جلد 23، شماره 10 - ( 11-1403 )                   جلد 23 شماره 10 صفحات 917-904 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KERMAN.REC.1403.055


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahrabadi E, Zeinaddiny Meymand Z, Kamyabi M, Hajipour Abaie N. Development and Application of Lifelong Learning Characteristics and Behaviors in General Medicine Curricula: A Delphi Study. JRUMS 2025; 23 (10) :904-917
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7519-fa.html
شهرآبادی عفت، زین الدینی میمند زهرا، کامیابی میترا، حاجی پور عبایی نجمه. توسعه و کاربست ویژگی‌ها و رفتارهای یادگیری مادام‌العمر در برنامه‌های درسی دوره پزشکی عمومی: یک مطالعه دلفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (10) :904-917

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7519-fa.html


گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران
چکیده:   (524 مشاهده)
زمینه و هدف: سرعت بالای تغییرات در حوزه پزشکی و لزوم به­روزرسانی مستمر دانش و مهارت­ها، یادگیری مادام­العمر را به یک ضرورت اجتناب­ناپذیر برای پزشکان تبدیل نموده است. این مطالعه با هدف شناسایی مؤلفه­های توسعه و کاربست ویژگی­ها و رفتارهای یادگیری مادام­العمر در برنامه­های درسی دوره پزشکی عمومی انجام شد.
مواد و روش­ها: پژوهش حاضر رویکرد کیفی با استفاده از روش دلفی در جمع­آوری داده­ها انجام شد. شرکت­کنندگان پژوهش، 15 نفر از خبرگان آموزش پزشکی، برنامه‌ریزی درسی و مدرسان رشته پزشکی در دانشگاه­های علوم پزشکی اصفهان، رفسنجان و کرمان، سال 1403 بودند که به روش هدف­مند انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌ای با ترکیبی از سؤالات بسته (مقیاس لیکرت 5 درجه‌ای) و باز پاسخ جمع­آوری شدند. از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، دامنه بین چارکی و نسبت توافق (Ratio) بزرگ­تر مساوی 4 و اجماع 75 درصد از خبرگان استفاده شد.
یافته‌ها: پس از تحلیل دور اول دلفی، تعداد 4 مؤلفه با نسبت توافق زیر 75 درصد حذف شدند. تعداد 9 مؤلفه با نسبت توافق 93 درصد به بالا شامل روحیه خودآموزی، لذت­بخش بودن و سودمندی یادگیری، ایجاد انگیزش پایدار درونی برای یادگیری، به کارگیری یافته­های یادگیری مستمر در زندگی شخصی، روحیه پژوهش­گری، تفکر نقادانه، مدیریت یادگیری، ارتباط برقرارکننده خوب و داشتن اشتیاق و شور یادگیری، با بیشترین اجماع شناسایی شدند.
نتیجه­گیری: مؤلفه­های کلیدی شناسایی شده نشان می‌دهند که یادگیری مادام‌العمر در پزشکی فرایندی چندوجهی و مستلزم ترکیبی از نگرش‌ها، مهارت‌ها و رفتارهای پیچیده است. تقویت این مؤلفه‌ها می‌تواند به تربیت پزشکان توان­مندتر و پاسخ­گوتر به نیازهای سلامت جامعه کمک نماید.
واژه­های کلیدی: یادگیری مادام‌العمر، پزشکی عمومی، برنامه‌ درسی، تکنیک دلفی
 
متن کامل [PDF 304 kb]   (191 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (306 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1403/6/31 | پذیرش: 1403/10/17 | انتشار: 1403/12/4

فهرست منابع
1. Kaplan A. Lifelong Learning: Conclusions from a Literature Review. IOJPE 2016; 5(2): 43-50.
2. Mahajan R, Badyal DK, Gupta P, Singh T. Cultivating lifelong learning skills during graduate medical training. Indian ped 2016; 53: 797-804.
3. Wesarat PO, Panrod W, Kaewsaeng-on R, Benrit P, Tansui D, Useng N. Conceptual framework for developing lifelong learning skills in business undergraduate students. In Fifth International Conference on Language, Literature, Culture, and Education (ICOLLITE 2021) 2021; 542-7.
4. Yap JS, Tan J. Lifelong learning competencies among chemical engineering students at Monash University Malaysia during the COVID-19 pandemic. Educ for Chem Engin 2022; 38: 60-9.
5. Yousefi M, Esmaeil Sh, Khatibi MR, Saidi Rizvani N. Identifying and prioritizing the components of the learning city with an emphasis on lifelong learning. Educ innovat 2019; 18(3): 105-26. [Farsi]
6. Ministry of Health, Treatment and Medical Education Deputy Education Secretary of General Medical Education Council. National standards of general medicine course Islamic Republic of Iran. Tehran. Ministry of Health, Treatment and Medical Education; 2020. [Farsi]. Site in https://pezeshki.bmsu.ac.ir/portal/ file/?367479/wfme-national-standards-of-general-medicine-course-edited-december-1399-final-.pdf. 1403.6.30
7. Ministry of Health and Medical Education, Supreme Council of Medical Sciences Planning. The document of the capabilities of the graduates of the doctorate course in general medicine. 2014; 1-18. [Farsi]
8. Lin YL, Chen HL, Chen YY, Cheng SY, Chen WL, Chiu YC, et al. The effects of job characteristics on physicians’ orientation toward lifelong learning. Advan in Health Scien Educ 2023; 28(4): 1151-69.
9. Sherman LT, Chappell KB. Global perspective on continuing professional development. The Asia paci schol 2018; 3(2): 1-5.
10. Deveci T. Lifelong Learning Orientations of Freshman Engineering Students and Faculty Members. Journal of Higher Education/Yüksekögretim Dergisi 2014; 4(1).
11. Davis L, Taylor H, Reyes H. Lifelong learning in nursing: A Delphi study. Nurse Educ Today 2014; 34(3): 441-5.
12. McMillan JC, Jones L. A qualitative study exploring how students’ conceptualization of lifelong learning develop in an undergraduate medical training programme. Practice 2022; 4(3): 212-25.
13. Boulkedid R, Abdoul H, Loustau M, Sibony O, Alberti C. Using and reporting the Delphi method for selecting healthcare quality indicators: a systematic review. PLoS One 2011; 6(6): e20476.
14. McPherson S, Reese C, Wendler MC. Methodology Update: Delphi Studies. Nurs Res 2018; 67 (5): 404-10.
15. Naderifar M, Goli H, Ghaljaie F. Snowball Sampling: A Purposeful Method of Sampling in Qualitative Research. Strides in Development of Medical Education 2017; 14(3): 1-4.
16. Sablatzky T. Methods Moment: The Delphi Method. Hypothesis 2022; 34 (1): 1-6.
17. Ping F, Teik OC, Muniandy B. Lifelong Learning in the Era of IR4. 0: A Concept Analysis. Solid State Technol 2020; 63(1s): 539-47.
18. Wang YF, Hsu YF, Fang K. The key elements of gamification in corporate training–The Delphi method. Entertain Comput 2022; 40: 1-9.
19. Kopteva G. About self-education. The Scienti Heritage 2020; (53-4): 52-4.
20. Sadoughi M, Eskandari N. The Relationship between Intrinsic Motivation and Academic Flow among Medical Students: The Mediating Role of Academic Engagement. Res Med Edu 2024; 16(1): 22-32. [Farsi]
21. Rheinberg F, Engeser S. Intrinsic motivation and flow. Motivat and act 2018; 579-622.
22. Hashemi N, Ahmadpour R, Karimi SB. Reviewing the position of the research-oriented approach in the book of thinking and research Sixth grade using Shannon's entropy technique. Quarterly of Educat Measur Allameh Tabataba’i Uni 2021; 11(42): 67-79. [Farsi]
23. Bijanzadeh M, Shakurnia ASH, Zarei M, Khajeh Ali N. Examining the opinions of medical students of Jundi Shapur University of Medical Sciences, Ahvaz, about the process of the thesis implementation and its importance in medical education in 2001. Jour of resear in med scien educ 2024; 56-65. [Farsi]
24. Zayapragassarazan Z, Menon V, Kar SS, Batmanabane G. Understanding Critical Thinking to Create Better Doctors. Online Sub 2016; 1(3): 9-13.
25. Kaur M, Mahajan R. Inculcating Critical Thinking Skills in Medical Students: Ways and Means. Internat Jou of Appl and Bas Med Resear 2023; 13(2): 57-8.
26. Maleki Z, Rezaee M. Medical Sciences Students’ Critical Thinking Skills and the Effect of the University Curriculum: A Literature Review. J Rehab Med 2016; 4(4): 156-65. [Farsi]
27. Shakurnia A, Aslami M. Critical Thinking Skills of Medical Students at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Iran Jour of Med Educ 2017; 17: 420-27. [Farsi]
28. Alinejad MM, Pahlavanzadeh B, Bahmaei J, Kharazinejad E. A Study of Critical Thinking Skills Among Medical Students of Abadan University of Medical Sciences (Persian). Jundishapur Scient Med Jour 2024; 22(6): 724-34. [Farsi]
29. Darban L, Ashtari S, Forghani Z, Yazdani S. Evaluation of critical thinking skills among medical sciences students in Shahid Beheshti and Tehran University of Medical Sciences. Azad Uni of Med Scien quarter 2016; 26(4): 229-37.
30. Ilgen JS, Eva KW, de Bruin A, Cook DA, Regehr G. Comfort with uncertainty: reframing our conceptions of how clinicians navigate complex clinical situations. Advan in Heal Scien Educ 2019; 24(4): 797-809.
31. Falconer I, Littlejohn A, McGill L. Fluid learning: Vision for lifelong learning in 2030. 2013: 1-7.
32. Reed S, Lockspeiser TM, Burke A, Gifford KA, Hanson JL, Mahan JD, et al. Practical Suggestions for the Creation and Use of Meaningful Learning Goals in Graduate Medical Education. Acad Pediatr 2016; 16(1): 20-4.
33. Moradi H, Shiri Shahrabano Shamshiri B, Karimi MH. Explaining the role and place of continuous education and learning in the sustainable development of the country. 2015. [Farsi]. Available from: https://sid.ir/paper/893921/fa
34. World Health Organization. Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Geneva: World Health Organization; 2010. http://apps.who.int/iris/handle/10665/70185. Accessed 28 Aug 2024.
35. Athar M, Davaty A, Jahangard Z. Evaluation of Patients’ Satisfaction from Patient-Physician Communication and Factors Influencing It among Outpatients of Tehran’ Hospitals. Iran Jour of Med Ethi and His. 1398; period 12. 276-286 [Farsi]. Available from: https://sid.ir/paper/412811/fa
36. Banidavoodi Sh, Hoseizadeh M. Maraghi E. Assessment of physicians’ communication with patients in Ahvaz Hospitals. Jundishapour Ahvaz Educat Develop Jour 2013; 4(4): 64-71. [Farsi]
37. Vafadar Z, Vanaki Z, Ebadi A. Barriers to Implementation of Team Care and Interprofessional Education: the Viewpoints of Educational Managers of Iranian Health System. Iran Jour of Med Educ 2015; 14(11): 943-56. [Farsi]
38. Green MJ, Myers K, Watson K, Czerwiec MK, Shapiro D, Draus S. Creativity in Medical Education: The Value of Having Medical Students Make Stuff. J Med Humanit 2016; 37: 475-83.
39. Keshavarzi MH, Kojuri J, Rezaei H, Safarpour AR. Exploration challenges of the implementers of Iran's transformational innovation plan in medical education. J Educ Health Promot 2022; 11: 161.
40. Changiz T, Yamani N, Shaterjalali M. The challenge of planning learning opportunities for clinical medicine: a triangulation study in Iran. BMC Med Educ 2019; 19(1): 292.
41. Kirby JR, Knapper C, Lamon P, Egnatoff WJ. Development of a scale to measure lifelong learning. International Jour of Lifelong Educ 2010; 29(3): 291-302.
42. Kizilcec RF, Perez-Sanagustín M. Maldonado JJ. Self-regulated learning strategies predict learner behavior and goal attainment in Massive Open Online Courses. Comput & Educ 2017; 104: 18-33.
43. Hashemiparast M, Negarandeh R. Exploring the barriers of utilizing theoretical knowledge in clinical settings: A qualitative study, Dimitrios Theofanidis. International Jour of Nurs Scien 2019; 6(4): 399-405.
44.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb