Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.171
Hatami A, Tabatabaeinejad F. Effectiveness of Existential Therapy on Emotional Capital, Cognitive Emotion Regulation, and Mental Well-Being of Undergraduate Female Students with Social Anxiety: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2023; 22 (2) :129-146
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-6831-fa.html
حاتمی آراد، طباطبائی نژاد فاطمه سادات. اثربخشی درمان وجودی بر سرمایه عاطفی، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی:
یک مطالعه نیمه تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (2) :129-146
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6831-fa.html
گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
متن کامل [PDF 342 kb]
(405 دریافت)
|
چکیده (HTML) (679 مشاهده)
متن کامل: (283 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، اردیبهشت 1402، 146-129
اثربخشی درمان وجودی بر سرمایه عاطفی، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی:
یک مطالعه نیمه تجربی
آراد حاتمی[1]، فاطمهسادات طباطبائینژاد[2]
دریافت مقاله: 18/10/1401 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 09/11/1401 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 06/02/1402 پذیرش مقاله: 09/02/1402
چکیده
زمینه و هدف: از جمله درمانهایی که میتواند در زمینه بهبود سلامت روانی و غنیسازی زندگی دانشجویان تأثیرگذار باشد، درمان وجودی است. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی درمان وجودی بر سرمایه عاطفی، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل، بر روی 30 دانشجوی دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه خمینیشهر در سال 1400 که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند، انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی Connor و همکاران، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان Gratz، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی Ryff و پرسشنامه سرمایه عاطفی Golparvar بود. رویکرد آموزش درمان وجودی Nazari و Zarghami در 8 جلسه 2 ساعته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان وجودی به طور معنیداری باعث بهبود سرمایه عاطفی، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی ذهنی در دانشجویان دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی شده و این اثربخشی در طول مدت زمان ماندگار بوده است (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاکی از تأثیر درمان وجودی بر بهبود ویژگیهای روانشناختی مورد بررسی در گروه آزمایش بود. بنابراین، پیشنهاد میشود درمانگران از روش درمان وجودی در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود سلامت روانشناختی دانشجویان استفاده نمایند.
واژههای کلیدی: اضطراب اجتماعی، بهزیستی ذهنی، تنظیم شناختی هیجان، دانشجویان دختر، درمان وجودی، سرمایه عاطفی
مقدمه
اضطراب اجتماعی (Social anxiety) بر اساس ویرایش پنجم تشخیصی و آماری کتابچه راهنمای اختلالات روانی (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition; DSM-5)، عبارت از ترس از موقعیتهای اجتماعی ناشی از ارزیابی منفی و احساس ناکارآمدی در روابط اجتماعی میباشد [1]. بدین سبب این اختلال در بین دانشجویان به ویژه دختران، معضلات روانی، اجتماعی و عاطفی متعددی را به وجود میآورد و منجر به اختلال در عملکرد، روابط اجتماعی و بین فردی آنها میشود [2]. بر اساس گزارشها تعداد دختران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی 5/1 تا 2/2 برابر بیشتر از پسران است [3] که به خاطر جایگاه و نقش دختران در جامعه، ضرورت توجه به مداخلات مناسب برای درمان اختلال اضطرابی و پیشایندها و پیامدهای آن در دختران باید جدیتر مورد بررسی قرار گیرد. در این بین سرمایه عاطفی (Emotional capital) یکی از جدیدترین سازههایی است که میتواند به دانشجویان دختر برای غلبه بر مشکلات خود کمک قابل توجهی کند [4]. سرمایه عاطفی حالتی از احساس نشاط و انرژی عاطفی مثبت درونی قابل هدایت و تحول است که با تمرکز هدفمند بر آن، قابلیت تأثیرگذاری به نسبت پایدار بر رفتارها و انتخابهای فرد را دارد و دارای مؤلفههای عاطفه مثبت، احساس انرژی و شادمانی است. بنابراین، سرمایه عاطفی هم از لحاظ ماهیت و هم از لحاظ پیوندی که با شاخصهای سلامت روان و بهزیستی دارد، در تقابل بـا مشکلات روانشناختی از جمله اضطراب اجتماعی قرار میگیرد [5].
مؤلفه دیگری که مورد بررسی قرار گرفته است، تنظیم شناختی-هیجان (Cognitive emotion regulation) است. تنظیم هیجان به نحوه تفکر افراد پس از بروز یک تجربه منفی یا رخداد آسیبزا گفته میشود که حاصل تعامل هیجانی و شناختی از موقعیتهای تنشزا است [6]. Zsido و همکاران در پژوهشی گزارش کردند که راهبردهای تنظیم ناسازگار شناختی هیجان با اضطراب اجتماعی دارای رابطه معناداری هستند [7]. بنابراین، تنظیم مناسب هیجانات در شرایط تنشزا منجر به سازگاری مثبت در افراد میگردد [8] که در نهایت بهزیستی ذهنی (Mental well-being) را برای آنان به همراه دارد. Ryff بهزیستی ذهنی را به عنوان یک فرآیند جهت تحقق تواناییهای بالقوه خود تعریف میکند که از شش بعد خودمختاری، تسلط محیطی، رشد شخصی، رابطه مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش خویشتن تشکیل شده است [9]. بر اساس دیدگاه Diener و Seligman بالا بودن بهزیستی ذهنی در افراد به ویژه جوانان اداره کشور را برای مسئولان تسهیل میکند، زیرا جوانان شاد، رفاه را در سطح جامعه افزایش داده و فرصتهای بیشتری برای دیگران خلق میکنند و به دلیل برخورداری از سلامت روان بالا، روابط اجتماعی بهتری در سطح جامعه برقرار مینمایند [10]. همچنین، Ryff بر نقش مهم بهزیستی ذهنی در سلامت روانشناختی و همچنین جسمانی افراد تأکید میکند [11].
از جمله درمانهایی که میتواند در زمینه بهبود سلامت روانی و غنیسازی زندگی افراد تأثیرگذار باشد، درمان وجودی (Existential therapy) است. رواندرمانی وجودی نگرشها و سازههایی همچون خودآگاهی، مرگ آگاهی، اضطراب وجودی، مسئولیت، جستوجوی معنا، شخصیت و اصالت را مبنا قرار میدهد و در نتیجه روشی است که بر آزادی، مرگ، تنهایی و خلاء وجودی تمرکز دارد و بهجای سلب اختیار فرد، بر رابطه مراجع و درمانگر، مواجهه صادقانه و تغییر بهعنوان عملی شجاعانه از سوی مراجع تمرکز دارد [12]. امتیاز رواندرمانی وجودی نسبت به سایر رویکردها، در تمرکز آن بر انتخابها و مسیرهای موجود به سمت رشد شخصی است و تأکید بر پذیرش مسئولیتهای شخصی، گسترش آگاهی از موقعیتهای فعلی و احساس تعهد به تصمیمگیری و عمل است [13].
از آنجایی که قشر دانشجو مسئولیت مهمی را در آینده کشور بر عهده داشته و سلامت جامعه در گرو داشتن جوانانی است که هم از لحاظ جسمی و هم از نظر ذهنی سالم باشند [14]، بنابراین انجام پژوهشی در راستای شناسایی روش درمانی مؤثری که باعث کاهش اضطراب اجتماعی جوانان میگردد و منجر به بهبود وضعیت شناختی و خلقی آنان میشود مهم و ضروری است. بر طبق جستجوهای انجام شده مطالعهای به بررسی تأثیر درمان وجودی بر ویژگیهای روانشناختی دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب اجتماعی نپرداخته است. همچنین از آنجایی که مشکلات در سرمایه عاطفی، بهزیستی ذهنی و تنظیم شناختی-هیجانی دانشجویان دختر میتواند پیامدهای نامناسبی برای آنان در زمینههای مختلف به همراه داشته باشد و از سویی دیگر این متغیرها بر سطح اضطراب اجتماعی نیز تأثیرگذار میباشند، این دانشجویان نیازمند مداخلات درمانی-آموزشی مناسب هستند. لذا این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی درمان وجودی بر سرمایه عاطفی، تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر دارای اضطراب اجتماعی انجام شد.
مواد و روشها
پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه کنترل بود. این پژوهش دارای کد اخلاق به شماره ثبتی IR.IAU.KHUISF.REC.1401.171 میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی مبتلا به اضطراب اجتماعی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر در سال 1400 بود. حجم نمونه پژوهش حاضر بر اساس فرمول ارائه شده توسط Chow و همکاران [15] برای مطالعات نیمه تجربی و با در نظر گرفتن 05/0=سطح معنیداری، 90/0=توان آزمون، 12/10=σ (انحراف معیار مشترک نمره سرمایه عاطفی) و 8/0=d (اختلاف میانگین پیشآزمون سرمایه عاطفی در گروه آزمایش و کنترل) بر اساس پژوهش Soltani و Tabatabainejad [16]، 24 نفر محاسبه شد که با توجه به ریزشهای احتمالی، حجم نمونه برای هر گروه 15 نفر در نظر گرفته شد. همچنین، با توجه به اینکه در تحقیقات آزمایشی و نیمه آزمایشی حداقل 15 نفر برای هر گروه توصیه شده است [17]، تعداد 30 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج به صورت هدفمند انتخاب گردید و به صورت تصادفی (به شکل قرعهکشی) به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تخصیص یافتند.