جلد 24، شماره 3 - ( 3-1404 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 285-271 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1403.117


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baban D, Karimi Q, Yarahmadi Y. The Pattern of Structural Relationships of Academic Civic Behaviors Based on the Positive Development of Adolescence and Moral Intelligence with the Mediating Role of Psychological Capital: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (3) :271-285
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7563-fa.html
بابان دلبند، کریمی کیومرث، یاراحمدی یحیی. الگوی روابط ساختاری رفتار‌های مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (3) :271-285

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7563-fa.html


گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده:   (174 مشاهده)

چکیده
زمینه و هدف: امروزه تقویت و پرورش رفتار‌های مدنی به­دلیل چالش‌های مراکز آموزشی در بین کودکان و نوجوانان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی رفتار‌های مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی بود.
مواد و روش‌ها: روش پژوهش توصیفی (همبستگی) از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر مهاباد در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 تشکیل دادند که از میان آن‌ها تعداد 360 نفر به­عنوان حجم نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسش‌نامه رفتار مدنی تحصیلی Golparvar، سرمایه روان‌شناختی Luthans، تحول مثبت نوجوانی Arnold و همکاران و هوش اخلاقی Lennick و Kie بود. برای تحلیل داده‌ها از روش همبستگی Pearson، مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم تحول مثبت نوجوانی بر رفتار مدنی تحصیلی (001/0P<، 829/0=β)، هوش اخلاقی بر رفتار مدنی تحصیلی (001/0P<، 812/0=β) و سرمایه روان‌شناختی بر رفتار مدنی تحصیلی (001/0P<، 392/0=β) بود. هم‌چنین، اثر غیرمستقیم تحول مثبت نوجوانی بر رفتار مدنی تحصیلی به واسطه سرمایه روان‌شناختی (001/0P<، 257/0=β) و هوش اخلاقی بر رفتار مدنی تحصیلی به ‌واسطه سرمایه روان‌شناختی (001/0P<، 117/0=β) بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان گفت تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی نقش کلیدی در پیش‌بینی رفتار‌های مدنی تحصیلی دارند و توجه بیشتر مراکز آموزشی به این متغیر‌ها در پیش‌بینی رفتار‌های مدنی تحصیلی ضروری به­نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: رفتار‌های مدنی تحصیلی، تحول مثبت نوجوانی، هوش اخلاقی، سرمایه روان‌شناختی، دانش‌آموزان
 

متن کامل [PDF 410 kb]   (75 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (70 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/8/23 | پذیرش: 1404/2/22 | انتشار: 1404/3/30

فهرست منابع
1. Amjadi F, Shekharbeigi A, Mandari S. The social construction of white marriage. Sociological Researches 2019; 14(1.2): 67-98. [Farsi]
2. Ebrahimi L, Najafipoor Tabestanagh A. Prevalence of cognitive divorce phenomenon among couples seeking divorce. Review Study Rooyesh 2021; 10(6): 199-210. [Farsi]
3. Mehra D, Sarkar A, Sreenath P, Behera J, Mehra S. Effectiveness of a community based intervention to delay early marriage, early pregnancy and improve school retention among adolescents in India. BMC Public Health 2018; 18(1): 1-13. [Farsi]
4. Sabzian S, Garavand H. The mediating role of academic ethics in the relationship between the perceptions of classroom quality and educational justice with educational citizenship behaviours. School Psychology 2022; 12(4): 78-92. [Farsi]
5. Steiner LM, Durand S, Groves D, Rozzell C. Effect of infidelity, initiator status, and spiritual well-being on men’s divorce adjustment. Journal of Divorce & Remarriage 2015; 56(2): 95-108.
6. Encina Y, Berger C. Civic behavior and sense of belonging at school: The moderating role of school climate. Child Indicators Research 2021; 14: 1453-77.‌
7. Sabre K. Marital adjustment among women: A comparative study of nuclear and joint families. Int J Indian Psychol 2016; 3(2): 26-32.
8. Grover S, Helliwell JF. How’s life at home? New evidence on marriage and the set point for happiness. Journal of Happiness Studies 2019; 20(2): 373-90.
9. Bolkan A, Kaya A. The Effects of Life Skills Psychoeducation Program on Divorced Women's Self-actualization Levels. The Anthropologist 2016; 23(3): 343-54.
10. Flett AL, Haghbin M, Pychyl TA. Procrastination and depression from a cognitive perspective: An exploration of the associations among procrastinatory automatic thoughts, rumination, and mindfulness. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy 2016; 34(3): 169-86.
11. Rash JA, Kavanagh VA, Garland SN. A meta-analysis of mindfulness-based therapies for insomnia and sleep disturbance: moving towards processes of change. Sleep Medicine Clinics 2019; 14(2): 209-33.
12. McKay T, Walker BR. Mindfulness, self-compassion and wellbeing. Personality and Individual Differences 2021; 168: 110412.
13. Shallcross AJ, Visvanathan PD, Sperber SH, Duberstein ZT. Waking up to the problem of sleep: can mindfulness help? A review of theory and evidence for the effects of mindfulness for sleep. Current Opinion in Psychology 2019; 28: 37-41.
14. Homan KJ, Sirois FM. Self-compassion and physical health: Exploring the roles of perceived stress and health-promoting behaviors. Health Psychology Open 2017: 1-9.
15. Yip VT, Tong MWE. Self-compassion and attention: self-compassion facilitates disengagement from negative stimuli. The Journal of Positive Psychology 2021; 16(5): 593-609.
16. Mackintosh K, Power K, Schwannauer M, Chan SW. The relationships between self-compassion, attachment and interpersonal problems in clinical patients with mixed anxiety and depression and emotional distress. Mindfulness 2018; 9(3): 961-71.
17. Morin CM, Collechi C, Stone J, Sood R, Brink D. The effect of self-compassion on the forgiveness, resiliency and marital satisfaction of couples. J Mar 2015; 7(1): 85-96.
18. Williams AD, Thompson J, Andrews G. The impact of psychological distress tolerance in the treatment of depression. Behaviour Research and Therapy 2013; 51(8): 469-75.
19. Robinson M, Ross J, Fletcher S, Burns CR, Lagdon S, Armour C. The mediating role of distress tolerance in the relationship between childhood maltreatment and mental health outcomes among university students. Journal of Interpersonal Violence 2019; 1(1): 1-36.
20. Khodabakhshi Koolaee A, MirHosseini S, Falsafinejad M, Sanagoo A. Comparison of Psychological Capital and Distress Tolerance between Postmenopausal women with and without Depression Symptom. Nursing Development in Health 2018; 9(1): 79-88. [Farsi]
21. Shamsaie Z, Karimi Q, Akbari M. Causal modeling of domestic violence based on marital intimacy, inhibition and marital conflict. Rooyesh 2022; 11(8): 59-68. [Farsi]
22. Hooman H. Structural equation modeling using LISREL software. Tehran: Samat Press. 2005. pp 24. [Farsi]
23. Fisher B, Bierhaus J. Facilitator's manual for rebuilding when your relationship ends. Fisher Publishing Company. 1994. pp 180.
24. Khojaste Mehr R, Afshari F, Rajabi Gh. Investigating the effectiveness of passing education on the adjustment of divorced women. Journal of Women's Psychological Social Studies 2011; 11(1): 37-60. [Farsi]
25. Habibi A. Structural equation modeling. Tehran. Academic Jihad Publications. 2022; pp 17-8. [Farsi]
26. Golparvar M. The role of academic ethics, educational justice and injustice among university student’s education/citizenship behaviors. The Journal of Modern Thoughts in Education 2010; 5(4): 25-41. [Farsi]
27. Luthans F, Avolio BJ, Avey JB, Norman SM. positive psychological capital Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personal Psychology 2007; 60: 541-72.
28. Rajaie A, Nadi MA, Jafari AR. Psychometric characteristics of positive psychological capital scale among staff employees of education in Isfahan. Knowledge & Research in Applied Psychology 2017; 18(2): 94-108.
29. Arnold ME, Nott BD, Meinhold JL. The positive youth development inventory. Corvalis, OR: Oregon State University 2014.
30. Moradi Kh, Asadzadeh H, Karami A, Najafi M. The Psychometric Properties of the Adolescents' Positive Development Inventory. Developmental Psychology 2018; 14(55): 315-27.
31. Lennick D, Kiel F. Moral intelligence: Enhancing business performance and leadership success. Pearson Prentice Hall 2007.
32. Araste HM, Jafari rad A, Mohammadi Juzani Z, Azizi Shamami M. Assessing students' ethical intelligence. J Strateg Cult 2009; 3(1011): 201-14.
33. Fornell C, Larcker DF. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. J Mark Res 1981; 18(1): 39-50.
34. Pedro L, Branquinho M, Canavarro MC, Fonseca A. Self-criticism, negative automatic thoughts and postpartum depressive symptoms: the buffering effect of self-compassion. Journal of Reproductive and Infant Psychology 2019; 37(5): 539-53.
35. Neff KD, Dahm KA. Self-compassion: What it is, what it does, and how it relates to mindfulness. In Handbook of mindfulness and self-regulation. Springer, New York, NY. 2015; 121-37.
36. Azari V, Kazemian Moghadam K, Mehrabizadeh honarmand M. The effectiveness of compassion-based therapy on self-suppression and emotional intimacy of women seeking divorce. Bi-quarterly Journal of Family Psychology 2022; 7(1): 81-92. [Farsi]
37. Hosein Esfand Zad A, Shams G, Pasha Meysami A, Erfan A. The Role of Mindfulness, Emotion Regulation, Distress Tolerance and Interpersonal Effectiveness in Predicting Obsessive-Compulsive Symptoms. IJPCP 2017; 22(4): 270-83. [Farsi]
38. Rostami F, Feridoonfar H. The Mediating Role of Mindfulness in the Relationship between Distress Tolerance and Procrastination in Women Athletic in District 3, Tehran. JHPM 2021; 10(5): 41-53. [Farsi]
39. Cha JE, Boggiss AL, Serlachius AS, Cavadino A, Kirby JN, Consedine NS. A Systematic Review on Mediation Studies of Self-Compassion and Physical Health Outcomes in Non-Clinical Adult Populations. Mindfulness 2022; 13(8): 1876-900.
40. Ghotb SI, Saadat B, Asayesh MH. The role of attachment to God and emotional intelligence in predicting self-compassion for women teachers working in primary schools in Mashhad. Rooyesh 2022; 11(3): 1-10. [Farsi]
41.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb