Ethics code: IR.SBMU.RETECH.REC.1400.966
Arabpour Dahouei A, Abdi M, Mirzakhani Araghi N. The Relationship between Emotional Intelligence and Quality of Life among Students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences in 2021: A Short Report. JRUMS 2023; 22 (8) :897-906
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7012-en.html
Full-Text [PDF 687 kb]
(656 Downloads)
|
Abstract (HTML) (1280 Views)
Full-Text: (1370 Views)
گزارش کوتاه
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، آبان 1402، 906-897
بررسی ارتباط هوش هیجانی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400: یک گزارش کوتاه
عارفه عربپور داهوئی[1]، محمدامین عبدی[2]، نوید میرزاخانی عراقی[3]
دریافت مقاله: 16/3/402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 5/4/402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 15/7/402 پذیرش مقاله: 18/7/402
چکیده
زمینه و هدف: شواهد از ارتباط نزدیک هوش هیجانی و کیفیت زندگی حمایت میکند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400 انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، 182 نفر از دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انتخاب و به پرسشنامههای استاندارد کیفیت زندگی و هوش هیجانی Bradberry-Greaves پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتهها: آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد که بین نمره حیطه خودآگاهی و کیفیت زندگی (022/0=P)، نمره خود مدیریتی و کیفیت زندگی (001/0>P)، نمره مدیریت روابط و کیفیت زندگی (003/0=P) و نمره کلی هوش هیجانی و کیفیت زندگی (001/0>P)، ارتباط آماری معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر ارتباط هوش هیجانی با کیفیت زندگی دانشجویان را تأیید میکند. پیشنهاد میشود دانشگاهها با آموزش مهارتهای هوش هیجانی، اقدام به بسترسازی مناسب جهت ارتقاء کیفیت زندگی دانشجویان نمایند.
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، کیفیت زندگی، دانشجویان
مقدمه
دانشجویان به عنوان سازندگان و سرمایههای آینده هر کشور شناخته میشوند. یکی از وظایف مهم دانشگاهها و مؤسسات علمی-آموزشی، تربیت نیروی انسانی توانمند برای پاسخگویی به نیازهای متنوع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و سیاسی جامعه میباشد [1]. از آنجا که زندگی دانشگاهی یکی از دورههای طلایی انتقال به بزرگسالی محسوب میشود، پژوهشهای متعددی به بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی (Quality of life) و رشد تحصیلی و اجتماعی دانشجویان پرداختهاند که نتایج این مطالعات نشان از تأثیر علایق اجتماعی، شخصی، فرهنگی، اقتصادی، اخلاقی، ارزشی و روانشناختی دانشجویان بر روند رشد تحصیلی آنها دارد [3-1]. اگرچه حضور در دانشگاه فرصت مناسبی برای رشد فردی دانشجویان فراهم میکند، اما دانشجویان به دلیل مسائل مالی، محدودیتهای زمانی، فعالیتهای تحصیلی، ایجاد روابط اجتماعی جدید و مشکلات گوناگون در زمینه انتخاب شغل، استرس بالایی را تجربه میکنند که تأثیر زیادی بر رفاه و کیفیت زندگی آنها دارد [2].
کیفیت زندگی به عنوان مفهومی ذهنی و چند بعدی در نظر گرفته میشود که بر ادراک فرد از وضعیت حال حاضر خود تأکید دارد. اگرچه ارائه تعریفی مشخص از کیفیت زندگی غیرممکن است، اما بسیاری از پژوهشگران معتقدند که این تعریف شامل وضعیت اجتماعی، روانی و سلامت افراد نیز میباشد [4].
نقش دانشگاهیان در مؤسسات آموزشی و پژوهشی بسیار حساس بوده و عملکرد و کیفیت زندگی آنها به عوامل متعددی نظیر هوش هیجانی (Emotional intelligence) و سبک رهبری آنها بستگی دارد. بنابراین، میتوان از هوش هیجانی به عنوان یک شاخص کلیدی توسعه پایدار جهت افزایش رفاه، توانمندی و شایستگی افراد در طول تحصیل استفاده کرد [5 ،2]. هوش هیجانی نوعی از هوش اجتماعی است و به معنای توانایی تشخیص احساسات خود و دیگران، تشخیص احساسات مختلف از یکدیگر و استفاده از این اطلاعات برای تصمیمگیری، برنامهریزی و توسعه رفتارهای مطلوب میباشد [6].
مطالعه حاضر با بحران کووید-19 در جهان همزمان بود. در این شرایط بحرانی بسیاری از کشورها اقدام به قرنطینه عمومی و تعطیلی دانشگاهها و مدارس کردند که اگرچه جهت حفظ سلامتی افراد در برابر ویروس انجام شد، اما تجربهای ناخوشایند تلقی شده و مشکلات روحی-روانی مختلفی نظیر اضطراب، افسردگی، افزایش افکار خودکشی و تنهایی را در دانشجویان به همراه داشت و موجب کاهش و اختلال در کیفیت زندگی عمومی این افراد شد [7].
بررسی هوش هیجانی و کیفیت زندگی دانشجویان به درک بیشتر راههای کنترل شرایط بحرانی و عوامل مرتبط با کیفیت زندگی دانشجویان در زمان بحران کمک قابل توجهی خواهد کرد [8]. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با کیفیت زندگی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400 انجام شد.
مواد و روشها
پژوهش توصیفی حاضر به صورت مقطعی و آنلاین در اسفند ماه 1400 در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. بر اساس اطلاعات دریافتی از آموزش دانشکده، تعداد دانشجویان کارشناسی 440 نفر گزارش شد. با استفاده از فرمول ذیل، برای تعیین حجم نمونه به منظور بررسی ارتباط هوش هیجانی با کیفیت زندگی دانشجویان در سطح اطمینان 95 درصد و توان 90 درصد و با فرض اینکه ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی حداقل 25/0=r باشد تا این ارتباط از نظر آماری معنیدار تلقی گردد و با در نظر گرفتن 10 درصد احتمال ریزش نمونهها، 180 نفر در نظر گرفته شد که در نهایت 185 نفر از دانشجویان همکاری نموده و به صورت نمونهگیری در دسترس و از طریق پرسشنامه آنلاین مورد بررسی قرار گرفتند.
