جلد 24، شماره 6 - ( 6-1404 )                   جلد 24 شماره 6 صفحات 508-497 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1403.087

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouri S, Atadokht A, Hajloo N. Investigating the Mediating Role of Rumination in the Relationship between Rejection Sensitivity and Body Image Satisfaction among Students of Mohaghegh Ardabili University in the 2023-2024 Academic Year: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (6) :497-508
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7675-fa.html
نوری سمانه، عطادخت اکبر، حاجلو نادر. بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه حساسیت به طرد و رضایت از تصویر بدنی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (6) :497-508

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7675-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
متن کامل [PDF 446 kb]   (15 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (29 مشاهده)
متن کامل:   (13 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 24، شهریور 1404، 508-497

بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه حساسیت به طرد و رضایت از تصویر بدنی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403: یک مطالعه توصیفی


سمانه نوری[1]، اکبر عطادخت[2]، نادر حاجلو[3]





دریافت مقاله: 08/12/403   ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 07/03/1404    دریافت اصلاحیه از نویسنده: 25/03/1404                پذیرش مقاله: 27/03/1404




چکیده
زمینه و هدف: رضایت از تصویر بدنی از عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان دانشجویان است که می‌تواند تحت تأثیر عواملی همچون حساسیت به طرد و نشخوار فکری قرار گیرد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه حساسیت به طرد و رضایت از تصویر بدنی دانشجویان بود.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی 12000 دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403 بود که از این جامعه 245 دانشجو با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه حساسیت بین فردی Boyce و Parker، مقیاس رضایت از تصویر تن Souto و Garcia و پرسش‌نامه نشخوار فکری Nolen-Hoeksema و Morrow استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی Pearson و مدل‌سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد مدل به‌دست آمده از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج نشان داد که حساسیت به طرد اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر نشخوار فکری (87/0=β، 001/0>P) و اثر مستقیم، منفی و معناداری بر رضایت از تصویر بدنی (49/0-=β، 001/0>P) دارد. نتایج هم‌چنین نشان داد حساسیت به طرد با میانجی‌گری نشخوار فکری اثر غیر مستقیم، منفی و معناداری بر رضایت از تصویر بدنی (30/0-=β، 001/0>P) دارد.
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد طرد در روابط میان‌فردی می‌تواند با افزایش نشخوار فکری، نارضایتی از تصویر بدنی را افزایش دهد. بنابراین، توصیه می‌شود مشاوران با استفاده از برنامه‌های آموزشی مناسب به کاهش نشخوار فکری دانشجویان کمک کنند.
واژه‌های کلیدی: حساسیت به طرد، رضایت از تصویر بدنی، نشخوار فکری، دانشجو


ارجاع: نوری س، عطادخت ا، حاجلو ن. بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه حساسیت به طرد و رضایت از تصویر بدنی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24 شماره 6، صفحات: 508-497.
.
 
مقدمه
رضایت از تصویر بدن (Body image satisfaction) یکی از متغیرهای مهم در سلامت و عملکرد رضایت‌بخش دانشجویان است (1). تصویر بدن به تصوری اشاره دارد که فرد از اندازه، ظاهر و شکل کلی بدن خود دارد و شامل احساسات و باورهای ذهنی مرتبط به‌ظاهر فیزیکی می‌شود (2). تصویر منفی از بدن و تلاش برای انطباق با ظاهری ایده‌آل می‌تواند منجر به نارضایتی از بدن شود (3) که از اختلاف بین ادراک ظاهر فیزیکی فعلی و میل به ظاهری متفاوت نشأت می‌گیرد (4). در عصر حاضر، به دلیل وجود استانداردهای فرهنگی و اجتماعی درباره بدن ایده آل، نارضایتی افراد از تصویر بدنی‌شان افزایش‌یافته است (5) و میزان شیوع این نارضایتی در میان دانشجویان از 3/1 تا 8/5 درصد متغیر است (6). نارضایتی از تصویر بدنی می‌تواند پیامدهای جسمی و روانی متعددی مانند مشغله ذهنی مداوم، افزایش افکار غیرمنطقی (7) و ارتباطات بین فردی ضعیف (8) به همراه داشته باشد.
عوامل مختلفی می‌تواند در ایجاد نارضایتی از تصویر بدنی نقش داشته باشد که یکی از آن‌ها حساسیت به طرد (Rejection sensitivity) است. این ویژگی شخصیتی با حساسیت بیش‌ازحد به طرد اجتماعی مشخص می‌شود و افراد حساس به طرد در روابط میان فردی انتظار خشم یا اضطراب دارند و به‌راحتی آن را درک کرده و نسبت به آن واکنش‌های افراطی نشان دهند (9). این افراد دائماً نگران طرد شدن از روابط هستند و به همین دلیل مضطرب و ناامید به نظر می‌رسند (10). حساسیت به طرد می‌تواند منجر به آسیب‌های روان‌شناختی نظیر پرخاشگری و قربانی شدن (9)، ناسازگاری اجتماعی-عاطفی، اضطراب و خشم در روابط میان فردی و مشکلاتی در تنظیم هیجان (11) شود. هم­چنین، این وضعیت و نگرانی‌های مربوط به تصویر بدن و حساسیت به طرد با یکدیگر همبستگی مثبت دارند (10).
یکی از عوامل کلیدی که به نظر می‌رسد با متغیرهای حساسیت به طرد و رضایت از تصویر بدنی مرتبط است و می‌تواند نقش میانجی ایفا کند، نشخوار فکری (Rumination) است. نشخوار فکری به تمایل به تکرار افکار نسبت به رویدادها، خلق‌وخوی منفی و نگرانی‌های شخصی اشاره دارد (12). افراد دارای این سبک تفکر بر علائم تشویش و نگرانی تمرکز می‌کنند که می‌تواند منجر به احساسات منفی درباره وقایع گذشته و آینده شود (13). این افراد معتقدند که تمرکز بر مشکلات می‌تواند به غلبه بر آن‌ها کمک کند، اما این امر موجب تشدید نشخوار فکری، افزایش فشار روانی، تمرکز آشفته و تفکر منفی می‌شود (14). تحقیقات نشان داده‌اند که نشخوار فکری در پاسخ به نقص‌های درک شده از بدن می‌تواند نارضایتی از تصویر بدنی را افزایش داده (15) و با برانگیختگی فیزیولوژیکی شدید و طولانی ناشی از طرد اجتماعی نیز ارتباط داشته باشد (16). افرادی که تجربه طرد بیشتری دارند، نشخوار فکری بیشتری نیز بروز می‌دهند (17).
دانشجویان به‌عنوان سرمایه‌های اصلی جامعه، نیاز به سلامت روانی دارند تا در تحصیل و زندگی موفق باشند (18). فشارهای روانی و اجتماعی در دوران شکل‌گیری هویت می‌تواند منجر به نارضایتی از تصویر بدنی و آسیب‌های روان‌شناختی مانند اضطراب و افسردگی شود (19). حساسیت به طرد، با افزایش واکنش‌پذیری نسبت به طرد اجتماعی، و نشخوار فکری، با تمرکز مزمن بر تجارب منفی، از عوامل مهمی هستند که می‌توانند رضایت از تصویر بدنی را تحت تأثیر قرار دهند؛ از طرف دیگر، با توجه به اثرات نارضایتی از تصویر بدنی بر سلامت جسمی و روانی دانشجویان و پیامد آن بر کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت از تصویر بدنی ضروری است (20). با توجه به کمبود تحقیقات در این زمینه، این پژوهش نه تنها به بررسی تعاملات پیچیده بین این متغیرها می‌پردازد، بلکه می‌تواند به شناسایی مکانیزم‌های روان‌شناختی مؤثر بر سلامت روانی دانشجویان نیز کمک کند. بنابراین، این پژوهش با هدف مدل یابی علی رضایت از تصویر بدنی بر اساس حساسیت به طرد و نقش میانجی نشخوار فکری (شکل 1) در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403 انجام شد.
 

حساسیت به طرد
نشخوار فکری
رضایت از تصویر بدنی





شکل 1- مدل مفهومی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه حساسیت به طرد و رضایت از تصویر بدنی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403
 
مواد و روش‌ها
روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و بر مبنای مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. این مطالعه با کد اخلاق IR.UMA.REC.1403.087 در کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی به تصویب رسیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 12000 دانشجوی شاغل به تحصیل دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1402-1403 بود. حجم نمونه لازم با توجه به پیشنهادات Jobst و همکاران حداقل 200 نفر است (21). با توجه به این ملاک تعداد 245 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند.
فرآیند جمع‌آوری داده‌ها از طریق توزیع پرسش‌نامه به‌صورت مداد و کاغذی بین دانشجویان آغاز شد. در مرحله اول برای جلب همکاری آزمودنی‌ها و به‌منظور رعایت ملاحظات اخلاقی، توضیحات لازم درباره موضوع پژوهش، اهداف آن و اهمیت رضایت آگاهانه ارائه گردید؛ هم­چنین به دانشجویان اطمینان داده شد که اطلاعات دریافتی محرمانه بوده و در اختیار هیچ شخص یا سازمان دیگری قرار نخواهد گرفت.
معیارهای ورود به پژوهش تمایل به شرکت در پژوهش و رضایت آگاهانه و معیار خروج نیز عدم تکمیل نمودن پرسش‌نامه به‌صورت کامل و تکمیل پرسش‌نامه به‌صورت نامعتبر (برای تمامی گویه‌ها یک پاسخ) بود. در نهایت، تعداد 250 نفر به سؤالات پرسش‌نامه پاسخ دادند که پس از حذف پرسش‌نامه‌‌های ناقص، تعداد نمونه نهایی به 245 نفر کاهش یافت و عملیات تجزیه‌وتحلیل بر روی ‌داده‌های حاصل از این تعداد انجام گرفت.
مقیاس رضایت از تصویر تن (Body Image Rating Scale): این مقیاس توسط Souto و Garcia در سال 2002 طراحی ‌شده است. این پرسش‌نامه 22 گویه دارد و با استفاده از طیف لیکرتی 5 درجه‌ای از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (5) درجه‌بندی شده است (22). این پرسش‌نامه تک عاملی بوده و برای محاسبه امتیاز کلی، نمرات تمامی گویه‌ها جمع‌آوری می‌شوند. دامنه امتیاز این پرسش‌نامه از 22 تا 110 متغیر است. هر چه امتیاز حاصل شده از این پرسش‌نامه بیشتر باشد، نشان دهنده میزان بیشتر رضایت از تصویر بدنی خواهد بود و هرچه نمره کسب شده از این پرسش‌نامه کمتر باشد، نشان دهنده رضایت کمتری از تصویر بدنی است. پایایی این مقیاس با استفاده از روش باز آزمایی برابر با 71/0 گزارش شده است (22). در ایران، Taheri Torbati و همکاران اعتبار این مقیاس را با استفاده از آلفای کرونباخ 91/0 به دست آوردند (23). در پژوهش حاضر نیز برای بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آن 92/0 به‌دست آمده است.
پرسش‌نامه حساسیت بین فردی (Interpersonal Sensitivity Measure): این پرسش‌نامه که توسط Boyce و Parker (1989) طراحی شده شامل 36 سؤال و 5 خرده مقیاس است و بر اساس طیف 4 درجه‌ای لیکرتی از کاملاً مخالفم (1) تا کاملاً موافقم (4) نمره‌گذاری می‌شود (24). نمره کل این پرسش‌نامه از طریق جمع نمرات تمام سؤالات به‌دست می‌آید و از 36 تا 144 در نوسان است. برای هرگویه پایین‌ترین نمره یک و بالاترین نمره چهار است. خرده مقیاس‌های این پرسش‌نامه شامل آگاهی بین فردی (Interpersonal awareness)، نیاز به تأیید (Need for approval)، اضطراب جدایی (Separation anxiety)، کم‌رویی (Timidity) و عزت‌نفس شکننده (Fragile inner self) می‌باشد. برای خرده مقیاس آگاهی بین فردی پایین‌ترین نمره 7 و بالاترین نمره 28، برای خرده مقیاس‌های نیاز به تأیید، اضطراب جدایی و کم‌رویی، پایین‌ترین نمره 8 و بالاترین نمره 32 و در خرده مقیاس عزت نفس شکننده پایین‌ترین نمره 5 و بالاترین نمره 20 بود. نمره پایین در هر خرده مقیاس نشان‌دهنده پایین بودن میزان حساسیت به طرد در آن زمینه و بالا بودن نمره در هر خرده مقیاس نشانگر بالا بودن میزان حساسیت به طرد بود. در کل پرسش‌نامه نیز نمره بالاتر و نزدیک به 144 نشان‌دهنده میزان حساسیت بین فردی بالا و نمره پایین و نزدیک به 36 نشان‌دهنده آن بود که فرد حساسیت بین فردی پایینی دارد. Boyce و Parker (1989) آلفای کرونباخ را برای عامل اول 76/0، برای عامل دوم 55/0، برای عامل سوم 67/0، برای عامل چهارم 63/0، برای عامل پنجم 59/0 و برای کل مقیاس 86/0 به دست آوردند. هم­چنین آن‌ها روایی همزمان این آزمون را با آزمون قضاوت بالینی حساسیت بین فردی برابر 72/0 برآورد نمودند که نشانگر روایی همزمان بالای این پرسش‌نامه است (24). در ایران Mohammadian و همکاران ویژگی‌های روان‌سنجی این پرسش‌نامه را بررسی کرده و مقدار آلفای کرونباخ را برای خرده مقیاس‌های آگاهی بین فردی 70/0، نیاز به تأیید 51/0، اضطراب جدایی 58/0، کم‌رویی 58/0، عزت‌نفس شکننده 70/0 و کل مقیاس 86/0 برآورد کرده‌اند (25). در پژوهش حاضر، مقدار آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس‌های آگاهی بین فردی، نیاز به تأیید، اضطراب جدایی، کم‌رویی، عزت‌نفس شکننده و کل مقیاس به ترتیب 75/0، 45/0، 75/0، 60/0، 62/0 و 86/0 به دست آمد.
پرسش‌نامه نشخوار فکری (Mental Rumination Questionnaire): این پرسش‌نامه توسط Nolen-Hoeksema و Morrow در سال 1991 تدوین شده است و شامل 22 سؤال و 3 خرده مقیاس بازتاب Reflection، در فکر فرورفتن Brooding و افسردگی depression می‌باشد (26). نمره کل پرسش‌نامه و نمره هریک از خرده مقیاس‌ها از طریق جمع نمرات سؤالات مربوطه به دست می‌آید. نمره‌گذاری این پرسش‌نامه از طریق طیف 4 درجه‌ای لیکرتی از هرگز (با نمره 1) تا اغلب اوقات (با نمره 4) انجام می‌شود. نمره کل این پرسش‌نامه از 22 تا 88 در نوسان می‌باشد. تفسیر نمره کل به این شرح می‌باشد که چنان‌چه نمره محاسبه شده فرد بین 22 تا 33 باشد، نشخوار فکری فرد پایین است. چنان‌چه نمره محاسبه شده در محدوده 34 تا 55 باشد، نشخوار فکری فرد متوسط و چنان‌چه نمره کسب شده توسط فرد بالاتر از 55 باشد، نشخوار فکری فرد بالا است. در خرده مقیاس اول و دوم پایین‌ترین نمره 5 و بالاترین نمره 20 است و در خرده مقیاس سوم پایین‌ترین نمره 12 و بالاترین نمره 48 می‌باشد. نمره بالا در هر خرده مقیاس نشان دهنده دارا بودن میزان زیاد از آن مؤلفه در فرد و نمره پایین، نشان دهنده میزان کم از آن مؤلفه در فرد است. Nolen-Hoeksema و Morrow (1991) برای ارزیابی پایایی این مقیاس از روش آلفای کرونباخ استفاده کرده‌اند و مقدار آن را در دامنه 88/0 تا 92/0 به‌دست آورده‌اند (26). در ایران نیز این مقیاس در سال 1389 توسط Bagherinezhad و همکاران به فارسی ترجمه شده است و اعتبار آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ 88/0 به‌دست آمده است (27). در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس‌های بروز دادن 87/0، در فکر فرورفتن 90/0، افسردگی 95/0 و برای کل مقیاس 97/0 به دست آمد.
تحلیل بخش‌های آمار توصیفی و همبستگی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 26 و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار AMOS نسخه 24 انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد و حساسیت بین فردی به‌عنوان متغیر پیش‌بین و برون‌زا، نشخوار فکری به‌عنوان متغیر میانجی و رضایت از تصویر بدنی به‌عنوان متغیر ملاک و درون‌زا در نظر گرفته شد. برای بررسی برازش مدل از شاخص‌هایی از قبیل مقدار کای‌دو به درجه آزادی (Chi-Square to Degrees of Freedom; χ²/df)، شاخص برازش تطبیقی (Comparative Fit Index; CFI) و ریشه خطای میانگین مجذورات تقریب (Root Mean Square Error of Approximation; RMSEA) استفاده شد. سطح معناداری در آزمون‌ها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
از تعداد 245 آزمودنی شرکت‌کننده در این پژوهش، 203 نفر (9/82 درصد) خانم و 42 نفر (1/17 درصد) مرد بودند. هم‌چنین، 201 نفر (82 درصد) مجرد و 44 نفر (18 درصد) متأهل بودند. ازنظر مقطع تحصیلی، 128 نفر (2/52 درصد) دارای مدرک کارشناسی، 106 نفر (3/43 درصد) دارای مدرک کارشناسی ارشد و 11 نفر (5/4 درصد) دارای مدرک دکتری بودند. هم‌چنین از نظر دامنه سنی، 140 نفر (1/57 درصد) از افراد نمونه در دامنه سنی 18 تا 24 سال، 77 نفر (4/31 درصد) در دامنه سنی 25 تا 31 سال، 21 نفر (6/8 درصد) در دامنه سنی 32 تا 38 سال و 7 نفر (9/2 درصد) در دامنه سنی 39 سال و بالاتر قرار داشتند.
جدول 1، ماتریس همبستگی، میانگین و انحراف استاندارد و مقدار چولگی (کجی) و کشیدگی متغیرهای پژوهش را نشان می‌دهد. ضرایب همبستگی جدول 1، نشان می‌دهد که حساسیت به طرد با نشخوار فکری همبستگی مثبت داشته و این دو متغیر با رضایت از تصویر بدنی همبستگی منفی دارند (01/0>P). هم‌چنین، در این پژوهش، برای بررسی نرمال بودن داده‌ها از شاخص‌های کجی و کشیدگی استفاده شد. طبق مقادیر کشیدگی و چولگی جدول 1 که بین 2- و 2+ قرار دارند، تمام متغیرهای پژوهش دارای توزیع طبیعی بودند. به‌منظور آزمون مدل موردنظر یعنی بررسی نقش واسطه­گری نشخوار فکری از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. مدل مفهومی پژوهش در شکل 1 ارائه شده است.
 
جدول 1- ماتریس همبستگی، میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403 (245=n)
1 2 3 میانگین انحراف استاندارد کجی کشیدگی
1. حساسیت به طرد 1 84/76 13/22 04/0 21/1-
2. نشخوار فکری 41/0** 1 62/45 16/17 36/0 28/1-
3. رضایت از تصویر بدنی 45/0-** 35/0-** 1 58/49 93/21 45/0 48/1-

** 01/0>P
 
 در شکل 1، مدل ساختاری پژوهش به‌صورت بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین حساسیت به طرد و رضایت از تصویر بدنی در محیط نرم‌افزار AMOS به همراه ضرایب مسیر آن ارائه‌شده است. در این مدل متغیر نشخوار فکری (Rumination) که با سه مؤلفه (بازتاب: Reflection، در فکر فرورفتن: Brooding و افسردگی: depression) مشخص‌شده نقش متغیر میانجی، حساسیت به طرد که با پنج مؤلفه (آگاهی بین فردی: interpersonal awareness، نیاز به تأیید: need for approval، اضطراب جدایی: separation anxiety، کم‌رویی: timidity و خود درونی شکننده: fragile inner self) تعریف‌شده به‌عنوان متغیر برون‌‌‌زا (مستقل) و متغیر رضایت از تصویر بدنی (body image satisfaction) نقش متغیر درون‌زا (وابسته) را دارد.
 
10000
شکل 1- مدل علی روابط متغیرهای پژوهش بر اساس مقادیر استاندارد در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403 (245=n)
 
 در جدول 2، شاخص‌های برازش مدل ارائه شده است. مقدار ریشه خطای میانگین مجذورات تقریب (Root Mean Square Error of Approximation; RMSEA) کمتر از 08/0 است که نشان می‌دهد میانگین مجذور خطاهای مدل مناسب و مطلوب است. هم‌چنین، مقدار کای‌دو به درجه آزادی (Chi-Square to Degrees of Freedom; χ²/df) برابر 15/2 است که در بازه‌ی بین یک و سه قرار دارد. علاوه بر این، میزان شاخص‌های برازش تطبیقی (Comparative Fit Index; CFI)، شاخص برازش افزایشی (Index Fit Incremental; IFI) و شاخص Tucker-Lewis (Tucker-Lewis Index; TLI) نیز بزرگ‌تر از 9/0 برآورد شده است که این امر نشان‌دهنده برازش مطلوب مدل می‌باشد (28). بنابراین مدل تأیید و مبنای تحلیل‌های بعدی قرار گرفت.
 

جدول 2- شاخص‌های برازش مدل اندازه‌گیری شده در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403 (245=n)
شاخص‌ها χ2/df CFI TLI IFI RSMEA
مقدار به‌دست آمده 15/2 94/0 93/0 94/0 06/0
مقدار مطلوب (28) 3-1 90/0 90/0 90/0 08/0
مطلوب یا نامطلوب مطلوب مطلوب مطلوب مطلوب مطلوب
 
 در جدول 3، معناداری ضریب مسیرهای مستقیم مدل ارائه شده پژوهش بررسی شده است. نتایج به‌دست آمده از جدول 3 نشان داد که حساسیت به طرد بر رضایت از تصویر بدنی اثر منفی و معنی‌داری داشت (001/0>P، 49/0-=β). هم‌چنین، نتایج نشان داد نشخوار فکری بر رضایت از تصویر بدنی اثر منفی و معنی‌داری داشت (001/0>P، 34/0-=β). علاوه بر این، اثر مستقیم حساسیت به طرد بر نشخوار فکری مثبت و معنی‌دار بود (001/0>P، 80/0=β).
 
جدول 3- ضریب مسیر اثرات مستقیم استاندارد متغیرهای پژوهش در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403 (245=n)
مسیر مستقیم اندازه اثر غیراستاندارد اندازه اثر استاندارد حد پایین حد بالا مقدار t مقدار P
اثر مستقیم حساسیت به طرد بر رضایت از تصویر بدنی 12/0- 49/0- 69/0- 24/0- 85/4- 001/0
اثر مستقیم حساسیت به طرد بر نشخوار فکری 68/0 87/0 83/0 91/0 66/15 001/0
اثر مستقیم نشخوار فکری بر رضایت از تصویر بدنی 10/0- 34/0- 59/0- 14/0- 42/3- 005/0
 
 نتایج به‌دست آمده از آزمون بوت استرپ در جدول 4 نشان داد که حساسیت به طرد اثر غیرمستقیم معناداری بر رضایت از تصویر بدنی با
میانجی‌گری نشخوار فکری دارد (001/0>
P، 30/0-=β).
 

جدول 4- نتایج آزمون بوت استرپ جهت بررسی نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه حساسیت به طرد و رضایت از تصویر بدنی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1402-1403 (245=n)
مسیر غیرمستقیم اندازه اثر غیراستاندارد اندازه اثر استاندارد حد پایین حد بالا مقدار P
حساسیت به طرد_نشخوار فکری_رضایت از تصویر بدنی 07/0- 30/0- 51/0- 12/0- 007/0
 
 در این مدل، پس از وارد کردن متغیر میانجی، مشاهده شد که اثر مستقیم متغیر مستقل بر متغیر وابسته کاهش می‌یابد، هرچند که این اثر همچنان معنادار باقی می‌ماند. علاوه بر این، اثر غیرمستقیم نیز به‌طور معناداری وجود دارد. این کاهش اثر نشان‌دهنده آن است که میانجی‌گری در این رابطه به‌صورت جزئی صورت می‌گیرد، به عبارت دیگر، بخشی از تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته از طریق متغیر میانجی منتقل می‌شود، در حالی­که بخشی دیگر از این تأثیر به‌صورت مستقیم باقی می‌ماند.
بحث
هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی رضایت از تصویر بدنی بر اساس حساسیت به طرد و میانجی‌گری نشخوار فکری بود. نتایج نشان داد که مسیر مستقیم حساسیت به طرد بر رضایت از تصویر بدنی و هم‌چنین نشخوار فکری بر رضایت از تصویر بدنی منفی و معنادار بود. علاوه بر این، مسیر مستقیم حساسیت به طرد بر نشخوار فکری مثبت و معنادار بود. هم‌چنین با توجه به نقش میانجی نشخوار فکری، مسیر غیرمستقیم حساسیت به طرد بر رضایت از تصویر بدنی نیز منفی و معنادار گزارش شد.
یافته‌های حاصل از بررسی رابطه حساسیت به طرد و رضایت از تصویر بدنی با نتایج به‌دست‌آمده توسط Balaya و Sündermann (29)، Nawaz و همکاران (10) و Choudhary و Hai (30) همسو بود. این تحقیقات نشان دادند که اثر حساسیت به طرد بر رضایت از تصویر بدنی منفی و معنادار است. در تبیین این ارتباط می‌توان گفت که نارضایتی و شرم از تصویر بدنی ممکن است با ادراک ارزیابی منفی از سمت دیگران همراه باشد؛ این نگرش فرد را نسبت به حساسیت به طرد میان فردی حساس می‌کند. در روابط میان فردی هر چه افراد از تصویر بدنی خود بیشتر خجالت بکشند، حساسیت به طرد بالاتری را تجربه می‌کنند (31). این وضعیت نه‌تنها بر روی تعاملات اجتماعی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند به ایجاد یک چرخه معیوب منجر شود که در آن نارضایتی از تصویر بدنی، احساس طرد و در نتیجه انزوا را تشدید می‌کند. هم‌چنین افراد با حساسیت به طرد بالا، دنیای اجتماعی را از دریچه جذابیت فیزیکی می‌بینند و خود را جذاب نمی‌پندارند، زیرا دائماً ظاهر خود را با دیگران مقایسه کرده و نسبت به خود احساس بدی دارند که همین امر باعث نارضایتی آن‌ها از تصویر بدنی‌شان می‌شود (32).
نتایج حاصل از بررسی رابطه نشخوار فکری و رضایت از تصویر بدنی با یافته‌های پژوهش‌های Qin و همکاران (33)، Pehlivan و همکاران (34) و Murphy و همکاران (35) همسو بود. این تحقیقات نشان دادند که اثر نشخوار فکری بر رضایت از تصویر بدنی منفی و معنادار است. برای تبیین این ارتباط می‌توان گفت که تغییرات جسمانی، شناختی و ارتباطی در افراد، نگرانی از تصویر بدنی، مناسب نبودن ظاهر، مردد بودن درباره‌ی رفتار‌های اجتماعی و تشویش به خاطر مورد ارزیابی قرار گرفتن توسط دیگران در افراد باعث افزایش نشخوار فکری می‌شود (36)؛ به‌عبارت ‌دیگر، افرادی که به‌صورت مداوم نگران تصویر بدنی خود هستند، این افکار منفی باعث نشخوار فکری در آن‌ها می‌شود (31). این نشخوار فکری نه تنها موجب افزایش استرس و اضطراب در این افراد می‌شود، بلکه می‌تواند عملکرد اجتماعی و تحصیلی آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. Qin و همکاران نیز در سال 2024 در تحقیقات خود نشان دادند که بین نارضایتی از تصویر بدنی و نشخوار فکری دانشجویان رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد (33).
هم­چنین، نتایج حاصل از بررسی رابطه حساسیت به طرد و نشخوار فکری با نتایج پژوهش­های Vergara-Lopez و همکاران (37)، Geng و همکاران (38) و Yoon و همکاران (17) که نشان دادند بین حساسیت به طرد و نشخوار فکری، رابطه‌ای مثبت و معنادار وجود دارد، همسو بود. حساسیت به طرد از سوی دیگران می‌تواند منجر به نشخوار فکری شود. این پدیده به‌عنوان یک روش تنظیم هیجان برای مقابله با تجربیات منفی ناشی از طرد عمل می‌کند و فرد را وادار می‌کند تا بیشتر به ارزیابی خود و روابطش با دیگران بپردازد (38). هم‌چنین، تجارب طرد در روابط میان فردی می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری افکار بیش‌ازحد منفی و ناسازگار درباره خود در افرادی شود که به‌شدت درگیر نشخوار فکری هستند (17). این فرآیند نه تنها بر سلامت روان افراد تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند الگوهای منفی تفکر و رفتار را در روابط بین فردی تقویت کند. به‌عنوان مثال، افراد ممکن است به‌دلیل این نشخوار فکری از برقراری روابط جدید خودداری کنند و یا در روابط موجود خود دچار اضطراب و تنش شوند که این امر به نوبه خود می‌تواند چرخه‌ای از طرد و نارضایتی را ایجاد کند.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که حساسیت به طرد می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم با میانجی‌گری نشخوار فکری بر رضایت از تصویر بدنی اثر منفی بگذارد. در تبیین این ارتباط باید گفت که جوانان به دلیل ظاهرشان در معرض طرد شدن قرار دارند (10). افرادی که از سوی دیگران طرد می‌شوند، ممکن است به دلیل ادراک تحریف‌ شده از بدن خود و حساسیت بیش‌ازحد نسبت به طرد شدن توسط دیگران اضطراب زیادی را تجربه کنند و پاسخ‌های نامتناسبی در سبک نشخوار فکری از خود نشان می‌دهند (30). این پاسخ‌های نشخوارکننده به نقص‌های بدنی، نارضایتی از تصویر بدنی را افزایش می‌دهد (34). به‌طور کلی، افراد وقتی از روابط طرد می‌شوند، دائماً دلایل طرد شدن خود را نشخوار می‌کنند و ممکن است ظاهر و ویژگی‌های جسمانی خود را دلیل طرد شدن خود بدانند؛ همین امر باعث افزایش نارضایتی از تصویر بدنی آن‌ها می‌شود.
این پژوهش دارای محدودیت‌هایی بود که ازجمله آن‌ها می‌توان به استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و استفاده از ابزار خودگزارشی اشاره کرد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که این پژوهش با روش‌های تصادفی انجام شود و از ابزارهای غیرخودگزارشی مانند مصاحبه برای جمع­آوری داده‌ها استفاده گردد.
نتیجه‌گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نشخوار فکری در رابطه بین حساسیت به طرد و رضایت از تصویر بدنی دانشجویان نقش میانجی را ایفا می‌کند. بر این اساس، به مشاوران و روانشناسان حاضر در دانشگاه ‌ها و کلینیک ها توصیه می‌شود به وجود این ویژگی‌ها در دانشجویان توجه کنند و با استفاده از برنامه ‌های مناسب به کاهش نشخوار فکری در دانشجویان کمک کنند و روش‌های مقابله با نشخوار فکری را به آنان آموزش دهند.

تشکر و قدردانی
مقاله حاضر برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی می‌باشد. از کلیه دانشجویان شرکت کننده در پژوهش که با پاسخگویی به پرسش‌نامه ها، به روند اجرای طرح کمک کردند، کمال تشکر و قدردانی می‌شود.
تعارض منافع: بنا به اظهار نویسندگان این مقاله تعارض منافع ندارد.
حامی مالی: این پژوهش هیچ‌گونه حمایت مالی نداشته است.
ملاحظات اخلاقی (کد اخلاق): این پژوهش با کد اخلاق IR.UMA.REC.1403.087 در کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه محقق اردبیلی به تصویب رسیده است.
مشارکت نویسندگان
طراحی ایده: سمانه نوری، اکبر عطادخت
روش کار: سمانه نوری، اکبر عطادخت
جمع‌آوری داده‌ها: سمانه نوری
تجزیه و تحلیل داده‌ها: سمانه نوری
نظارت: اکبر عطادخت، نادر حاجلو
مدیریت پروژه: اکبر عطادخت، نادر حاجلو
نگارش-پیش‌نویس اصلی: سمانه نوری
نگارش-بررسی و ویرایش: سمانه نوری، اکبر عطادخت
     
 


References
 
  1.  Behzadi Nejad M, Zare Bahram Abadi M, robatmili S. The Mediating Role of Social Support in the Relationship between Psychological Capital and Body Image in Students of a Military University. Journal of Police Medicine 2020; 9(3): 173-80. [Farsi]
  2. Waring SV, Sharpinskyi K, Kelly AC. Individual differences in relational body image: Within-person variability predicts maladaptive trait body image. Body Image 2022; 43: 41-53.
  3. Leng HK, Phua YX, Yang Y. Body image, physical activity and sport involvement: A study on gender differences. Physical Culture and Sport 2020; 85(1): 40-9.
  4. Heider N, Spruyt A, De Houwer J. Body dissatisfaction revisited: On the importance of implicit beliefs about actual and ideal body image. Psychologica Belgica 2018; 57(4): 158-73.
  5. Shameli L, Davodi M. Disordered eating patterns and sexual self-esteem in married women: the mediating role of body image concern. The Journal of Tolooebehdasht 2020; 18(6): 70-89. [Farsi]
  6. Minty A, Minty G. The prevalence of body dysmorphic disorder in the community: a systematic review. Global Psychiatry Archives 2021; 4(2): 130-54.
  7. Pearlman RL, Wilkerson AH, Cobb EK, Morrissette S, Lawson FG, Mockbee CS, et al. Factors associated with likelihood to undergo cosmetic surgical procedures among young adults in the United States: a narrative review. Clinical, Cosmetic and Investigational Dermatology 2022; 15: 859-77.
  8. Movassaghi K, Gougoutas AJ. Commentary on: A 10-Year Review of Surgical Outcomes at a Resident Aesthetic Clinic. InAesthetic Surgery Journal Open Forum 2022; 4: ojac080
  9. Gao S, Assink M, Liu T, Chan KL, Ip P. Associations between rejection sensitivity, aggression, and victimization: A meta-analytic review. Trauma, Violence, & Abuse 2021; 22(1): 125-35.
  10. Nawaz B, Fatima B, Yousuf T, Muryum H, Jamal N, Ahmed K, et al. Body dysmorphic disorder, social anxiety and the role of rejection sensitivity in Karachi's adolescents. Journal of Pakistan Association of Dermatologists 2024; 34(1): 134-40.
  11. Tahan M, Seyed Mousavi P. The Moderating Role of Reflective Functioning in The Relationship Between Perceived Parental Acceptance-Rejection and Emotion Regulation in Adolescents. Applied Psychology 2024; 18(2): 9-32. [Farsi]
  12. Edgar EV, Richards A, Castagna PJ, Bloch MH, Crowley MJ. Post-event rumination and social anxiety: A systematic review and meta-analysis. Journal of Psychiatric Research 2024; 173: 87-97.
  13. Jaafari S, KORD TB, Kahrazei F. The effectiveness of schema therapy approach on reducing depression and rumination in women with cancer; Razi J Med Sci 2021; 28 (3): 210-19.
  14. Andrews PW, Altman M, Sevcikova M, Cacciatore J. An evolutionary approach to grief-related rumination: Construction and validation of the Bereavement Analytical Rumination Questionnaire. Evolution and Human Behavior 2021; 42(5): 441-52.
  15. Jacobs RH, Watkins ER, Peters AT, Feldhaus CG, Barba A, Carbray J, et al. Targeting ruminative thinking in adolescents at risk for depressive relapse: rumination-focused cognitive behavior therapy in a pilot randomized controlled trial with resting state fMRI. PloS One 2016; 11(11): e0163952.
  16. Ahmadian N, Tabrizi M. The effectiveness of group counseling based on reality therapy on resiliency in parents of autistic children in Isfahan city. J Except Educ 2018; 1(150): 35-44. [Farsi]
  17. Yoon L, Keenan KE, Hipwell AE, Forbes EE, Guyer AE. Hooked on a thought: Associations between rumination and neural responses to social rejection in adolescent girls. Developmental Cognitive Neuroscience 2023; 64(3): 101320
  18. Zare H, Baradaran M. Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in improving of cognitive control and cognitive flexibility in anxious students. Quarterly of Applied Psychology 2019; 12(4): 491-511. [Farsi]
  19. Mironica A, Popescu CA, George D, Tegzeșiu AM, Gherman CD. Social media influence on body image and cosmetic surgery considerations: a systematic review. Cureus 2024; 16(7): e65626.
  20. Tiggemann M, Slater A. NetGirls: The Internet, Facebook, and body image concern in adolescent girls. International Journal of Eating Disorders. 2013 Sep;46(6):630-3.
  21. Jobst LJ, Bader M, Moshagen M. A tutorial on assessing statistical power and determining sample size for structural equation models. Psychological Methods 2023; 28(1): 207-21.
  22. Souto CM, Garcia TR. Construction and validation of a body image rating scale: a preliminary study. International Journal of Nursing Knowledge 2002; 13(4): 117-26.
  23. Taheri Torbati H, Bolghan-Abadi M, Ghoddosi Tabar M. Preliminary psychometric properties of satisfaction with body image scale. Journal of Research in Behavioural Sciences 2014; 11(6): 522-31. [Farsi]
  24. Boyce P, Parker G. Development of a scale to measure interpersonal sensitivity. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry 1989; 23(3): 341-51.
  25. Mohammadian Y, Mahaki B, Lavasani FF, Dehghani M, Vahid MA. The psychometric properties of the Persian version of interpersonal sensitivity measure. Journal of Research in Medical Sciences 2017; 22(1): 10. [Farsi]
  26. Nolen-Hoeksema S, Morrow J. Effects of rumination and distraction on naturally occurring depressed mood. Cognition & emotion 1993; 7(6): 561-70.
  27. Bagherinezhad M, Salehi Fadardi J, Tabatabayi SM. The relationship between rumination and depression in a sample of Iranian student. Research in Clinical Psychology and Counseling 2010; 11(1): 21-38. [Farsi]
  28. Taasoobshirazi G, Wang S. The performance of the SRMR, RMSEA, CFI, and TLI: An examination of sample size, path size, and degrees of freedom. Journal of Applied Quantitative Methods 2016; 11(3): 31-9.
  29. Balaya M, Sündermann O. The roles of appearance-based rejection sensitivity and race-based rejection sensitivity in Body Dysmorphic Symptoms. Asia Pacific Journal of Counselling and Psychotherapy 2024; 15(1): 16-31.
  30. Choudhary K, Hai K. Relationship between Appearance-Based Rejection Sensitivity, Fear of Intimacy and Body Image in Young Adults. International Journal of Indian Psychology 2022; 11(3): 2445-53.
  31. Liu J, Peh CX, Mahendran R. Body image and emotional distress in newly diagnosed cancer patients: The mediating role of dysfunctional attitudes and rumination. Body image 2017; 20: 58-64.
  32. Park LE, DiRaddo AM, Calogero RM. Sociocultural influence and appearance-based rejection sensitivity among college students. Psychology of Women Quarterly 2009; 33(1): 108-19.
  33. Qin Q, Yang G, Li Y, Wu W, Wang J, Chen Z, et al. The relationship between major life events and non-suicidal self-injury among college students: the effect of rumination and body image. Frontiers in Public Health 2024; 11: 1308186.
  34. Pehlivan MJ, Sherman KA, Wuthrich V, Horn M, Basson M, Duckworth T. Body image and depression in endometriosis: Examining self-esteem and rumination as mediators. Body image 2022; 43: 463-73.
  35. Murphy D, Lane-O'Neill B, Dempsey MP. COVID-19 and cosmetic tourism: a Google trends analysis of public interests and the experience from a tertiary plastic surgery centre. Journal of Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery 2022; 75(4): 1497-520.
  36. Arabnarmi B, Ramezanzade H. The Relationship of Body Image Concern with Perceived Body and Exercise Intention in Different Stages of Exercise Behavior Changes. Sport Psychology Studies 2019; 8(28): 113-32.
  37. Vergara-Lopez C, Scalco MD, Gaffey AE, Reid BM, Bublitz MH, Lee SY, et al. The Interactive Effects of Rejection and Rumination on Diurnal Cortisol among Adolescent Girls: A Preliminary Daily Diary Study. Cognitive Therapy and Research 2024; 48(5): 1027-34.
38. Geng L, Feng Q, Wang X, Gao Y, Hao L, Qiu J. Connectome-based modeling reveals a resting-state functional network that mediates the relationship between social rejection and rumination. Frontiers in Psychology 2023; 14: 1264221

Investigating the Mediating Role of Rumination in the Relationship between Rejection Sensitivity and Body Image Satisfaction among Students of Mohaghegh Ardabili University in the 2023-2024 Academic Year: A Descriptive Study
Samaneh Noori[4], Akbar Atadokht[5], Nader Hajloo[6]

Received: 26/02/25       Sent for Revision: 28/05/25       Received Revised Manuscript: 15/06/25   Accepted:17/06/25

Background and Objectives: Body image satisfaction is one of the influential factors on the mental health of students, which can be affected by factors such as rejection sensitivity and rumination. Accordingly, the present study aimed to determine the mediating role of rumination in the relationship between rejection sensitivity and body image satisfaction among students.
Materials and Methods: This study was descriptive in nature. The study population included all 12,000 students at Mohaghegh Ardabili University during the 2023-2024 academic year, from which 245 students were selected using convenient sampling. To collect data, the Interpersonal Sensitivity Questionnaire by Boyce and Parker, the Body Image Satisfaction Scale by Souto and Garcia, and the Rumination Questionnaire by Nolen-Hoeksema and Morrow were utilized. The collected data were analyzed using Pearson’s correlation test and structural equation modeling.
Results: The results indicated that the obtained model exhibited a good fit. The findings showed that rejection sensitivity had a direct, positive, and significant effect on rumination (β=0.87, p<0.001) and a direct, negative, and significant effect on body image satisfaction (β=-0.49, p<0.001). Additionally, the results indicated that rejection sensitivity had an indirect, negative, and significant effect on body image satisfaction through the mediation of rumination (β=-0.30, p<0.001).
Conclusion: The results of the current study suggest that rejection in interpersonal relationships can increase body image dissatisfaction by enhancing rumination. Therefore, it is recommended that counselors assist in reducing students' rumination through appropriate educational programs.
Keywords: Rejection sensitivity, Body image satisfaction, Rumination, Student

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: Th Ethics Committee of Mohaghegh Ardabili University approved the study (IR.UMA.REC.1403.087).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Samaneh Noori, Akbar Atadokht
- Methodology: Samaneh Noori, Akbar Atadokht
- Data collection: Samaneh Noori
- Formal analysis: Samaneh Noori
- Supervision: Akbar Atadokht, Nader Hajloo
- Project administration: Akbar Atadokht, Nader Hajloo
- Writing – original draft: Samaneh Noori
- Writing – review & editing: Samaneh Noori, Akbar Atadokht
Citation: Noori S, Atadokht A, Hajloo N. Investigating the Mediating Role of Rumination in the Relationship between Rejection Sensitivity and Body Image Satisfaction among Students of Mohaghegh Ardabili University in the 2023-2024 Academic Year: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 24 (6): 497-508. [Farsi]
 
[1]- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
[2]- (نویسنده مسئول). استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. ایران
    تلفن:31505646-045، پست الکترونیکی: atadokht@uma.ac.ir
[3]- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. ایران
[4]- MA in Psychology, Dept. of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
[5]- Prof., Dept. of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
 ORCID: 0000-0001-5538-9242
 (Corresponding Author) Tel: (045) 31505646, E-mail: h.torkan@iau.ac.ir
[6]- Prof., Dept. of Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/12/8 | پذیرش: 1404/3/28 | انتشار: 1404/6/28

فهرست منابع
1. Behzadi Nejad M, Zare Bahram Abadi M, robatmili S. The Mediating Role of Social Support in the Relationship between Psychological Capital and Body Image in Students of a Military University. Journal of Police Medicine 2020; 9(3): 173-80. [Farsi]
2. Waring SV, Sharpinskyi K, Kelly AC. Individual differences in relational body image: Within-person variability predicts maladaptive trait body image. Body Image 2022; 43: 41-53.
3. Leng HK, Phua YX, Yang Y. Body image, physical activity and sport involvement: A study on gender differences. Physical Culture and Sport 2020; 85(1): 40-9.
4. Heider N, Spruyt A, De Houwer J. Body dissatisfaction revisited: On the importance of implicit beliefs about actual and ideal body image. Psychologica Belgica 2018; 57(4): 158-73.
5. Shameli L, Davodi M. Disordered eating patterns and sexual self-esteem in married women: the mediating role of body image concern. The Journal of Tolooebehdasht 2020; 18(6): 70-89. [Farsi]
6. Minty A, Minty G. The prevalence of body dysmorphic disorder in the community: a systematic review. Global Psychiatry Archives 2021; 4(2): 130-54.
7. Pearlman RL, Wilkerson AH, Cobb EK, Morrissette S, Lawson FG, Mockbee CS, et al. Factors associated with likelihood to undergo cosmetic surgical procedures among young adults in the United States: a narrative review. Clinical, Cosmetic and Investigational Dermatology 2022; 15: 859-77.
8. Movassaghi K, Gougoutas AJ. Commentary on: A 10-Year Review of Surgical Outcomes at a Resident Aesthetic Clinic. InAesthetic Surgery Journal Open Forum 2022; 4: ojac080
9. Gao S, Assink M, Liu T, Chan KL, Ip P. Associations between rejection sensitivity, aggression, and victimization: A meta-analytic review. Trauma, Violence, & Abuse 2021; 22(1): 125-35.
10. Nawaz B, Fatima B, Yousuf T, Muryum H, Jamal N, Ahmed K, et al. Body dysmorphic disorder, social anxiety and the role of rejection sensitivity in Karachi's adolescents. Journal of Pakistan Association of Dermatologists 2024; 34(1): 134-40.
11. Tahan M, Seyed Mousavi P. The Moderating Role of Reflective Functioning in The Relationship Between Perceived Parental Acceptance-Rejection and Emotion Regulation in Adolescents. Applied Psychology 2024; 18(2): 9-32. [Farsi]
12. Edgar EV, Richards A, Castagna PJ, Bloch MH, Crowley MJ. Post-event rumination and social anxiety: A systematic review and meta-analysis. Journal of Psychiatric Research 2024; 173: 87-97.
13. Jaafari S, KORD TB, Kahrazei F. The effectiveness of schema therapy approach on reducing depression and rumination in women with cancer; Razi J Med Sci 2021; 28 (3): 210-19.
14. Andrews PW, Altman M, Sevcikova M, Cacciatore J. An evolutionary approach to grief-related rumination: Construction and validation of the Bereavement Analytical Rumination Questionnaire. Evolution and Human Behavior 2021; 42(5): 441-52.
15. Jacobs RH, Watkins ER, Peters AT, Feldhaus CG, Barba A, Carbray J, et al. Targeting ruminative thinking in adolescents at risk for depressive relapse: rumination-focused cognitive behavior therapy in a pilot randomized controlled trial with resting state fMRI. PloS One 2016; 11(11): e0163952.
16. Ahmadian N, Tabrizi M. The effectiveness of group counseling based on reality therapy on resiliency in parents of autistic children in Isfahan city. J Except Educ 2018; 1(150): 35-44. [Farsi]
17. Yoon L, Keenan KE, Hipwell AE, Forbes EE, Guyer AE. Hooked on a thought: Associations between rumination and neural responses to social rejection in adolescent girls. Developmental Cognitive Neuroscience 2023; 64(3): 101320
18. Zare H, Baradaran M. Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in improving of cognitive control and cognitive flexibility in anxious students. Quarterly of Applied Psychology 2019; 12(4): 491-511. [Farsi]
19. Mironica A, Popescu CA, George D, Tegzeșiu AM, Gherman CD. Social media influence on body image and cosmetic surgery considerations: a systematic review. Cureus 2024; 16(7): e65626.
20. Tiggemann M, Slater A. NetGirls: The Internet, Facebook, and body image concern in adolescent girls. International Journal of Eating Disorders. 2013 Sep;46(6):630-3.
21. Jobst LJ, Bader M, Moshagen M. A tutorial on assessing statistical power and determining sample size for structural equation models. Psychological Methods 2023; 28(1): 207-21.
22. Souto CM, Garcia TR. Construction and validation of a body image rating scale: a preliminary study. International Journal of Nursing Knowledge 2002; 13(4): 117-26.
23. Taheri Torbati H, Bolghan-Abadi M, Ghoddosi Tabar M. Preliminary psychometric properties of satisfaction with body image scale. Journal of Research in Behavioural Sciences 2014; 11(6): 522-31. [Farsi]
24. Boyce P, Parker G. Development of a scale to measure interpersonal sensitivity. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry 1989; 23(3): 341-51.
25. Mohammadian Y, Mahaki B, Lavasani FF, Dehghani M, Vahid MA. The psychometric properties of the Persian version of interpersonal sensitivity measure. Journal of Research in Medical Sciences 2017; 22(1): 10. [Farsi]
26. Nolen-Hoeksema S, Morrow J. Effects of rumination and distraction on naturally occurring depressed mood. Cognition & emotion 1993; 7(6): 561-70.
27. Bagherinezhad M, Salehi Fadardi J, Tabatabayi SM. The relationship between rumination and depression in a sample of Iranian student. Research in Clinical Psychology and Counseling 2010; 11(1): 21-38. [Farsi]
28. Taasoobshirazi G, Wang S. The performance of the SRMR, RMSEA, CFI, and TLI: An examination of sample size, path size, and degrees of freedom. Journal of Applied Quantitative Methods 2016; 11(3): 31-9.
29. Balaya M, Sündermann O. The roles of appearance-based rejection sensitivity and race-based rejection sensitivity in Body Dysmorphic Symptoms. Asia Pacific Journal of Counselling and Psychotherapy 2024; 15(1): 16-31.
30. Choudhary K, Hai K. Relationship between Appearance-Based Rejection Sensitivity, Fear of Intimacy and Body Image in Young Adults. International Journal of Indian Psychology 2022; 11(3): 2445-53.
31. Liu J, Peh CX, Mahendran R. Body image and emotional distress in newly diagnosed cancer patients: The mediating role of dysfunctional attitudes and rumination. Body image 2017; 20: 58-64.
32. Park LE, DiRaddo AM, Calogero RM. Sociocultural influence and appearance-based rejection sensitivity among college students. Psychology of Women Quarterly 2009; 33(1): 108-19.
33. Qin Q, Yang G, Li Y, Wu W, Wang J, Chen Z, et al. The relationship between major life events and non-suicidal self-injury among college students: the effect of rumination and body image. Frontiers in Public Health 2024; 11: 1308186.
34. Pehlivan MJ, Sherman KA, Wuthrich V, Horn M, Basson M, Duckworth T. Body image and depression in endometriosis: Examining self-esteem and rumination as mediators. Body image 2022; 43: 463-73.
35. Murphy D, Lane-O'Neill B, Dempsey MP. COVID-19 and cosmetic tourism: a Google trends analysis of public interests and the experience from a tertiary plastic surgery centre. Journal of Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery 2022; 75(4): 1497-520.
36. Arabnarmi B, Ramezanzade H. The Relationship of Body Image Concern with Perceived Body and Exercise Intention in Different Stages of Exercise Behavior Changes. Sport Psychology Studies 2019; 8(28): 113-32.
37. Vergara-Lopez C, Scalco MD, Gaffey AE, Reid BM, Bublitz MH, Lee SY, et al. The Interactive Effects of Rejection and Rumination on Diurnal Cortisol among Adolescent Girls: A Preliminary Daily Diary Study. Cognitive Therapy and Research 2024; 48(5): 1027-34.
38. Geng L, Feng Q, Wang X, Gao Y, Hao L, Qiu J. Connectome-based modeling reveals a resting-state functional network that mediates the relationship between social rejection and rumination. Frontiers in Psychology 2023; 14: 1264221

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb