جلد 22، شماره 6 - ( 7-1402 )                   جلد 22 شماره 6 صفحات 596-581 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ASAUMS.REC.1402.008


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi A, Darabi F, Ahmadinia H. Investigating the Relationship between Spiritual Intelligence and Aesthetic Intelligence and Suicidal Thoughts in Students of Asadabad School of Medical Sciences: A Descriptive Study. JRUMS 2023; 22 (6) :581-596
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7004-fa.html
مهدوی آزاده، دارابی فاطمه، احمدی نیا حسن. بررسی ارتباط بین هوش معنوی و هوش زیباشناسی با افکار خودکشی در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (6) :581-596

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7004-fa.html


دکتری روانشناسی تربیتی،کارشناس مرکز مشاوره دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1446 مشاهده)
زمینه و هدف: افکار خودکشی در سال­های اخیر رو به افزایش بوده است و داشتن هوش­های متعدد از جمله هوش معنوی و زیباشناسی می­تواند در کاهش آن مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین هوش معنوی و زیباشناسی با افکار خودکشی در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد بود.
مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی می­باشد که در سال تحصیلی 1402-1401 بر روی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد انجام شد. جامعه آماری 267 نفر از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد بود که به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع­آوری داده­ها سه پرسش­نامه افکار خودکشی Beck، هوش معنوی King و هوش زیباشناسی بودند. تجزیه­وتحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری t مستقل، آنالیز واریانس یک­طرفه، آزمون تعقیبی Tukey و ضریب همبستگی Spearman انجام شد.
یافته­ها: مجموعاً تعداد 165 نفر در مطالعه شرکت کردند. نتایج نشان داد میانگین نمرات تمام متغیرها در گروه دارای افکار خودکشی به طور معناداری کمتر از گروه فاقد افکار خودکشی بوده است (05/0>P). اختلاف معناداری بین دانشجویان دختر و پسر از لحاظ وضعیت افکار خودکشی مشاهده نشد (155/0=P). هم­چنین، در بررسی میانگین نمرات هوش زیباشناسی و ابعاد هوش معنوی، فقط میانگین بعد تولید معنای شخصی در بین دانشجویان دارای اختلاف معنی­دار بود (046/0=P).
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد هر چه افراد هوش زیباشناسی و هوش معنوی بالاتری داشته باشند، احتمالاً به همان میزان رفتارهای خودآسیبی کمتری دارند. بنابراین، پیشنهاد می­شود سیاست­های پیش­گیرانه در قالب کارگاه­های آموزشی در دانشگاه­ها در جهت تقویت هوش معنوی و هوش زیباشناسی دانشجویان اعمال شود.
واژه­های کلیدی: هوش معنوی، هوش زیباشناسی، افکار خودکشی، دانشجویان، اسدآباد
متن کامل [PDF 303 kb]   (729 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1515 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/3/11 | پذیرش: 1402/6/8 | انتشار: 1402/7/26

فهرست منابع
1. Centers for Disease Control and Prevention. Underlying cause of death. CDC WONDER online database. 2022. Available from: https://wonder.cdc.gov/ucd-icd10. html.
2. Curtin SC, Garnett MF, Ahmad FB. Provisional numbers and rates of suicide by month and demographic characteristics: United States, 2021. NVDD Vital Statistics Rapid Release; 2022; 24.
3. Mostafaei A, Ashrafi H. Investigating the relationship between quality of life and spiritual intelligence with suicidal ideation among soldiers (Case study of Sardasht city). J Mil Med 2019; 21(3): 282-9. [Farsi]
4. Doost Mohammadi F, Rezaeian M. The Steps to Develop a Comprehensive Suicide Prevention Strategy: A Narrative Review. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 18(11): 1155-82. [Farsi]
5. Rostami M, Mehraban S, Baziar S, Sharifi M, Mohammad-Alipour Z, Bakhtyari V. Relationships between Spiritual Intelligence and general Health among Students. Soc Welf Quarter 2014; 14(53): 151-63. [Farsi]
6. Moosavi H, Talebzadehnobarian M, Shams Moorkani GH. Investigating the relationship between spiritual intelligence and organizational citizenship behavior of high school teachers in Zanjan. Quarterly Journal of Educational Psychology 2012; 7(22): 65-94. [Farsi]
7. Vancea F. Spiritual Intelligence--Description, Measurement, Correlational Analyses. J Exp Psycho 2014; 17(1).
8. Foo SJ, Lo KW, Kamazul Zaman W, Krishnan S, Lokithasan K. Psychological well-being and spritual intelligence as predictors of suicidal ideation among emerging adults in Malaysia. Int J Sch Educ Psychol 2019; 4(32): 139-48.
9. Rashid K, Taheri F, Yarmohammadi Vasel M, Karimi K. The relationship between aesthetic intelligence and psychological well-being mediating aesthetic sensitivity. Interdisciplinary Studies in the Humanities 2021; 13(4); 117-33. [Farsi]
10. Rashid K, Mehrmohammadi M, Dlavar A, Ghatrifi M. The investigation of aesthetic development stages among Tehrani students. Quarterly Journal of Educational Innovations 2008; 7(4): 97-124. [Farsi]
11. Rashid K, Hassanvand F, Yaghobi A. Constructing and validating of aesthetic intelligence Test. Psychol Methods and Models 2018; 8(30): 69-88. [Farsi]
12. Mohammadi Z, Arghavani M, Solimani N, Darabi F, Akhlaghi M, Mousavi Z. Epidemiological study of suicide in Asadabad city in 2011-2017: A descriptive study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19(3): 233-48. [Farsi]
13. Rashid Kh, Mahdavi A. Constructing, validating, and examining the factor structure of the aesthetic intelligence scale. Razi 2020. In Press. [Farsi]
14. Bahamin G, Taheri F, Moghaddas A, Sohrabi F, Dortaj F. The effects of hardiness training on suicide ideation, quality of life and plasma levels of lipoprotein (a) in patients with depressive disorder. Procedia Soc Behav Sci 2012; 46: 4236-43.
15. Beck AT, Kovasac M, Weissman A. Assessment of suicidal intention: the Scale for Suicide Ideation. J Con- sult Clin Psychol 1979; 47(2): 343-52.
16. Ducher JL, Dalery J. Concurrent validation of Suicidal Risk Assessment Scale with the Beck’s Suicidal Ideation Scale. Encephale 2004; 30: 249-54.
17. Mirzaie SN, Shams N. Prevalence rate of suicidal thoughts and its related factors in the medical students in Kurdistan University of Medical Sciences. Sci J Kurdistan Univ Medical Sci 2013; 18(1): 18-26. [Farsi]
18. King D. Rethinking claims of spiritual intelligence: a definition, model and measure Applications of modeling in the Natural and social sciences program. Trent University. Canada. CAS 2008; 32-48.
19. Raghib M, Siadat A, Hakimi Nia B, Ahmadi J. Validation of King Spiritual Intelligence Scale (24-SISRI) in students University of Esfahan. Psychol Achieve 2010; 17(1): 141-64. [Farsi]
20. King DB. The Spiritual Intelligence Project. Trent University, Canada. 2007. Available from: www.dbking.net.
21. Hidarisharaf P, Dabirian M, Parvaneh A, Naderi GH, Karimi P. Related quality of life, spirituality and resilience with suicidal ideation in students. Islam and Health Journal 2015; 2(2): 23-9. [Farsi]
22. Khodabakhshi Sh, Rahimikia A, Jafari H. Identifying the relationship between spiritual intelligence and mental health of students. Quarterly Research J Lorestan Univ Med Sci (Yafte) 2014; 16(1): 58-65. [Farsi]
23. Birami M, Mohadi Y, Movahdi M. The role of spiritual intelligence in predicting perceived stress, anxiety and depression. J Babol Univ Medical Sci 2012; 16(1): 56-62. [Farsi]
24. Chinaveh M, Tabatabaei F. Prediction of suicidal thoughts based on religious attitude and trust in God. Islamic Uni Culture Quarterly 2015; 6(18): 81-96.
25. Sediqi Arfai F, Hosseinzadeh A, Nadi Radondi M. The relationship between religious orientation and spiritual intelligence with students' resilience. Psychol Relig 2015; 8(4): 127-44. [Farsi]
26. Rostami M, Hashemi T, Alilou M. Comparison of personality traits, social support and religious orientation in people attempting suicide and the control group. Urmia Med J 2012; 12(24): 1016-26. [Farsi]
27. Zohar D, Marshall I. SQ-Spiritual Intelligence, the ultimate intelligence. 1st Ed, Bloomsbury Publishing Ltd., London, pp: 324.
28. Okello LN, Sirera M, Otieno GO, Muhingi WN. Psycho-Spiritual Perspective on the Challenge of Suicide Prevention in Kenya. J res Innov implic educ 2021; 5(4): 238-47.
29. Oti-Boadi M, Oppong Asante K. Psychological health and religious coping of Ghanaian women with infertility. Biopsychosoc Med 2017; 11(1): 20.
30. Famil Motaghi B, Godarzi M, Kakabrai K. Developing a causal model of marital forgiveness based on emotional intelligence and spiritual intelligence with the mediating role of differentiation. Behav Sci Res 2021; 19(3): 529-39. [Farsi]
31. Gruber H, Oepen R. Emotion regulation strategies and effects in art-making: a narrative synthesis. Arts Psychother 2018; 59: 65-74.
32. Harter SL. Visual art making for therapist growth and self-care. J Constr Psychol 2007; 20(2): 167-82.
33. Nader K, Moosa J. The relationship between art and psychology. J Life Sci Biomed 2012; 2(4): 129-33.
34. Pelowski M. Tears and transformation: feeling like crying as an indicator of insightful or “aesthetic” experience with art. Front Psychol 2015; 6: 1006. ‌
35.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb