پایگاههای اطلاعاتی:
PupMed، Springer، Scopus، ProQuest، Science Direct، Google Scholar، Magiran، SID، Civilica کلید واژههای جستجو: کووید-19، سلامت روانی جامعه، کرونا و سلامت روان، اثرات روانشناختی کووید-19 تعداد مقالههای بررسی شده: 80 |
مقالات خارج شده از پژوهش بر اساس معیارهای انتخاب |
خارج شده از پژوهش بر اساس معیارهای خروج:
1- مقالاتی که بر کلید واژهها تمرکز نداشتند: 10 2- مقالاتی که بر جامعه دانشآموزان متمرکز نبودند: 15 3- مقالاتی که به زبان انگلیسی و فارسی نبودند: 5 کل مقالات خارج شده: 30 |
خارج شده از پژوهش بر اساس معیارهای خروج:
1- مقالاتی که مقاله اصیل نبودند: 20 2- مقالات چاپ شده در مجلات غیرعلمی پژوهشی: 10 کل مقالات خارج شده: 30 |
مجموع مقالات خارج شده از پژوهش: 60
|
مقالات نهایی وارد شده در پژوهش: 20
|
شناسایی مقالات
|
غربالگری مقالات
|
وارد شدن
|
ارزیابی
|
ردیف | نویسندگان | سال | عنوان (هدف) پژوهش | نتایج (یافتهها) |
1 | Orgiles و همکاران [8] |
2020 | بررسی اثرات روانشناختی کووید-19 در جوانان ایتالیا و اسپانیا |
شایعترین مشکلات عاطفی این جوانان مشکل در تمرکز، بیحوصلگی، تحریکپذیری، بیقراری، عصبی بودن، احساس تنهایی، ناراحتی، نگرانی، کاهش فعالیت بدنی، خواب نامنظم، صرف وفت زیاد در اینترنت و همزیستی دشوار با خانواده بود. |
2 | Elmer و همکاران [9] |
2020 | مقایسه شبکههای اجتماعی بر سلامت روان دانشآموزان سوئیس در طول بحران کرونا (قبل و بعد از قرنطینه) | تحلیلهای اکتشافی نشان داد که نگرانیهای خاص شبکههای اجتماعی، عدم تعامل و حمایت عاطفی و انزوای فیزیکی با سلامت روان رابطه داشته و سطح استرس، اضطراب، تنهایی و علائم افسردگی دانشآموزان در سوئیس نسبت به قبل از قرنطینه بدتر شده همچنین این علائم در دانش آموزان دختر بیشتر مشاهده شد. |
3 | Bignardi و همکاران [5] |
2021 | بررسی آثار روانشناختی کووید-19 بر سلامت روان کودکان در طول قرنطینه بریتالیا | علائم افسردگی کودکان بریتالیایی نسبت به قبل از قرنطینه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اجرای قرنطینه، فاصلهگذاری اجتماعی و تعطیلی مدارس یر سلامت روان این کودکان تأثیر منفی به جا گذاشته است. |
4 | Castellini و همکاران [10] |
2021 | بررسی آسیبها و پیامدهای روانی قبل از شیوع کووید-19 و در طول قرنطینه در کشور ایتالیا | بررسی مشاهدات طولی نشان داد که اضطراب و علائم مختلف افسردگی در طول قرنطینه افزایش یافته و آسیبهای اقتصادی هم تأثیر مخرب بر سلامت روان افراد جامعه داشته است. |
5 | Saladino و همکاران [11] |
2020 | اثرات روانی و اجتماعی شیوع کووید-19 | استرس طولانی، اضطراب، افسردگی، ناتوانی در مدیریت احساسات آسیبزا و منفی، ترس دائمی از سرایت این نوع بیماری بر زندگی، انزوای اجتماعی و اصلاح روابط انسانی از اثرات روانی و اجتماعی مهم بیماری کووید-19 به شمار میآید. |
6 | Wang و همکاران [12] |
2021 | بررسی مشکلات سلامت روان کودکان پس از بازگشایی مدارس | استرسهای روانی ناشی از بازگشایی مدارس در پی انجام اقداماتی چون فاصلهگذاری اجتماعی، زمان طولانی مدت درگیر شدن در انجام تکالیف و بازیهای رایانهای با افزایش خطر مشکلات سلامت روان مرتبط بود. |
7 | Farahati [13] |
2020 | مرور پیامدهای روانشناختی ویروس کرونا در جامعه | نتایج این پژوهش نشان داد که این بیماری سلامت روانی افراد در سطح فردی، بین فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و اثرات مخربی چون اضطراب، ترس، افسردگی، ترسهای تعمیم یافته، گسترش انزوای اجتماعی، سردرگمی، خستگی روحی و خشم را نیز در پی دارد. |
8 | Shahyad و Mohammadi [14] | 2020 | بررسی آثار روانشناختی گسترش بیماری کووید-19 بر سلامت روان افراد جامعه | ترس از آلوده شدن یا آلوده کردن دیگران، اضطراب، دوره طولانی قرنطینه، حمایتهای ناکافی از قبیل عدم دسترسی به مراقبتهای پزشکی، مواد غذایی کافی و در نهایت خستگی و بیحوصلگی ناشی از قرنطینه و برخی دیگر از افکار ناخوشایند مثل احساس تنهایی، افسردگی، انکار، ناامیدی، برچسب زنی و در درجات شدیدتر پرخاشگری و حتی افکار خودکشی آثار روانشناختی گسترش بیماری کووید-19 بر سلامت روان افراد جامعه میباشد. |
9 | Khoram rooz [15] |
2021 | تأثیر محدودیتهای کرونایی بر شیوه زندگی | در کودکان به وجود آمدن محرکهای استرسزا در منزل مانند ترس طولانی مدت از مبتلاء شدن به کرونا، افکار ناخوشایند و کسالت، مشکلات آموزشی، کمبود ارتباط با همکلاسیها، معلمان و دوستان، کمبود فضای مناسب در خانه و در مواردی مشکلات مالی و اقتصادی خانوادهها میتواند اثرات ماندگاری بر سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته باشد. |
10 | Bagheri Sheykhangafshe و همکاران [16] |
2021 | نقش اعتیاد به اینترنت در پیشبینی سلامت روان دانشآموزان در دوره همهگیری کرونا | اعتیاد به اینترنت در دوران شیوع کووید-19 بر سلامت روان دانشآموزان تأثیر مخرب داشته که افسردگی، تنهایی و اضطراب از مهمترین پیامدها بود. |
ردیف | نویسندگان | سال | عنوان (هدف) پژوهش | نتایج (یافته) تحقیق | ||
1 | Kontoangelos و همکاران [17] | 2020 | بررسی ویژگیهای بالینی و روانشناختی اثرات بهداشت روانی همهگیری کووید-19 | حمایت سازنده یا درمان حمایتی، مداخلات اولیه سلامت روان، کیفیت مراقبت، شناسایی زود هنگام توسط روانپزشکان از پریشانیها و مداخلات روانشناختی به موقع از بروز بحران جلوگیری میکند. همچنین، اطلاع رسانیهای دقیق رسانهها و شبکههای اجتماعی و استفاده از تأثیر مصرف داروهای ضد ویروسی و داروهای روانگردان (از قبیل ضد روانپریشی، ضد افسردگی و ضداضطراب) بر ثبات روحی افراد تأثیر مثبت خواهد داشت. | ||
2 | Singh و همکاران [18] |
2020 | مروری بر سلامت روان کودکان و نوجوانان در طول قرنطینه | ضرورت نیاز مبرم به برنامهریزی برای مدیریت بهداشت روان کودکان و نوجوانان آسیبپذیر در دوران همهگیری و پس از همهگیری، نیاز به بهبود دسترسی کودکان و نوجوانان به خدمات حمایتی سلامت روان با هدف ارائه اقداماتی برای توسعه مکانیسمهای مقابله سالم در طول بحران، اجرای سیاستهای نوآورانه و سیاستهای شبکههای مشارکتی مستقیم و دیجیتالی روانپزشکان، روانشناسان، پزشکان اطفال و داوطلبان جامعه ضروری است. | ||
3 | Wang و همکاران [19] | 2020 | بررسی اثرات قرنطینه بر کودکان در طول شیوع کووید-19 | تأکید بر لزوم آگاهی از اثرات بالقوه قرنطینه بر سلامت روان کودکان، اهمیت اقدامات دولت، سازمانهای غیر دولتی، جامعه، مدارس و والدین برای کاهش اثرات احتمالی این وضعیت پیشنهاد میشود. | ||
4 | Saladino و همکاران [11] | 2020 | اثرات روانی و اجتماعی شیوع کووید-19 | تأثیر همهگیری و انعکاس مداخلات احتمالی بر اساس ابزارهای فناوری و دستگاههای فناورانه (روانشناسی برخط) در کنترل اثرات منفی بیماری کرونا مؤثر میباشد که موجب صرفهجویی در زمان، هزینهها، حفظ رابطه بین درمانگر و بیماران خواهد شد. همچنین، امید یک احساس مفید برای غلبه بر این بیماری بوده و مستلزم همدلی پایدار گروههای آسیبپذیر است. | ||
5 | Maximova و همکاران [3] | 2021 | بررسی تغییرات پیشبینی شده در سبک زندگی و سلامت روان کودکان دبستانی در کانادا | نتایج حاکی از آن بود که دانشآموزان با داشتن نگرش مثبت نسبت به زندگی فعال و سالم، تمایل بیشتری به حفظ رفتارهای سبک زندگی سالم، بهزیستی و سلامت روان دارند. داشتن تغذیه سالم، الگوی خواب منظم، برنامهریزی مدارس و سرمایهگذاری در ارتقاء سلامت برای جلوگیری از پیامدهای منفی سلامت روان کودکان در آینده ضروری است. | ||
6 | Cost و همکاران [20] | 2021 | بررسی تأثیر همهگیری سلامت روان کودکان و نوجوانان کانادایی | بیش از دو سوم کودکان و نوجوانان وخامتهای روانی بیماری کووید-19 را تجربه کردهاند که این پیامدها شدیداً با استرس، افسردگی تحریکپذیری و انزوای اجتماعی همراه بوده است. در این راستا، تقویت تعاملات اجتماعی برای کودکان و نوجوانان، اتخاذ سیاستهای عمومی و کلی در سیستمهای آموزش و پرورش و بخشهای مختلف سلامت روان در متعادل ساختن این پیامدها از استراتژیهای مهم کاهش آثار سوء این بیماری در آینده خواهد بود. | ||
7 | Wang و همکاران [12] | 2021 | مقابله با مشکلات سلامت روانی ناشی از کووید-19 در چین پس از بازگشایی مدارس | ارائه حمایتهای مؤثر از کودکان توسط دولت، جامعه، مدرسه و خانوادهها، به رسمیت شناختن چالشهای سلامت روان کودکان، هماهنگی و مشارکت مدارس با مختصصان بهداشت و سایر سازمانهای مربوطه، ارائه خدمات روانشناختی برخط و غیر برخط برای دانشآموزان در معرض خطر و آموزشهایی در این زمینه برای آنان با هدف بهبود راهبردهای مقابلهای و انعطاف پذیری در برابر تغییرات استرسزا میتواند به مدیریت پیامدهای روانی ناشی از بیماری کرونا کمک کند. | ||
8 | Shafipour Motlagh و همکاران [21] | 2020 | راهبردهای توانمندسازی روانشناختی فردی در رابطه با مدیریت فراگیر ویروس کرونا با ارائه یک الگوی کیفی | خود مراقبتی (تغذیه، تقویت سیستم ایمنی، مدیریت رفتار فردی)، تغییر و بهبود نگرش (بازسازی ادراکی، اعتماد به نفس، مثبت اندیشی و امید به زندگی)، تسلط بر خود، به اشتراکگذاری دانش و اطلاعات (تبادل اطلاعات در رابطه با نحوه زندگی، کنترل و انتشار ویروس)، رعایت مسائل بهداشتی (بهداشت محیط زندگی، بهداشت فردی و بهداشت تغذیه) از راهبردهای مهم توانمندسازی افراد در مدیریت پیامدهای بیماری کرونا محسوب میشود. | ||
9 | Turani [22] | 2020 | بررسی چالشها و فرصتهای پیش روی نظام تعلیم و تربیت در مقابله با بیماری کووید-19 یا هر بحران دیگر | پیشنهاد «مدل رادار استراتژیک» با استفاده از مدل تحلیل سوآت (SWOT) که این مدل سبب کاهش تهدیدها، شکار فرصتهای ناب، افزایش قوتها و کاهش ضعفها خواهد شد. استفاده از این مدل به فرآیندهای عمومی برنامهریزی استراتژیک کمک میکند تا از اقدامات غیرعلمی، غیرسیستماتیک و غیرنظامدار اجتناب شده و کیفیت برنامههای پیش روی را تضمین مینماید. | ||
10 | Tajbakhsh [23] | 2020 | بررسی ابعاد سبک زندگی نوین جوانان در دوران پساکرونا | تغییر در سبک زندگی سلامت محور، سبک زندگی خانواده محور، سبک زندگی رسانه محور، سبک زندگی اجتماع محور، سبک زندگی فرهنگ محور و سبک زندگی فراغت محور علاوه بر تحمیل هزینهها، فرصتی مناسب برای بازنگری، بازاندیشی در سبک زندگی را فراهم میکند. | ||
11 | Asli Azad و همکاران [24] | 2021 | بررسی اثربخشی واقعیت درمانی برخط بر استرس ادراک شده و اجتناب تجربهای بهبود یافتگان کووید-19 | واقعیت درمانی نظریه (William Glasser, 2000) با بهرهگیری از فنونی همانند تمرکز بر زمان حال، اجتناب از انتقاد افراطی و آموزش مسئولیتپذیری بر پایه ادراک خودکارآمدی بالا میتواند به عنوان یک درمان کارآمد در جهت کاهش استرس ادراک شده و اجتناب تجربهای بهبود یافتگان کووید-19 مورد استفاده قرار میگیرد. | ||
تعیین سیاست کلی | اتخاذ تدابیر و خط مشیهای کلی توسط وزارت آموزش و پرورش با مشارکت سایر ارگانهای مرتبط در مدیریت سلامت روان دانش آموزان در دوران پساکرونا | |
مؤلفههای اصلی | عوامل فردی | رعایت سلامت جسمی، مدیریت رفتار فردی، تسلط بر خود، سبک زندگی سالم (تغذیه مناسب، داشتن تحرک بدنی، الگو خواب منظم) |
عوامل اجتماعی | تقویت تعاملات اجتماعی، برقراری ارتباط و معاشرت با یکدیگر، اصلاح روابط انسانی | |
عوامل خانوادگی | ایجاد موقعیت مناسب در خانه، محیط مؤثر خانواده، توجه به وضعیت اقتصادی خانواده ها، تعارضات خانوادگی | |
عوامل آموزشی | ارتقاء دانش عمومی افراد در زمینه سلامت، فرهنگسازی در مدارس، آموزش مسئولیتپذیری، اضطراب تحصیلی، رفع مشکلات آموزشی دانشآموزان | |
عوامل روانشناختی | خودکارآمدی، امیدواری، خوشبینی و تابآوری | |
عوامل اجرایی | تمامی افراد جامعه به صورت مشارکتی از قبیل خود افراد، معلمان، مربیان و مدیران آموزشی، خانوادهها، دولت، متخصصان سلامت، رسانهها و شبکههای اجتماعی |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |