چکیده
زمینه و هدف: آموزشهای بالینی حلقه اتصال مطالب تئوری دانشجویان رشتههای گروه پزشکی و ارائه خدمات بالینی به بیماران میباشد و این پژوهش عوامل مختلف تأثیرگذار بر آموزشهای بالینی را مورد ارزیابی قرار داده و عوامل مؤثر برکیفیت آموزشهای بالینی از نظر مدرسان و فراگیران شناسایی شده، تا با بهبود فرآیندها به بهبود کیفیت آموزشی کمک شود.
مواد و روش ها: این پژوهش به دو روش کیفی و کمی انجام شد. در مرحله کیفی با 20 نفر خبره مصاحبه شد. از اطلاعات به دست آمده پرسشنامه محقق ساخته ایجاد گردید و پس از تأیید پایایی و روایی بین 198 نفر دانشجویان بالینی در رشتههای پرستاری، اتاق عمل و هوشبری که در بیمارستانهای شهرستان ساوه در سال 1398 دوره آموزشبالینی را میگذراندند و اساتید دانشکده علوم پزشکی ساوه توزیع شد. اطلاعات مرحله کیفی با نرمافزار MAXQDA نسخه 10 تحلیل شد و اطلاعات مرحله کمی با نرمافزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد. نتایج به دست آمده با تحلیل عاملی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که در بهبود فرآیندهای آموزشی 23 عامل دخالت دارند. در مورد کمبودها و نیازهای آموزشی 17 عامل که از مهمترین عوامل کمبود، اتاق آموزش در بخشها با 8/45 درصد بود. مهمترین عامل درمورد نتایج و پیامدهای بهبود فرآیندهای آموزشی، رضایت بیماران با 2/59 درصد بیشترین نظر کاملاً موافق را داشته است.
نتیجه گیری: عوامل اصلی در مدل ارزیابی کیفیت شامل بهبود فرآیندهای آموزشی، نتایج و پیامدهای بهبود فرآیند آموزشی، کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود فضا و امکانات و تجهیزات و ارزیابی صحیح آموزشی میباشد.
واژه های کلیدی: کیفیت، آموزش بالینی، فرآیند
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |