سابقه و هدف : کاهش انگیزه دانشآموزان پسر برای ادامه تحصیل در رشتههای مختلف تحصیلی در دانشگاههای کشور موجب شده است که نسبت دانشجویان پسر به دختر در برخی رشتههای تحصیلی کاهش یابد. این مس أ له میتواند در آیندهای نزدیک موجب تک جنسیتی شدن ارایه دهندگان خدمات بهداشتی-درمانی و بروز اختلال در نظام سلامت جامعه گردد. با توجه به این که دانشجویان دختر جمعیت غالب هر رشته تحصیلی را تشکیل میدهند، در این مطالعه موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روشها : این مطالعه مقطعی بر روی 114 دانشجوی پزشکی و 50 دانشجوی دندان پزشکی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1383-1382 انجام شد. معدل دانشجویان بر اساس پروندههای تحصیلی به سه گروه 20-17 (الف ) ، 9 9 /16-14 (ب) و کمتر از آن طبقهبندی شد. فراوانی سه گروه معدلی بر حسب جنس ، بومی بودن و بومی نبودن با استفاده از آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها : دربررسیهای صورت گرفته، نشان داد ه شد که دخترا ن علاوه بر تشکیل دادن جمعیت غالب در هر رشته، در آزمونهای درسی نیز از موفقیت بیشتری برخوردار می باشد به طوری که در گروه پزشکی 7/2% پسران و 2/18% دختران از معدل الف برخوردار بودند. در گروه دندان پزشکی هیچ کدام از پسران معدل الف نداشتند در حالی که 8% دختران معدل الف داشتند. این تفاوت ها هم در رشته پزشکی و هم در دندان پزشکی از نظر آماری معنی دار بود.
نتیجه گیری : به نظر می رسد که تفاوتهای معنی دار مشاهده شده ارتباطی به میزان استعداد تحصیلی دانشجویان نداشته و تنها از کمتر بودن نسبی انگیزه دانشجویان پس ر برای مطالعه پس از ورود به دانشگاه منش أ گرفته باشد.
واژههای کلیدی: پیشرفت تحصیلی، نسبت دختر به پسر، دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی، رفسنجان
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |