایی واگرایی، از ضریب همبستگی بین نمرات مقیاس کامیابی و مقیاس اضطراب، افسردگی، استرس(Depression, Anxiety, Stress Scale; DASS-21) استفاده شد.
یافته‌ها: همبستگی گویه‌ها با نمره کل در تمام موارد معنی­دار و در دامنه 36/0 تا 70/0 قرار داشت. نتایج تحلیل عوامل مقیاس نیز حکایت از وجود یک عامل داشت (001/0p<). ضریب آلفای کرونباخ 84/0 و ضریب پایایی تنصیفی 74/0 به دست آمد. بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در مقیاس مورد مطالعه، تفاوتی مشاهده نشد (846/0p=).
نتیجه‌گیری: یافته‌ها بیانگر روایی و پایایی قابل قبول مقیاس کامیابی در جامعه دانشجویان بود.
واژه‌های کلیدی: کامیابی، روایی، پایایی، دانشجویان، اصفهان
واژه‌های کلیدی: کامیابی، روایی، پایایی، دانشجویان، اصفهان
متن کامل [PDF 242 kb]   (1125 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2530 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1396/7/23 | پذیرش: 1396/11/16 | انتشار: 1396/12/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb