جلد 21، شماره 8 - ( 8-1401 )                   جلد 21 شماره 8 صفحات 900-885 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatehi A, Ahmadinia H, Hakimi H, Rezaeian M. Evaluation of Specialized English Curriculum from the Perspective of Students of Rafsanjan Faculty of Medicine in 2021: A Descriptive Study. JRUMS 2022; 21 (8) :885-900
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6318-fa.html
فاتحی علیرضا، احمدی نیا حسن، حکیمی حمید، رضائیان محسن. بررسی برنامه درسی زبان تخصصی دانشکده پزشکی رفسنجان از دیدگاه دانشجویان در سال 1400: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1401; 21 (8) :885-900

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6318-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (585 مشاهده)
زمینه و هدف: ضرورت نیاز به استفاده از زبان انگلیسی آن را به فرصتی برای تدریس در محیط حرفه‌ای و آکادمیک تبدیل کرده است. زبان انگلیسی برای اهداف ویژه شامل آموزش زبان انگلیسی برای افرادی است که زبان را برای مقاصدی همچون تحصیل در محیط آکادمیک و یا شغل خود نیاز دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین برنامه درسی زبان تخصصی دانشکده پزشکی انجام شد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی، 301 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1400، پرسش‌نامه 19 سؤالی شامل چهار بعد اهداف ویژه، محتوای کتاب‌های درسی، استفاده از فناوری‌های نوین در کلاس‌های زبان تخصصی و روش ارزیابی واحد درسی را تکمیل نمودند. داده­ها با استفاده از آزمون­های آماری t مستقل، تحلیل واریانس یک­طرفه و همبستگی Pearson مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته­ها: 175 نفر (58 درصد) از دانشجویان مورد بررسی مرد و 126 نفر (0/42 درصد) زن بودند. میانگین و انحراف­معیار سن دانشجویان، 99/1±68/23 سال بود. ارتباط سن با همه ابعاد برنامه درسی به جز محتوا، معنی­دار و معکوس بود (05/0>p). دانشجویان در زمینه بعد اهداف ویژه، در سه مقطع تحصیلی (فیزیوپاتولوژی، استاجری و اینترنی)، از لحاظ فناوری (001/0>p)، ارزیابی (001/0=p) و نمره کل (001/0>p) تفاوت معنی‌داری با هم داشتند.
نتیجه‌گیری: دانشجویان از تعداد واحدهای درس زبان تخصصی، برگزاری کلاس‌ها در صبح، تناسب تمرین‌های کتب و آزمون‌های چندگزینه‌ای رضایت داشته و از در نظر گرفتن صرف نمره پایان‌ترم و عدم وجود مطالعات موردی در کتب درسی ناراضی بودند. بنابراین، نیازسنجی و ارزیابی مداوم دانشجویان جهت آموزش بهتر لازم می­باشد.
واژه­های کلیدی: برنامه درسی، زبان تخصصی، دانشجو، پزشکی، رفسنجان

 
متن کامل [PDF 324 kb]   (261 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (454 مشاهده)  
نوع مطالعه: توصيفي | موضوع مقاله: آمار و اپيدميولوژي
دریافت: 1400/9/9 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1401/8/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb