Ethics code: IR.IUMS.REC.1398.1095
Lotfi M, Sharifi Fard S A, Amini M, Zolgharnein M. Investigating the Psychometric Properties of the Persian Version of the Mentalized Affectivity Scale in Students: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 21 (12) :1229-1248
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6665-fa.html
لطفی مژگان، شریفی فرد سید علی، امینی مهدی، ذوالقرنین مریم. بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس عاطفهپذیری ذهنی در دانشجویان:
یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (12) :1229-1248
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6665-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی ایران
متن کامل [PDF 388 kb]
(670 دریافت)
|
چکیده (HTML) (947 مشاهده)
متن کامل: (1202 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 21، اسفند 1401، 1248-1229
بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس عاطفهپذیری ذهنی در دانشجویان:
یک مطالعه توصیفی
مژگان لطفی[1]، سید علی شریفی فرد[2]، مهدی امینی[3]، مریم ذوالقرنین[4]
دریافت مقاله: 29/05/1401 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 07/08/1401 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 09/12/1401 پذیرش مقاله: 10/12/1401
چکیده
زمینه و هدف: عاطفهپذیری ذهنی یک دیدگاه نوین در زمینه تنظیم هیجانی است. این دیدگاه جنبه جدیدی را در حوزه تنظیم هیجانی وارد نموده است. هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس عاطفهپذیری ذهنی در دانشجویان بود.
مواد و روش: روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و تحلیل عاملی است. جامعه آماری آن، تمامی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند (سال تحصیلی 1400-1399). حجم نمونه شامل 500 شرکت کننده بود که 492 نفر وارد تحلیل شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه نیز پرسشنامه تنظیم هیجان (Emotion regulation questionnaire; ERQ)، پرسشنامه مهارتهای تنظیم هیجان (Emotion regulation skills questionnaire; ERSQ)، مقیاس کوتاه دشواری در تنظیم هیجان (Difficulties in emotion regulation scale; DERS-16)، پرسشنامه سبک عاطفی (Affective style questionnaire; ASQ)، فهرست علائم (Symptom checklist; SCL-25) و مقیاس عاطفهپذیری ذهنی (Mentalized affectivity scale; MAS) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عامل تأییدی و اکتشافی، همچنین روش پایایی آلفای کرونباخ و روایی ملاک استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که این مقیاس از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار است. بررسی تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، الگوی سه مؤلفهای این مقیاس را تأیید کرد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 91/0 و برای سه مؤلفه شناسایی، پردازش و ابرازگری به ترتیب 91/0، 85/0، و 64/0 به دست آمد.
نتیجهگیری: با توجه به ویژگیهای مطلوب روانسنجی مقیاس عاطفهپذیری ذهنی، این مقیاس میتواند در مطالعات روانشناختی، با تمرکز بر جامعه دانشجویی مورد استفاده پژوهشگران قرار بگیرد. در کاربرد این ابزار برای جوامع آماری دیگر، رعایت احتیاط ضروری به نظر میرسد.
واژههای کلیدی: تنظیم هیجان، عاطفهپذیری ذهنی، ویژگیهای روانسنجی
مقدمه
در اوایل دوره تحولی، هیجانها زندگی خودشان را دارند اما هنگامی که شناخت ها تحول مییابند، افراد راهبردهایی را برای مدیریت هیجانهایشان تدبیر کرده و تلاش میکنند تا این راهبردها را در سراسر دوره بزرگسالی به کار گیرند [2-1]. تنظیم هیجان یکی از حوزههای روانشناسی است که به سرعت در حال رشد است [3] و در این زمینه چندین تئوری، به کمک درک ما از فرآیندهای تنظیمی، تحول یافتهاند، این فرایندهای تنظیمی در زمان رویارویی با هیجانها به کار گرفته میشوند [5-4]. الگوهای تنظیم هیجانی، از ابعادی مانند تخمین ذهنیسازی (نظریه ذهن) و توانایی ترسیم بافتهای پیشین و حال، در جهت درک و مدیریت هیجانها، چشمپوشی میکنند. این در صورتی است که که هر دوی آنها - ذهنیسازی، و بافتهای پیشین و حال - برای درک و تنظیم هیجانها بسیار مهم و حیاتی هستند [6]. تنظیم هیجانی یک واژه در حال گسترش است که فرآیندهای آشکار و ناآشکار شامل بازبینی، ارزیابی، دگرگونسازی و تلفیقسازی هیجانها را توصیف میکند [8-7]. همچنین، ذهنیسازی توانایی شناختی و عاطفی است که منجر به درک اندیشهها و احساسات خودمان و دیگران میگردد [10-9].
از سوی دیگر، «تنظیم هیجانی» و «ذهنیسازی» برای چگونگی درک، تجربه و پاسخ افراد به هیجانهایشان ضروری است. در واقع، فرآیند تنظیم هیجان، شامل آگاهی، درک، و شناسایی اندیشهها و احساسات فرد (به معنای ذهنیسازی)، قبل از، در طول، و بعد از تصحیح و تلفیق هیجانها اتفاق میافتد [11]. Jurist در زمینه تنظیم هیجانی یک دیدگاه نوین را مطرح میسازد که نظریه عاطفهپذیری ذهنی (Mentalized Affectivity Scale; MAS) نامیده میشود. این دیدگاه، ذهنیسازی را بخشی از فرآیند تنظیمی به حساب میآورد و روی این مطلب پافشاری میکند که تنظیم یک هیجان به شیوه هیجانی (مدیریت، دگرگونسازی و تغییرسازی)، ظرفیتی را برای ذهنیسازی فراهم میآورد، مطلب بعد اینکه هیجانها تنها در یک فرآیند تنظیمی سازگار نمیشوند، بلکه آنها در معنا، باز ارزیابی میگردند [12 ،6]، بنابراین این جنبه پیچیده از تنظیم هیجانی، یعنی ذهنیسازی دربارهی عواملی که ممکن است هیجانها را تحت تأثیر قرار دهد مانند تجربههای دوران کودکی (نظریه روانتحلیلگری) و یا بافتها و موقعیتهای شخصی، ظرفیتی را برای بازتابانیدن اندیشهها و احساسات شخصی ایجاد میکند. این فرآیند به تدریج، موجب شکلگیری درک شخصی درباره هیجانها و شیوهای از پیشبینی آینده میگردد [13-12].
در این زمینه، Jurist در نظریه هیجانپذیری ذهنی، سه جنبه شاخص را مطرح میسازد که هر کدام بخشی از فرآیند متحدالمرکز تنظیم هیجانی هستند. جنبه اول شناسایی (Identifying) هیجانها است که اساسیترین و ابتداییترین شکل آن شامل برچسبزنی هیجانها، و در حالت پیچیدهتری شامل دریافت هیجانها در بافت تاریخچه شخصی و کشف معنای هیجانها میباشد. جنبه دوم، که به دنبال شناسایی هیجانها میآید، پردازش (Processing) هیجانها است. پردازش شامل تلفیق و تنظیم هیجانی، و همچنین تغییر هیجان به برخی شیوهها، مانند استمرار یک هیجان مشخص است. در نهایت جنبه سوم فرآیند، که به دنبال پردازش میآید، بیان یا ابرازگری (Expressing) هیجانها است. بیان یا ابراز شامل طیف اندیشههای فردی ارتباطی و بروز هیجانها است [12].
از سوی دیگر، تاریخچه شخصی پیشین، هر جنبهای از تجربه هیجانی، از شناسایی و پردازش تا بیان را تحت تأثیر قرار میدهد. به علاوه، این مؤلفهها با احساس عاملیت شخصی نسبت به هیجانها، به ویژه شناسایی، گره خوردهاند [13]. بنابراین اگر بخواهیم فرآیندی از نظریه هیجانپذیری ذهنی را ترسیم کنیم، این فرآیند با پایههای زیستشناختی (برای مثال، ژنتیک و صفات غیراکتسابی)، شروع میشود. سپس، به دنبال پایههای زیستشناختی، تحول کودکی است [12]. به طور ویژه، در سیر تحول کودکی، شکلگیری دلبستگی، تحول «نظریه ذهن» و ذهنیسازی [14]، و تحول طرح واره های شناختی و عاطفی [15] وجود دارد، و در نهایت پس از پایههای زیستشناختی و تحول کودکی، سه جنبه مشخص از هیجانپذیری ذهنی نمود مییابد: شناسایی، پردازش، و بیان (ابرازگری). بیان یا ابرازگری هیجانها منجر به تعاملهای بین فردی با محیط و دیگران میشود که در نهایت پسخوراند از سوی دیگران و تجربهی رخدادها و موقعیتهای جدید را فراهم میسازد. این پسخوارندها و اثر تقابلی با محیط، با طرحوارههای پیشین که در هیجانپذیری ذهنی تأثیر میگذارند، یکپارچه میگردند [12].
در این زمینه، برای اندازهگیری تنظیم هیجانی چندین ابزار وجود دارد که تا کنون مورد استفاده واقع شدهاند، این ابزارها با نظریه عاطفهپذیری ذهنی به شیوههای مختلف همگرا و واگرا میباشند که از جمله آنها میتوان به مقیاس دشواری در تنظیم هیجانی (Difficulties in Emotion Regulation Scale) [16]، پرسشنامه تنظیم هیجان (Emotion Regulation Questionnaire) [17]، پرسشنامه سبک عاطفی (Affective Style Questionnaire) [18]، مقیاس ابراز انعطافپذیر تنظیم هیجانی (Regulation of Emotional Expression Scale [19]، تنظیم هیجانی خود و دیگران (Emotional Regulation of Others and Self [20]، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire) [21]، سیاهه مقابله (Cope Inventory) [22]، پرسشنامه سبکهای مقابلهای (Coping Styles Questionnaire) [23]، پرسشنامه عملکرد انعکاسی (Reflective Functioning Questionnaire) [24]، مقیاس آلکسی تایمی تورنتو (Toronto Alexithymia Scale) [25]، و سیاهه نشخوار (Rumination Inventory) [26]، اشاره کرد. این ابزارهای تنظیم هیجانی، شامل جنبههایی از نظریه عاطفهپذیری ذهنی می باشند اما نه هر سه مؤلفه، و همچنین آنها جنبههایی از درک پیشین و بافتهای کنونی که تنظیم هیجانی را شکل میدهند را به تصویر نمیکشند.
بنابراین در این زمینه، Greenberg و همکاران [27]، مطالعه جدیدی با نمونه بزرگ 840,2 انجام دادند که شامل هر سه مؤلفه عاطفهپذیری ذهنی (یعنی شناسایی، پردازش و ابرازگری) بود، و در نهایت آن را مقیاس عاطفهپذیری ذهنی (MAS) نامیدند. همچنین آنها در این مقیاس، تمامی جنبههای نظریه عاطفهپذیری ذهنی را در نظر گرفتند. آنها مقیاسی را طراحی نمودند که تمامی ابزارهای قبلی را در خود ادغام کرده است. از این رو، در این ابزار، مؤلفههای فقدان آگاهی و وضوح هیجانی (DERS)، قطعیت و عدم قطعیت درباره حالتهای روانی (RFQ)، دشوای در توصیف و شناسایی احساسات (TAS)، نشخوارگری (CERG)، در مؤلفه شناسایی؛ مؤلفههای راهبردهای تنظیم هیجان (DERS)، باز-ارزیابی (ERQ)، و سازگاری (ASQ) در مؤلفه پردازش؛ و مؤلفههای فرونشانی (ERQ)، پنهانسازی (ASQ)، ارتقاء مثبت و منفی، و فرونشانی مثبت و منفی (FREE)، در مؤلفه ابرازگری یا بیان ادغام شده است.
ویژگیهای روانسنجی این مقیاس در مطالعات پیشین بررسی و مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین ارتباط سه مؤلفه عاطفهپذیری ذهنی با تروما، تشخیصهای بالینی (شامل زیستعصبشناختی، خُلق و اختلالات شخصیت)، و تاریخچههای درمان روانشناختی به تصویر کشیده شده است [28، 13]. بنابراین، از سویی، با توجه به جامعیت و چندجانبهنگری این ابزار تنظیم هیجانی و جدید بودن آن، و از سوی دیگر، اهمیت تنظیم هیجانی در پیشگیری و درمانهای روانشناختی، به ویژه در دورههای تحولی نوجوانی و بزرگسالی اولیه، هدف مطالعه حاضر، تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس عاطفهپذیری ذهنی در دانشجویان میباشد.
مواد و روشها
این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و با هدف اعتباریابی مقیاس عاطفهپذیری ذهنی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 میباشند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای بود، به این صورت که ابتدا فهرستی از تمامی دانشگاههای دولتی علوم پزشکی شهر تهران (5 دانشگاه) تهیه شد و از بین آنها، دو دانشگاه و سپس از هر دانشگاه، دو دانشکده، از هر دانشکده، دو گروه آموزشی و در نهایت از هر گروه آموزشی، چهار کلاس انتخاب شدند. تمامی مراحل به روش تصادفی از نوع قرعهکشی بود. حجم نمونه شامل 500 شرکتکننده بود. پس از حذف دادههای ناقص و پرت نیز، 492 شرکتکننده وارد تحلیل شدند. مبتنی بر Hooman [29] جهت انجام مطالعات تحلیل عاملی، تعداد نمونه 300 نفر خوب و 500 نفر خیلی خوب میباشد.
در اجرای پژوهش، مبنا بر این بود که پس از توضیح مختصری در مورد این طرح و اهداف آن برای شرکت کنندگان، در صورتی که دانشجویان حاضر به همکاری بودند، از آنها رضایت نامه کتبی گرفته شود و سپس آزمونها در اختیار آنها قرار گیرد. همچنین اجراکنندگان در تمام مراحل اجرا، در تعامل نزدیک با شرکتکنندگان بودند تا بتوانند به ابهامها و اشکالهای احتمالی پاسخ دهند و پس از اتمام کار، آزمونها را کنترل نمایند تا به تمام گویهها پاسخ داده شده باشد.
فرآیند ترجمه و انطباقسازی مقیاس عاطفهپذیری ذهنی
در این مطالعه، اعتباریابی با استفاده از روشهای روانسنجی کلاسیک صورت گرفت. جهت ترجمه و آمادهسازی مقیاس عاطفهپذیری ذهنی، این مقیاس ابتدا به فارسی برگردانده شد، و برای این که مفاهیم و اصطلاحات سازندگان آزمون دقیقاً به فارسی ترجمه شود از یک فرد متخصص زبان انگلیسی و آشنا به مفاهیم روانشناسی خواسته شد که مجدداً نسخه فارسی را به انگلیسی بازترجمه کند. به این ترتیب ترجمهها و بازترجمهها با یکدیگر مقایسه شده و تفاوتها برطرف شدند. در پایان نیز نسخه فارسی مقیاس عاطفهپذیری ذهنی تهیه شد. سپس این مقیاس بر روی 50 شرکت کننده (دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران) به صورت آزمایشی اجرا شد و اشکالات پیش آمده برای کاربرد نهایی اصلاح و رفع گردید، سپس بعد از تدوین فرم نهایی مقیاس، نمونهگیری نهایی صورت گرفت. با این توضیح که پس از اخذ رضایتنامه کتبی از افراد و تکمیل دادههای دموگرافیک (شامل جنسیت، سن و مقطع تحصیلی)، شرکت کنندگان توسط ابزارهای پژوهش یعنی پرسشنامه تنظیم هیجان، پرسش نامه مهارتهای تنظیم هیجان، مقیاس کوتاه دشواری در تنظیم هیجان، پرسش نامه سبک عاطفی، فهرست علائم (Symptom Checklist, SCL-25) و مقیاس عاطفهپذیری ذهنی (MAS) مورد سنجش قرار گرفتند.
مقیاس عاطفهپذیری ذهنی (Mentalized Affectivity Scale (MAS)): این مقیاس توسط Greenberg و همکاران، مبتنی بر نظریه عاطفهپذیری ذهنی، تحول یافت [27]. این مقیاس دارای 60 گویه و سه مولفه شامل شناسایی، پردازش و ابرازگری هیجانات و احساسات است. همچنین، روی طیف لیکرت 7 درجهای نمره گذاری میشود (کاملاً مخالفم=1 تا کاملا موافقم=7). نمرات بالاتر نشاندهنده شناسایی، پردازش و ابرازگری پختهترو سالمتر هیجانات و احساسات است. Greenberg و همکاران، ویژگیهای روانسنجی این ابزار را مطلوب گزارش کردند (آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0، 90/0 و 88/0) [27].
پرسشنامه تنظیم هیجان (Emotion Regulation Questionnaire (ERQ)): این پرسشنامه در سال 2003 توسط Gross و Johnتدوین شد. این پرسشنامه شامل 10 گویه است که دو راهبرد کلی تنظیم هیجان شامل ارزیابی مجدد و سرکوبی را اندازهگیری میکند. در این پرسشنامه، 6 سؤال به سنجش راهبرد ارزبایی مجدد و 4 سؤال به سنجش راهبرد سرکوبی میپردازد. هر سؤال شامل یک طیف لیکرت 7 درجهای است (1= کاملاً مخالفم تا 7= کاملاً موافقم). در این پرسشنامه نمره بالاتر فرد نشاندهنده تنظیم هیجانی بالاتر است. Gross روایی و پایایی این پرسشنامه را مطلوب گزارش کرده است. ضریب همسانی درونی 73/0 و ضریب باز آزمایی برای هر دو راهبرد 69/0 گزارششده است[30]. آلفای کرونباخ نیز در این پژوهش برای ارزیابی مجدد و سرکوبی به ترتیب 70/0 و 71/0 و برای کل پرسشنامه 71/0 به دست آمد.
پرسشنامه مهارتهای تنظیم هیجان (Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ)): این پرسشنامه توسط Berking و Znoj در سال 2008 تدوین شده است. این پرسشنامه یک ابزار خود گزارشیدهی 27 گویهای است که با استفاده از طیف لیکرت 5 درجهای نمرهگذاری میشود (0= همیشه تا 4= هرگز). نمره کل مقیاس بین صفر تا 180 متغیر است که نمره بالاتر نشاندهنده مهارتهای بالای تنظیم هیجانی است. ابعاد مورد اندازهگیری عبارتند از: آگاهی، وضوح، احساس، درک، خود حمایتی شفقتآمیز، بهبود، پذیرش، تحمل و آمادگی برای مواجهه. این پرسشنامه به مشخص کردن نقایص تنظیم هیجان در بیماران و سنجش مهارتهای آنها و همچنین توانایی مداخلات در افزایش این مهارتها کمک میکند. شاخصهای روانسنجی این پرسشنامه مطلوب گزارششده است. ضریب آلفای کرونباخ 90/0 و ضریب بازآزمایی در فاصله زمانی دو هفته 75/0 محاسبه شده است [31]. آلفای کرونباخ این پرسشنامه در پژوهش پیشرو نیز 92/0 و برای مؤلفههای توجه، ادراک درونی، وضوح، فهم، پذیرش، تابآوری هیجانی، آمادگی برای مواجهه، خود حمایتگری و تعدیل احساسات به ترتیب 52/0 ، 64/0، 66/0، 62/0، 59/0، 66/0، 62/0، 52/0 و 68/0 به دست آمد.
مقیاس کوتاه دشواری در تنظیم هیجان (The Brief Version of Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS-16)): این مقیاس توسط Bjureberg و همکاران در سال 2016 تدوین شده است. این مقیاس در واقع فرم کوتاه 36 گویهای مقیاس دشواری در تنظیم هیجان است که توسط Gratz و Roemer در سال 2004 با هدف سنجش سطح معمول کژتنظیمی هیجان فردی طراحی شده بود. این ابزار دارای شش مؤلفه شامل عدم پذیرش پاسخهای هیجانی، دشواری در انجام رفتار هدفمند، دشواری در کنترل تکانه، فقدان آگاهی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیمی و عدم وضوع هیجانی میباشد. فرم کوتاه این مقیاس دارای 16 گویه است که از بین شش مؤلفه بیان شده و بر اساس دارا بودن بالاترین میزان همبستگی با نمره کل انتخاب شده است. همانند فرم بلند آن، نمرهگذاری این مقیاس نیز از طریق طیف لیکرت 5 درجهای است (1= تقریباً هرگز تا 5= تقریباً همیشه). نمره کل مقیاس بین 16 تا 80 متغیر است که نمرات بالاتر نشاندهنده دشواریهای بیشتر در تنظیم هیجانی است.. شاخصهای روانسنجی این مقیاس مطلوب گزارش شده است. مقدار آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 92/0 به دست آمده و شاخص پایایی در بازآزمایی نیز 85/0 گزارش شده است [32]. آلفای کرونباخ مقیاس دشواری در تنظیم هیجان در پژوهش پیشرو نیز 90/0 و برای مؤلفههای عدم پذیرش پاسخهای هیجانی، دشواری در انجام رفتار هدفمند، دشواری در کنترل تکانه، فقدان آگاهی هیجانی، دسترسی محدود به راهبردهای تنظیمی و عدم وضوع هیجانی به ترتیب 82/0، 75/0، 76/0، 69/0، 82/0 و 69/0 به دست آمد.
پرسشنامه سبکهای عاطفی (Affective Style Questionnaire (ASQ)): این پرسشنامه یک ابزار 20 گویهای است که در سال 2010 توسط Hofman و Kashdan با هدف تهیه یک ابزار کوتاه برای سنجش تفاوتهای فردی در تنظیم هیجان تدوین شده است. پاسخ به هر سؤال بر اساس طیف لیکرت 5 درجهای (5=کاملاً در مورد من درست است تا 1=اصلاً در مورد من درست نیست)، صورت میگیرد. نمره کل نیز بین 20 تا 100 متغیر است. همچنین این پرسشنامه دارای سه بُعد شامل: پنهانسازی (تمایل به سرکوبی و مخفیسازی هیجانات)، سازگاری (تمایل به کار کردن روی هیجانات و سازگاری با آنها)، و تحمل (پذیرش و تحمل هیجانات) میباشد. آلفای کرونباخ برای هر یک از این ابعاد به ترتیب 84/0، 82/0 و 62/0 محاسبه شده است. بررسیهای ساختار عاملی نیز از وجود سه عامل بیان شده به خوبی حمایت میکند [33]. آلفای کرونباخ پرسشنامه سبکهای عاطفی در پژوهش پیشرو نیز 80/0 و برای مؤلفههای پنهانسازی، سازگاری و تحمل به ترتیب 70/0 ، 59/0 و 60/0 به دست آمد.
فهرست علائم (Symptom Checklist (SCL-25)): فهرست علائم (SCL-25) فرم کوتاه آزمون تجدیدنظر شده فهرست 90 گویهای است که یک ابزار خود گزارشدهی است. فرم اصلی این ابزار 9 بُعد مستقل شامل جسمانیسازی، وسواسی - جبری، حساسیت در روابط بین فردی، افسردگی، اضطراب، خصومت، فوبیا، افکار پارانوییدی و روانرنجوری را اندازهگیری میکند. بُعد نهم دربرگیرنده سایر علائم است. با توجه به گزارشهای مختلف مبنی بر تکبعدی بودن 90-SCL و توصیه به استفاده از آن به عنوان یک ابزار برای سنجش آسیب روانی به جای یک ابزار چندبُعدی برای سنجش سندرم یا اختلالات متعدد، داودی و ایران نیز در سال 1380 فرم 25 گویهای این ابزار را در فرهنگ ایرانی اعتباریابی کردند. همچنین از هر 9 بُعد آزمون اصلی، به جز خصومت، مادههایی در فرم کوتاه وجود دارد. سؤالات دارای دو گزینه بله یا خیر میباشد که نمره بالاتر نشان دهنده آسیب روانی بیشتر است. ضریب همسانی درونی برای کل ابزار 97/0. محاسبه شده است. ضریب همسانی در جمعیت مذکر 98/0 و در جمعیت مؤنث 97/0 به دست آمده است. ضریب بازآزمایی نیز در فاصله زمانی 5 هفتهای برای کل نمونه 78/0، در جمعیت مذکر 79/0 و در جمعیت مؤنث 77/0 محاسبه شده است [34]. آلفای کرونباخ این ابزار در پژوهش پیشرو نیز 93/0 محاسبه شد و برای مؤلفههای جسمانیسازی، وسواسی-جبری، حساسیت در روابط بین فردی، افسردگی، اضطراب، فوبیا و روانپریشی به ترتیب 84/0، 75/0، 65/0، 48/0، 70/0، 76/0 و 55/0 به دست آمد.
جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل شاخصهای مرکزی و پراکندگی استفاده گردید. همچنین جهت بررسی روایی محتوایی از شاخصهای CVI-CVR و برای پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. روشهای جزییتر تحلیلی نیز شامل: ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل معادلات ساختاری برای همبستگی درونی متغیرها بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS v.23 و AMOS v.24 صورت گرفت.
نتایج
تعداد 500 شرکتکننده در این مطالعه حضور داشتند که با احتساب دادههای ناقص و پرت (n=8)، 492 شرکتکننده وارد تحلیل شدند. جدول 1 اطلاعات مربوط به تحصیلات و جنسیت شرکت کنندهها را نشان میدهد. در این مطالعه میزان دانشجویان مرد (259 شرکتکننده) کمی بیش از زن (233 شرکتکننده) میباشد. همچنین در حالت کلی میزان دانشجویان دارای تحصیلات کارشناسی دارای بیشترین فراوانی است. میانگین سنی شرکتکنندگان نیز در این پژوهش 4/23 و انحراف معیار 24/3 به دست آمد.
جدول 1- ویژگیهای جمعیتشناختی دانشجویان دولتی دانشگاههای شهر تهران در سال 1400 (492n=)
متغیر |
|
تعداد |
درصد |
جنسیت |
زن |
233 |
4/47 |
مرد |
259 |
6/52 |
مقطع تحصیلی |
کارشناسی |
238 |
4/48 |
کارشناسی ارشد |
234 |
6/47 |
دکتری |
20 |
1/4 |
جدول 2 علاوه بر شاخصهای توصیفی، نتایج مربوط به توزیع (چولگی و کشیدگی) و آلفای کرونباخ را نیز نشان میدهد. از این رو، در مورد عاملها، SCL با 93/0 و پس از آن ERSQ با 92/0 دارای بیشترین مقدار است و پس از آنها DERS با 90/0 و سپس ASQ و ERQ با 80/0 و 71/0 پایایی مطلوب را نشان میدهند. پایایی مربوط به ابزار MAS نیز در حالت کلی انسجام مطلوب گویهها را نشان داد. در این زمینه، مؤلفههای شناسایی و پردازش از پایایی قابل قبولی برخوردار هستند، اما مؤلفه ابرازگری پایایی متوسط را نشان میدهد. میزان روایی محتوایی برای تمامی گویهها مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجه MAS، میزان شاخص روایی محتوایی (Content Validity Index; CVI) برای همه گویهها بین 75/0 تا100 قرار گرفت که در بازه قابل قبولی است (بیشتر از 70/0). در مورد نسبت روایی محتوایی (Content Validity Ratio; CVR) نیز مقدار 65/0 حاصل شد که مبتنی بر متون آماری، میزان قابل قبولی است [36-35].
جدول 2- شاخصهای توصیفی و پایایی دامنهها و ابعاد ابزارهای تنظیم هیجان، مهارتهای تنظیم هیجان، دشواری در تنظیم هیجان، فهرست علائم و سبک عاطفی در دانشجویان دولتی دانشگاههای شهر تهران در سال 1400
دامنهها و ابعاد |
میانگین
(کمینه-بیشینه) |
انحراف استاندارد |
چولگی |
کشیدگی |
آلفای کرونباخ |
پرسشنامه تنظیم هیجانی(ERQ) |
49/38 (66-13) |
05/8 |
13/0- |
21/0 |
71/0 |
ارزیابی مجدد |
35/24 (42-6) |
76/5 |
14/0- |
11/0- |
70/0 |
سرکوبی |
13/14 (27-4) |
47/4 |
22/0 |
23/0- |
71/0 |
پرسشنامه مهارتهای تنظیم هیجان(ERSQ) |
28/2 (93/3- 48/0) |
60/0 |
10/0- |
07/0 |
92/0 |
توجه به احساسات |
12/7 (12-0) |
28/2 |
22/0- |
12/0- |
52/0 |
ادراک درونی احساسات |
7/6 (12-0) |
45/2 |
21/0- |
22/0- |
64/0 |
وضوح احساس |
84/6 (12-0) |
51/2 |
35/0- |
16/0- |
66/0 |
فهم احساس |
54/7 (12-1) |
31/2 |
30/0- |
22/0- |
62/0 |
پذیرش احساس |
67/6 (12-0) |
37/2 |
09/0- |
10/0- |
59/0 |
تاب آوری هیجانی |
63/6 (12-0) |
51/2 |
11/0- |
24/0- |
66/0 |
آمادگی برای مواجهه |
19/6 (12-0) |
47/2 |
02/0- |
25/0 |
62/0 |
خود حمایتگری |
82/6 (12-0) |
29/2 |
27/0- |
03/0 |
52/0 |
تعدیل احساسات |
05/7 (12-0) |
38/2 |
29/0- |
09/0- |
68/0 |
مقیاس کوتاه دشواری در تنظیم هیجان(DERS) |
44/92 (141-41) |
62/19 |
27/0- |
46/0- |
90/0 |
عدم پذیرش پاسخهای هیجان |
35/14 (30-6) |
12/5 |
34/0 |
33/0- |
82/0 |
دشواری در انجام رفتار هدفمند |
08/14 (25-5) |
99/3 |
073/0 |
26/0- |
75/0 |
دشواری در کنترل تکانه |
48/15 (28-5) |
61/4 |
29/0 |
26/0- |
76/0 |
فقدان آگاهی هیجانی |
71/16 (28-5) |
06/4 |
13/0- |
10/0- |
69/0 |
دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی |
11/20 (40-8) |
29/6 |
18/0 |
44/0- |
82/0 |
عدم وضوح هیجانی |
68/11 (22-5) |
66/3 |
01/0 |
65/0- |
69/0 |
سیاهه فهرست علائم(SCL) |
13/29 (89-0) |
35/18 |
32/0 |
70/0- |
93/0 |
جسمانیسازی |
74/6 (24-0) |
4/5 |
55/0 |
52/0- |
84/0 |
وسواسی-جبری |
28/4 (12-0) |
87/2 |
49/0 |
40/0- |
75/0 |
حساسیت بین فردی |
94/3 (12-0) |
78/2 |
49/0 |
29/0- |
65/0 |
افسردگی |
44/2 (8-0) |
96/1 |
62/0 |
30/0- |
48/0 |
اضطراب |
56/3 (12-0) |
75/2 |
49/0 |
34/0- |
70/0 |
هراس |
86/2 (12-0) |
62/2 |
80/0 |
007/0 |
76/0 |
اندیشهپردازی پارانویید |
27/1 (4-0) |
22/1 |
61/0 |
62/0- |
--- |
روانپریشی |
98/2 (11-0) |
44/2 |
72/0 |
08/0- |
55/0 |
مادههای اضافی |
02/1 (4-0) |
18/1 |
88/0 |
25/0- |
--- |
پرسشنامه سبکهای عاطفی(ASQ) |
81/57 (94-26) |
42/10 |
00/0 |
07/0 |
80/0 |
پنهانسازی |
04/23 (40-8) |
38/5 |
02/0 |
23/0- |
70/0 |
سازگاری |
03/20 (33-10) |
10/4 |
11/0 |
18/0- |
59/0 |
تحمل |
73/14 (24-5) |
42/3 |
006/0 |
01/0- |
60/0 |
مقیاس عاطفهپذیری )MASذهنی( |
73/261 (369-147) |
60/36 |
19/0 |
27/0 |
91/0 |
شناسایی |
61/109 (168-38) |
50/21 |
12/0- |
07/0- |
91/0 |
پردازش |
05/101 (151-51) |
03/17 |
42/0 |
13/0 |
85/0 |
ابرازگری |
06/51 (73-19) |
83/8 |
31/0- |
85/0 |
64/0 |
براساس نتایج ضریب همبستگی پیرسون در جدول 3 بیشترین ارتباط MAS با ERSQ و پس از آن با ASQ در جهت مثبت به دست آمده است که نشان از همگرایی عامل MAS با این دو عامل دارد. از سوی دیگر، در ارتباط بین MAS با DERS و SCL نیز ارتباط معنادار در جهت منفی به دست آمده است که نشان از واگرایی MAS با دو عامل بیان شده دارد. همچنین در مورد ارتباط MAS با ERQ نیز نتایج نشان داد که این دو عامل با هم رابطه معناداری ندارند.
جدول 3- ضرایب همبستگی پیرسون بین عاطفهپذیری ذهنی با عاملهای ASQ-SCL-DERS-ERSQ-ERQ
دامنه ها |
MAS |
ASQ |
SCL |
DERS |
ERSQ |
ASQ |
(001/0)21/0 |
1 |
|
|
|
SCL |
(001/0>)28/0- |
06/0 |
1 |
|
|
DERS |
(001/0>)52/0- |
(03/0)14/0- |
(01/0)60/0 |
1 |
|
ERSQ |
(001/0>)60/0 |
(002/0)40/0 |
(02/0)13/0- |
(003/0)40/0- |
1 |
ERQ |
04/0 |
(008/0)33/0 |
06/0- |
05/0- |
(03/0)15/0 |
از سوی دیگر، به منظور گروهبندی گویههای MAS بر اساس شباهتها به ردههای مختلف، تحلیل عاملی اکتشافی مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا جهت بررسی و تشخیص مناسب بودن دادهها برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی، پیشآزمونهای کیزرـ مایرـ اولکین (KMO) و بارتلت انجام شد. مقدار آماره KMO برای گویهها جهت تحلیل عاملی برابر 92/0 و میزان احتمال معناداری آزمون کرویت بارتلت محاسبه شده برای دادهها، 01/0p< به دست آمد. بنابراین بر اساس هر دو شاخص، دادهها از قابلیت مناسبی جهت انجام یک تحلیل عاملی برخوردار هستند. برای طبقهبندی گویهها در عاملها، با توجه به سه عاملی بودن MAS در مطالعات انجام شده، به قرار دادن گویهها بر اساس شباهتها در این سه عامل پرداخته میشود. قابل بیان است که در این زمینه میزان پراکندگی توسط این سه عامل، 37/0 به دست آمد. همچنین جدول بارهای عاملی نیز در شکل زیر با توجه به سه عاملی بودن تحلیل عاملی اکتشافی نشان داده شده است. براساس بارهای عاملی، برای طبقهبندی گویهها به عاملها، از میزان خط برش 30/0 استفاده شده است. در مواردی که چند سؤال به یک عامل تعلق داشته باشد بیشترین میزان بار عاملی متعلق به آن عامل در نظر گرفته میشود که برای هر 60 گویه در جدول 4 آورده شده است. مقدارهای منفی نیز در هر مؤلفه مرتبط به خود جای میگیرند و به صورت معکوس نمرهگذاری میشوند.
آنالیز طرح عاملی اکتشافی بر اساس بارهای عاملی و میزان شدت هر سؤال و شباهت به هر عامل ارائه گردیده است. با توجه به بارهای عاملی گویههای مقیاس عاطفهپذیری ذهنی در جدول 4، گویههای 1، 2، 5، 7، 8، 11، 12، 16، 17، 18، 21، 27، 28، 29، 30، 33، 34، 35، 37، 38، 40، 41، 45، 46، 47، 48، 49، 50، 51، 52، 54، 56، 57، 58، 59 و 60 به عامل اول یعنی «شناسایی»، گویههای 3، 4، 6، 10، 14، 15، 19، 22، 23، 25، 26، 42، 43 و 44 به عامل دوم یعنی «پرداز» و گویههای 9، 13، 20، 24، 31، 32، 36، 39، 53 و 55 به عامل سوم یعنی «ابرازگری» تعلق دارند. البته لازم به ذکر است که گویههای 19، 40، 44 و 56 به صورت منفی به مؤلفهها تعلق گرفته است. بنابراین به صورت معکوس نمرهگذاری میشوند.
جدول 4- ماتریس مؤلفههای چرخشی MAS بر اساس سه عامل (مؤلفهها) در دانشجویان دولتی دانشگاههای شهر تهران در سال 1400
عامل سوم (ابرازگری) |
عامل دوم (پردازش) |
عامل اول (شناسایی) |
شماره سؤال |
16/0- |
08/0- |
59/0 |
1 |
18/0 |
07/0 |
58/0 |
2 |
02/0- |
49/0 |
37/0 |
3 |
13/0- |
62/0 |
38/0 |
4 |
05/0- |
16/0 |
64/0 |
5 |
04/0- |
63/0 |
32/0 |
6 |
02/0 |
01/0 |
50/0 |
7 |
04/0- |
31/0 |
48/0 |
8 |
55/0 |
11/0- |
12/0- |
9 |
03/0 |
66/0 |
15/0 |
10 |
26/0 |
30/0 |
51/0 |
11 |
08/0 |
27/0 |
51/0 |
12 |
59/0 |
09/0 |
10/0 |
13 |
04/0 |
62/0 |
08/0 |
14 |
38/0 |
49/0 |
024/0- |
15 |
17/0- |
13/0 |
52/0 |
16 |
06/0 |
35/0 |
56/0 |
17 |
06/0- |
28/0 |
62/0 |
18 |
21/0 |
58/0- |
16/0- |
19 |
48/0 |
38/0- |
01/0 |
20 |
17/0 |
30/0 |
53/0 |
21 |
07/0 |
46/0 |
43/0 |
22 |
01/0 |
65/0 |
18/0 |
23 |
51/0 |
23/0 |
12/0- |
24 |
00/0 |
57/0 |
31/0 |
25 |
10/0- |
61/0 |
12/0 |
26 |
21/0- |
14/0 |
31/0 |
27 |
09/0 |
46/0 |
49/0 |
28 |
03/0 |
46/0 |
47/0 |
29 |
20/0 |
19/0 |
48/0 |
30 |
54/0 |
34/0- |
04/0- |
31 |
65/0 |
08/0 |
04/0 |
32 |
05/0- |
20/0 |
60/0 |
33 |
03/0 |
04/0 |
60/0 |
34 |
12/0 |
28/0 |
61/0 |
35 |
48/0 |
26/0- |
05/0- |
36 |
26/0- |
05/0 |
52/0 |
37 |
03/0- |
09/0 |
56/0 |
38 |
56/0 |
07/0 |
02/0 |
39 |
24/0 |
17/0- |
33/0- |
40 |
10/0 |
34/0 |
53/0 |
41 |
12/0- |
50/0 |
42/0 |
42 |
05/0- |
56/0 |
06/0 |
43 |
39/0 |
41/0- |
11/0- |
44 |
13/0 |
05/0- |
49/0 |
45 |
16/0- |
38/0 |
41/0 |
46 |
07/0- |
18/0 |
53/0 |
47 |
02/0- |
13/0 |
39/0 |
48 |
05/0- |
18/0 |
51/0 |
49 |
06/0- |
14/0 |
70/0 |
50 |
13/0- |
14/0 |
66/0 |
51 |
03/0 |
11/0 |
61/0 |
52 |
35/0 |
14/0- |
02/0 |
53 |
06/0- |
08/0 |
68/0 |
54 |
49/0 |
10/0 |
06/0 |
55 |
13/0 |
02/0- |
37/0- |
56 |
19/0 |
24/0 |
50/0 |
57 |
11/0 |
27/0 |
62/0 |
58 |
09/0- |
12/0 |
57/0 |
59 |
17/0- |
20/0 |
53/0 |
60 |
در جدول 5، شاخص های برازش مدل که شامل میانگین خطای خی دو، برازش تطبیقی، برازش افزایشی و ریشه میانگین مربعات خطای برآورد است، بر اساس میزان تطابق دادههای با مدل مفهومی گزارش گردیده است. تحلیل عاملی تأییدی به منظور بررسی همبستگی سازه ای عامل ها و گویهها با هم مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس نتایج مربوط به این تحلیل، در MAS تعداد گویهها برای سه عامل در نظر گرفته شده است که پس از حذف گویههای 15 و 44 به دلیل کم بودن بارهای عاملی مربوطه در مؤلفه پردازش و نیز اصلاح مدل، میزان شاخصهای برازش در این مدل در جدول شماره 5 ارایه شده است. بر اساس شاخصهای برازش مدل مربوط، شاخصهای گزارش شده CFI-IFI دارای میزان بالاتر از 90/0 و RMSEA نیز کمتر از 08/0 میباشد. میزان CMIN/df نیز کمتر از 5 است که نشان از برازش مدل مناسب دادهها با مدل مفهومی دارد [36]. در مدل مفهومی شکل 1 گویههای مربوط به هر مؤلفه و میزان همبستگی آنها آورده شده است. بر این اساس، مقدار همبستگی شناسایی با پردازش، 42/0 به دست آمده است که این میزان برای پردازش با ابرازگری 10/0- میباشد که هر دو در سطح معناداری کمتر از 05/0 قرار دارد. رابطه بین شناسایی و ابرازگری نیز در سطح معناداری قرار نگرفت. سؤالات مربوط به هر مؤلفه و مدل اندازهگیری مربوطه در شکل 1 ارائه شده است.
جدول 5- شاخصهای برازش مدل اندازهگیری MAS سه عاملی در دانشجویان دولتی دانشگاههای شهر تهران در سال 1400
نام شاخص |
میانگین خطای خی دو(CMIN/df) |
برازش تطبیقی (CFI) |
برازش افزایشی(IFI) |
ریشه میانگین مربعات خطای برآورد(RMSEA) |
مقدار |
96/1 |
90/0 |
90/0 |
04/0 |