دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (4432 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: کامیابی (Thriving) مجموعهای از عملکردهای مثبت انسان در زمینه روانی، فیزیکی و اجتماعی تعریف شده است که با بهزیستی روانشناختی همراه است. به دلیل نقش بهزیستی روانشناختی در عملکرد تحصیلی، موفقیت تحصیلی، دستیابی به اهداف شخصی و کاهش غیبت در دانشجویان، سنجش این متغیر حائز اهمیت میباشد. هدف پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی مقیاس کامیابی در دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1396 بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود. از کل افراد حاضر 120 دانشجو به روش در دسترس انتخاب شدند. به منظور بررسی تحلیل مواد مقیاس، از همبستگی نمرههای هر سؤال با نمره کل استفاده شد. جهت بررسی روایی همگرایی، از ضریب همبستگی Pearson بین نمرات مقیاس کامیابی (Brief Inventory of Thriving; BIT) و مقیاس رضایت از زندگی (Satisfaction With Life Scale; SWLS) و برای بررسی روایی واگرایی، از ضریب همبستگی بین نمرات مقیاس کامیابی و مقیاس اضطراب، افسردگی، استرس(Depression, Anxiety, Stress Scale; DASS-21) استفاده شد.
یافتهها: همبستگی گویهها با نمره کل در تمام موارد معنیدار و در دامنه 36/0 تا 70/0 قرار داشت. نتایج تحلیل عوامل مقیاس نیز حکایت از وجود یک عامل داشت (001/0p<). ضریب آلفای کرونباخ 84/0 و ضریب پایایی تنصیفی 74/0 به دست آمد. بین میانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در مقیاس مورد مطالعه، تفاوتی مشاهده نشد (846/0p=).
نتیجهگیری: یافتهها بیانگر روایی و پایایی قابل قبول مقیاس کامیابی در جامعه دانشجویان بود.
واژههای کلیدی: کامیابی، روایی، پایایی، دانشجویان، اصفهان
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بهداشت دریافت: 1396/7/23 | پذیرش: 1396/11/16 | انتشار: 1396/12/15