| شاخص KMO | 860/0 | |
| آزمون کرویت بارتلت | آماره خی دو | 8/4980 |
| درجه آزادی | 1540 | |
| مقدار P | 01/0> | |
| سطوح متغیر | سن (سال) | جنسیت | وضعیت تأهل | دکتری تخصصی | مدرک تحصیلی | |||||||
| 20 تا 30 سال |
30 تا سال |
بالای 40 سال |
مرد | زن | متأهل | مجرد | دارای 4 مقاله علمی پژوهشی | دارای کمتراز 4 مقاله علمی پژوهشی |
فوق لیسانس | لیسانس | دانشجوی کارشناسی |
|
| تعداد | 4 | 6 | 10 | 12 | 8 | 17 | 3 | 10 | 2 | 4 | 2 | 2 |
| درصد | 20 | 30 | 50 | 60 | 40 | 70 | 30 | 50 | 10 | 20 | 10 | 10 |
| متغیر | سن | جنسیت | وضعیت تأهل | مدرک تحصیلی | |||||||
| سطوح متغیر | 20 تا 30 سال |
30 تا 40 سال |
بالای 40 سال |
مرد | زن | متأهل | مجرد | دکتری تخصصی |
فوق لیسانس |
لیسانس | دانشجوی کارشناسی |
| تعداد (جمع کل :140) | 122 | 10 | 8 | 38 | 102 | 45 | 95 | 10 | 9 | 4 | 117 |
| درصد | 2/87 | 1/7 | 7/5 | 1/27 | 9/72 | 2/32 | 8/67 | 2/7 | 5/6 | 8/2 | 5/83 |
| حیطهها | سؤالات | کاملاً مهم است | مهم است | به طور متوسط مهم است | اندکی مهم است |
اصلاً مهم نیست |
| 5 امتیاز |
4 امتیاز |
3 امتیاز |
2 امتیاز |
1 امتیاز |
||
| (درصد) | (درصد) | (درصد) | (درصد) | (درصد) | ||
| ارزیابی استاد | 1. آیا استادان آموزشهای بالینی از کیفیت مناسب آموزشی برخوردار هستند؟ | 8/25 | 2/64 | 5/7 | 7/1 | 8/0 |
| 2. آیا استادان متناسب با رشته تخصصی خود آموزش بالینی را انجام میدهند؟ | 8/30 | 2/59 | 3/8 | 8/0 | 8/0 | |
| 3. آیا استادان توانایی علمی کار در بالین را دارند؟ | 30 | 5/62 | 7/6 | 0 | 8/0 | |
| 4. آیا استادان تجربه لازم برای کار در بالین را دارند؟ | 7/66 | 3/28 | 2/4 | 8/0 | 0 | |
| 5. آیا استادان از روحیه مشارکتی برای تعامل با دانشجویان برخوردار هستند؟ | 2/52 | 45 | 7/1 | 0 | 8/0 | |
| 6. آیا استادان انگیزه لازم برای تدریس به دانشجو دارند؟ | 2/44 | 8/50 | 2/4 | 0 | 8/0 | |
| 7. آیا استادان زمان مناسب برای آموزشهای بالینی در اختیار دارند؟ | 7/16 | 5/67 | 3/13 | 7/1 | 8/0 | |
| فضا و امکانات | 8. آیا کنفرانسهای آموزشی در محیط بالینی انجام میشود؟ | 21 | 7/59 | 16 | 5/2 | 8/0 |
| 9. آیا از روش تدریس مشارکتی جهت آموزش استفاده میشود؟ | 5/44 | 4/50 | 5/2 | 7/1 | 8/0 | |
| 10. آیا از فیلمهای آموزشی در آموزش های بالینی استفاده میشود؟ | 2/19 | 60 | 7/16 | 7/1 | 8/0 | |
| 11. آیا از مولاژهای آموزشی درآموزشهای بالینی استفاده میشود؟ | 8/15 | 70 | 5/12 | 8/0 | 8/0 | |
| 12. آیا ازتجهیزات و لوازم مصرفی بیمارستان درآموزشهای بالینی استفاده میشود؟ | 8/10 | 3/78 | 2/9 | 8/0 | 8/0 | |
| 13. آیا بیمارستان دارایاتاق پراتیک مناسب جهت آموزشهای بالینی میباشد؟ | 3/13 | 5/77 | 3/8 | 8/0 | 0 | |
| 14. آیا بخشهای بیمارستان دارای اتاق آموزش جهت آموزش بالینی میباشد؟ | 8/45 | 3/48 | 5 | 0 | 8/0 | |
| 15. آیا فضای فیزیکی بیمارستانها جهت آموزش های بالینی مناسب است؟ | 8/37 | 5/55 | 2/4 | 7/1 | 8/0 | |
| 16. آیا بودجه آموزشهای بالینی به میزان کافی میباشد؟ | 2/16 | 8/65 | 5/14 | 7/1 | 7/1 | |
| 17. آیا تغذیه مناسب جهت دانشجویان در بیمارستانهای آموزشی وجود دارد؟ | 3/19 | 9/73 | 5 | 8/0 | 8/0 | |
| 18. آیا سیستم های کامپیوتری بخشهای بیمارستان جهت آموزش کافی است؟ | 8/16 | 9/68 | 9/10 | 5/2 | 8/0 | |
| 19. آیا رختکن مناسب جهت دانشجویان در بیمارستان موجود است؟ | 6/18 | 9/66 | 7/12 | 8/0 | 8/0 | |
| 20. آیا اتاق استراحت مناسب جهت دانشجویان در بیمارستان موجود است؟ | 4/45 | 4/45 | 4/8 | 0 | 8/0 | |
| 21. آیا دستگاه های استفاده شده درآموزش در بیمارستانها مستهلک هستند؟ | 16 | 7/69 | 4/13 | 0 | 8/0 | |
| 22. آیا اتاق عمل جهت آموزش دانشجویان در بیمارستان ها به تعداد کافی وجود دارد؟ | 5/18 | 5/65 | 4/13 | 7/1 | 8/0 | |
| 23. آیا بخشهای بیمارستانی جهت آموزشهای بیمارستانی به تعداد کافی وجود دارد؟ | 7/22 | 7/64 | 1/10 | 5/2 | 0 | |
| 24. آیا نسبت تعداد دانشجو به اساتید در آموزشهای بالینی مناسب است؟ | 7/21 | 8/60 | 2/14 | 5/2 | 8/0 | |
| 25. آیااعضای هیئت علمی در فرایند آموزشهای بالینی ثابت هستند؟ | 15 | 70 | 5/12 | 8/0 | 7/1 | |
| کمبود های آموزشی و مدیریتی | 26. آیا پرسنل بیمارستان با دانشجویان همکاری لازم را دارند؟ | 8/21 | 1/68 | 2/9 | 0 | 8/0 |
| 27. آیا آزمون های عملی مناسب در طول آموزشهای بالینی انجام میشود؟ | 3/15 | 1/77 | 9/5 | 8/0 | 8/0 | |
| 28. آیا مقررات توسط دانشجویان بالینی در بیمارستانها رعایت میشود؟ | 8/15 | 8/70 | 7/11 | 0 | 7/1 | |
| 29. آیا نظارت کافی بر ارزشیابی دانشجویان توسط اساتید صورت میگیرد؟ | 2/19 | 75 | 2/4 | 88/0 | 8/0 | |
| 30. آیا آزمون های عملی مناسب با آموخته های فراگیران در پایان دوره از دانشجویان بعمل میآید؟ |
5/17 | 75 | 7/6 | 0 | 8/0 | |
| 31. آیا طرح درس مشخص در فرآیند آموزش های بالینی وجود دارد؟ | 6/18 | 3/76 | 4/3 | 7/1 | 0 | |
| 32. آیا همکاری ومشارکت بین دانشجو و استاد در آموزشهای بالینیوجود دارد؟ | 2/49 | 7/46 | 5/2 | 0 | 7/1 | |
| 33. آیا دانشجویان از انگیزه کافی در فعالیتهای بالینی برخوردارند؟ | 4/53 | 1/38 | 9/5 | 7/1 | 8/0 | |
| 34. آیا از کیس متد برای افزایش تجربه درآموزشهای بالینی استفاده میشود؟ | 4/14 | 8/78 | 1/5 | 0 | 7/1 | |
| 35. آیا اساتید در طول آموزشهای بالینی حضور مستمر دارند؟ | 6/17 | 1/68 | 1/10 | 7/1 | 8/0 | |
| 36. آیا در محتوای آموزشی با توجه به دانش به روز دنیا بازنگری میشود؟ | 2/19 | 8/75 | 2/4 | 0 | 8/0 | |
| 37. آیا مسئولین بیمارستان با دانشجویان بالینی برخورد مناسب دارند؟ | 8/20 | 7/66 | 8/10 | 8/0 | 8/0 | |
| شیوه های ارتقاء کیفی آموزش | 38. آیا آموزشهای ضمن خدمت جهت توانمندی اساتید برگزار میشود؟ | 7/21 | 5/67 | 10 | 0 | 8/0 |
| 39. آیا از تشویقهای مادی و معنوی جهت افزایش انگیزه های اساتید استفاده میشود؟ | 6/54 | 5/39 | 2/4 | 8/0 | 8/0 | |
| 40. آیا از شیوههای جدید آموزشی برای یادگیری بهتر فراگیران استفاده میشود؟ | 5/39 | 6/54 | 4/3 | 7/1 | 8/0 | |
| 41. آیا از تشویقهای مادی و معنوی برای افزایش انگیزه دانشجویان استفاده میشود؟ | 4/50 | 7/43 | 5 | 8/0 | 0 | |
| 42. آیا از امکانات جدید آموزشهای بالینی جهت ارتقاء سطح آموزشیاستفاده میشود؟ | 5/32 | 4/62 | 3/4 | 0 | 9/0 | |
| 43. آیا از پرسنل با سابقه جهت افزایش مهارتهای بالینی دانشجویان استفاده میشود؟ | 8/16 | 6/75 | 9/5 | 8/0 | 8/0 | |
| نتایج بهبود فرآیندهای آموزشی | 44) آیا اگر فرآیندهای بالینی در بیمارستان به درستی انجام شود در ترخیص به موقع بیمار تأثیر دارد؟ |
3/40 | 6/54 | 2/4 | 0 | 8/0 |
| 45. آیا آموزشهای بالینی صحیح درافزایش رضایت بیمار تأثیر دارد؟ | 2/59 | 7/36 | 3/3 | 8/0 | 0 | |
| 46. آیا آموزشهای بالینی در افزایش رضایت پرسنل بیمارستان درانجام کار با دانشجویان موثر است ؟ |
6/24 | 8/67 | 9/5 | 7/1 | 0 | |
| 47. آیا انجام صحیح فرآیندهای بالینی دررضایت همراهان بیمار مؤثر است؟ | 22 | 2/71 | 9/5 | 0 | 8/0 | |
| 48. آیا انجام صحیح آموزشهای بالینی در روحیه کار تیمی در دانشجویان مؤثر است؟ | 1/27 | 1/66 | 9/5 | 0 | 8/0 | |
| 49. آیا به اشتراک گذاشتن دانش بالینی در روحیه کار تیمی اساتید مؤثراست؟ | 7/21 | 70 | 5/7 | 0 | 8/0 | |
| 50. آیا بازخورد مناسب مسئولین دانشگاه و بیمارستان در آموزش بالینی دانشجویان مؤثر است؟ | 3/23 | 5/62 | 3/13 | 0 | 8/0 | |
| 51. آیا افزایش دانش بالینی دانشجویان در سطح ایمنی بیمار مؤثر است؟ | 6/28 | 2/67 | 4/3 | 0 | 8/0 | |
| 52. آیا افزایش دانش بالینی دانشجویان در عدم مراجعه دوباره بیمار به بیمارستان مؤثر است؟ | 3/30 | 5/60 | 7/6 | 7/1 | 8/0 | |
| 53. آیا افزایش دانش بالینی دانشجویان در رسیدن به اهداف بیمارستان در رضایتمندی و مشتری مداری تأثیر دارد؟ |
4/21 | 7/66 | 4/9 | 7/1 | 9/0 | |
| 54. آیا افزایش دانش بالینی دانشجویان در رسیدن به شاخصهای مناسب درمانی مؤثر است؟ | 21 | 6/70 | 9/5 | 7/1 | 8/0 | |
| 55. آیا افزایش دانش بالینی دانشجویان در کاهش هزینهها و بهرهوری بیشتر مؤثر است؟ | 9/22 | 5/69 | 8/6 | 0 | 8/0 | |
| 56. آیا افزایش دانش بالینیدانشجویان در کاهش زمان بستری بیمار در بیمارستانهای آموزشی مؤثر است؟ |
7/51 | 8/40 | 8/5 | 8/0 | 8/0 |
|
بهبود فرآیندهای آموزشی
|
|
ارزیابی صحیح آموزشی
|
|
کمبود های فضا و امکانات و تجهیزات
|
|
نتایج و پیامدهای بهبود فرآیند آموزشی
|
|
کمبود نیروی انسانی متخصص
ب |