جلد 22، شماره 5 - ( 5-1402 )                   جلد 22 شماره 5 صفحات 548-539 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1399.120


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaei S Z, neshan M, Ahmadinia H, Lotfipur Rafsanjani S S, Abdolkarimi M. Satisfaction Assessment of Clients Referred to Urban Health Centers of Anar City During the COVID-19 Pandemic in 2021: A Short Report. JRUMS 2023; 22 (5) :539-548
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6924-fa.html
طباطبایی سید ضیاء، نشان مهدی، احمدی نیا حسن، لطفی پور رفسنجانی سیده شیرین، عبدالکریمی مهدی. بررسی میزان رضایت‌مندی مراجعین به مراکز خدمات جامع سلامت شهری انار در طی همه‌گیری کووید-19 در سال 1400: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (5) :539-548

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-6924-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (407 مشاهده)
زمینه و هدف: رضایت­مندی از خدمات ارائه شده در مراکز بهداشت از ابزارهای ارتقاء کیفیت خدمات می­باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایت­مندی در مراجعین به مراکز خدمات جامع سلامت شهری انار در طی همه­گیری کووید-19 انجام شد.
مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی در میان 322 نفر از مراجعین مراکز خدمات جامع سلامت انجام شد. داده‌‌­‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ t مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ها: در مطالعه حاضر، کمترین میزان رضایت از زمان انتظار برای دریافت خدمات و واحد ارائه خدمات سلامت روان گزارش شد. در مورد میزان رضایت از مهارت­های آموزشی (66/72 درصد)، ارتباطی (11/71 درصد) و مهارت مراقبتی پرسنل (97/72 درصد) از مراجعین، گزینه زیاد و خیلی زیاد را انتخاب کرده بودند.
نتیجه­گیری: رضایت­مندی مراجعین از خدمات بهداشتی در دوران همه­گیری کووید-19 از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار بود. کاهش عوامل نارضایتی و ارتقاء رضایت­مندی از خدمات ارائه شده به ویژه خدمات سلامت روان و دندان­پزشکی پیشنهاد می‌شود.
واژه­های کلیدی: رضایت­ بیمار، خدمات سلامت، کووید-19، مراکز سلامت، شهر انار

 
متن کامل [PDF 431 kb]   (255 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (226 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1401/12/25 | پذیرش: 1402/4/4 | انتشار: 1402/5/28

فهرست منابع
1. Kinyenje ES, Yahya TA, Degeh MM, German CC, Hokororo JC, Mohamed MA, et al. Clients satisfaction at primary healthcare facilities and its association with implementation of client service charter in Tanzania. PLoS One 2022; 17(8): e0272321.
2. Ferreira DC, Vieira I, Pedro MI, Caldas P, Varela M. Patient Satisfaction with Healthcare Services and the Techniques Used for its Assessment: A Systematic Literature Review and a Bibliometric Analysis. Healthcare 2023; 11(5): 639.
3. Abedi G, Ahmadi Dashtian A, Rostami F, Norrollahi H, Flah M. Maternal Satisfaction with Health and Healthcare Services: A Survey in Northern Iran. IJHR 2013; 2(1): 45-8.
4. Yeh MY WS, Tung TH. The relation between patient education, patient empowerment and patient satisfaction: A cross-sectional-comparison study. Appl Nurs Res 2018; 39: 11-7.
5. Batbaatar E, Dorjdagva J, Luvsannyam A, Savino MM, Amenta P. Determinants of patient satisfaction: a systematic review. Perspect Public Health 2017; 137(2): 89-101.
6. Burgener AM. Enhancing communication to improve patient safety and to increase patient satisfaction. HCM 2020; 39(3): 128-32.
7. Thornton RD, Nurse N, Snavely L, Hackett-Zahler S, Frank K, DiTomasso RA. Influences on patient satisfaction in healthcare centers: a semi-quantitative study over 5 years. BMC Health Serv Res 2017; 17(1): 1-9.
8. Baghianimoghadam MH, Gerayllo S, Sharifi E, Sharifi E, Pourmazar V, Dehghan A, et al. A survey of client satisfaction on service delivery in urban health centers of Yazd. JCHR 2014; 3(1): 59-66.
9. Zuckerman M, Li C, Diener EF. Societal conditions and the gender difference in well-being: Testing a three-stage model. Pers Soc Psychol Bull 2017; 43(3): 329-36.
10. Pearcey SM, Zhan GQ. A comparative study of American and Chinese college students’ motives for food choice. Appetite 2018; 123: 325-33.
11. Jeong YJ, Bajgai J, Kim JK, Ahn DW, Kim YJ, Kim H-J, et al. Positive Impact on Public Perception toward Commune Health Stations (CHSs) in Rural Areas of Tyuen Quang Province, Vietnam, Following the Application of the Development Program for the Capacity-Building of CHSs. IJERPH 2022; 20(1): 754.
12. Ahmed HM. Women’s Satisfaction with Primary Health Care Services in Al-Hosienia District, Sharkia Governorate, Egypt. EJCM 2022; 40(2): 121-7.
13. Bako IA, Sasetu SI, Joshua AI, Rimamnunra GN. Are clients satisfied with communication with health workers? A study among pregnant women attending primary health care centers in Nasarawa State, Nigeria. AJRH 2022; 26(6): 55-63.
14. Muyeed A, Siddiqi M, Alam N. Influential determinants of patient satisfaction with primary health care services from community clinics: A micro survey in Bangladesh. JCBR 2020; 4(2): 1-7.
15. Choudhary S, Sen N, Thakker J, Patel D, Joshi R. Assessment of patient satisfaction toward dental care services of patients visiting dental schools in Udaipur, Rajasthan, India. J Oral Care Res 2017; 5(1): 34-41.‌  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb