چکیده
زمینه و هدف : اندازهگیری و سنجش میزان رهبری در صنعت بهداشت و درمان جهت تعیین عملکرد و تلاش برای بهبود و ارتقای آن در دوره معاصر امری ضروری است. یکی از الگوهای مطرح سنجش عملکرد در سطح جهانی، الگوی بالدریج است که در آن، بیشینه امتیازات به معیار رهبری اختصاص یافته است. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد رهبری اورژانس بیمارستانهای حضرت رسول اکرم (ص) و فیروزگر بر اساس الگوی بالدریج بود.
مواد و روشها: این مطالعه به صورت مقطعی در اورژانس بیمارستانهای حضرت رسول اکرم(ص) و فیروزگر اجرا شد. گردآوری دادهها با پاسخگویی به سؤالهای نسخه 2007 و مقایسه با امتیازات معیارها در سالهای 1387-1386 انجام شد. عملکرد رهبری اورژانس بر اساس رویکرد، استقرار، یادگیری و یکپارچگی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: رهبری اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) از 120 امتیاز معیار رهبری، 25 (20%) و بیمارستان فیروزگر20 (16%) امتیاز کسب نمودند.
نتیجهگیری: رهبری سازمانهای مورد مطالعه در مراحل ابتدایی تعالی قرار دارد. با توجه به آن که در الگوی بالدریج از امتیازدهی برای ترسیم مسیر رشد و تعالی در سازمانها استفاده میشود، پیشنهاد پژوهشگران، تداوم فرآیند بهبود مستمر و انجام خودارزیابیهای دورهای تا ارتقای جایگاه و تعالی عملکرد اورژانسهای مورد مطالعه است.
واژههای کلیدی: ارزیابی، رهبری، اورژانس، الگوی بالدریج
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |