جلد 23، شماره 6 - ( 7-1403 )                   جلد 23 شماره 6 صفحات 510-499 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUMS.REC.1399.670


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M, Peyman N, Jafari M, Sabouri S. The Effect of Education Based on Self-Regulation Theory Strategies on the Physical Activity Level of Adolescent Girls: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2024; 23 (6) :499-510
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7273-fa.html
محمدی مریم، پیمان نوشین، جعفری محبوبه، صبوری سمانه. تأثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای تئوری خودتنظیمی بر میزان فعالیت فیزیکی نوجوانان دختر: یک مطالعه نیمه‌تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (6) :499-510

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7273-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی مشهد- دانشکده بهداشت
چکیده:   (98 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت سلامت نوجوانان و اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای تئوری خودتنظیمی بر میزان فعالیت فیزیکی نوجوانان دختر انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی در سال 1401 بر روی 60 نفر از نوجوان دختر مراجعه ‌کننده به پایگاه‌های سلامت شهر فردوس انجام شد. نمونه­گیری به روش تصادفی ساده انجام و افراد واجد شرایط در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزشی بر اساس راهبردهای نظریه خودتنظیمی جهت گروه آزمون در 3 جلسه و برای گروه کنترل نیز بعد از اتمام مطالعه برگزار شد. ارزیابی شرکت‌ کنندگان در مرحله قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی با تکمیل پرسش‌نامه کوتاه استاندارد فعالیت فیزیکی، خودتنظیمی ورزش و پرسش‌نامه محقق ساخته سنجش آگاهی که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، در دو گروه انجام شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­های t مستقل و زوجی و آزمون مجذور کای انجام شد.
یافته­ها: قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنی­داری بین گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافیک و راهبردهای خودتنظیمی مشاهده نشد (05/0<P)، اما بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی­داری بین راهبردهای هدف­گذاری، برنامه­ریزی مشاهده شد (001/0=P) و میانگین این متغیرها در گروه آزمون سه ماه بعد از مداخله آموزشی به ترتیب 09/3±36/15، 11/87±6/17 نسبت به قبل 84/4±95/14، 37/3±78/12 افزایش یافت.
نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر راهبردهای خودتنظیمی بر فعالیت بدنی نوجوانان در پژوهش حاضر، توجه بیشتر به انجام آموزش­ها بر اساس این راهبردها پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: فعالیت فیزیکی، نوجوان، خودتنظیمی


ارجاع: محمدی م، پیمان ن، طهرانی ه، جعفری م. تأثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای تئوری خودتنظیمی بر میزان فعالیت فیزیکی نوجوانان دختر: یک مطالعه نیمهتجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 6، صفحات: 510-499.

واژه‌های کلیدی: فعالیت فیزیکی، نوجوان، خودتنظیمی
متن کامل [PDF 297 kb]   (74 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (39 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: 1402/10/24 | پذیرش: 1403/6/24 | انتشار: 1403/7/28

فهرست منابع
1. United Nations Population Fund. World Population Dashboard. 2019. https: //www.unfpa.org/data/world-population-dashboard
2. Guthold R, Stevens GA, Riley LM, Bull FC. Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1.9 million participants. Lancet Glob Health. 2018; 6(10): e1077-e86.
3. Budd EL, McQueen A, Eyler AA, Haire-Joshu D, Auslander WF, Brownson RC. The role of physical activity enjoyment in the pathways from the social and physical environments to physical activity of early adolescent girls. Prev Med 2018; 111: 6-13.
4. Moodi M, Sharifzadeh G, Rakhshany Zabol F. Effectiveness of an Educational Program Based on the Transtheoretical Model to Increase Use of the Processes of Change for Physical Activity among the Employees of Birjand Universities. J Community Health Res 2017; 3. [Farsi]
5. Guthold R, Stevens GA, Riley LM, Bull FC. Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1.6 million participants. Lancet Child Adolesc Health 2020; 4: 23-35.
6. Mouna JK, Ndemba PBA, Dalle E, Ndongo JM, Guessogo WR, Lele CEB, et al. The Relationship between the Physical Fitness and Academic Performance of Students in Douala, Cameroon: A Cross-Sectional Study. Int J School Health 2020; 7(4): 31-8.
7. Gao Z, Chen S, Sun H, Wen X, Xiang P. Physical activity in children’s health and cognition. Biomed Res Int 2018; 8542403.
8. Moradi G, Mostafavi F, Piroozi B, Zareie B, Mahboobi M, Rasouli M. The prevalence of physical inactivity in Iranian adolescents and the impact of economic and social inequalities on it: results of a National Study in 2018. BMC Public Health 2020; 20(1): 1499.
9. Van Hecke L, Loyen A, Verloigne M, Vander HP, Lakerveld J, Brug J, et al. Variation in population levels of physical activity in European children and adolescents according to cross-European studies: A systematic literature review within DEDIPAC. Int J Behav Nutr Phys Act 2016; 13: 1-22.
10. Gonzalez-Jaramillo N, Wilhelm M, Arango-Rivas AM, Gonzalez-Jaramillo V, Mesa-Vieira C, Minder B, et al. Systematic Review of Physical Activity Trajectories and Mortality in Patients With Coronary Artery Disease. J Am Coll Cardiol 2022; 79(17): 1690-700.
11. Vasilopoulos F, Ellefson MR. Investigation of the associations between physical activity, self-regulation and educational outcomes in childhood. PLoS One 2021; 16(5): e0250984.
12. Bai P, Johnson S, Trost SG, Lester L, Nathan A, Christian H. The Relationship between Physical Activity, Self-Regulation and Cognitive School Readiness in Preschool Children. Int J Environ Res Public Health 2021; 18(22).
13. D'Cruz AFL, D'Souza NJ, Downing KL, Smith C, Sciberras E, Hesketh KD. Association between physical activity and self-regulation in early childhood: A systematic review. Obes Rev 2024; 25(2): e13657.
14. Zimmerman BJ. Becoming a self-regulated learner: Which are the key subprocesses? Contemp Educ Psychol 1986; 11(4): 307-13.
15. Matthews J, Moran A. Physical activity and self-regulation strategy use in adolescents. Am J Health Behav 2011; 35(6): 807-14.
16. Enkavi AZ, Eisenberg IW, Bissett PG, Mazza GL, MacKinnon DP, Marsch LA, et al. Large-scale analysis of test-retest reliabilities of self-regulation measures. Proc Natl Acad Sci 2019; 116(12): 5472-7.
17. Dehghani A, Karami M, Rezaeipandari H, Jambarsang S, Andani M. Effectiveness of Physical Activity Educational Program Based on Self-regulatory Theory on the Quality of Life among the Elderly. Journal of Tolooebehdasht 2022; 20(6): 58-72. [Farsi]
18. Ghorbannejad H, Alizadeh M, Didarloo A, Bakhshimoghadam F. Association between food habits and overweight and obesity in 12-15 years old adolescent female students in Urmia. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences 2020; 27(2): 121-9. [Farsi]
19. Peyman N, Taghipour A, Mahdizadeh M, Esmaeely H. The effect of educational intervention based on self-regulation strategies on physical activity in women with type 2 diabetes. EBCJ 2013; 2(4): 7-17. [Farsi]
20. Rovniak LS, Anderson ES, Winett RA, Stephens RS. Social cognitive determinants of physical activity in young adults: A prospective structural equation analysis. Annals of Behavioral Medicine 2002; 24(2): 149-56.
21. Rahmanian Z VMS, Sohrabi M. Psychometric characteristics of exercise self-regulation questionnaire. Sport psychology studies 2014; 3(8): 17. [Farsi]
22. Lee PH, Macfarlane DJ, Lam TH, Stewart SM. Validity of the international physical activity questionnaire short form (IPAQ-SF): A systematic review. IJBNPA 2011; 8(1): 115.
23. Moghaddam MHB, Aghdam F, Asghari Jafarabadi M, Allahverdipour H, Nikookheslat S, Safarpour S. The Iranian Version of International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) in Iran: Content and Construct Validity, Factor Structure, Internal Consistency and Stability. WASJ 2012; 18: 1073-80. [Farsi]
24. Sjostrom M, Ainsworth BE, Bauman A, Bull FC, Hamilton-Craig CR, Sallis JF, editors. Guidelines for data processing analysis of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) - Short and long forms 2005.
25. Willett WC, Dietz WH, Colditz GA. Guidelines for healthy weight. N Engl J Med 1999; 341(6): 427-34.
26. Poitras VJ, Gray CE, Borghese MM, Carson V, Chaput J-P, Janssen I, et al. Systematic review of the relationships between objectively measured physical activity and health indicators in school-aged children and youth. Appl Physiol Nutr Metab 2016; 41: S197-S239.
27. Vieira E, Palmer R, Chaves P. Prevention of falls in older people living in the community. BMJ 2016; 353: i1419.
28. Garooci Farshi M, Masoomi A, Abbasi N, Yavari A. Comparative study of the relationship between physical exercise and personality traits in male students of Tabriz University of Medical Sciences. Medicina dello Sport 2011; 64: 459-71.
29. Karimy M, Eshrati B. The effect of health promotion model-based training on promoting students’ physical activity. J Kermanshah Univ Med Sci 2012; 16(3): e78795.
30. Sanaeinasab H, Saffari M, Pakpour A, Nazeri M, Piper C. A model-based educational intervention to increase physical activity among Iranian adolescents. Jornal de pediatria 2012; 88: 430-8.
31. Carlson JA, Schipperijn J, Kerr J, Saelens BE, Natarajan L, Frank LD, et al. Locations of Physical Activity as Assessed by GPS in Young Adolescents. J Pediatr 2016; 137(1): e20152430.
32. Howard SJ, Vella SA, Cliff DP. Children’s sports participation and self-regulation: Bi-directional longitudinal associations. ECRQ 2018; 42: 140-7.
33. Kybartas TJ, Oody JF, Fairbrother JT, Durham RS, Coe DP. Physical activity intensity, self-regulation, and school readiness indicators in young children. Early Child Dev Care 2021; 191(4): 501-10.
34. Pintrich PR. Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. J Educ Psychol 2000; 92(3): 544-55.
35. Fleig L, Pomp S, Schwarzer R, Lippke S. Promoting Exercise Maintenance: How Interventions With Booster Sessions Improve Long-Term Rehabilitation Outcomes. Rehabil Psychol 2013; 58.
36. Hortz B, Winters E, Grim ML, Petosa RL. Prospective Relationship Between Social Cognitive Variables and Leisure Time Physical Activity. Am J Health Educ 2017; 48(2): 129-35.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb