Ethics code: IR.MUMS.REC.1399.670
Mohammadi M, Peyman N, Tehrani H, Jafari M. The Effect of Education Based on Self-Regulation Theory Strategies on the Physical Activity Level of Adolescent Girls: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2024; 23 (6) :499-510
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7273-fa.html
محمدی مریم، پیمان نوشین، طهرانی هادی، جعفری محبوبه. تأثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای تئوری خودتنظیمی بر میزان فعالیت فیزیکی نوجوانان دختر: یک مطالعه نیمهتجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1403; 23 (6) :499-510
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7273-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی مشهد- دانشکده بهداشت
متن کامل [PDF 297 kb]
(143 دریافت)
|
چکیده (HTML) (218 مشاهده)
متن کامل: (159 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، شهریور 1403، 510-499
تأثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای تئوری خودتنظیمی بر میزان فعالیت فیزیکی نوجوانان دختر: یک مطالعه نیمهتجربی
مریم محمدی، نوشین پیمان، هادی طهرانی ، محبوبه جعفری
دریافت مقاله: 30/10/1402 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 28/11/1402 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 20/06/ 1403پذیرش مقاله: 24/06/1403
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت سلامت نوجوانان و اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای تئوری خودتنظیمی بر میزان فعالیت فیزیکی نوجوانان دختر انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی در سال 1401 بر روی 60 نفر از نوجوان دختر مراجعه کننده به پایگاههای سلامت شهر فردوس انجام شد. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام و افراد واجد شرایط در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزشی بر اساس راهبردهای نظریه خودتنظیمی جهت گروه آزمون در 3 جلسه و برای گروه کنترل نیز بعد از اتمام مطالعه برگزار شد. ارزیابی شرکت کنندگان در مرحله قبل و سه ماه بعد از مداخله آموزشی با تکمیل پرسشنامه کوتاه استاندارد فعالیت فیزیکی، خودتنظیمی ورزش و پرسشنامه محقق ساخته سنجش آگاهی که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت، در دو گروه انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای t مستقل و زوجی و آزمون مجذور کای انجام شد.
یافتهها: قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری بین گروه مداخله و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافیک و راهبردهای خودتنظیمی مشاهده نشد (05/0<P)، اما بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنیداری بین راهبردهای هدفگذاری، برنامهریزی مشاهده شد (001/0=P) و میانگین این متغیرها در گروه آزمون سه ماه بعد از مداخله آموزشی به ترتیب 09/3±36/15، 11/87±6/17 نسبت به قبل 84/4±95/14، 37/3±78/12 افزایش یافت.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر راهبردهای خودتنظیمی بر فعالیت بدنی نوجوانان در پژوهش حاضر، توجه بیشتر به انجام آموزشها بر اساس این راهبردها پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی: فعالیت فیزیکی، نوجوان، خودتنظیمی
ارجاع: محمدی م، پیمان ن، طهرانی ه، جعفری م. تأثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای تئوری خودتنظیمی بر میزان فعالیت فیزیکی نوجوانان دختر: یک مطالعه نیمهتجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 6، صفحات: 510-499.
مقدمه
یکی از مهمترین ردههای سنی هر جامعهای نوجوانان میباشند که حدود 24 درصد از جمعیت جهان را تشکیل میدهند (1)(Pishbahar, 2020 #31)(Pishbahar, 2020 #31). بر اساس تحقیقات انجام شده، بیش از 80 درصد از نوجوانان و 27 درصد از بزرگسالان، سطح فعالیت بدنی توصیه شده سازمان بهداشت جهانی را برآورده نمیکنند (2). عدم فعالیت بدنی در نوجوانان و جوانان میتواند پیامدهای مضر، پرهزینه، فوری و دراز مدت داشته باشد و بر سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی آنها اثرات مخرب و زیانباری بر جای بگذارد (3). فعالیت بدنی منظم میتواند سطح سلامتی فرد را ارتقاء داده و به پیشگیری از بیماریها کمک نماید (4)(saeidi, 2022 #32). اهمیت و فواید فعالیت فیزیکی به عنوان اساس و پایه سلامت جسم و روان در تمام سنین بر کسی پوشیده نیست (5-4).
تحقیقات اثرات مثبت فعالیتهای بدنی و ورزشی را در کاهش چاقی، اضافه وزن، فشارخون یا اختلالات چربی خون نشان دادهاند و در نتیجه اهمیت محافظت در برابر ناراحتیهای روانی، اجتماعی و شناختی را برجسته کردهاند (6). نوجوانان امروزی نسبت به همسالان خود فعالیت کمتری دارند. تماشای تلویزیون و بازیهای کامپیوتری به عنوان علل اصلی عدم فعالیت فیزیکی در نوجوانان شناخته شده است (7). در این رابطه، Moradi و همکاران در مطالعه خود نشان دادند که 7/25 درصد از نوجوانان سبک زندگی بیتحرک داشتند و متوسط فعالیت فیزیکی در طول هفته در پسران بیشتر از دختران بود (8). همچنین، Van Hecke و همکاران در یک مطالعه مرور سیستماتیک به منظور بررسی تغییرات وضعیت فعالیت بدنی کودکان و نوجوانان اروپایی نشان دادند که در این دوران پسران از دختران فعالیت بدنی بیشتری انجام میدادند (9). بنابراین، نیاز فوری به سیاستها و برنامههای مؤثر برای افزایش سطح فعالیت بدنی افراد جامعه، بهخصوص نوجوانان دختر احساس میشود (5).
از آنجایی که راهکارهای خودتنظیمی (Self-regulation) برای ارتقاء فعالیت فیزیکی مؤثر میباشد، استفاده از آنها برای طراحی و اجرای مداخلات در زمینه فعالیت فیزیکی مهم میباشد (10). همچنین، مطالعات انجام شده در زمینه استفاده از راهبردهای خودتنظیمی در ارتقاء سطح فعالیت فیزیکی در دوران کودکی و نوجوانی تأثیر مثبت استفاده از این راهبردهای را نشان دادند (13-11). Zimmerman خودتنظیمی را به عنوان یک چارچوب مفهومی اصلی برای درک جنبههای شناختی، انگیزشی و عاطفی تعریف کرد (15). خودتنظیمی متشکل از دو بعد اساسی تنظیم هیجان و تنظیم شناخت است (15-14). Gonzalez-Jaramillo و همکاران در مطالعه خود هدفگذاری و برنامهریزی را به عنوان یکی از مهمترین راهبردها به منظور اجرای مداخلات ارتقاء فعالیت فیزیکی نشان دادند (10). همچنین، Enkavi و همکاران در مطالعه خود نشان دادند که مهارتهای هدفگذاری تأثیر مثبت قوی بر خودتنظیمی دارند (16). گرچه حمایت اجتماعی، خودکارآمدی و انتظار پیامد برای تغییر سبک زندگی مرتبط با فعالیت بدنی لازم است، اما خودتنظیمی رفتار به عنوان عامل شناختی مهم جایگاه ویژه دارد. راهبردهای خودتنظیمی یک امر مهم برای یادگیری انسان میباشند که بر شرکت فعالانه یاد گیرنده به جای تجربه یادگیری انفعالی تأکید میکنند (17). این راهبردها، اساسی را برای عمل هدفمند فراهم میکنند. بر اساس آن افراد باورهای خود را درباره آنچه میتوانند انجام دهند شکل میدهند و نتایج مشابه را برای عمل در آینده پیشبینی میکنند و برای دستیابی به آنها هدفگذاری و به منظور اقدام برنامهای را که پیامد مطلوبی برای آنها داشته باشد، طرحریزی میکنند (17-16).
با توجه به کم تحرکی در نوجوانان دختر و اهمیت راهبردهای خودتنظیمی در رابطه با فعالیت بدنی (18، 15) و همچنین عدم انجام مطالعه مشابه انجام شده در شهر فردوس بر طبق جستجوهای انجام شده، این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر راهبردهای خودتنظیمی در ارتقاء فعالیت بدنی نوجوانان دختر شهر فردوس انجام شد.
مواد و روشها
این مطالعه نیمهتجربی در سال 1401 در نوجوانان دختر 15-18 ساله مراجعه کننده به پایگاههای سلامت شهر فردوس انجام گرفت. جهت اجرای برنامه مداخله آموزشی در این مطالعه ابتدا مجوزهای لازم برای انجام مطالعه، از کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخذ شد (IR.MUMS.REC.1399.670). سپس از 3 مرکز شهری شهر فردوس، دو پایگاه انتخاب شد و با روش تصادفی ساده با انجام قرعهکشی یک پایگاه به عنوان گروه آزمون و یک پایگاه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. این پایگاهها فاصله قابل قبولی از نظر جغرافیایی با یکدیگر داشتند و امکان تماس شرکت کنندگان با یکدیگر وجود نداشت. از میان افراد واجد شرایط در این دو پایگاه 30 نفر برای گروه آزمون و 30 نفر برای گروه کنترل بهطور تصادفی ساده (با قرعهکشی) انتخاب و طی تماس تلفنی برای ادامه همکاری و شرکت در تحقیق دعوت شدند. پس از معرفی پژوهش و بیان اهداف طرح و اطمینان به محرمانه ماندن اطلاعات شرکت کنندگان و اخذ رضایت، پرسشنامه در اختیار نمونهها قرار گرفت. تکمیل پرسشنامهها توسط شرکت کنندگان به صورت خودگزارشدهی در حضور شخص محقق و با راهنمایی و رفع اشکالات احتمالی صورت گرفت.
جهت تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول زیر و بر اساس نمره فعالیت فیزیکی و با در نظر گرفتن میانگین نمره فعالیت فیزیکی 02/19=1μ، 63/17=2μ. همچنین، انحراف معیار نمره فعالیت فیزیکی 08/7=S1، 04/4=S2 و ضریب اطمینان 95 درصد و توان آزمون 80 درصد، 27 نفر محاسبه شد که با در نظر گرفتن 10 درصد ریزش، 30 نفر در هر گروه وارد مطالعه شدند (19).