جلد 18، شماره 6 - ( 5-1398 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 586-573 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei B, jamali A, Rezaeian M, khalili P. Satisfaction Rate Regarding Services Provided in Health-Care Centers and Its Effective Factors in Rafsanjan, 2017: A Descriptive Study. JRUMS 2019; 18 (6) :573-586
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4381-fa.html
رضائی بتول، جمالی زاده احمد، رضائیان محسن، خلیلی پروین. میزان رضایت‌مندی از خدمات ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان رفسنجان در سال 1396. یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1398; 18 (6) :573-586

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4381-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (2167 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: از آنجایی­ که رضایت­مندی مراجعه کنندگان به مراکز خدمات بهداشتی درمانی یکی از شاخص­های اندازهگیری کیفیت خدمات ارائه شده می باشد، لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت­مندی مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی انجام شد.
مواد و روش­ها: مطالعه توصیفی حاضر بر روی 385 نفر از افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان رفسنجان در سال 1396 انجام شد. جهت جمع­آوری داده­ها از یک چک لیست  که شامل اطلاعات دموگرافیک و اختصاصی بود، استفاده شد. تجزیه و تحلیل نهایی داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری مجذور کای و آنالیز واریانس یک­طرفه در سـطح معنی­داری 05/0انجام شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که از مجموع 385 نفر، تعداد 335 نفر (87 درصد) زن و 50 نفر (13 درصد) آنها مرد بودند. همچنین، 4/77 درصد مراجعین از خدمت ارائه شده در مراکز بهداشتی درمانی رضایت بالا و 7/19 درصد رضایت خیلی بالا داشتند. بعد از کنترل اثر مخدوش کنندگی سطح تحصیلات، بین نمره رضایت­مندی بین سه مرکز خصوصی، دولتی شهری و روستایی تفاوت آماری معنی­داری مشاهده نشد )05/0p>).
نتیجهگیری: در مجموع سطح رضایت­مندی افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان رفسنجان بالا بود. بررسی میزان رضایتمندی مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی باعث افزایش آگاهی برنامه ریزان و مدیران از وضعیت ارائه خدمات بهداشتی و اعمال روش­هایی جهت رفع نواقص می­گردد.
واژه­های کلیدی: رضایت­مندی، خدمات، مراکز بهداشتی درمانی، رفسنجان
متن کامل [PDF 360 kb]   (974 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2699 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1397/4/23 | پذیرش: 1397/11/9 | انتشار: 1398/5/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb