جلد 13، شماره 7 - ( 9-1393 )                   جلد 13 شماره 7 صفحات 618-609 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadavi M, Esmaeili S. The Satisfaction Rate of the Anesthesia Students about their Educational Field and their Attitude Towards Future Job Perspectives in 2012 . JRUMS 2014; 13 (7) :609-618
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-2213-fa.html
هادوی مریم، اسماعیلی سحر. میزان رضایت دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از رشته تحصیلی و دیدگاه آنها در مورد رشته تحصیلی و آینده شغلی در سال 1391. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1393; 13 (7) :609-618

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-2213-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (10124 مشاهده)

gte vml 1]> AWT IMAGEچکیده

زمینه و هدف: توجه به چگونگی تربیت نیروی انسانی جهت اداره و انجام خدمات بهداشتی- درمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بدین منظور، داشتن اطلاعات در مورد وضع موجود و نگرش دانشجویان ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت‌ دانشجویان رشته هوشبری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از رشته تحصیلی و دیدگاه آن‌ها در مورد رشته تحصیلی و آینده شغلی خود طراحی شد.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی، به روش سرشماری بر روی کلیه دانشجویان کارشناسی هوشبری که در سال 1391 مشغول به تحصیل بودند (109 نفر)، انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته جمع‌آوری گردید. این پرسش‌نامه حاوی 7 سؤال دموگرافیک، 8 سؤال جهت سنجش میزان رضایت‌مندی و 9 سؤال برای بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد رشته تحصیلی و 4 سؤال برای بررسی دیدگاهشان در مورد آینده شغلی بود. امتیاز 6/1 -0 به عنوان عدم رضایت، 4/2- 61/1 رضایت متوسط، 2/3-41/2 رضایت زیاد و 4- 21/3 رضایت خیلی زیاد در نظر گرفته شد. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی، t مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: رضایت‌مندی دانشجویان هوشبری از رشته تحصیلی با میانگین و انحراف معیار 63/0±33/2 در حد متوسط محاسبه گردید. اکثر دانشجویان (8/57%) عنوان کردند قبل از انتخاب رشته، شناخت کمی نسبت به این رشته داشته‌اند. نحوه تدریس دروس عملی و تئوری، ویژگی‌های فردی و شخصیتی اساتید و سطح علمی آن‌ها از نظر دانشجویان قابل‌قبول ذکر گردید. مهم‌ترین عواملی که موجب نگرش مثبت دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی بود به ترتیب عبارت بودند از؛ امکان خدمت به مردم و جامعه و موقعیت اجتماعی مناسب.

نتیجه‌گیری: رضایت دانشجویان هوشبری از رشته تحصیلی، نسبتاً خوب و نگرش آن‌ها مثبت است. افزایش امکانات و تجهیزات آموزشی، ارتقاء آگاهی آن‌ها نسبت به این رشته قبل از انتخاب و ایجاد شرایطی به منظور افزایش فرصت‌های شغلی در جهت افزایش میزان رضایت و علاقه به ادامه تحصیل در این رشته مؤثر خواهد بود.

واژه‌های کلیدی: ادامه تحصیل، رضایت، هوشبری، رشته تحصیلی، دیدگاه

متن کامل [PDF 238 kb]   (4635 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4700 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشكي
دریافت: 1393/4/9 | پذیرش: 1393/10/6 | انتشار: 1393/10/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb