جلد 4، شماره 3 - ( 3-1384 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 185-180 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi-Nejad H, Mortazavi S. Increased Female/Male Student Ratio and the Higher Academic Achievement of the Female Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in Academic Year 2003-2004. JRUMS 2005; 4 (3) :180-185
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-28-fa.html
رشیدی‌نژاد حمیدرضا، مرتضوی سیدمحمدجواد. افزایش نسبت دانشجویان دختر در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی و موفقیت بیشتر تحصیلی آن‌ها در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 1383-1382. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1384; 4 (3) :180-185

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-28-fa.html


چکیده:   (18169 مشاهده)

چکیده

سابقه و هدف : کاهش انگیزه دانش‌آموزان پسر برای ادامه تحصیل در رشته‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های کشور موجب شده است که نسبت دانشجویان پسر به دختر در برخی رشته‌های تحصیلی کاهش یابد. این مس أ له می‌تواند در آینده‌ای نزدیک موجب تک جنسیتی شدن ارایه دهندگان خدمات بهداشتی-درمانی و بروز اختلال در نظام سلامت جامعه گردد. با توجه به این که دانشجویان دختر جمعیت غالب هر رشته تحصیلی را تشکیل می‌دهند، در این مطالعه موفقیت تحصیلی دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش‌ها : این مطالعه مقطعی بر روی 114 دانشجوی پزشکی و 50 دانشجوی دندان ‌ پزشکی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 1383-1382 انجام شد. معدل دانشجویان بر اساس پرونده‌های تحصیلی به سه گروه 20-17 (الف ) ، 9 9 /16-14 (ب) و کمتر از آن طبقه‌بندی شد. فراوانی سه گروه معدلی بر حسب جنس ، بومی بودن و بومی نبودن با استفاده از آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها : دربررسی‌های صورت گرفته، نشان داد ه شد که دخترا ن علاوه بر تشکیل دادن جمعیت غالب در هر رشته، در آزمون‌های درسی نیز از موفقیت بیشتری برخوردار می ‌ باشد به طوری که در گروه پزشکی 7/2% پسران و 2/18% دختران از معدل الف برخوردار بودند. در گروه دندان ‌ پزشکی هیچ ‌ کدام از پسران معدل الف نداشتند در حالی که 8% دختران معدل الف داشتند. این تفاوت ‌ ها هم در رشته پزشکی و هم در دندان ‌ پزشکی از نظر آماری معنی ‌ دار بود.

نتیجه گیری : به نظر می ‌ رسد که تفاوت‌های معنی ‌ دار مشاهده شده ارتباطی به میزان استعداد تحصیلی دانشجویان نداشته و تنها از کمتر بودن نسبی انگیزه دانشجویان پس ر برای مطالعه پس از ورود به دانشگاه منش أ گرفته باشد.

واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، نسبت دختر به پسر، دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی، رفسنجان

متن کامل [PDF 196 kb]   (3325 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فيزيك پزشكي
دریافت: 1384/9/12 | انتشار: 1384/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb