تولیدات
ابزارات |
ایجاد دانش
|
تحقیق
|
سنتز
|
متناسب سازی دانش
|
ارزشیابی نتایج
|
استفاده پایدار دانش
|
نظارت بر استفاده دانش
|
انتخاب، تناسب سازی و اجرای مداخلات
|
ارزیابی موانع استفاده از دانش
|
تطبیق دانش با بستر محلی
|
شناسایی مشکل
شناسایی، مرور و انتخاب دانش |
|
نام شایستگی مرکزی | ابعاد شایستگی | مفهوم شایستگی |
دانش | درک زمینه | درک عملگرایانه از شیوههای سازمانی و دانستن اینکه "چگونه کارها واقعاً انجام میشود" درک و اطلاع از سیستمهای مراقبتهای بهداشتی محلی اطلاع از اهداف استراتژیک نظام سلامت هر سازمان یا واحد و بدانند که چگونه کاربرد و سازگاری شواهد را با زمینههای کاربر بسنجند |
درک فرآیند تحقیق | آگاهی از روند انجام تحقیق دانستن نحوه شکل گیری سؤالات تحقیق، درک استراتژیهای جستجو شناسایی پایگاههای داده مناسب برای موضوع نحوه ایجاد ارتباط با ذینفعان، ارزیابی ادبیات و درک تحقیقات مختلف، روش شناسی و همچنین درک اینکه چگونه یافتههای تحقیق میتوانند بر عملکرد یا سیاست تأثیر بگذارند |
|
به اشتراک گذاشتن دانش | درک راههای معنادار برای به اشتراک گذاشتن دانش/شواهد موجود و قابل دسترس درک تکنیکهای ارتباطی مانند رسانههای اجتماعی دانستن تئوری و عمل تسهیل گروهی ارزیابی نتایج و بهبود فرآیند تصمیمگیری برای حمایت از اقدام مبتنی بر شواهد |
|
آگاهی از منابع شواهد | دانستن راههایی برای یافتن منابع موجود که اطلاعات سازمانی را پشتیبانی میکند سازماندهی و درک ساختار پایگاههای اطلاعاتی کتابخانههای الکترونیکی استفاده از ابزارها و پایگاههای داده مبتنی بر شواهد آگاهی از نقش بولتنهای دیجیتال و منظم اطلاعات استراتژیک وبلاگها، رسانههای اجتماعی و تسهیل استفاده از این منابع |
|
درک فرآیندهای ترجمان دانش و اقدامات شواهدمحور | دانستن فعالیتهای ترجمان دانش مربوط به عملکرد بالینی، سیاستگذاری و تحقیق درک مدلها و نظریهها درک این موضوع که مداخلات باید امکانپذیر و عملی باشند درک نیازسنجیها در بهترین شیوههای مفید درک اینکه موانع و تسهیلکنندههای اقدامات شواهد محور وجود دارند |
|
درک ترجمه و فعالیتهای انتشار | دانستن چگونگی تفسیر یافتههای تحقیق برای افراد مختلف دانستن فرآیند انتشار، درک الگوهای و مدلهای انتشار/پیادهسازی دانستن چگونگی اجرای پروژههای ترجمان دانش در سازمانها درک اشاعه مدل نوآوری، دانستن عناصر فرآیند انتقال دانش |
|
مهارتها | همکاری و کار گروهی | توانایی توسعه مؤثر، معتبر و محترمانه روابط کاری با همسالان و دیگران حفظ روابط حرفهای، ایجاد روابط قابل اعتماد و تعامل با دیگران، انجام کار تیمی، تسهیل تعامل اجتماعی، استفاده از فناوری و فرآیندهای مشارکتی برای توسعه مهارت، آموزش بزرگسالان، شبکه سازی، ارتباطات، تعدیل بحثها و جلسات |
رهبری | توانایی بررسی و تحلیل زمینه، تسهیل مشارکت ذینفعان در تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، و تأثیرگذاری بر توسعه مهارت و عمل بر اساس دیدگاهها و نیازهای ذینفعان، توانایی حمایت کردن، آگاهی و توانایی برای انجام حل مسئله و مشاوره، مهارتهای متقاعدکننده، مهارتهای شخصی و سازمانی، و مهارتهای ارتباط کلامی و نوشتاری | |
به اشتراک گذاشتن دانش | توانایی به اشتراکگذاری اطلاعات و دادهها با سهامداران مختلف، مهارت انجام تحقیقات مرتبط با کاربران مورد نظر ایجاد دانش مشترک با ذینفعان (به عنوان مثال، نوشتن پیشنهادهای تحقیقاتی برای تأمین مالی و توسعه برنامههای ارزیابی مناسب) ارزشیابی اجرای برنامهها، تفسیر دادهها و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر داده برای ترویج استفاده از شواهد |
|
ترکیب دانش | داشتن مهارتهایی برای ترکیب یافتههای تحقیق ظرفیت انجام ترکیب دانش و پاسخگویی به سؤالات ترجمان دانش و ترکیب دانش، توسعه استراتژیهای جستجو، شناسایی پایگاههای اطلاعاتی مناسب، دسترسی و استفاده از کتابخانهها و اینترنت، انجام جستجوی پایگاه داده الکترونیکی، شناسایی، بازیابی، خواندن و ارزیابی مطالعات |
|
انتشار یافتههای تحقیق | توانایی به اشتراک گذاری یافتههای تحقیق با ذینفعان مختلف، مهارت خلاصه کردن یافتههای تحقیق، ارتباط و برجسته کردن یافتههای کلیدی به روشی کاربرپسند، توسعه یک طرح انتشار، نوشتن خلاصه، تسهیل تولید دانش، ترکیب اسناد، توزیع دانش مرتبط و ارزیابی اثربخشی محصولات ارتباطی | |
استفاده از یافتههای تحقیق | توانایی به کارگیری یافتههای تحقیق در بالین یا سیاست تصمیمگیری یا اطلاعرسانی برای انجام تحقیقات بیشتر، مهارت تفسیر دادهها و شواهد، بهکارگیری یافتههای تحقیق به روشهایی که تصمیمگیری را آگاهانه میکند، تدوین، ارزیابی و/یا بازنگری سیاستها، رویهها، پروتکلها، برنامههای خاص کاربران، ادغام شواهد در عمل برای جمعیتهای خاص، شناسایی پیامدهای عمل و حفظ مداخلات |
|
پرورش نوآوری | توانایی استفاده از ابزارها و استراتژیهای جدید برای بهبود عمل یا خطمشی، رسیدگی به مسائل، ارزیابی و ایجاد رویکردهای بهبود خدمات، و ارزیابی تأثیر یک نوآوری استفاده هدفمند از راهبردها و ابزارهای جدید برای دستیابی به مخاطبان مختلف، توانایی ادغام رسانههای اجتماعی و استراتژیهای آنلاین، استفاده از مدلها برای هدایت تمرین و فعالیتهای انتقال دانش در یک زمینه خاص و ایجاد پیشرفتهای ملموس، و ارزیابی عوامل تعیین کننده استفاده از دانش |
|
کارگزاری دانش | توانایی به کارگیری استراتژیهای ترجمان دانش برای تسهیل جریان دانش، بهبود عمل و سیاست و افزایش جذب یافتههای تحقیق این شایستگی شامل به کارگیری تکنیکهایی حل تعارض، گفتگو و مذاکره مشورتی، تفکر سیستمی و فرآیندهای یادگیری در بزرگسالان است داشتن مهارتهایی در بررسی محیط برای یافتن منابع، انجام ارزیابیها برای شناسایی نیازها و آمادگی برای تغییر، توسعه استراتژیها و تغییر برنامهریزی، تسهیل فرصتهای تبادل دانش در بین ذینفعان مختلف و ارزیابی موضوعات خاص و راهحلهای ممکن، هدایت تصمیمگیرندگان در دسترس، ارزیابی، تطبیق و به کارگیری یافتههای پژوهش و شناسایی فرصتهایی برای شواهد کمک کننده به چرخه سیاستها و برنامههای تحقیقاتی در حال ظهور |
|
نگرشها | اعتماد به نفس | یک عامل شخصی، مرتبط با باور به خود و تواناییهای خود نیاز به توجه به مسائل سیاسی و ارزشی مربوط به تصمیم گیری و کنترل دارد |
داشتن صداقت | مربوط به اعتقاد به شخصیت، صداقت و حقیقت دیگران است به عنوان یک نگرش ضروری برای محققان، تصمیمگیرندگان و سیاستگذاران گزارش شده است |
|
ارزش گذاری پژوهش | داشتن نگرش مثبت نسبت به تحقیق در عمل، مسائل مدیریتی و خط مشی و ارج نهادن به برخی منابع تحقیق بر منابع دیگر | |
تعهد مادامالعمر خودراهبر به یادگیری | داشتن نگرشی که برای یادگیری تجربی و تداوم ارزش قائل است این شایستگی یک نگرش ارزشمند است که با تعهد به توسعه فرهنگ یادگیری و بهبود مستمر همراه است، همچنین، شامل داشتن نگرش تفکر انتقادی است |
|
ارزش دادن به کار گروهی | داشتن نگرش مثبت نسبت به فرهنگ همکاری جمعی این شایستگی از پیوند فرهنگها و علایق ذینفعان مختلف برای ایجاد سطوح بالایی از تعامل و تعهد به تبادل دانش حمایت میکند افرادی که برای کار تیمی ارزش قائل هستند در تعامل با دیگر افراد در تمام سطوح سازمان، راحتتر کار میکنند، متعهد به شبکهسازی و مشارکت با سبککاری متمرکز بر تیم و خودآگاه هستند |
|
سایر | آشنایی با روشها و ابزارهای بهبود کیفیت، استراتژیهای ارتباطی و سیاستها و سیستمهای سلامت مهارتهای مربوط به برنامهریزی ترجمان دانش، مدیریت پروژه، استفاده از فناوری اطلاعات، قضاوت صحیح، و احتیاط/ درایت/ دیپلماسی و تدبیر نگرشهایی مانند صداقت، تعهد به اخلاق کاری حرفهای و رفتار در تعامل با مخاطبین، تعهد به استانداردهای بالای حرفهای و علاقه به آخرین پیشرفتها در ارتباطا. |
شناسایی دانش
|
شناسایی کاربران
(مشارکت کنندگان سلامت، سیاستگذاران، عموم مردم، بیماران، رسانه، حامیان، صنعت) |
شناسایی اهداف
(ایجاد آگاهی، تغییر اجتماعی، تغییر سیاسی، تجاری کردن، به ثبت رساندن) |
استراتژی اجرا
(کنفرانسها، انتشارات، مجلات، گزارشهای آکادمیک، دسترسیهای آموزشی، رهبران، گروههای متمرکز، ابزارهای عملی، رسانه جمعی، رسانه اجتماعی، کارگزار دانش، مجوز ثبت اختراع) |
شکل 1- راهبردهای ترجمان دانش: شناسایی دانش، تعیین اهداف و کاربران تا انتخاب راهبردهای پیاده سازی مناسب
|
`
|
Citation: Nasirzadeh M, Hafezi Bakhtiari M, Rezaeian M. Knowledge Translation in Health-Oriented Research: A Continuing Education Article. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (1): 104-17. [Farsi]
|
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |