Ethics code: IR:IAU.AHVAZ.REC.1403.338
Baghbanzadeh M, Safarzadeh S, Hafezi F, Dashtbozorgi Z. Explaining the Relationships between Childhood Trauma and Quality of Relationships with Parents and Gender Dysphoria Disorder in Female Adolescents with the Mediating Role of Rumination: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (6) :539-554
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7704-fa.html
باغبان زاده مریم، صفرزاده سحر، حافظی فریبا، دشت بزرگی زهرا. تبیین ارتباط ترومای کودکی و کیفیت رابطه با والدین با ملال جنسیتی در دختران نوجوان با تأکید بر نقش میانجیگر نشخوار فکری: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (6) :539-554
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7704-fa.html
گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی
متن کامل [PDF 465 kb]
(18 دریافت)
|
چکیده (HTML) (27 مشاهده)
متن کامل: (8 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 24، شهریور 1404، 554-539
تبیین ارتباط ترومای کودکی و کیفیت رابطه با والدین با ملال جنسیتی در دختران نوجوان با تأکید بر نقش میانجیگر نشخوار فکری: یک مطالعه توصیفی
مریم باغبانزاده[1]، سحر صفرزاده[2]، فریبا حافظی[3]، زهرا دشت بزرگی[4]
دریافت مقاله: 05/01/1404 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 11/03/1404 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 11/05/1404 پذیرش مقاله: 13/05/1404
چکیده
زمینه و هدف: ملال جنسیتی در نوجوانی میتواند موجب اختلال اساسی در کارکرد اجتماعی، تحصیلی و سایر زمینههای زندگی فرد شود. هدف پژوهش حاضر تبیین ارتباط ترومای کودکی و کیفیت رابطه با والدین با ملال جنسیتی با میانجیگری نشخوار فکری در نوجوانان دختر بود.
مواد و روشها: جامعه آماری مطالعه توصیفی حاضر، کلیه نوجوانان دختر 13 تا 18 سال شهر اهواز میباشند. حجم نمونه در این پژوهش تعداد 316 آزمودنی بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای در سال تحصیلی 1403- 1404 انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامههای ملال جنسیتی Deogracias (2007)، کیفیت روابط با والدین Fine و Schwebel (1983) و ترومای دوران کودکی Bernstein (2003) بودند. تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر کل بین کیفیت رابطه با والدین (437/0-=β، 001/0=P)، ترومای کودکی (514/0=β، 001/0=P) و نشخوار فکری (461/0=β، 001/0= P) با ملال جنسیتی معنادار بود. همچنین، ضریب مسیر غیرمستقیم بین کیفیت رابطه با والدین
(202/0-=β، 001/0= P) و ترومای کودکی (146/0=β، 001/0= P) با ملال جنسیتی از طریق نشخوار فکری معنیدار بود.
نتیجهگیری: نشخوار فکری در نوجوانان دختر ارتباط بین کیفیت رابطه با والدین و ترومای کودکی را با ملال جنسیتی میانجیگری میکند. بنابراین، متخصصین سلامت روان برنامههایی را در زمینه پیشگیری و مداخله در ملال جنسیتی، برای والدین و نوجوانان ایجاد نمایند.
واژههای کلیدی: ترومای کودکی، والدین، هویت جنسیتی، نشخوار فکری، نوجوانان
ارجاع: باغبانزاده م، صفرزاده س، حافظی ف، دشت بزرگی ز. تبیین ارتباط ترومای کودکی و کیفیت رابطه با والدین با ملال جنسیتی در دختران نوجوان با تأکید بر نقش میانجیگر نشخوار فکری: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24 شماره 6، صفحات: 554-539.
مقدمه
نوجوانی مرحله مهمی از رشد روانی است. سطح سلامت نوجوانان تأثیر مهمی در موفقیتهایشان دارد (1). نوجوانان از طریق خطرپذیری و آزمایش، فعالیتهای جدیدی را امتحان میکنند، علایق تحصیلی جدید را کشف نموده و روابطی را جستجو میکنند که به استقلال آنها کمک میکند (2). عدم انطباق نوجوان با تغییرات این دوران، نگرانیهای عمیقی را برای او به وجود میآورد (3). یکی از چالشهای پیشروی نوجوان در این دوران، هویتیابی است. در این میان هویت جنسیتی (Gender identity) بخش عمدهای از هویت انسان را تشکیل میدهد (4) و شامل تصویری است که هر زن یا مرد از خود دارد (5). یکی از اختلالات مربوط به هویت جنسیتی، ملال جنسیتی (Gender dysphoria) است که میتواند موجب اختلال اساسی در کارکرد اجتماعی، شغلی، تحصیلی و سایر زمینههای زندگی فرد شود (6). فرد مبتلا به اختلال ملال جنسیتی معتقد به وجود اشتباه در نوع جنس خود و عدم رضایت از آن است، به حدی که باعث آزار شدید روانی او میشود و در نهایت تصمیم قطعی به تطبیق جنسیت میگیرد (8، 7).
یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر ملال جنسیتی روابط با والدین (Relationships with parents) دانست زیرا رویکرد اجتماعی معتقد است کسب هویت زنانه یا مردانه در انسان بیشتر تابع عوامل پس از تولد است تا قبل از تولد (10، 9). والدین اولین مراقب فرزندان و برقرار کننده ارتباط با آنها هستند (11). کودکان و نوجوانان به والدین خود هم به عنوان مدافع و پشتیبان و هم به عنوان تصمیم گیرنده در مراقبتهای سلامتیشان وابستهاند (11). بر اساس رویکرد اجتماعی، عوامل خانوادگی و اجتماعی در قالب ایفای نقش، الگوسازی و نقشهای وابسته به جنسیت موجب پیدایش نارضایتی جنسیتی میشود (10، 9). رابطه والد–فرزندی مطلوب نقش مهمی در سلامت روان والدین و فرزندان دارد؛ به طوری که روابط مطلوب به عنوان عاملی محافظتی در برابر نشانگان و اختلالهای روانشناختی عمل میکند و سبب رشد و شکوفایی فرزندان میشود (12).
از سوی دیگر، آنچه در کودکی برای فرد اتفاق میافتد و آنچه در رشد وی به دنبال دارد، تعیین کننده این خواهد بود که در طی زندگی تا زمان حال، چه تصویری از خود خواهد ساخت. در واقع، تجربیات قبلی میتواند منبع عظیمی برای شناخت فرد از خود باشد و ضربهها و ناملایمات میتواند اثرات شدیدی بر روند زندگی شخص بگذارد (13). ترومای کودکی (Childhood trauma) آسیب روانشناختی است و زمانی ایجاد میشود که یک فرد در دوران کودکی یا نوجوانی تحت رفتار نامناسبی قرار میگیرد و خارج از توانایی مقابلهای فرد با این رفتارها است. از جمله این رفتارها شامل آزار عاطفی، غفلت عاطفی، آزار جسمی و غفلت جسمی است (14). Gümüşsoy و همکارانش نشان دادند ترومای کودکی به عنوان عامل خطری برای رشد الگوهای رفتاری مانند اجتناب تجربهای و شناختی مانند نشخوار فکری در کودکان و بزرگسالان در نظر گرفته میشود که آنها را نسبت به مشکلات روانشناختی مستعدتر میکند و میتواند نارضایتی را در ساختار شخصیت و هویت نیز پیش برد (15). Mahmoodkhani و همکارانش در پژوهش خود نشان دادند که استرس در اوایل زندگی، شامل ترومای دوران کودکی میتواند رشد مغز را مختل کند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری روانی را افزایش دهد (16).
یکی دیگر از عواملی که میتواند با ملال جنسیتی در ارتباط باشد، نشخوار فکری (Rumination) است. نشخوار فکری را به عنوان وقوع افکار مزاحم آگاهانه و نفرت انگیز تعریف کردهاند (17). پژوهش Pugach و همکارانش نشان داد که نشخوار فکری به عنوان واسطه ارتباط بین مشکلات عمومی در تنظیم هیجان و علائم استرس پس از سانحه مانند ترومای کودکی نیز میباشد (18). پژوهش Castro و همکارانش نشان داد که نشخوار فکری یک مکانیزم تنظیم هیجانی است که به شدت با توسعه و حفظ آسیب شناسی روانی درونی در نوجوانی و بزرگسالی مرتبط است (19). از این رو، این عامل یک فرآیند شناختی است که احتمال شروع علائم آسیب شناسی روانی را بالا میبرد و باعث ایجاد اختلالهای خلقی و یا افزایش آنها میشود (20). حال افزایش شدید تعداد دختران نوجوانی که ملال جنسیتی را تجربه میکنند و به دنبال درمان در کلینیکهای تخصصی هستند، بحثهای مناقشهآمیزی را هم در میان جامعه علمی و هم در حوزه عمومی برانگیخته است (21)، که ضعف آگاهی افراد جامعه درباره این اختلال، اهمیت پیشگیری از این اختلالات و کاهش آسیبها و به تبع آن در آینده اختلالات دوران بزرگسالی، ضرورت انجام پژوهشی برای شناسایی ویژگی های مؤثر در ایجاد ملال جنسیتی در نوجوانان احساس میشود. لذا هدف پژوهش حاضر تبیین روابط علی بین ترومای کودکی و کیفیت رابطه با والدین با ملال جنسیتی در دختران نوجوان با نقش میانجیگر نشخوار فکری میباشد. در شکل 1 مدل پیشنهادی پژوهش ارائه شده است.
شکل 1- مدل پیشنهادی نقش کیفیت رابطه با پدر، کیفیت رابطه با مادر و ترومای کودکی در ملال جنسیتی با میانجیگری نشخوار فکری
مواد و روشها
مطاله حاضر توصیفی از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری است. این مطالعه همچنین دارای کد اخلاق به شماره IR:IAU.AHVAZ.REC.1403.338 از کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه نوجوانان دختر 13 تا 18 سال در شهر اهواز در سال 1403 بودند.
حجم نمونه در این پژوهش تعداد 316 آزمودنی بود که در سال تحصیلی 1403-1404 و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. حجم نمونه با رجوع به پیشنهاد Kline در خصوص محاسبه پارامترهای مدل برای انجام مطالعات با روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شد. Kline مطرح میکند که با توجه به پارامترهای مورد بررسی، نسبت حجم نمونه برای هر متغیر 5 نفر است، نسبت 10 نفر به ازای هر متغیر مناسب تر و نسبت 20 نفر به ازای هر متغیر مطلوب قلمداد میشود (22).
بدین منظور از بین نواحی آموزش و پرورش شهر اهواز دو ناحیه به صورت تصادفی مشخص شد و از بین مدارس متوسطه اول و دوم هر کدام یک مدرسه به صورت قرعهکشی از هر ناحیه انتخاب شد. با مراجعه به واحد پژوهش دانشگاه آزاد واحد اهواز و سپس اداره آموزش و پرورش، هماهنگیها برای ورود به مدارس مورد نظر انجام شد و در طی حدود یک ماه در زمان صبح به مدارس مراجعه شد و از هر مدرسه چهار کلاس به صورت تصادفی (قرعهکشی) انتخاب شد. پژوهشگر با ارائه توضیحات درباره پژوهش و تأکید بر محرمانه بودن دادهها، از کلیه دانشآموزانی که در کلاس حاضر بوده و مایل به شرکت در پژوهش بودند و همچنین با ملاک های ورود همخوان بودند، آزمون (به صورت خودگزارشی) به عمل آورد (به صورت متوسط هر کلاس 20 نفر). با توجه به ملاکهای ورود و خروج در حین نمونهبرداری دقت فراوانی به عمل آمد. در پایان نمونهگیری و بررسی پاسخها و حذف پاسخ نامههای مخدوش تعداد پاسخها به 316 نفر تقلیل یافت.
ملاکهای ورود تحقیق شامل نداشتن اختلالات روانپزشکی تشخیص داده شده (همچون اسکیزوفرنیا و اختلالات شخصیت)، عدم استفاده از داروهای روانپزشکی (همچون داروهای ضد اضطراب، ضد روانپریشی و ضد افسردگی)، نداشتن اختلالات حسی و حرکتی مانند نابینایی و نقص عضو، در قید حیات بودن والدین و عدم وجود ترک تحصیل در دوران تحصیل بود که با گزارش مشاور مدرسه و جزئیات مندرج در پرونده آنها مشخص شد و ملاک خروج شامل عدم تمایل به تکمیل کردن پرسشنامهها و مخدوش تکمیل کردن پرسشنامهها بودند. در پژوهش حاضر علاوه بر سن، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی، تحصیلات پدر و مادر، تعداد همشیرها و وضعیت اقتصادی خانواده نیز ثبت شده است. از ابزارهای زیر به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شده است:
پرسشنامه ملال جنسیتی (The gender identity/gender dysphoria questionnaire): توسط Deogracias و همکارانش (23) به منظور سنجش هویت جنسیتی/ ملال جنسیتی برای نوجوانان از پرسشنامهای که طراحی شده است، استفاده شد. این پرسشنامه روی 389 دانشجوی دانشگاه (همجنسگرا و دگرجنسگرا) و 73 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه اختلالات هویت جنسیتی اجرا شد. از نتایج این پژوهش شواهد محکمی برای روایی پرسشنامه به دست آمد (23). این پرسشنامه 27 سؤال دارد و همه سؤالات در یک پیوستار پنج درجهای از همیشه (1) تا هرگز (5) نمرهگذاری میشود. سؤالات 1، 13 و 27 در این پرسشنامه دارای نمرهگذاری معکوس هستند. کسب نمره پایین در این آزمون نشان دهنده ملال جنسیتی بیشتر است. بالاترین میزان نمره 135 و کمترین آن 27 میباشد. شماره سؤالات مربوط به ابعاد پرسشنامه به صورت زیر مشخص شده است: تردید جنسیتی و تغییر جسمی: سؤالات 2، 9، 10، 12، 14، 15، 16، 18، 19، 20، 21، 22، 23، 24، 25 و 26، فشار اجتماعی: سؤالات 3، 4، 5، 7 و 11، تظاهرات رفتاری: سؤالات 6، 8 و 17، شاخص ذهنی نارضایتی: سؤالات 1، 13 و 27 (24). در پژوهش Soltanizadeh و همکاران روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی در خرده مقیاسهای تردید جنسیتی و تغییر جسمی: 958/0، فشار اجتماعی: 708/0، تظاهرات رفتاری: 768/0، شاخص ذهنی نارضایتی 702/0 بهدست آوردند (24). در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ در خرده مقیاسهای تردید جنسیتی و تغییر جسمی 9/0، فشار اجتماعی 64/0، تظاهرات رفتاری 67/0 و شاخص ذهنی نارضایتی 73/0 بهدست آمد.
پرسشنامه کیفیت روابط با والدین (Quality Relationships With Parents Questionnaire): این پرسشنامه ارزیابی رابطه والد-فرزند، توسط Fine و همکاراش (25) ساخته شده است که از 24 گویه تشکیل شده است که به منظور سنجش کیفیت ارتباط والدین و فرزندان بکار می رود. این پرسشنامه دو فرم دارد که یکی برای سنجش رابطه فرزند با مادر و دیگری برای سنجش رابطه فرزند با پدر است. هر دو فرم برای پدر و مادر یکسان است، به جزء کلمات «پدر» و «مادر» که قابل تغییر است. نمرهگذاری پرسشنامه بهصورت طیف لیکرت 7 نقطهای میباشد. گویههای شماره 9، 13 و 14 بهصورت معکوس نمرهگذاری میشوند و سپس نمرات گزینهها جمع میشوند و بر تعداد گزینههای هر عامل تقسیم میشود (میانگین هر خرده مقیاس). نمره کل، مجموع میانگین خرده مقیاسها است. امتیازات خود را از 24 عبارت فوق با یکدیگر جمع نمایید. حداقل امتیاز ممکن 24 و حداکثر 168 خواهد بود. نمره 24 تا 48: رابطه والد فرزند ضعیف است. نمره 48 تا 96: رابطه والد فرزند متوسط است. نمره بالاتر از 96: رابطه والد فرزند قوی است. مقیاس رابطه والد-فرزندی با ضرایب آلفای 89/0 تا 94/0 برای خرده مقیاسهای مربوط به پدر و نیز آلفای کلی 96/0 و ضرایب آلفای 61/0 (همانندسازی) تا 94/0 برای خرده مقیاسهای مربوط به مادر نیز آلفای کلی 96/0 همسانی درونی عالی دارد. این ضرایب آلفا را سازندگان مقیاس با اجرای پرسشنامه بر روی 241 دانشجو به دست آوردهاند (26). در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ در روابط با والدین-رابطه با پدر 91/0 و روابط با والدین-رابطه با مادر 93/0 بهدست آمد.
پرسشنامه ترومای دوران کودکی (Childhood-Trauma Questionnaire): توسط Bernstein و همکارانش (27) به منظور سنجش آسیبها و ترومای دوران کودکی توسعه داده شده است. این پرسشنامه یک ابزار غربالگری برای آشکار کردن اشخاص دارای تجربیات سوء استفاده و غفلت دوران کودکی است. این پرسشنامه هم برای بزرگسالان و هم برای نوجوانان قابل استفاده است. این پرسشنامه پنج نوع از بدرفتاری در دوران کودکی را مورد سنجش قرار میدهد که عبارتند از سوء استفاده جنسی، سوء استفاده جسمی، سوء استفاده عاطفی، و غفلت عاطفی و جسمی. این پرسشنامه 28 سؤال دارد که 25 سؤال آن برای سنجش مؤلفههای اصلی پرسشنامه به کار میرود و 3 سؤال آن برای تشخیص افرادی که مشکلات دوران کودکی خود را انکار میکنند، بهکار میرود که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه بر روی گروهی از نوجوانان برای ابعاد سوء استفاده عاطفی، سوء استفاده جسمی، سوء استفاده جنسی، غفلت عاطفی و غفلت عاطفی به ترتیب برابر با 87/0، 86/0، 95/0، 89/0، و 78/0 بود. همچنین، Bernstein و همکاران روایی همزمان آن با درجهبندی درمانگران از میزان تروماهای کودکی در دامنه 59/0 تا 78/0 گزارش شده است (27). در ایران نیز Ebrahimi و همکارانش آلفای کرونباخ این پرسشنامه را از 81/0 تا 98/0 برای مؤلفههای پنجگانه آن گزارش کردهاند (28). قبل از نمره گذاری مؤلفههای پرسشنامه ابتدا باید نمرهگذاری سؤالهای 5، 7، 13، 19، 28، 2، و 26 معکوس شود. نمرات بالا در پرسشنامه نشان دهنده تروما یا آسیب بیشتر و نمرات کمتر نشانه آسیب یا ترومای دوران کودکی کمتر است. دامنه نمرات برای هر یک از زیر مقیاسها 5 تا 25 و برای کل پرسشنامه 25 تا 125 است. نمرهگذاری هر یک از مؤلفههای پرسشنامه در ادامه آمده است. سؤالهای 10، 16 و 22 به منظور سنجشروایی یا انکار مشکل در دوران کودکی است. اگر مجموع پاسخهای داده شده به این سؤالات بالاتر از 12 باشد با احتمال زیادی پاسخهای فرد نامعتبر است (28). در پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ برای ابعاد سوء استفاده عاطفی، سوء استفاده جسمی، سوء استفاده جنسی، غفلت عاطفی و غفلت جسمی به ترتیب برابر با 79/0، 87/0، 84/0، 80/0 و 76/0 بهدست آمد.
پرسشنامه نشخوار فکری (The Rumination Questionnaire): توسط Nolen-Hoeksema و Morrow (29) ساخته شده است که در قالب 22 گویه و با هدف تعیین میزان غمگین بودن و افسردگی در طیف لیکرت 4 گزینهای روایی سنجی شده است. همه سؤالات در یک پیوستار چهار درجهای از همیشه (4) تا هرگز (1) نمرهگذاری میشود. در این آزمون دامنه نمره از 22 تا 88 قرار دارد. نمرات بالاتر در این پرسشنامه به معنای پاسخ نشخواری بیشتر افراد هنگام مواجهه با موقعیتهای استرسآور میباشد. در پژوهش Erdur-Baker و Bugay ضرایب آلفای کرونباخ از 88/0 تا 92/0 و ضریب بازآزمایی مقیاس 67/0 گزارش شده است (30). در ایران Bagherinejad و همکارانش در نمونهای از دانشجویان آلفای کرونباخ را 88/0 به دست آوردند و همبستگی مثبت و معناداری را بین پاسخ نشخوار فکری با اضطراب و افسردگی گزارش کردند (31). در پژوهش حاضر ضریب آلفا کرونباخ برای مؤلفههای بروز دادن، در فکر فرو رفتن و افسردگی به ترتیب برابر با 79/0، 68/0 و 86/0 بهدست آمد.
برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزارهای SPSS نسخه 27 و AMOS نسخه 24 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و نیز دستیابی به اهداف پژوهش از روشهای آمار توصیفی محاسبه فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه و روش آلفای کرونباخ جهت محاسبه ضرایب پایایی استفاده شد. روابط مستقیم و غیرمستقیم با آزمونهای استیمیت و بوت استراپ انجام شد. سطح معنیداری در آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
در پژوهش حاضر 316 دختر نوجوان ساکن شهر اهواز، با دامنه سنی 13 تا 18 سال و میانگین سنی و انحراف استاندارد سنی به ترتیب 97/15 و 74/1 سال شرکت کردند. در بین شرکتکنندگان 100 نفر (6/31 درصد) در مقطع متوسطه اول، 61 نفر (3/19 درصد) در رشته علوم انسانی، 49 نفر (5/15 درصد) در رشته علوم تجربی، 43 نفر (7/13 درصد) در رشته ریاضی-فیزیک و 63 نفر (9/19 درصد) در سایر رشتهها مشغول به تحصیل بودند. تعداد 25 نفر (9/7 درصد) از شرکت کنندگان تک فرزند، 137 نفر (4/43 درصد) یک همشیر و 154 نفر (7/48 درصد) بیش از یک همشیر داشتند. میزان تحصیلات پدر 85 نفر (9/26 درصد) از شرکت کنندگان زیر دیپلم، 110 نفر (3/41 درصد) دیپلم، 26 نفر (2/8 درصد) فوق دیپلم، 52 نفر (5/16 درصد ) لیسانس و 43 نفر (6/13 درصد) فوق لیسانس و بالاتر بود. میزان تحصیلات مادر 99 نفر (31 درصد) از شرکت کنندگان زیر دیپلم، 109 نفر (5/43 درصد) دیپلم، 26 نفر (2/8 درصد) فوق دیپلم، 66 نفر (9/20 درصد ) لیسانس و 17 نفر (4/5 درصد) فوق لیسانس و بالاتر بود. وضعیت مالی خانوادههای شکرکت کنندگان در پژوهش، 24 درصد ضعیف، 8/46 درصد متوسط و 2/29 درصد خوب گزارش شد.
جدول 1 میانگین، انحراف استاندارد و ضرایب همبستگی بین مؤلفههای کیفیت روابط با والدین، ترومای کودکی، نشخوار فکری و ملال جنسیتی را نشان میدهد. بر اساس نتایج جدول 1، ضرایب همبستگی بین متغیرها در جهت مورد انتظار و همسو با تئوریهای حوزه پژوهش بود.
جدول 1- میانگین، انحراف استاندارد و ضرایب همبستگی Pearson بین متغیرهای پژوهش در نوجوان دختر 13 تا 18 سال ساکن شهرستان اهواز در سال تحصیلی 1404-1403 (316=n)
متغیرهای تحقیق |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
1. روابط با والدین-رابطه با پدر |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. روابط با والدین-رابطه با مادر |
**67/0 |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. ترومای کودکی-سوءاستفاده عاطفی |
**43/0- |
**37/0- |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. ترومای کودکی-سوءاستفاده جسمی |
**41/0- |
**32/0- |
**62/0 |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. ترومای کودکی-سوءاستفاده جنسی |
**19/0- |
**23/0- |
**39/0 |
**40/0 |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. ترومای کودکی-غفلت عاطفی |
**31/0- |
**40/0- |
**48/0 |
**34/0 |
**33/0 |
- |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. ترومای کودکی-غفلت جسمی |
**35/0- |
**38/0- |
**23/0 |
**69/0 |
**43/0 |
**39/0 |
- |
|
|
|
|
|
|
|
8. نشخوار فکری -بروز دادن |
**46/0- |
**43/0- |
**38/0 |
**44/0 |
**36/0 |
**27/0 |
**39/0 |
- |
|
|
|
|
|
|
9. نشخوار فکری-در فکر فرو رفتن |
**41/0- |
**32/0- |
**30/0 |
**40/0 |
**47/0 |
**53/0 |
**42/0 |
**54/0 |
- |
|
|
|
|
|
10. نشخوار فکری-افسردگی |
**50/0- |
**38/0- |
**26/0 |
**38/0 |
**51/0 |
**38/0 |
**47/0 |
**57/0 |
**61/0 |
- |
|
|
|
|
11. ملالجنسیتی-تردید جنسیتی/تغییر جسمی |
**54/0- |
**39/0- |
**30/0 |
**45/0 |
**23/0 |
**23/0 |
**22/0 |
**43/0 |
**49/0 |
**31/0 |
- |
|
|
|
12. ملال جنسیتی-فشار اجتماعی |
**51/0- |
**44/0- |
**29/0 |
**41/0 |
**20/0 |
**17/0 |
**33/0 |
**50/0 |
**46/0 |
**27/0 |
**64/0 |
- |
|
|
13. ملال جنسیتی-تظاهرات رفتاری |
**52/0- |
**41/0- |
**35/0 |
**30/0 |
**117/0 |
**19/0 |
**26/0 |
**39/0 |
**46/0 |
**30/0 |
**61/0 |
**58/0 |
- |
|
14. ملال جنسیتی-شاخص ذهنی نارضایتی |
**43/0- |
**39/0- |
**37/0 |
**43/0 |
**24/0 |
*12/0 |
**34/0 |
**27/0 |
**51/0 |
**36/0 |
**55/0 |
**63/0 |
**67/0 |
- |
میانگین |
74/112 |
45/123 |
87/10 |
30/6 |
09/8 |
29/11 |
52/9 |
49/12 |
98/11 |
79/25 |
19/21 |
20/8 |
60/5 |
28/6 |
انحراف استاندارد |
89/14 |
80/13 |
83/2 |
94/1 |
82/1 |
04/3 |
28/2 |
82/2 |
64/2 |
48/5 |
58/5 |
03/2 |
94/1 |
40/2 |
** 01/0>P، * 05/0>P
در پژوهش حاضر به منظور ارزیابی مفروضه نرمال بودن توزیع دادههای تک متغیری، کشیدگی و چولگی تک تک متغیرها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد شاخص کشیدگی و چولگی همه متغیرها در محدوده 2± قرار دارد. بنابر نظر Kline این یافته بیانگر آن است که مفروضه نرمال بودن توزیع دادههای تک متغیری در بین دادهها برقرار است (32). همچنین، به منظور ارزیابی مفروضه همخطی بودن عامل تورم واریانس Variance Inflation Factor و ضریب تحمل Tolerance متغیرهای پیشین بررسی شد. با توجه به این که مقادیر ضریب تحمل متغیرهای پیش بین بزرگتر از 1/0 و مقادیر عامل تورم واریانس هر یک از آنها کوچکتر از 10 بود. بر این اساس چنین نتیجهگیری شد که مفروضه همخطی بودن در بین دادههای پژوهش حاضر برقرار است. منطبق بر دیدگاه Meyers و همکارانش ضریب تحمل کوچکتر از 1/0 و ارزش عامل تورم واریانس بزرگتر از 10 نشان دهنده عدم برقراری مفروضه همخطی بودن است (33). در این پژوهش به منظور ازریابی برقراری یا عدم برقراری مفروضه نرمال بودن توزیع چند متغیری، از تحلیل اطلاعات مربوط به «فاصله مهلنوبایس» Mahalanobis distance (D) استفاده شد. مقادیر چولگی و کشیدگی اطلاعات مربوط به فاصله مهلنوبایس به ترتیب برابر با 90/1 و 39/5 به دست آمد که نشان میدهد شاخص کشیدگی خارج از محدوده 2± بوده و بنابراین مفروضه نرمال بودن توزیع داده های چند متغیری در بین دادهها برقرار نیست. به همین دلیل نمودار باکس پلات ترسیم و ملاحظه شد که اطلاعات مربوط به 6 نفر از شرکت کنندگان پرت چند متغیری تشکیل داده است. در ادامه اطلاعات مربوط به آن 6 شرکت کننده حذف و با این عمل شاخص کشیدگی و چولگی مربوط به اطلاعات فاصله مهلنوبایس به ترتیب به 67/0 و 84/0 کاهش یافته و آن مفروضه نیز در بین دادهها برقرار شد. لازم به توضیح است به منظور ارزیابی مفروضه همگنی واریانسها نمودار پراکندگی واریانسهای استاندارد شده خطاها Standard Residuals مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که مفروضه یاد شده در بین دادهها برقرار است (33).
پس از ارزیابی مفروضهها، دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. به این منظور نرمافزار AMOS نسخه 24 و برآورد بیشینه احتمال Maximum Likelihood به کار گرفته شد. در مدل پژوهش چنین فرض شده بود که متغیر مکنون کیفیت روابط با والدین به وسیله نشانگرهای رابطه با پدر و رابطه با مادر، متغیر مکنون ترومای کودکی به وسیله نشانگرهای سوء استفاده عاطفی، سوء استفاده جسمی، سوء استفاده جنسی، غفلت عاطفی و غفلت جسمی، متغیر مکنون نشخوار فکری به وسیله نشانگرهای بروز دادن، در فکر فرو رفتن و افسردگی و متغیر مکنون ملال جنسیتی به وسیله نشانگرهای تردید جنسیتی/تغییر جسمی، فشار اجتماعی، تظاهرات رفتاری و شاخص ذهنی نارضایتی سنجیده میشود. جدول 2 شاخصهای برازندگی مدل را نشان میدهد.
جدول 2، نشان میدهد که همه شاخصهای برازندگی از برازش قابل قبول مدل با دادههای گرآوری شده حمایت میکنند. مهمترین این شاخصها عبارتند از: نیکویی برازش (Goodness of Fit Index; GFI) و برازش تطبیقی (Comparative Fit Index; CFI) که باید از 90 درصد بیشتر باشد. در مدل مورد بررسی، GFI برابر با 927/0 و CFI برابر با 963/0 است نیکویی برازش تعدیل شده (Adjusted Goodness of Fit Index; AGFI) با نقطه برش بالاتر از 850/0 است که در پژوهش حاضر 892/0 بهدست آمد. شاخص جذر برآورد واریانس خطای تقریب (Root Mean Square Error of Approximation; RMSEA) با نقطه برش کمتر از 08/0 است که 72/0 بهدست آمد. همچنین، شاخصهای دیگر برازندگی شامل مجذور کای (2c Chi-square;)، درجه آزادی (Degree of freedom; df) و مجذور کای بر درجه آزادی (df/2c Chi-square/degree of freedom;) همگی نشان دهنده برازش خوب مدل است (22)
جدول 2- شاخصهای برازش مدل جمعیت نوجوان 13 تا 18 سال ساکن شهرستان اهواز در سال تحصیلی 1404-1403 (316=n)
شاخصهای برازندگی |
مدل |
نقطه برش |
2c (کای اسکوئر) |
73/184 |
- |
Df (درجه آزادی) |
71 |
- |
df/2c (کای اسکوئر/ درجه آزادی) |
60/2 |
< 3 |
GFI (نیکویی برازش) |
927/0 |
< 90/0 |
AGFI (نیکویی برازش تعدیل شده) |
892/0 |
< 850/0 |
CFI (شاخص برازش تطبیقی) |
963/0 |
< 90/0 |
RMSEA (جذر برآورد واریانس خطای تقریب) |
072/0 |
> 08/0 |
جدول 3، ضرایب مسیر در مدل پژوهش را نشان میدهد. جدول 3، نشان می دهد که ضریب مسیر کل بین کیفیت رابطه با والدین و ملال جنسیتی (437/0-=β، 001/0=P) منفی و ضریب مسیر کل بین ترومای کودکی و ملال جنسیتی (514/0=β، 001/0=P) مثبت و معنادار است. همچنین، ضریب مسیر بین نشخوار فکری و ملال جنسیتی (461/0=β، 001/0= P) مثبت و معنادار بود. جدول 3 نشان میدهد که ضریب مسیر غیرمستقیم بین کیفیت رابطه با والدین و ملال جنسیتی (202/0-=β، 001/0= P) منفی و ضریب مسیر غیرمستقیم بین ترومای کودکی و ملال جنسیتی (146/0=β، 001/0= P) مثبت و معنادار است. بر این اساس، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نشخوار فکری در نوجوانان دختر رابطه بین کیفیت رابطه با والدین با ملال جنسیتی را به صورت منفی و رابطه بین ترومای کودکی با ملال جنسیتی را به صورت مثبت و معنادار و نسبی میانجیگری میکند. شکل 2، مدل ساختاری پژوهش با استفاده از دادههای استاندارد را نشان میدهد.
جدول 3- ضرایب مسیر کل و مستقیم بین متغیرهای پژوهش در مدل جمعیت نوجوان دختر 13 تا 18 سال ساکن شهرستان اهواز در سال تحصیلی 1404-1403 (316=n)
متغیرها |
مقدار b |
خطای معیار b |
مقدار β |
مقدار P |
ترومای کودکیß نشخوار فکری |
456/0 |
113/0 |
316/0 |
001/0 |
کیفیت رابطه با والدینß نشخوار فکری |
120/0- |
024/0 |
438/0- |
001/0 |
نشخوار فکری ß ملال جنسیتی |
720/0 |
137/0 |
461/0 |
001/0 |
ضریب مسیر مستقیم ترومای کودکی ß ملال جنسیتی |
718/0 |
162/0 |
368/0 |
001/0 |
ضریب مسیر مستقیم کیفیت رابطه با والدینß ملال جنسیتی |
100/0- |
034/0 |
234/0- |
001/0 |
ضریب مسیر غیرمستقیم ترومای کودکی ß ملال جنسیتی |
328/0 |
113/0 |
146/0 |
001/0 |
ضریب مسیر غیرمستقیم کیفیت رابطه با والدینß ملال جنسیتی |
086/0- |
024/0 |
202/0- |
001/0 |
ضریب مسیر کل ترومای کودکی ßملال جنسیتی |
046/1 |
161/0 |
514/0 |
001/0 |
ضریب مسیر کل کیفیت رابطه با والدینß ملال جنسیتی |
186/0- |
036/0 |
437/0- |
001/0 |
شکل 2، نشان میدهد که مجموع مجذور همبستگیهای چندگانه (R2) برای متغیر ملال جنسیتی برابر با 63/0 بهدست آمده است، این موضوع بیانگر آن است که ترومای کودکی، کیفیت رابطه با والدین و نشخوار فکری در مجموع 63 درصد از واریانس ملال جنسیتی را دختران نوجوان تبیین میکند.