جلد 22، شماره 11 - ( 11-1402 )                   جلد 22 شماره 11 صفحات 1234-1225 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1400.151


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasifard M, Eslami-Nejad A, Behzadi S, Teimouri A, Rahmani M, Ahmadinia H et al . Design, Implementation, and Evaluation of Simplified Written Contents and Complementary Contents for Pharmacology Courses of Medical Students during COVID-19 Pandemic: A Short Report. JRUMS 2024; 22 (11) :1225-1234
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7080-fa.html
عباسی فرد میترا، اسلامی نژاد امیرحسین، بهزادی صالح، تیموری علی، رحمانی محمدرضا، احمدی نیا حسن، و همکاران.. طراحی، اجرا و ارزشیابی روش تولید محتوای نوشتاری ساده‌سازی شده و محتوای نوشتاری مکمل جهت درس فارماکولوژی دانشجویان پزشکی طی همه‌گیری کووید-19: یک گزارش کوتاه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (11) :1225-1234

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7080-fa.html


Tehran University of Medical Sciences,
چکیده:   (173 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: در دوران همه‌گیری کرونا، آموزش مجازی یک رکن اساسی در سیستم­های آموزشی تلقی می‌شود. حفظ ارتباط مؤثر دانشجو با درس فارماکولوژی همواره چالش جدی در آموزش مجازی این درس به شمار می‌آید. لذا این مطالعه به طراحی، اجرا و ارزشیابی روش­های آموزش مجازی درس فارماکولوژی به صورت یک فرآیند آموزشی در دانشجویان پزشکی می­پردازد.
مواد و روش­ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، تعداد 133 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که در همه‌گیری کرونا در سال­های تحصیلی 1398 و 1399 واحد فارماکولوژی را می­گذراندند، وارد مطالعه شدند. سپس محتواهای آموزشی ساده‌سازی شده درس فارماکولوژی به صورت مصور همراه با ابرهای توضیح ­دهنده و جداول خلاصه­ کننده تهیه شده و در سامانه نوید بارگذاری ­گردید. محتوای نوشتاری مکمل نیز که کامل­کننده کلیپ­های آموزشی هر جلسه کلاس بودند جهت خلاصه کردن موضوع و یادگیری بهتر در اختیار دانشجویان قرار داده می­شد. بعد از اتمام کلاس یک پرسش‌نامه برخط توسط دانشجویان تکمیل می‌شد. داده­ها توسط آنالیز واریانس یک­طرفه و آزمون t مستقل تجزیه­ و­ تحلیل شدند.
یافته­ها: تعداد 66 نفر (6/49 درصد) از دانشجویان ورودی 1396 و 67 نفر (4/50) ورودی سال 1397 بودند. سطح رضایت‌مندی دانشجویان بعد از ارزشیابی از طریق پرسش‌نامه در خصوص روش آموزشی مکمل به طور معنی‌داری بیشتر از روش ساده‌سازی شده بود (001/0>P). میزان رضایت از هر دو روش بر اساس معدل و سن تفاوت معنی­داری نشان نداد (05/0<P).
نتیجه­گیری: طراحی و اجرای روش­های ساده­ سازی شده آموزشی در درس فارماکولوژی رضایت‌مندی دانشجویان را در آموزش برخط در زمان کرونا به همراه داشت. 
واژه­های کلیدی: آموزش مجازی، آموزش الکترونیک، کووید-19، دانشجویان پزشکی، رفسنجان
 
متن کامل [PDF 262 kb]   (93 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (77 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فارماكولوژي
دریافت: 1402/5/13 | پذیرش: 1402/12/2 | انتشار: 1402/12/2

فهرست منابع
1. Sahu P. Closure of Universities Due to Coronavirus Disease 2019 (COVID-19): Impact on Education and Mental Health of Students and Academic Staff. Cureus 2020; 12(4): e7541.
2. Hope DL, Grant GD, Rogers GD, King MA. Virtualized gamified pharmacy simulation during COVID-19. Pharmacy 2022; 10(2): 41.
3. Izadpanah M, Eslami K, Jamshidi Ardekani R, Kouti L. Designing PharmQuiz Educational Game Application to Facilitate Learning of Pharmaceutical Information for Pharmacy Students. J Pharm Care 2021; 9(1): 18-23.
4. Wilhelm J, Cowan M, Gorman L. Medical Student Perceptions of Virtual Pharmacology Educational Games. The FASEB Journal 2021; 35.
5. Hosseini A, Keshmiri F, Rooddehghan Z, Mokhtari Z, Salamat gaznag E, Bahramnezhad F. Design, Implementation and Evaluation of Clinical Pharmacology Simulation Training Method for Nursing Students of Tehran School of Nursing and Midwifery. JMED 2021; 16(3): 151-62.
6. Vakilian A, Ranjbar EZ, Hassanipour M, Ahmadinia H, Hasani H. The effectiveness of virtual interactive video in comparison with online classroom in the stroke topic of theoretical neurology in COVID-19 pandemic. J Educ Health Promot 2022; 11: 219.
7. Iranmanesh F, Ostadebrahimi H, Mirzazadeh A, Azin M. Performance Report of Distance Learning at Rafsanjan University of Medical Sciences During the COVID-19 Pandemic. J Rafsanjan Univ Med Sci 2020; 19(4): 423-8.
8. Mohammadi-Farani A. Tips for pharmacology teaching. Res Dev Med Educ 2020; 9: 19.
9. Khilnani G, Khilnani AK, Thaddanee R. Learning pharmacology by metaphors: A tale of antihistamines. Natl J Physiol Pharm Pharmacol 2020; 10: 693-700.
10. Tzoumas N, Boote T, Higgs J, Ellis H, Dhillon B, Cackett P. Comment on: Transforming ophthalmic education into virtual learning during COVID-19 pandemic: a global perspective. Eye 2020; 35(9): 2648-50.
11. Kaup S, Jain R, Shivalli S, Pandey S, Kaup S. Sustaining academics during COVID-19 pandemic: the role of online teaching-learning. Indian J Ophthalmol 2020; 68(6): 1220-1.
12. Ahmady S, Masoumian Hoseini ST, Nikandish M, Taheri AR. Design, implementation and evaluation of diagnosis and treatment of the common skin diseases virtual flipped classroom for medical interns. Teb and Tazkiyeh 2022; 31(1): 37-52. ‌

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb