جلسات | عنوان جلسه | محتوای جلسه |
جلسه اول | مفهومسازی موردی | برقراری رابطه درمانی با مراجع، مفهومسازی موردی مبتنی بر شفقت، تعریف شفقت، معرفی و آشنایی با درمان متمرکز بر شفقت |
جلسه دوم | معرفی سیستمهای تنظیم هیجان |
ارائه خلاصهای از جلسه قبل، معرفی سه سیستم تنظیم هیجان و چگونگی تأثیر آن بر فرد، توضیح تفاوت بین ذهن متمرکز بر تهدید و ذهن مشفق. تکلیف: بررسی این موضوع که در موقعیتهای رنجآور کدام سیستم هیجانی فعالتر است؟ |
جلسه سوم | آشنایی با مغز قدیم، مغز جدید و مغزآگاه | بررسی تکلیف و ارائه خلاصهای از جلسه قبل، آشنایی با مغز قدیم، مغز جدید و مغزآگاه، آموزش تمرین تنفس آرامبخش و نحوه اجرای آن، معرفی مهارتهای توجه آگاهی، خوردن توجه آگاهانه (به عنوان مثال: تمرین خوردن کشمش). تکلیف: انجام تمرین تنفس آرامبخش در موقعیتهای خارج از جلسه، خوردن توجه آگاهانه در خانه |
جلسه چهارم | آشنایی با خصوصیتهای شفقت و شناخت فرد مشفق | بررسی تکلیف و ارائه خلاصهای از جلسه قبل، توضیح خصوصیتهای ششگانه شفقت (مؤلفههای بُعد اشتیاق) شامل حساسیت، مراقبت از بهزیستی، همدلی، همدردی، غیرقضاوتی بودن، تحمل آشفتگی. تعریف فرد مشفق و ویژگیهای آن (خردمندی، قدرت، مهربانی، غیرقضاوتی، مسئولیتپذیری)، توضیح این موضوع که مراجع برای اینکه به فرد مشفقی تبدیل شود باید مهارتهایی را یاد بگیرد. تکلیف: مراجع نمونههایی از مؤلفههای بعد اشتیاق در زندگیاش را برای جلسه بعد بنویسد؛ مراجع ویژگیهای فرد مشفق را در خود بررسی کند. |
جلسه پنجم | استدلال مشفقانه و توجه مشفقانه | بررسی تکلیف و ارائه خلاصهای از جلسه قبل، استفاده از ریتم تنفسی آرامبخش، آموزش نحوه تصویرسازی خودِ مشفق، تمرین تصور بهترین حالت خود، اجرای تکنیک صندلی مشفق)یا تکنیک سه صندلی). تکلیف: مراجع چند ثانیه نشخوار فکری کنند و بعد تمرین خودِمشفق شدن را انجام دهند و به تفاوت این دو وضعیت دقت کنند؛ مراجع با استفاده از تمرین صندلی مشفقانه به مقابله با خودانتقادگری بپردازد. |
جلسه ششم | تصویرسازی مشفقانه و تجربه حسی مشفقانه | بررسی تکلیف و ارائه خلاصهای از جلسه قبل، انجام ریتم تنفسی آرامبخش، معرفی قدرت تصویرسازی برای انسانها و ارتباط آن با سه سیستم تنظیم هیجان، تصویرسازی ایجاد مکانی امن، رنگ آمیزی مشفقانه. تکلیف: استفاده از تصویرسازیهای مشفقانه هنگام مواجهه با رنج |
جلسه هفتم | احساس مشفقانه | بررسی تکلیف و ارائه خلاصهای از جلسه قبل، انجام ریتم تنفسی آرامبخش قبل از تمرین، تمرین شفقتورزی به خود، تکنیک ایجاد یک تصویر مشفقِ ایدهآل و کامل برای خود، اشارهای مختصر به مفهوم ترس از شفقت. تکلیف: مراجع تمرینهای یادگرفته را در خارج از جلسه و در محیط واقعی با دیگران بهکار برد. |
جلسه هشتم | رفتار مشفقانه | بررسی تکلیف و ارائه خلاصهای از جلسه قبل، توضیح معنی واقعی رفتار مشفقانه، تولید ایدههایی برای رفتار مشفقانه، آموزش نوشتن نامه مشفقانه به خود، جمعبندی و ارائه خلاصهای از جلسات گذشته، تکلیف: مراجع هر روز اقدامی مهربانانه برای خود یا فرد دیگری انجام دهد؛ مراجع ایدههایی برای رفتار مشفقانه تولید و تمرین کند؛ نامهای مشفقانه برای خود در خانه بنویسد. |
متغیر | آزمایش | کنترل | مقدار P | |||
گروهها | فروانی | درصد | فراوانی | درصد | ||
جنسیت | زن | 10 | 50/62 | 8 | 50 | 286/0 |
مرد | 6 | 5/37 | 8 | 50 | ||
وضعیت تأهل | مجرد | 9 | 25/56 | 9 | 25/56 | 371/0 |
متأهل | 7 | 75/43 | 7 | 75/43 | ||
سطح تحصیلات | دیپلم | 7 | 75/43 | 6 | 5/37 | 419/0 |
لیسانس | 6 | 5/37 | 6 | 5/37 | ||
فوق لیسانس و بالاتر | 3 | 75/18 | 4 | 25 |
متغیرها | گروه | پیش آزمون (16=n) | پسآزمون (16=n) | ||
میانگین | انحراف استاندارد | میانگین | انحراف استاندارد | ||
روابط مثبت با دیگران | آزمایش | 19/11 | 37/3 | 63/13 | 39/2 |
کنترل | 13/11 | 24/3 | 13/12 | 63/3 | |
پذیرش خود | آزمایش | 40/10 | 94/2 | 31/13 | 13/3 |
کنترل | 45/10 | 36/2 | 81/10 | 76/2 | |
تسلط بر محیط | آزمایش | 01/8 | 38/3 | 94/11 | 83/2 |
کنترل | 06/8 | 93/2 | 50/8 | 65/2 | |
خودمختاری | آزمایش | 25/7 | 79/2 | 75/11 | 40/2 |
کنترل | 13/7 | 42/3 | 38/7 | 91/2 | |
زندگی هدفمند | آزمایش | 19/8 | 85/3 | 31/13 | 57/2 |
کنترل | 38/8 | 16/3 | 75/8 | 95/2 | |
رشد فردی | آزمایش | 25/8 | 47/3 | 06/12 | 51/3 |
کنترل | 13/8 | 30/3 | 31/8 | 43/3 | |
نمره کل بهزیستی روانی | آزمایش | 88/53 | 18/8 | 01/76 | 07/7 |
کنترل | 25/53 | 17/5 | 88/55 | 13/5 | |
تعمق | آزمایش | 75/27 | 35/7 | 56/18 | 09/7 |
کنترل | 81/27 | 13/8 | 44/26 | 40/8 | |
در فکر فرو رفتن | آزمایش | 31/28 | 43/7 | 81/20 | 55/5 |
کنترل | 50/26 | 06/7 | 01/26 | 76/6 | |
نمره کل نشخوار فکری | آزمایش | 06/56 | 82/11 | 37/39 | 24/11 |
کنترل | 31/54 | 78/11 | 44/52 | 17/13 |
متغیر | ارزش | آماره F |
درجه آزادی فرضیه | درجه آزادی خطا | مقدار P |
ضریب اتا |
اثر پیلای | 82/0 | 91/64 | 2 | 27 | 001/0> | 71/0 |
لامبدای ویکلز | 17/0 | 91/64 | 2 | 27 | 001/0> | 71/0 |
اثر هتلینگ | 80/4 | 91/64 | 2 | 27 | 001/0> | 71/0 |
بزرگترین ریشه روی | 80/4 | 91/64 | 2 | 27 | 001/0> | 71/0 |
متغیرها | منبع | مجموع مجذورات | درجه آزادی |
میانگین مجذورات | آماره F | مقدار P |
مجذور اتا |
نشخوار فکری | پیشآزمون | 68/1414 | 1 | 68/1414 | 76/15 | 001/0> | 352/0 |
گروه | 79/1576 | 1 | 79/1576 | 56/17 | 001/0> | 377/0 | |
خطا | 00/2603 | 29 | 75/89 | ||||
کل | 00/72819 | 32 | |||||
بهزیستی روانشناختی | پیشآزمون | 96/85 | 1 | 96/85 | 35/2 | 136/0 | 075/0 |
گروه | 65/2685 | 1 | 65/2685 | 49/73 | 001/0> | 71/0 | |
خطا | 78/1059 | 29 | 54/36 | ||||
کل | 00/143514 | 32 |
Citation: Bagheri H, Pourfaraj Omran M. The Effectiveness of Compassion-Focused Therapy on Rumination and Psychological Well-Being of Patients with Depression: A Quasi-Experimental Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2024; 23 (9): 751-63. [Farsi]
|
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |