جلد 22، شماره 10 - ( 10-1402 )                   جلد 22 شماره 10 صفحات 1120-1105 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 0 (مقاله مروری)


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arbab I, Kahrazahi M, Abbasi H, Khazaei A. Investigating and Managing the Psychological Effects of COVID-19 Outbreak on the Mental Health of Students in the Post-Corona Era: A Systematic Review. JRUMS 2024; 22 (10) :1105-1120
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7048-fa.html
ارباب اسماعیل، کهرازهی مجید، عباسی حمیدرضا، خزایی عبدالحکیم. بررسی و مدیریت آثار روان‌شناختی شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان در دوران پساکرونا: یک مطالعه مروری. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (10) :1105-1120

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7048-fa.html


دانشگاه شهید بهشتی تهران
متن کامل [PDF 309 kb]   (598 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (1228 مشاهده)
متن کامل:   (2855 مشاهده)
مقاله مروری
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 22، دی 1402، 1120-1105





بررسی و مدیریت آثار روان‌شناختی شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان در دوران پساکرونا: یک مطالعه مروری


اسماعیل ارباب[1]، مجید کهرازهی[2]، حمیدرضا عباسی[3]، عبدالحکیم خزایی [4]
دریافت مقاله:19/04/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 01/06/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 25/09/1402 پذیرش مقاله: 27/09/1402


چکیده
زمینه و هدف: همه‌گیری کووید-19 علاوه بر اثراتی که بر سلامت جسمانی افراد داشت، اثرات روان‌شناختی زیادی نیز بر مردم برجای گذاشته است. از جمله افراد در معرض این پیامدها، دانش‌آموزان هستند. بنابراین، هدف مطالعه حاضر تعیین راه‌کارهای مدیریت آثار روان‌شناختی شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان در دوران پساکرونا می‌باشد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه مروری نظام­مند، مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، Springer، ISI، Scopus، Science direct، Google Scholar، Magiran، Noormags و SID با استفاده از کلید واژه­های مرتبط با اهداف و موضوع پژوهش شامل کووید-19، سلامت روان دانش‌آموزان، اثرات روان‌شناختی کرونا، اختلالات روان‌شناختی دوران کرونا، راه‌کارهای مدیریت کرونا، و پساکرونا طی سال­های 2019 تا 2021 مورد جستجو قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل مقالات مطابق با معیارهای ورود و خروج، به صورت کیفی انجام گرفت و نتایج در قالب نمودار جریانی و جدول خلاصه گردید. 
یافته­ها: نتایج بررسی 20 مقاله نهایی شامل 12 مقاله لاتین و 8 مقاله فارسی، بر اساس چک لیست معیارهای ورود و خروج بیان‌گر آن بود که شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان، پیامدهای روان‌شناختی مخرب و منفی در سه بعد آموزشی، فردی و اجتماعی بر جای گذاشته است.   
نتیجه‌گیری: به منظور مدیریت آثار روان‌شناختی بیماری کووید-19 در ابعاد مختلف (فردی، اجتماعی و آموزشی)، تدوین و ارائه یک برنامه استراتژیک و جامع به­صورت مشارکتی در نظام تعلیم و تربیت در دوران پساکرونا بر پایه سه اصل تعیین اهداف و انتخاب خط مشی، توجه به مؤلفه­های اثرگذار و مشخص نمودن عوامل اجرایی بر اساس حیطه وظایف، حقیقتی انکارناپذیر است.
واژه‌های کلیدی: کووید-19، پیامدهای روان‌شناختی کرونا، سلامت روان دانش‌آموزان، راه‌کار مدیریت بیماری کرونا، پساکرونا

 

مقدمه
بحران همه‌گیری بیماری کووید-19 منجر به افزایش اضطراب از این بیماری در همه افراد جامعه شده، این اضطراب ناشی از این بیماری و اثرات مخرب روانی اجتماعی آن سلامت روانی و سازگاری همه گروه­های سنی جامعه را در برگرفته است. یکی از گروههای حساس و آسیبپذیر و از سرمایههای آتی جامعه دانش‌آموزان هستند [1]. تحمل قرنطینه طولانی مدت برای افراد مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان که دارای روحیه حساس، لطیف، فعال، پویا و کنجکاوانه­ای دارند و نیاز دائم به معاشرت و گفتگو با هم سن و سالانشان را دارند، یک تجربه ناخوشایند و استرسزا است و تغییراتی را در روند زندگی آنان ایجاد می‌کند [2]. از طرفی تعطیلی مدارس برای جلوگیری از گسترش بیماری کووید-19، نگرانیها را در خصوص تغییرات سبک زندگی، سلامت روان و رفاه کودکان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و پیامدهای ناشی از این بیماری را افزایش داده است [3]. کودکان در جریان شیوع بیماری کووید-19 اغلب به دلیل انزوای اجباری و تعطیلی مدارس مجبور هستند برای مدت طولانی در خانه بمانند. این امر منجر خواهد شد تا آنان ارتباط محدود با دوستان و همکلاسی‌‌‌هایشان داشته باشند، فعالیت­های فیزیکی در بین آن‌ها کاهش یابد و در نتیجه مشکلات رفتاری و هیجانی بیشتری از خود نشان بدهند [4].
Bignardi و همکاران در تحقیقی که در طول مدت قرنطینه کودکان در بریتالیا انجام دادند به این نتیجه رسیدند که علائم افسردگی کودکان نسبت به قبل از قرنطینه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اقداماتی چون اجرای قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مدارس بر سلامت روان این کودکان تأثیر منفی به همراه داشته است [5]. مهمترین اثرات مخرب روان‌شناختی در زمان شیوع بیماری و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن، تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها، تعطیلی مراکز آموزشی همانند مدارس و دانشگاه­ها بوده که به نوبه خود سبب احساس تنش، سرخوردگی و اضطراب گردید [6]. از طرفی نیز توجه به مؤلفه­های سلامت روان کودکان و نوجوانان، علیالخصوص دانش‌آموزان به عنوان یکی از گروه‌های پر خطر جامعه که درگیر با ابعاد روان‌شناختی کووید-19 هستند از ضرورت بالایی برای پژوهشگران و متخصصان حوزه روان‌شناسی تربیتی برخوردار است. در همین راستا بر اساس مبانی نظری موجود و پیشینه پژوهش این مطالعه به بررسی آثار روان‌شناختی شیوع بیماری کووید-19 در سلامت روان دانش‌آموزان در ابعاد فردی، اجتماعی و آموزشی و ارائه راه‌کارهایی عملی برای مدیریت این پیامدها برای رسیدن و تدوین یک برنامه راهبردی جامع برای نظام تعلیم و تربیت در دوران پساکرونا پرداخته است. افزون بر این، لزوم ارائه عوامل مؤثر در تدوین یک برنامه جامع با هدف مدیریت آثار روان‌شناختی دوران کرونا در سلامت روان دانش‌آموزان برای دوران پساکرونا از اهداف اصلی پژوهش حاضر به شمار میرود. مشخص نمودن سیاستهای کلی در تدوین چنین برنامه جامعی در پی آسیبشناسی کلی یا شناسایی آثار و راه‌کارهای کنترل بیماری با مروری سیستماتیک بر تحقیقات گذشته چه در داخل و خارج کشور در سالهای اخیر متکی است، چرا که تحقیقات انگشت شماری به ارائه برنامه های جامع کاربردی در تعلیم و تربیت در این زمینه پرداختهاند و اندک پژوهش‌های صورت گرفته عمدتاً از نوع پدیدارشناسی، همبستگی یا پیمایشی بوده است [24-8، 6-3]. لذا این پژوهش به دنبال آن است تا بتواند مهم‌ترین عوامل یا ابعاد یک برنامه و الگوی جامع را برای مدیریت سلامت روان دانش‌آموزان ناشی از پیامدهای بیماری کووید-19 مشخص و تبیین نماید.
مواد و روشها 
پژوهش حاضر یک مطالعه مروری نظام­مند می‌باشد. در روش مرور نظام­مند (سیستماتیک) تمامی شواهد تجربی موجود مرتبط با یک موضوع یا هدف را جستجو، جمع­آوری و ارزیابی می­کنند. در واقع، بررسی­های مرور سیستماتیک به دنبال ایجاد دانش جدید نیست، بلکه به دنبال ترکیب و خلاصه کردن دانش موجود است [7]. در مطالعه حاضر که هدف اصلی آن تعیین راه‌کارهای مدیریت آثار ابعاد روان‌شناختی شیوع بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان در دوران پساکرونا بود با بهره­گیری از روش مرور سیستماتیک کلیه مقالات منتشر شده در این زمینه در خارج و داخل کشور در طی سال‌های 2019 تا 2021 مورد بررسی قرار گرفتند. فرآیند انتخاب مقالات بدین شرح بود که در گام نخست، در پایگاه­های اطلاعاتی موجود چون موتورهای جستجوگر PubMed، Springer، ISI، Scopus، Science direct، Google Scholar، Magiran، Noormags و SID با استفاده از کلید واژه­های مطالعاتی مرتبط با اهداف و موضوع پژوهش شامل کووید-19، سلامت روان دانش‌آموزان، اثرات روان‌شناختی کرونا، اختلالات روان‌شناختی دوران کرونا، راه‌کارهای مدیریت کرونا، پساکرونا، مرور سیستماتیک مورد جستجو و بررسی قرار گرفتند. در این مرحله از فنون بازیابی اطلاعات گوگل در جستجو از عملگرهایی چون + , OR, AND و " " به عنوان راهبردهای جستجو استفاده شد. در مرحله بعدی مقالات مرتبط بر اساس عنوان و چکیده مورد قضاوت و ارزیابی قرار گرفتند. ادامه فرآیند مقالات انتخاب شده بر اساس معیارهای ورودی و خروجی و فرآیند غربال‌گری به شرح زیر مورد بررسی قرار گرفتند.
معیارهای ورود و خروج: با تدوین اهداف موضوع و مشخص نمودن معیارهای جستجو با انتخاب کلیدواژه‌های کلی به دو زبان فارسی و لاتین در جستجوی کلی تعداد 80 مقاله به عنوان جامعه مورد مطالعه در این پژوهش یافت شد. مهم­ترین معیارهای ورود مقالات به پژوهش، تمرکز بر کلیدواژگان ذکر شده، اصیل بودن، منتشر شده در سال­های 2019 تا 2021، تمرکز بر جامعه دانش‌آموزان، تمرکز بر بعد اختلالات سلامت روان‌شناختی، چاپ در نشریات معتبر و داشتن منابع معتبر بود. در مقابل، معیارهایی چون عدم تمرکز بر موضوع و کلیدواژگان پژوهش، عدم تمرکز بر جامعه دانش‌آموزان، عدم تمرکز بر بعد اختلالات سلامت روان‌شناختی، عدم تمرکز بر سال­های 2019 تا 2021، تکراری بودن، غیرمرتبط بودن، غیر علمی، اصیل نبودن، نداشتن منابع مشخص، چاپ در روزنامه، خبرگزاری‌ها و عدم چاپ در نشریات علمی پژوهشی معتبر یا نامعتبر بودن سبب شد تا این نوع مقالات از فرآیند پژوهش خارج شوند.  
سنجش کیفیت مقالات: بعد از جستجوی کلیدواژه‌ها در پایگاه­های اطلاعاتی موتورهای جستجوگر و نمایه کننده مقالات، ابتدا هر فرد جداگانه و در ادامه در جلسات مشترک عناوین و چکیده تمامی مقالات یافت شده مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت. مقالات غیرمرتبط با بحث و تبادل نظر از حیث موضوع، هدف و روش اجرا با تصمیم و هماهنگی نویسندگان از مرحله بررسی کنار گذاشته شدند. در نهایت، تعداد 20 مقاله مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت که از این تعداد مقالات 12 مقاله لاتین و 8 مقاله فارسی بودند و مطالعات مرتبط با عنوان و هدف انتخاب شده وارد مرحله ارزیابی و تجزیه و تحلیل شدند.
برای استخراج و جمع­آوری داده­های مربوط به هر مقاله مهم­ترین یافته­ها و نتایج خلاصه شد. اطلاعات و یافته­ها در قالب استاندارد ضبط گردید و سپس به صورت روایی و خلاصه روایی ثبت گردید. به طور کلی، در ابتدا 80 مقاله وارد پژوهش شدند که در ادامه بر اساس معیارهای خروج، تعداد 60 مقاله به دلیل نداشتن معیارهای مدنظر از روند فرآیند پژوهش خارج شدند. در نهایت تعداد 20 مقاله به منظور بررسی و نمونه مورد مطالعه وارد طرح پژوهش شدند (نمودار 1).
 

پایگاه‌های اطلاعاتی:
 PupMed، Springer، Scopus، ProQuest، Science Direct، Google Scholar، Magiran، SID، Civilica
کلید واژه‌های جستجو: کووید-19، سلامت روانی جامعه، کرونا و سلامت روان، اثرات روان­شناختی کووید-19
تعداد مقاله­های بررسی شده: 80     






مقالات خارج شده از پژوهش بر اساس معیارهای انتخاب
خارج شده از پژوهش بر اساس معیارهای خروج:
1- مقالاتی که بر کلید واژه‌ها تمرکز نداشتند: 10
2- مقالاتی که بر جامعه دانش­آموزان متمرکز نبودند: 15
3- مقالاتی که به زبان انگلیسی و فارسی نبودند: 5
کل مقالات خارج شده: 30
خارج شده از پژوهش بر اساس معیارهای خروج:
1- مقالاتی که مقاله اصیل نبودند: 20
2- مقالات چاپ شده در مجلات غیرعلمی پژوهشی: 10
کل مقالات خارج شده: 30
مجموع مقالات خارج شده از پژوهش: 60
مقالات نهایی وارد شده در پژوهش: 20
 
شناسایی مقالات
غربالگری مقالات
وارد شدن
ارزیابی



































نمودار 1- فلوچارت روند بررسی و انتخاب مقالات پژوهشی
 
 
نتایج
یافته­های کلی مطالعات وارد شده به پژوهش به دقت مورد بررسی قرار گرفتند. خلاصه مطالب مقالات (نویسنده، عنوان، هدف و نتیجه­گیری) در جدول 1 ارائه شد. با توجه به اهداف و سوالات پژوهش سعی شد تا این یافته­ها در دو بخش بررسی پیامدها و آثار روان‌شناختی بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان و ارائه راه‌کارهایی با هدف مدیریت این پیامدها در سلامت روان دانش‌آموزان دسته­بندی گردد، به این منظور که بتوان در گام نخست به شناسایی عوامل مؤثر یک طرح و برنامه جامع با هدف مدیریت سلامت روان دانش‌آموزان و توان­مندسازی آنان در دوران حساس پساکرونا رسید.
1. مهم­ترین پیامدهای روان‌شناختی بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان  
برخی از مهم­ترین پیامدها و آثار روان‌شناختی کووید-19 و تأثیر آن­ها بر سلامت روان دانش‌آموزان در بررسی مقالات مرتبط صورت گرفته در خارج و داخل کشور که به این هدف پرداخته­اند به شرح زیر است. 
 
جدول1- خلاصه مقالات بررسی شده در حوزه پیامدهای روا­­ن­شناختی بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش­آموزان
ردیف نویسندگان سال عنوان (هدف) پژوهش نتایج (یافته­ها)
1 Orgiles و همکاران
[8]
2020 بررسی اثرات روان­شناختی کووید-19 در جوانان ایتالیا و اسپانیا
شایع­ترین مشکلات عاطفی این جوانان مشکل در تمرکز، بی­حوصلگی، تحریک­پذیری، بی­قراری، عصبی بودن، احساس تنهایی، ناراحتی، نگرانی، کاهش فعالیت بدنی، خواب نامنظم، صرف وفت زیاد در اینترنت و هم­زیستی دشوار با خانواده بود.
2 Elmer  و همکاران [9]
 
2020 مقایسه شبکه­های اجتماعی بر سلامت روان دانش­آموزان سوئیس در طول بحران کرونا (قبل و بعد از قرنطینه) تحلیل­های اکتشافی نشان داد که نگرانی­های خاص شبکه­های اجتماعی، عدم تعامل و حمایت عاطفی و انزوای فیزیکی با سلامت روان رابطه داشته و سطح استرس، اضطراب، تنهایی و علائم افسردگی دانش‌آموزان در سوئیس نسبت به قبل از قرنطینه بدتر شده هم­چنین این علائم در دانش آموزان دختر بیشتر مشاهده شد.
3 Bignardi و همکاران [5]
2021 بررسی آثار روان­شناختی کووید-19 بر سلامت روان کودکان در طول قرنطینه بریتالیا علائم افسردگی کودکان بریتالیایی نسبت به قبل از قرنطینه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اجرای قرنطینه، فاصله­گذاری اجتماعی و تعطیلی مدارس یر سلامت روان این کودکان تأثیر منفی به جا گذاشته است. 
4 Castellini و
همکاران [10]
2021 بررسی آسیب­ها و پیامدهای روانی قبل از شیوع کووید-19 و  در طول قرنطینه در کشور ایتالیا بررسی مشاهدات طولی نشان داد که اضطراب و علائم مختلف افسردگی در طول قرنطینه افزایش یافته و آسیب­های اقتصادی هم تأثیر مخرب بر سلامت روان افراد جامعه داشته است.
5 Saladino   و همکاران [11]
2020 اثرات روانی و اجتماعی شیوع کووید-19  استرس طولانی، اضطراب، افسردگی، ناتوانی در مدیریت احساسات آسیب­زا و منفی، ترس دائمی از سرایت این نوع بیماری بر زندگی، انزوای اجتماعی و اصلاح روابط انسانی از اثرات روانی و اجتماعی مهم بیماری کووید-19 به شمار می­آید.
6 Wang  و همکاران
[12]
2021 بررسی مشکلات سلامت روان کودکان پس از بازگشایی مدارس استرس­های روانی ناشی از بازگشایی مدارس در پی انجام اقداماتی چون فاصله­گذاری اجتماعی، زمان طولانی مدت درگیر شدن در انجام تکالیف و بازی­های رایانه­ای با افزایش خطر مشکلات سلامت روان مرتبط بود. 
7 Farahati [13]
2020 مرور پیامدهای روان­شناختی ویروس کرونا در جامعه نتایج این پژوهش نشان داد که این بیماری سلامت روانی افراد در سطح فردی، بین فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و اثرات مخربی چون اضطراب، ترس، افسردگی، ترس­های تعمیم یافته، گسترش انزوای اجتماعی، سردرگمی، خستگی روحی و خشم را نیز در پی دارد.
8 Shahyad  و Mohammadi    [14] 2020 بررسی آثار روان­شناختی گسترش بیماری کووید-19 بر سلامت روان افراد جامعه ترس از آلوده شدن یا آلوده کردن دیگران، اضطراب، دوره طولانی قرنطینه، حمایت­های ناکافی از قبیل عدم دسترسی به مراقبت­های پزشکی، مواد غذایی کافی و در نهایت خستگی و بی­حوصلگی ناشی از قرنطینه و برخی دیگر از افکار ناخوشایند مثل احساس تنهایی، افسردگی، انکار، ناامیدی، برچسب زنی و  در درجات شدیدتر پرخاشگری و حتی افکار خودکشی آثار روان­شناختی گسترش بیماری کووید-19 بر سلامت روان افراد جامعه می­باشد.
9    Khoram rooz [15]
 
2021 تأثیر محدودیت­های کرونایی بر شیوه زندگی در کودکان به وجود آمدن محرک­های استرس­زا در منزل مانند ترس طولانی مدت از مبتلاء شدن به کرونا، افکار ناخوشایند و کسالت، مشکلات آموزشی، کمبود ارتباط با همکلاسی­ها، معلمان و دوستان، کمبود فضای مناسب در خانه و در مواردی مشکلات مالی و اقتصادی خانواده­ها می­تواند اثرات ماندگاری بر سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته باشد.
10   Bagheri Sheykhangafshe و همکاران 
[16]
2021 نقش اعتیاد به اینترنت در پیش­بینی سلامت روان دانش­آموزان در دوره همه­گیری کرونا اعتیاد به اینترنت در دوران شیوع کووید-19 بر سلامت روان دانشآموزان تأثیر مخرب داشته که افسردگی، تنهایی و اضطراب از مهم­ترین پیامدها بود.
 
2. مهم­ترین راه‌کارهای مدیریت پیامدهای روان‌شناختی بیماری کووید-19 بر سلامت روان دانش‌آموزان
جدول 2، به بررسی مقالات مرتبط صورت گرفته در خارج و داخل کشور که به مهم‌ترین راه‌کارهای کنترل و مدیریت پیامدها و آثار روان‌شناختی کووید-19 و تأثیر آن‌ها بر سلامت روان دانش‌آموزان پرداخته را به صورت خلاصه بیان می‌کند.
 
جدول 2- خلاصه مقالات بررسی شده با موضوع راه‌کارهای مدیریت پیامدهای روان­شناختی کووید-19 بر سلامت روان دانش­آموزان
ردیف نویسندگان سال عنوان (هدف) پژوهش نتایج (یافته) تحقیق
1 Kontoangelos و همکاران [17] 2020 بررسی ویژگی­های بالینی و روانشناختی اثرات بهداشت روانی همهگیری کووید-19 حمایت سازنده یا درمان حمایتی، مداخلات اولیه سلامت روان، کیفیت مراقبت، شناسایی زود هنگام توسط روان­پزشکان از پریشانی­ها و مداخلات روان­شناختی به موقع از بروز بحران جلوگیری می­کند. هم­چنین، اطلاع رسانی­های دقیق رسانه­ها و شبکه­های اجتماعی و استفاده از تأثیر مصرف داروهای ضد ویروسی و داروهای روانگردان (از قبیل ضد روان­پریشی، ضد افسردگی و ضداضطراب) بر ثبات روحی افراد تأثیر مثبت خواهد داشت.
2   Singh  و همکاران
[18]
2020 مروری بر سلامت روان کودکان و نوجوانان در طول قرنطینه ضرورت نیاز مبرم به برنامه­ریزی برای مدیریت بهداشت روان کودکان و نوجوانان آسیب­پذیر در دوران همه­گیری و پس از همه­گیری، نیاز به بهبود دسترسی کودکان و نوجوانان به خدمات حمایتی سلامت روان با هدف ارائه اقداماتی برای توسعه مکانیسم­های مقابله سالم در طول بحران، اجرای سیاست­های نوآورانه و سیاست­های شبکه­های مشارکتی مستقیم و دیجیتالی روان­پزشکان، روان­شناسان، پزشکان اطفال و داوطلبان جامعه ضروری است.
3 Wang و همکاران [19] 2020  بررسی اثرات قرنطینه بر کودکان در طول شیوع  کووید-19 تأکید بر لزوم آگاهی از اثرات بالقوه قرنطینه بر سلامت روان کودکان، اهمیت اقدامات دولت، سازمان­های غیر دولتی، جامعه، مدارس و والدین برای کاهش اثرات احتمالی این وضعیت پیشنهاد می­شود.
4 Saladino  و همکاران [11] 2020 اثرات روانی و اجتماعی شیوع کووید-19 تأثیر همه­گیری و انعکاس مداخلات احتمالی بر اساس ابزارهای فناوری و دستگاه­های فناورانه (روان­شناسی برخط) در کنترل اثرات منفی بیماری کرونا مؤثر می­باشد که موجب صرفه­جویی در زمان، هزینه­ها، حفظ رابطه بین درمان‌گر و بیماران خواهد شد. هم­چنین، امید یک احساس مفید برای غلبه بر این بیماری بوده و مستلزم همدلی پایدار گروه­های آسیب­پذیر است.
5  Maximova و همکاران [3] 2021 بررسی تغییرات پیش­بینی شده در سبک زندگی و سلامت روان کودکان دبستانی در کانادا نتایج حاکی از آن بود که دانش­آموزان با داشتن نگرش مثبت نسبت به زندگی فعال و سالم، تمایل بیشتری به حفظ رفتارهای سبک زندگی سالم، بهزیستی و سلامت روان دارند. داشتن تغذیه سالم، الگوی خواب منظم، برنامه­ریزی مدارس و سرمایه­گذاری در ارتقاء سلامت برای جلوگیری از پیامدهای منفی سلامت روان کودکان در آینده ضروری است.
6  Cost و همکاران [20] 2021 بررسی تأثیر همه­گیری سلامت روان کودکان و نوجوانان کانادایی بیش از دو سوم کودکان و نوجوانان وخامت­های روانی بیماری کووید-19 را تجربه کرده­اند که این پیامدها شدیداً با استرس، افسردگی تحریک­پذیری و انزوای اجتماعی همراه بوده است. در این راستا، تقویت تعاملات اجتماعی برای کودکان و نوجوانان، اتخاذ سیاست­های عمومی و کلی در سیستم­های آموزش و پرورش و بخش­های مختلف سلامت روان در متعادل ساختن این پیامدها از استراتژی­های مهم کاهش آثار سوء این بیماری در آینده خواهد بود.
7  Wang و همکاران [12] 2021 مقابله با مشکلات سلامت روانی ناشی از کووید-19 در چین پس از بازگشایی مدارس ارائه حمایت­های مؤثر از کودکان توسط دولت، جامعه، مدرسه و خانواده­ها، به رسمیت شناختن چالش­های سلامت روان کودکان، هماهنگی و مشارکت مدارس با مختصصان بهداشت و سایر سازمان­های مربوطه، ارائه خدمات روان­شناختی برخط و غیر برخط برای دانش­آموزان در معرض خطر و آموزش­هایی در این زمینه برای آنان با هدف بهبود راهبردهای مقابله­ای و انعطاف پذیری در برابر تغییرات استرس­زا می­تواند به مدیریت پیامدهای روانی ناشی از بیماری کرونا کمک کند.
8 Shafipour Motlagh  و همکاران [21] 2020 راهبردهای توان­مندسازی روان­شناختی فردی در رابطه با مدیریت فراگیر ویروس کرونا با ارائه یک الگوی کیفی خود مراقبتی (تغذیه، تقویت سیستم ایمنی، مدیریت رفتار فردی)، تغییر و بهبود نگرش (بازسازی ادراکی، اعتماد به نفس، مثبت اندیشی و امید به زندگی)، تسلط بر خود، به اشتراک­گذاری دانش و اطلاعات (تبادل اطلاعات در رابطه با نحوه زندگی، کنترل و انتشار ویروس)، رعایت مسائل بهداشتی (بهداشت محیط زندگی، بهداشت فردی و بهداشت تغذیه) از راهبردهای مهم توان­مندسازی افراد در مدیریت پیامدهای بیماری کرونا محسوب می‌شود.
9 Turani [22] 2020 بررسی چالش­ها و فرصت­های پیش روی نظام تعلیم و تربیت در مقابله با بیماری کووید-19 یا هر بحران دیگر پیشنهاد «مدل رادار استراتژیک» با استفاده از مدل تحلیل سوآت (SWOT) که این مدل سبب کاهش تهدیدها، شکار فرصت­های ناب، افزایش قوت­ها و کاهش ضعف­ها خواهد شد. استفاده از این مدل به فرآیندهای عمومی برنامه­ریزی استراتژیک کمک می­کند تا از اقدامات غیرعلمی، غیرسیستماتیک و غیرنظام‌دار اجتناب شده و کیفیت برنامه­های پیش روی را تضمین می­نماید.
10 Tajbakhsh  [23] 2020 بررسی ابعاد سبک زندگی نوین جوانان در دوران پساکرونا تغییر در سبک زندگی سلامت محور، سبک زندگی خانواده محور، سبک زندگی رسانه محور، سبک زندگی اجتماع محور، سبک زندگی فرهنگ محور و سبک زندگی فراغت محور علاوه بر تحمیل هزینه­ها، فرصتی مناسب برای بازنگری، بازاندیشی در سبک زندگی را فراهم می­کند.
11 Asli Azad و همکاران [24] 2021 بررسی اثربخشی واقعیت درمانی برخط بر استرس ادراک شده و اجتناب تجربه­ای بهبود یافتگان کووید-19 واقعیت درمانی نظریه (William Glasser, 2000) با بهره­گیری از فنونی همانند تمرکز بر زمان حال، اجتناب از انتقاد افراطی و آموزش مسئولیت­پذیری بر پایه ادراک خودکارآمدی بالا می­تواند به عنوان یک درمان کارآمد در جهت کاهش استرس ادراک شده و اجتناب تجربه­ای بهبود یافتگان کووید-19 مورد استفاده قرار می­گیرد.
 
با عنایت به شناسایی مهم­ترین پیامدها و در پی آن ارائه راه‌کارهایی جهت مدیریت آثار روان‌شناختی ناشی از بیماری کووید-19 در تحقیقات صورت گرفته اگر این تدابیر و راهبردهای پیشنهاد شده در مرحله اجرا مؤثر واقع نشود ره به جایی نخواهد برد. لذا، لزوم استراتژی یک برنامه اصولی در این زمینه در نظام تعلیم و تربیت با در نظر داشتن تمامی موارد فوق با آسیب شناسی همه جانبه در این شرایط جزء ضروریات به شمار می‌آید. در این راستا، بر اساس بررسی­های موردی صورت گرفته شده از پیامدها و راه‌کارهای مذکور و تجزیه و تحلیل تمامی ابعاد و مؤلفه­های مذکور، ارائه یک برنامه راهبردی جامع و مشارکت محور مبتنی بر  مدیریت این پیامدها بر سلامت روان دانش‌آموزان برای دوران حساس پساکرونا پیشنهاد می‌گردد. تدوین یک برنامه جامع بر پایه سه اصل استوار است، نخست تعیین خط مشی‌ها و سیاست‌های کلی، مشخص نمودن و توجه به مؤلفه‌های تأثیرگذار و در نهایت مشخص نمودن عوامل اجرایی و تعیین حیطه و وظایف آن‌ها که تمامی این اصول به صورت زنجیر وار مرتبط و متکی به هم می‌باشند. نقشه کلی عوامل مهم یک برنامه پیشنهادی جهت مدیریت پیامدهای ابعاد روان‌شناختی بیماری کووید-19 در سلامت روان دانش‌آموزان  به شرح جدول زیر می‌باشد.
 
جدول 3- عوامل مهم یک برنامه راهبردی مشارکت محور مبتنی بر مدیریت پیامدهای روان­شناختی بیماری کرونا در دوران پساکرونا
تعیین سیاست کلی اتخاذ تدابیر و خط مشی­های کلی توسط وزارت آموزش و پرورش با مشارکت سایر ارگان­های مرتبط در مدیریت سلامت روان دانش آموزان در دوران پساکرونا
مؤلفه­های اصلی   عوامل فردی رعایت سلامت جسمی، مدیریت رفتار فردی، تسلط بر خود، سبک زندگی سالم (تغذیه مناسب، داشتن تحرک بدنی، الگو خواب منظم)
  عوامل اجتماعی تقویت تعاملات اجتماعی، برقراری ارتباط و معاشرت با یکدیگر، اصلاح روابط انسانی
  عوامل خانوادگی ایجاد موقعیت مناسب در خانه، محیط مؤثر خانواده، توجه به وضعیت اقتصادی خانواده ها، تعارضات خانوادگی
  عوامل آموزشی ارتقاء دانش عمومی افراد در زمینه سلامت، فرهنگ­سازی در مدارس، آموزش مسئولیت‌پذیری، اضطراب تحصیلی، رفع مشکلات آموزشی دانش­آموزان 
  عوامل روان­شناختی خودکارآمدی، امیدواری، خوش­بینی و تاب­آوری
عوامل اجرایی تمامی افراد جامعه به صورت مشارکتی از قبیل خود افراد، معلمان، مربیان و مدیران آموزشی، خانواده­ها، دولت، متخصصان سلامت، رسانه­ها و شبکه­های اجتماعی 
 
بحث   
نتایج بررسی مطالعات مروری نظام‌مند حکایت از این واقعیت دارد که شیوع بیماری کووید-19 و به زعم آن قرنطینه خانگی، تعطیلی مدارس، دانشگاه­ها و حتی مراکز تفریحی مشکلات عدیده روانی را برای عموم افراد جامعه بالاخص کودکان و نوجوانان در سنین تحصیلی رقم زده است. به نوعی، در شرایط بحرانی همه‌گیری بیماری کووید-19 علاوه بر درخطر بودن سلامت جسمی، ابعاد دیگر سلامت، از جمله سلامت روان افراد جامعه علی‌الخصوص قشر دانش‌آموزان به شدت تحت تأثیر این بیماری و اقدامات کلی در چنین موقعیتی قرار گرفته که می‌طلبد تا نظام تعلیم و تربیت با آسیب­شناسی دقیق و مهندسی توسط متخصصان و پژوهش‌گران یک برنامه­ریزی جامع، استاندارد، مدون و علمی در این راستا تدوین و ارائه نماید. بررسی کلی پژوهش­های Singh و همکاران [18]، Wang J و همکاران [12]، Maximova و همکاران [3]،Cost  و همکاران [20]، Wang و همکاران [19] و Turani [22] نیز به لزوم طراحی و ارائه برنامه‌ریزی در جهت مدیریت مشکلات سلامت روان دانش‌آموزان تأکید داشتند.   
بنا بر هدف اصلی پژوهش، با بررسی و تحلیل مرور سیستماتیک از پیامدهای روان‌شناختی بیماری کووید-19 و تأثیر آن­ها بر سلامت روان دانش‌آموزان و ارزیابی کلیه‌ راه‌کارهای پیشنهادی جهت کاهش معضلات و پیش­گیری تعمیم یافته این اختلالات روان‌شناختی در دانش‌آموزان همگام با شرایط بحرانی کرونا و بعد از آن یا به اصطلاح پساکرونا، یک برنامه­ی جامع مشارکت محور مبتنی بر مدیریت این پیامدها بر سلامت روان دانش‌آموزان بر پایه سه اصل تعیین خط مشی‌ها و سیاست‌های کلی، مشخص نمودن و توجه به مؤلفه­های تأثیرگذار و در نهایت مشخص نمودن عوامل اجرایی و تعیین حیطه و وظایف آن­ها پیشنهاد می‌گردد.
یکی از اهداف اصلی تدوین چنین برنامه­ای ترسیم چشم‌اندازی روشن برای همگان در هنگام وقوع شرایط بحرانی مانند بیماری کووید-19، برای جلوگیری از آشفتگی­ها، بی‌نظمی‌ها و به طور کلی استفاده از پیامدهای مخرب روان‌شناختی این بیماری در جهت تبدیل و تعدیل آن‌ها به فرصت است. در تدوین این برنامه مشارکتی نخستین اقدام تعیین خط مشی یا تنظیم سیاست­ها و اهداف کلی توسط وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت با مشارکت سایر ارگان­های مرتبط در مدیریت سلامت روان دانش‌آموزان در دوران پساکرونا بر اساس سیاست‌های کلی کشور، اسناد مهم بالادستی، معیارها و راهبردهای کلان و خرد دخیل در این حوزه می‌باشد. اتخاذ و تدوین چنین سیاست‌های کلی، دقیق و مورد توافق مستلزم مشارکت جمعی سیاست­گذاران، صاحب­نظران، نخبگان با صرف زمان و هم‌چنین بررسی­های موشکافانه بسیار دارد.  
بر اساس تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش‌های صورت گرفته در بررسی عوامل و مؤلفه­های تأثیرگذار بر سلامت روان دانش آموزان به صورت کلی مؤلفه­هایی از قبیل توجه به عوامل فردی، توجه به عوامل اجتماعی، توجه به عوامل خانوادگی، توجه به عوامل آموزشی و توجه به عوامل روان‌شناختی می‌توانند در مدیریت آثار روان‌شناختی ناشی از بیماری کووید-19 تأثیرگذار باشند. در مقابل، بی­توجهی و سهل­انگاری نسبت به این مؤلفه­ها آثار روان‌شناختی مخربی بر سلامت روان دانش‌آموزان خواهد داشت. در طراحی برنامه مشارکتی، باید تمامی این مؤلفه‌ها در ابعاد مختلف آن در نظر گرفته شوند. 
در طراحی و تدوین یک برنامه جامع مشارکتی بعد از مشخص شدن اهداف، سیاست‌های کلی و انتخاب خط‌مشی و تعیین مؤلفه‌های اصلی و اولویت‌بندی آن‌ها، مشخص نمودن عوامل اجرایی این برنامه از ضروریات هر برنامه به حساب می‌آید. در مقابله با بحران‌های همه‌گیر دیگر نمی‌توان فقط از یک بخش، عامل و ارگانی توقع اجرای برنامه‌ها داشت چرا که این شرایط همه بخش‌های جامعه و زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده است. در تدوین یک برنامه راهبردی جامع مشارکتی برای مدیریت آثار روان‌شناختی ناشی از بیماری کووید-19 در سلامت روان دانش‌آموزان در دوران پساکرونا عوامل اجرایی مؤثر در این برنامه را می‌توان تمامی افراد جامعه به صورت مشارکتی از قبیل خود افراد، معلمان، مربیان و مدیران آموزشی، خانواده­ها، دولت، متخصصان سلامت، رسانه­ها و شبکه­های اجتماعی عنوان کرد. همکاری بخش‌های مختلف سلامت روان [20] و اجرای سیاست‌های شبکه‌های مشارکتی مستقیم و دیجیتالی روان‌پزشکان، روان‌شناسان، پزشکان اطفال و حتی داوطلبان جامعه [18]، هماهنگی و مشارکت مدارس با مختصصان بهداشت و سایر سازمان‌های مربوطه، ارائه خدمات روان‌شناختی برخط و آفلاین برای دانش‌آموزان در معرض خطر و آموزش­هایی در این زمینه [12] و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ارتقاء بخش های مختلف سلامت [3]، در راستای اجرای یک برنامه راهبردی جامع در نظام تعلیم و تربیت اهمیت به سزایی دارد. 
بنابراین، پژوهش حاضر تا حد بسیاری توانست خط­مشی‌ها و اهداف طراحی یک برنامه جامع را مشخص و تبیین نماید. با این حال، این پژوهش که به صورت مروری نظام‌مند صورت گرفت با محدودیت‌هایی نیز مواجه بود؛ یکی از محدودیت‌های چنین تحقیقاتی عدم دست‌یابی به مقالات اصیل و یا خطا در انتخاب نمونه به هر دلیل بود. از سوی دیگر، تمرکز بر جامعه دانش‌آموزان می‌تواند از تعمیم یافته‌ها بکاهد. لذا، در پژوهش‌های آتی پیشنهاد می‌گردد تا سایر اقشار جامعه و یا مناطق جغرافیایی مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.
نتیجه‌گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که شیوع بیماری کووید-19 و به زعم آن قرنطینه خانگی و تعطیلی مدارس منجر به مشکلات و آثار متعدد روان‌شناختی در بعد فردی، اجتماعی و آموزشی قشر دانش‌آموزان شده است. مطابق با استراتژی‌های ضروری برای مهار یا مدیریت پیامدهای روان‌شناختی بر سلامت روان دانش‌آموزان در دوران پساکرونا می‌توان مواردی از قبیل: ایجاد یک سامانه منظم و منسجم جهت ساماندهی دانش‌آموزان دارای مشکلات روانی براثر این بیماری، تهیه و تدوین محتوای آموزشی و فرهنگی توسط عوامل اجرایی به منظور لزوم آشنایی دانش‌آموزان با انواع اختلالات روان‌شناختی، تقویت و ارتقاء آموزش‌های تخصصی لازم ضمن خدمت در این خصوص به معلمان، مدیران و کارکنان آموزشی از طریق گنجاندن برنامه­های آموزشی و فرهنگی با موضوع آسیب‌های روانی ناشی از بیماری کووید-19 در بستر وبینارها، کارگاهها و سایر برنامه‌ها با مشارکت همگان در جهت مقابله‌سازی و تبدیل چالش‌ها به فرصت در دوران پساکرونا ضروری تلقی می‌شود.
تشکر و قدردانی
نویسندگان برخود لازم می‌دانند تا از تمام پژوهش‌گرانی که مقالات ارزشمند آن‌ها در این مطالعه مروری مورد بررسی قرار گرفت، تقدیر و تشکر نمایند. هم‌چنین، از افرادی که در بهبود کیفیت مقاله حاضر مشارکت نموده‌اند، مراتب سپاس و قدردانی به عمل می‌آید.
 


References
 
[1] Eyni S, Ziyar M, Ebadi M. Mental health of students during the corona epidemic: The Role of Predictors of Corona Anxiety, Cognitive Distortion, and Psychological Hardiness. Rooyesh 2021; 10(7): 25-34. [Farsi]     
[2] Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet 2020; 14: 1-5. 
[3] Maximova K, Khan MK, Dabravolskaj J, Maunula L, Ohinmaa A, Veugelers PJ. Perceived changes in lifestyle behaviours and in mental health and wellbeing of elementary school children during the first COVID-19 lockdown in Canada: Lifestyles and mental health and wellbeing of children during the lockdown. Public Health 2021; 202: 35-42.    
[4] Jiao WY, Wang LN, Liu J, Fang SF, Jiao FY, Pettoello-Mantovani M, et al. Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. J Pediatr 2020; 221: 264-6.   
[5] Bignardi G, Dalmaijer ES, Anwyl-Irvine AL, Smith TA, Siugzdaite RS, Astle DE. Longitudinal increases in childhood depression symptoms during the COVID-19 lockdown. Archives of disease in childhood 2021; 106(8): 791-7.‏    
[6] Maynard MS, Perlman CM, Kirkpatrick SI. Food insecurity and perceived anxiety among adolescents: An analysis of data from the 2009-2010 National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES). Journal of Hunger & Environmental Nutrition 2019; 14(3): 339- 51.   
[7] Aromataris E, Pearson A. The systematic review: an overview. AJN 2014; 114(3): 53-8.‏   
[8] Orgiles M, Morales A, Delvecchio E, Mazzeschi C, Espada JP. Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. Frontiers in psychology 2020; 11: 2986.‏   
[9] Elmer T, Mepham K, Stadtfeld C. Students under lockdown: Comparisons of students’ social networks and mental health before and during the COVID-19 crisis in Switzerland. Plos one 2020; 15(7): 0236337.‏  
[10] Castellini G, Rossi E, Cassioli E, Sanfilippo G, Innocenti M, Gironi V, et al. Longitudinal observation of general psychopathology before the COVID-19 outbreak and during lockdown in Italy. Journal of psychosomatic research 2021; 141: 110328.‏   
[11] Saladino V, Algeri D, Auriemma V. The Psychological and Social Impact of COVID-19: New Perspectives of Well-Being. Front Psychol 2020; 11: 577684.   
[12] Wang J, Wang Y, Lin H, Chen X, Wang H, Liang H, et al. Mental Health Problems Among School-Aged Children After School Reopening: A Cross-Sectional Study During the COVID-19 Post-pandemic in East China. Front Psychol 2021; 11(12): 773134.
[13] Farahati M. Psychological consequences of coronavirus outbreak in society. Social impact assessment; (Special issue of the consequences of the outbreak of Corona-COVID virus 19) 2020: 207-25. [Farsi]   
[14] Shahyad S, Mohammadi MT. Psychological Impacts of COVID-19 Outbreak on Mental Health Status of Society Individuals: A Narrative Review. J Mil Med 2020; 22(2): 184-92. [Farsi] 
[15] Khoram rooz AR. Analyzing the impact of coronary constraints on lifestyle and how to cope with it, Quarterly Journal of New Strategies in Psychology and Educational Sciences 2021; 10(4): 49-56. [Farsi]  
[16] Bagheri Sheykhangafshe F, Alizadeh D, Savabi Niri V, Asgari F, Ghodrat G. The role of internet addiction, mindfulness and resilience in predicting students' mental health during the coronavirus 2019 pandemic. J Child Ment Health 2021; 8(3): 1-14. [Farsi]   
[17] Kontoangelos K, Economou M, Papageorgiou C. Mental Health Effects of COVID-19 Pandemia: A Review of Clinical and Psychological Traits. Psychiatry Investig 2020; 17(6): 491-505. 
[18] Singh S, Roy D, Sinha K, Parveen S, Sharma G, Joshi G. Impact of COVID-19 and lockdown on mental health of children and adolescents: A narrative review with recommendations. Psychiatry Res 2020; 293: 113429.
[19] Wang G, Zhang Y, Zhao J, Zhang J, Jiang F. Mitigate the effects of  home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet 2020; 395(10228): 945-7.
[20] Cost T, Crosbie J, Anagnostou E, Birken CS, Charach A, Monga S, et al. Mostly worse, occasionally better: impact of COVID-19 pandemic on the mental health of Canadian children and adolescents. European child & Adolescent Psychiatry 2021: 1-14.‏ 
[21] Shafipour Motlagh F, Naderi Z, Naghsh S. Dimensions of individual psychological empowerment with the aim of managing the 2019 corona epidemic virus in order to provide a qualitative model. Journal of Applied Psychological Research 2020; 11(4): 245-61. [Farsi]   
[22] Turani H. Post-program in post-corona, the necessity of education today (based on the strategic radar model). Journal of Educational Psychology 2020; 16(55): 105-17. [Farsi]    
[23] Tajbakhsh Gh. An Analysis of the New Lifestyle of the Post-Corona Age. Strategic Studies of Public Policy 2020; 10(35): 340-60. [Farsi]    
[24] Asli Azad M, Farhadi T, Khaki S. The Effectiveness of Online Reality Therapy on Perceived Stress and the Avoidance of COVID-19 Improved Experiences. Journal of Health Psychology 2021; 10(38): 141-56. [Farsi]
   


Investigating and Managing the Psychological Effects of COVID-19 Outbreak on the Mental Health of Students in the Post-Corona Era: A Systematic Review


Ismail Arbab[5] , Majid Kahrazahi[6], Hamidreza Abbasi[7] , Abdolhakim Khazaei [8]

Received: 10/07/23       Sent for Revision: 23/08/23       Received Revised Manuscript: 16/12/23   Accepted: 18/12/23

Background and Objectives: In addition to the effects of the coronavirus disease of 2019 (COVID-19) pandemic on the physical health of people, it has also left many psychological effects on people. Among the people exposed to these consequences are students. Therefore, the aim of the present study is to examine and determine the strategies for managing the psychological effects of the outbreak of the COVID-19 disease on the mental health of students in the post-corona era.
Materials and Methods: In this systematic review study, articles in PubMed, Springer, ISI, Scopus, Science direct, Google Scholar, Magiran, Noormags, and SID databases were searched and investigated using keywords related to the goals and topic of the research including COVID-19, mental health of students, psychological effects of corona, psychological disorders of the corona era, corona management solutions, and post-corona, during 2019 to 2021. The analysis of the articles was carried out qualitatively and according to the inclusion and exclusion criteria, and the results were summarized in the form of a flowchart and a table.
Results: The results of the review of 20 final articles (12 English and 8 Farsi articles) based on the inclusion and exclusion criteria checklist indicated that the spread of the COVID-19 disease has left destructive and negative psychological effects and consequences on the mental health of students in three educational, individual, and social dimensions.
Conclusion: In order to manage the psychological effects of the COVID-19 disease in different dimensions (individual, social, and educational), developing and presenting a strategic and comprehensive program in a participatory manner in the education system in the post-corona era based on the three principles of setting goals and choosing the policy, paying attention to the influential components, and specifying the executive factors based on the scope of duties, is an undeniable truth.
Key words: COVID-19, Psychological consequences of corona, Students' mental health, Corona disease management strategy, Post-corona

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical approval: Not applicable.


How to cite this article: Arbab Ismail , Kahrazahi Majid, Abbasi Hamidreza , Khazaei Abdolhakim. Investigating and Managing the Psychological Effects of COVID-19 Outbreak on the Mental Health of Students in the Post-Corona Era: A Systematic Review. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 22 (10): 1105-20. [Farsi]
 
[1]- کارشناسی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان، ایران
[2]- (نویسنده مسئول) کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و برنامه­ریزی آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
    تلفن: 33582625-054، دورنگار: 33582625-054، پست الکترونیکی: mkahrazahi1378@gmail.com
[3]- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان، ایران
[4]- مربی، مدرس گروه روان‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان، ایران  
[5]- BA, Dept. of Educational Sciences, Farhangian University, Shahid Motahari Campus, Zahedan, Iran
[6]- MSc, Higher Education Management and Planning Dept., Shahid Beheshti University, Tehran, Iran ORCID: 0000-0002-0238-4656
(Corresponding Author) Tel: (054) 33582625, Fax: (054) 33582625, E-mail: mkahrazahi1378@gmail.com
[7]- Assistant Prof., Dept. of Psychology, Farhangian University, Shahid Motahari Campus, Zahedan, Iran
[8]- Instructor, Lecturer, Dept. of Psychology, Farhangian University, Shahid Motahari Campus, Zahedan, Iran
نوع مطالعه: مقاله مروري | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1402/4/14 | پذیرش: 1402/9/27 | انتشار: 1402/10/30

فهرست منابع
1. Eyni S, Ziyar M, Ebadi M. Mental health of students during the corona epidemic: The Role of Predictors of Corona Anxiety, Cognitive Distortion, and Psychological Hardiness. Rooyesh 2021; 10(7): 25-34. [Farsi]
2. Brooks SK, Webster RK, Smith LE, Woodland L, Wessely S, Greenberg N, et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet 2020; 14: 1-5.
3. Maximova K, Khan MK, Dabravolskaj J, Maunula L, Ohinmaa A, Veugelers PJ. Perceived changes in lifestyle behaviours and in mental health and wellbeing of elementary school children during the first COVID-19 lockdown in Canada: Lifestyles and mental health and wellbeing of children during the lockdown. Public Health 2021; 202: 35-42.
4. Jiao WY, Wang LN, Liu J, Fang SF, Jiao FY, Pettoello-Mantovani M, et al. Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. J Pediatr 2020; 221: 264-6.
5. Bignardi G, Dalmaijer ES, Anwyl-Irvine AL, Smith TA, Siugzdaite RS, Astle DE. Longitudinal increases in childhood depression symptoms during the COVID-19 lockdown. Archives of disease in childhood 2021; 106(8): 791-7.‌
6. Maynard MS, Perlman CM, Kirkpatrick SI. Food insecurity and perceived anxiety among adolescents: An analysis of data from the 2009-2010 National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES). Journal of Hunger & Environmental Nutrition 2019; 14(3): 339- 51.
7. Aromataris E, Pearson A. The systematic review: an overview. AJN 2014; 114(3): 53-8.‌
8. Orgiles M, Morales A, Delvecchio E, Mazzeschi C, Espada JP. Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. Frontiers in psychology 2020; 11: 2986.‌
9. Elmer T, Mepham K, Stadtfeld C. Students under lockdown: Comparisons of students’ social networks and mental health before and during the COVID-19 crisis in Switzerland. Plos one 2020; 15(7): 0236337.‌
10. Castellini G, Rossi E, Cassioli E, Sanfilippo G, Innocenti M, Gironi V, et al. Longitudinal observation of general psychopathology before the COVID-19 outbreak and during lockdown in Italy. Journal of psychosomatic research 2021; 141: 110328.‌
11. Saladino V, Algeri D, Auriemma V. The Psychological and Social Impact of COVID-19: New Perspectives of Well-Being. Front Psychol 2020; 11: 577684.
12. Wang J, Wang Y, Lin H, Chen X, Wang H, Liang H, et al. Mental Health Problems Among School-Aged Children After School Reopening: A Cross-Sectional Study During the COVID-19 Post-pandemic in East China. Front Psychol 2021; 11(12): 773134.
13. Farahati M. Psychological consequences of coronavirus outbreak in society. Social impact assessment; (Special issue of the consequences of the outbreak of Corona-COVID virus 19) 2020: 207-25. [Farsi]
14. Shahyad S, Mohammadi MT. Psychological Impacts of COVID-19 Outbreak on Mental Health Status of Society Individuals: A Narrative Review. J Mil Med 2020; 22(2): 184-92. [Farsi]
15. Khoram rooz AR. Analyzing the impact of coronary constraints on lifestyle and how to cope with it, Quarterly Journal of New Strategies in Psychology and Educational Sciences 2021; 10(4): 49-56. [Farsi]
16. Bagheri Sheykhangafshe F, Alizadeh D, Savabi Niri V, Asgari F, Ghodrat G. The role of internet addiction, mindfulness and resilience in predicting students' mental health during the coronavirus 2019 pandemic. J Child Ment Health 2021; 8(3): 1-14. [Farsi]
17. Kontoangelos K, Economou M, Papageorgiou C. Mental Health Effects of COVID-19 Pandemia: A Review of Clinical and Psychological Traits. Psychiatry Investig 2020; 17(6): 491-505.
18. Singh S, Roy D, Sinha K, Parveen S, Sharma G, Joshi G. Impact of COVID-19 and lockdown on mental health of children and adolescents: A narrative review with recommendations. Psychiatry Res 2020; 293: 113429.
19. Wang G, Zhang Y, Zhao J, Zhang J, Jiang F. Mitigate the effects of home confinement on children during the COVID-19 outbreak. The Lancet 2020; 395(10228): 945-7.
20. Cost T, Crosbie J, Anagnostou E, Birken CS, Charach A, Monga S, et al. Mostly worse, occasionally better: impact of COVID-19 pandemic on the mental health of Canadian children and adolescents. European child & Adolescent Psychiatry 2021: 1-14.‌
21. Shafipour Motlagh F, Naderi Z, Naghsh S. Dimensions of individual psychological empowerment with the aim of managing the 2019 corona epidemic virus in order to provide a qualitative model. Journal of Applied Psychological Research 2020; 11(4): 245-61. [Farsi]
22. Turani H. Post-program in post-corona, the necessity of education today (based on the strategic radar model). Journal of Educational Psychology 2020; 16(55): 105-17. [Farsi]
23. Tajbakhsh Gh. An Analysis of the New Lifestyle of the Post-Corona Age. Strategic Studies of Public Policy 2020; 10(35): 340-60. [Farsi]
24. Asli Azad M, Farhadi T, Khaki S. The Effectiveness of Online Reality Therapy on Perceived Stress and the Avoidance of COVID-19 Improved Experiences. Journal of Health Psychology 2021; 10(38): 141-56. [Farsi] ‌

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb