Otared N, Narimani M, Sadeghi G, Mahmood Aliloo M, Atadokht A. Comparison of Components of Psychological Inflexibility in Students with Major Depressive Disorder, Generalized Anxiety Disorder, Social Anxiety Disorder and Normal Students of Tabriz University of Medical Sciences in the 2017-2018 . JRUMS 2019; 18 (2) :121-132
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-4335-fa.html
عطارد نسترن، نریمانی محمد، صادقی گودرز، محمود علیلو مجید، عطادخت اکبر. مقایسه مؤلفههای انعطافناپذیری روانشناختی در دانشجویان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و دانشجویان عادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۱۳۹۸; ۱۸ (۲) :۱۲۱-۱۳۲
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-۱-۴۳۳۵-fa.html
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (۴۱۲۴ مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای اختلالهای اضطرابی و افسردگی در دانشجویان و نقش انعطافناپذیری روانشناختی در طیف وسیعی از مسائل روانشناختی، پژوهش حاضر با هدف مقایسه مؤلفههای انعطافناپذیری روانشناختی در دانشجویان مبتلا به اختلالات افسردگی اساسی، اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی و دانشجویان عادی انجام گرفت.
مواد و روشها: در این پژوهش توصیفی، 30 فرد مبتلا به افسردگی اساسی، 30 فرد مبتلا به اضطراب فراگیر و 30 فرد مبتلا به اضطراب اجتماعی به روش نمونهگیری هدفمند و 30 فرد بههنجار به روش نمونهگیری در دسترس، از بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامههای مشخصات جمعیتشناختی و مقیاس ارزیابی جامع فرآیندهای درمان پذیرش و تعهد گردآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره و Scheffe test استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که افراد بههنجار در تمام مولفههای انعطافناپذیری روانشناختی نمرات پایینتری از سه گروه بیمار کسب کردند (001/0p<). در بین سه گروه بیمار نیز افراد افسرده در مؤلفه همجوشی شناختی و اجتناب تجربهای (37/240=F، 001/0p<) و افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در مؤلفه خود مفهوم سازی شده و تسلط گذشته و آینده (76/108=F، 001/0p<) ، به طور معنیداری نمرات بالاتری از دو گروه دیگر کسب کردند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد که مؤلفههای انعطافناپذیری روانشناختی میتوانند به عنوان عواملی مهم در آسیبشناسی روانی افراد مبتلا به اختلالات افسردگی و اضطرابی مورد توجه قرار گیرند.
واژههای کلیدی: اختلال افسردگی اساسی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی، دانشجویان، تبریز
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشكي دریافت: 1397/4/2 | پذیرش: 1397/10/16 | انتشار: 1398/2/25