Ethics code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1404.096
Samadi E, Ahmadi S. Structural Relationship Pattern of Family Functioning and Propensity for Tendency Toward High-Risk Behaviors with the Mediating Role of Emotional Schemas in Male Students: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (8) :727-742
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7794-fa.html
صمدی الهه، احمدی شیرین. الگوی روابط ساختاری عملکرد خانواده و گرایش به رفتارهای پرخطر با نقش میانجی طرحوارههای هیجانی در دانشآموزان پسر: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (8) :727-742
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7794-fa.html
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
متن کامل [PDF 374 kb]
(8 دریافت)
|
چکیده (HTML) (17 مشاهده)
متن کامل: (5 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 24، آبان 1404، 742-727
الگوی روابط ساختاری عملکرد خانواده و گرایش به رفتارهای پرخطر با نقش میانجی طرحوارههای هیجانی در دانشآموزان پسر: یک مطالعه توصیفی
الهه صمدی[1]، شیرین احمدی[2]
دریافت مقاله: 18/05/1404 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 16/04/1404 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 19/07/1404 پذیرش مقاله: 20/07/1404
چکیده
مقدمه: نوجوانی یکی از حساسترین دورههای رشد است که فرد را مستعد رفتارهای پرخطر میسازد، در این میان، عملکرد خانواده و طرحوارههای هیجانی نقش مهمی در شکلگیری یا پیشگیری از این رفتارها دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری عملکرد خانواده و گرایش به رفتارهای پرخطر با نقش میانجی طرحوارههای هیجانی در دانشآموزان پسر انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که در چارچوب مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر کرج در سال تحصیلی ۱۴۰4 بود که تعداد ۲۱۱ نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به مقیاسهای استاندارد گرایش به رفتارهای پرخطر، عملکرد خانواده و طرحوارههای هیجانی پاسخ دادند. به منظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که عملکرد خانواده اثر مستقیم منفی و معناداری بر رفتارهای پرخطر (37/0-=β؛ 001/0P<) و بر طرحوارههای هیجانی (65/0-=β؛ 001/0P<) دارد. همچنین، اثرغیرمستقیم عملکرد خانواده بر رفتارهای پرخطر از طریق طرحوارههای هیجانی نیز معنادار بود (28/0- =β؛ 001/0P<).
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که عملکرد خانواده بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق طرحوارههای هیجانی بر رفتارهای پرخطر نوجوانان تأثیر دارد و طرحوارههای هیجانی نیز پیشبین معنادار این رفتارها هستند. بر این اساس، تقویت مهارتهای هیجانی نوجوانان، آموزش والدین و ارتقاء آگاهی مشاوران مدارس میتواند در کاهش رفتارهای پرخطر و ارتقاء سلامت روانی آنان نقش مؤثری ایفاء کند.
واژههای کلیدی: گرایش به رفتارهای پرخطر، عملکرد خانواده، طرحوارههای هیجانی، نوجوانان، کرج
ارجاع: صمدی ا، احمدی ش. الگوی روابط ساختاری عملکرد خانواده و گرایش به رفتارهای پرخطر با نقش میانجی طرحوارههای هیجانی در دانشآموزان پسر: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24، شماره 8، صفحات: 742-727.
مقدمه
دوره نوجوانی (Adolescence)، مرحلهای از زندگی است که در آن تمایل به انجام رفتارهای پرخطر (Risky behaviors) و بروز آسیبشناسی روانی افزایش مییابد (1). رفتارهای پرخطر در نوجوانان، از دیرباز یکی از دغدغههای اصلی در حوزه بهداشت عمومی به شمار میروند (2). رفتارهای مرتبط با سبک زندگی از عوامل اصلی بار جهانی بیماریها محسوب میشوند و عواملی مانند مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر و تغذیه نامناسب از میان ۲۰ عامل خطر عمده، جایگاه ویژهای دارند (3). رفتارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و بیتحرکی معمولاً از نوجوانی آغاز شده، تجمع مییابند و در طول عمر پایدار مانده (4) و تهدیدی جدی برای سلامت عمومی هستند (5). در ایران، نتایج پژوهشی نشان داد که ۲۱ درصد از شرکتکنندگان در طبقه رفتارهای پرخطر و ۱۳ درصد در طبقه خطر متوسط قرار دارند و همچنین وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی پایینتر با مشارکت بیشتر در رفتارهای پرخطر ارتباط معنادار دارد (6). این رفتارها با سازوکارهای زیستی، روانشناختی و اجتماعی خطر ابتلاء به علائم افسردگی را افزایش داده و بهطور مشابه، علائم افسردگی نوجوانان را از طریق همان فرآیندها در معرض رفتارهای پرخطر بیشتری قرار میدهند (7).
از سوی دیگر، خانواده بهعنوان نخستین محیط رشد کودک، نقش کلیدی در رشد جسمانی، روانی و اجتماعی نوجوانان دارد و تعاملهای میان اعضا پیامدهای مهمی بر سلامت روان و رفتار هر یک از آنان دارد (8). عملکرد خانواده (Family functioning) مجموعهای از شاخصهای کیفی تعاملات درونخانوادگی است، از جمله ارتباط مؤثر و شفاف، قدردانی و حمایت متقابل، انسجام عاطفی، ساختار مشخص با نقشها و قوانین، توانایی مدیریت بحران و پاسخگویی به نیازهای اعضاء (9) که همگی تأثیر مستقیمی بر سلامت روانی بهویژه نوجوانان دارند (10). همچنین، یافتهها حاکی از آن است که عملکرد ضعیف خانواده با بروز افسردگی و اضطراب در کودکان و نوجوانان ارتباط دارد (11). Lan در پژوهشی نشان داد که بین عملکرد خانواده و بروز رفتارهای مشکلساز در نوجوانان رابطهای معنادار وجود دارد؛ بهگونهای که خانوادههایی با عملکرد ضعیفتر، زمینهساز بروز بیشتر رفتارهای درونیسازی و برونیسازی در نوجوانان هستند (12). Peng و همکارش در پژوهشی گزارش دادند عملکرد خانواده در پیشبینی استفاده مشکلساز از رسانههای اجتماعی نقش دارند (13).
یکی از مفاهیم مرتبط با رفتارهای پرخطر نوجوانان، طرحوارههای هیجانی (Emotional schemas) به عنوان متغیر میانجی است (14). مدل طرحوارههای هیجانی توسط Leahy توسعه یافت. طبق این مدل، افراد طرحوارههای مختلفی در ارتباط با هیجانات دارند که این طرحوارهها روشهای تجربه هیجانات و باورهایی را که افراد در مواجهه با هیجانات ناراحتکننده بهکار میبرند، منعکس میکند (15). طرحوارههای هیجانی یک رویکرد اجتماعی-شناختی است که بررسی میکند افراد چگونه هیجانات خود و دیگران را درک و مدیریت میکنند و نشان میدهد که باورهای آنان درباره تنظیم هیجانات میتواند منجر به استراتژیهای مشکلساز مانند سرکوب، تفکر مداوم، اجتناب، سرزنش و اعتیاد به مواد شود (16). علاوه بر این، طرحوارههای هیجانی به نظر میرسد که با اعتیاد به بازیهای آنلاین مرتبط هستند (17). یافتههای Xiang و همکاران بیان کردند افرادی که طرحوارههای هیجانی ناسازگار دارند، رضایت کلی از زندگی پایینتری را گزارش کردند (18). بیثباتی عاطفی و روان رنجور خویی به طور مثبت با خطر سوءمصرف الکل و سایر رفتارهای پرخطر مرتبط است (19). طرحوارههای ناسازگار اولیه با افکار و رفتارهای آسیب زننده به خود مرتبط است (20).
فقدان پژوهشهایی که بهطور خاص به بررسی تأثیرات فرهنگی و اجتماعی بر نقش عملکرد خانواده و طرحوارههای هیجانی در گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان پرداخته باشند، یکی از شکافهای اساسی در ادبیات موجود به شمار میآید. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری عملکرد خانواده و گرایش به رفتارهای پرخطر با نقش میانجی طرحوارههای هیجانی در دانشآموزان پسر در قالب مدل مفهومی زیر (شکل 1) انجام گرفت.
