Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1403.117
Baban D, Karimi Q, Yarahmadi Y. The Pattern of Structural Relationships of Academic Civic Behaviors Based on the Positive Development of Adolescence and Moral Intelligence with the Mediating Role of Psychological Capital: A Descriptive Study. JRUMS 2025; 24 (3) :271-285
URL:
http://journal.rums.ac.ir/article-1-7563-fa.html
بابان دلبند، کریمی کیومرث، یاراحمدی یحیی. الگوی روابط ساختاری رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (3) :271-285
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7563-fa.html
گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
متن کامل [PDF 410 kb]
(76 دریافت)
|
چکیده (HTML) (181 مشاهده)
متن کامل: (72 مشاهده)
مقاله پژوهشی
مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
دوره 23، خرداد 1404، 285-271
الگوی روابط ساختاری رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی: یک مطالعه توصیفی
دلبند بابان[1]، کیومرث کریمی[2]، یحیی یاراحمدی[3]
دریافت مقاله: 26/08/1403 ارسال مقاله به نویسنده جهت اصلاح: 14/11/1403 دریافت اصلاحیه از نویسنده: 20/02/1404 پذیرش مقاله: 22/02/1404
چکیده
زمینه و هدف: امروزه تقویت و پرورش رفتارهای مدنی بهدلیل چالشهای مراکز آموزشی در بین کودکان و نوجوانان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی بود.
مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی (همبستگی) از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر مهاباد در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 تشکیل دادند که از میان آنها تعداد 360 نفر بهعنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه رفتار مدنی تحصیلی Golparvar، سرمایه روانشناختی Luthans، تحول مثبت نوجوانی Arnold و همکاران و هوش اخلاقی Lennick و Kie بود. برای تحلیل دادهها از روش همبستگی Pearson، مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم تحول مثبت نوجوانی بر رفتار مدنی تحصیلی (001/0P<، 829/0=β)، هوش اخلاقی بر رفتار مدنی تحصیلی (001/0P<، 812/0=β) و سرمایه روانشناختی بر رفتار مدنی تحصیلی (001/0P<، 392/0=β) بود. همچنین، اثر غیرمستقیم تحول مثبت نوجوانی بر رفتار مدنی تحصیلی به واسطه سرمایه روانشناختی (001/0P<، 257/0=β) و هوش اخلاقی بر رفتار مدنی تحصیلی به واسطه سرمایه روانشناختی (001/0P<، 117/0=β) بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان گفت تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی نقش کلیدی در پیشبینی رفتارهای مدنی تحصیلی دارند و توجه بیشتر مراکز آموزشی به این متغیرها در پیشبینی رفتارهای مدنی تحصیلی ضروری بهنظر میرسد.
واژههای کلیدی: رفتارهای مدنی تحصیلی، تحول مثبت نوجوانی، هوش اخلاقی، سرمایه روانشناختی، دانشآموزان
ارجاع: بابان د، کریمی ک، یاراحمدی ی. الگوی روابط ساختاری رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24 شماره 3، صفحات: 285-271.
.
مقدمه
رفتارهای مدنی که طی چندین دهه متوالی محور پژوهش و نظریه پردازی در عرصههای مختلف بودهاند، در مفهومی گسترده صرفنظر از زمینه یا محیطی که در آن شکل میگیرند و مطالعه میشوند، مجموعه رفتارهایی هستند که طی آنها فرد به انجام دادن کارهایی فراتر از نقشهای رسمی خود اقدام میکند و از طریق آن بستری مناسب برای مطلوب شدن فضای اجتماعی فراهم میآورد. از مشخصههای بارز چنین رفتارهایی، رفتار یاریرسانی، نوع دوستی، جوانمردی، فضایل شهروندی، وظیفهشناسی، مشارکت فراتر از نقشهای رسمی و ادب و احترام میباشند (1). یکی از ارقام رفتارهای تحصیلی، رفتارهای مدنی تحصیلی (Academic civil behaviors) است که به رفتارهایی گفته میشود که ارادی، اختیاری و جنبه غیررسمی دارند و بهواسطه تعامل اجتماعی انسان همراه با انگیزههای نوع دوستی، یاریرسانی، مشارکت در اجرای قوانین و مقررات آموزشی اجرا میشوند (2). رفتارهای مدنی تحصیلی فعالیتهایی همچون کمک به هم کلاسی برای فهم دروس، پذیرش شرایط نامساعد تحصیلی و شرکت در فعالیتهای داوطلبانه تحصیلی را در بر میگیرد و از طریق افزایش احتمال دریافت کمک و بازخورد مثبت باعث موفقیت تحصیلی دانشآموزان و مشارکت با همکلاسیها و کادر آموزشی را افزایش میدهد (3) و امروزه تقویت و پرورش رفتارهای مدنی در بین کودکان و نوجوانان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بنابرین، پژوهش در مورد پیشایندهای آن از اهمیت زیادی برخوردار است (4).
مطالعات پیش رو نشان میدهد که یکی از پیشایندهای مهم رفتارهای مدنی تحصیلی میتواند متغیر تحول مثبت نوجوانی (Positive youth development) باشد (7-5). تحول مثبت نوجوانی سازهای جدید در عرصه مطالعات نوجوانی است و به جای تمرکز بر مشکلات دوره نوجوانی بر تواناییها و نیروهای درونی آن تأکید میکند (8). به بیانی دیگر، تحول مثبت نوجوانی مسیر نوجوانان را در جهت رسیدن به کارآمدی در ابعاد مختلف جسمانی، اجتماعی، هیجانی، شناختی و اخلاقی هموارتر میکند و هدف آن ایجاد بازده رفتارهای مثبت در نوجوانان است (9). دیدگاه تحول مثبت نوجوانی ضرورت بافت و محیط نظیر خانه، مدرسه و اجتماع را در ارتقاء پیامدهای مثبت برجسته میکند (10). همچنین، از سوی دیگر پژوهشها نقش و اهمیت رفتارهای مدنی را در محیطهای سازمانی و علمی و آموزشگاهی تحت تأثیر هوش افراد میدانند (11). یکی از مهمترین ابعاد هوش که درخور پژوهش جدید بوده است هوش اخلاقی (Moral intelegence) است. هوش اخلاقی مانند راهنمایی است که برای فعالیت انسانها هدایتگر است و کمک میکند که افراد اعمال هوشمندانه بهینهای داشته باشند (12). افراد با هوش اخلاقی بالا سعی میکنند کارهایشان را با توجه به اصول اخلاقی انجام دهند (13). هوش اخلاقی موجب هدایت رفتار انسان به کارهای مهم و ارزشمند میشود که برانگیزه و نحوه انجام کارهای خوب مثبت فرد اثر میگذارد (14) و اینکه میتواند بهعنوان یک چارچوب محکم در تبیین عملکرد افراد نقش داشته باشد و به نوعی رفتار آنها را پیشبینی کند (15).
یکی دیگر از عواملی که میتواند بر بروز رفتارهای مدنی تحصیلی تأثیرگزار باشد، سرمایه روانشناختی (Psychological capital) دانشآموزان است (19-16). در بیشتر مطالعات انجام شده چهار شاخص خودکارآمدی، امیدواری، خوشبینی و تابآوری برای سرمایه روانشناختی ذکر شده است (20). برخی پژوهشگران توصیه میکنند که بهتر است سرمایه روانشناختی با ابعاد آن در مطالعات به عنوان متغیر واسطهای بهکار برده شود (21). سرمایه روانشناختی میتواند به عنوان مزیت رقابتی از طریق سرمایهگذاری بر افراد مطرح گردد. این سرمایه همچون سرمایههای انسانی و سرمایههای اجتماعی از سرمایههای نامحسوس سازمان بوده که بر خلاف سرمایههای ملموس با هزینه کمتر قابل مدیریت و رهبری بوده و میتواند نتایج چشمگیری داشته باشد (22). بهنظر میرسد سرمایه روانشناختی میتواند نقش میانجی گرانه در رابطه بین سطح تحول مثبت نجوانی با رفتارهای مدنی تحصیلی داشته باشد. سرمایههای روانشناختی جنبه مثبت زندگی انسانها است و مبنی بر درک شخصی خود، داشتن هدف برای رسیدن به موفقیت و پایداری در برابر مشکلات است (23) و کارکردها و اعمال انسان را از طریق فرایندهای شناختی، انگیزشی و هیجانی گزینش و تنظیم میکنند. افراد با سرمایههای روانشناختی بالا، در مدیریت چالشهای پیرامون خود از تابآوری بیشتری برخوردار هستند و راهبردهای اثربخشی را بهکار میگیرند (24). بنابراین، با توجه به اهمیت رفتارهای مدنی تحصیلی و با توجه به اینکه شناخت الگوهای منتهی به این رفتارها میتواند درک ما را از عومل مؤثر بر آن افزایش دهد؛ از این رو، پژوهش حاضر با هدف مدلیابی رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی انجام شد (نمودار 1).
نمودار 1- مدل مفهومی رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی
مواد و روشها
روش این پژوهش توصیفی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود که با کد اخلاق IR.IAU.SDJ.REC.1403.117 در کمیته اخلاق تصویب شده است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر مهاباد (15300=n) در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 تشکیل دادند و از آنجایی که حداقل حجم نمونه برای پژوهشهای مدلیابی 300 نفر پیشنهاد شده است (25). از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای تعداد 380 نفر با در نظر گرفتن افت آزمودنیها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. بدین صورت که در ابتدا با مراجعه به آموزش و پرورش شهر مهاباد و تهیه لیست مدارس دوره دوم متوسطه به صورت قرعهکشی 20 مدرسه و از هر مدرسه دو رشته تحصیلی و از هر رشته تحصیلی بهصورت تصافی (قرعهکشی) یک کلاس انتخاب شد و کلیه دانشآموزان حاضر در کلاس به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند و پس از کسب اجازه و رعایت نکات اخلاقی، پژوهشگر در محیط پژوهش حاضر شد. اطلاعات لازم در اختیار شرکتکنندگان قرار گرفت و به آنان اطمینان داده شد که اطلاعات پرسشنامه بهصورت محرمانه محفوظ میماند و هر زمان که تمایل نداشتند آزادانه میتوانند از ادامه تکمیل پرسشنامهها انصراف دهند.
با در نظر گرفتن ملاک های ورود (دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم، توانایی در جوابدهی به پرسشنامهها، داوطلب شرکت در پژوهش) و ملاکهای خروج (ناقص تکمیل شدن ابزارهای پژوهش و عدم تمایل به شرکت در پژوهش) نمونهها انتخاب شدند و در نهایت پس از حذف دادههای مخدوش تعداد 360 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. در این مطالعه جهت گردآوری اطلاعات از 4 سؤال دموگرافیک (جنسیت، سن، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی) و چهار پرسشنامه زیر استفاده شد.
پرسشنامه رفتار مدنی تحصیلی (Academic civic behaviors questionnaire): پرسشنامه رفتار مدنی تحصیلی توسط Golparvar در سال 1389 ساخته شده که دارای 21 گویه و 3 مؤلفه یاریرسانی و مشارکت اجتماعی (10 سؤال)، پایبندی به قواعد (8 سؤال) و برقراری روابط صمیمانه (3 سؤال) است. شیوه نمرهگذاری این پرسشنامه بر اساس طیف 7 درجهای لیکرت است. دامنه نمرات از 21 تا 147 متغیر است. هر چه این امتیاز بالاتر باشد نشاندهنده رفتار مدنی تحصیلی بهتر خواهد بود و برعکس کسب نمرات پایین نشاندهنده رفتار مدنی تحصیلی پایین است. روایی صوری و محتوایی آزمون توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفته است و پایایی این پرسشنامه توسط Golparvar با دو روش باز آزمایی و آلفای کرونباخ ارزیابی شد که ضرایب باز آزمایی برای سه عامل یاریرسانی و مشارکت اجتماعی، پایبندی به قواعد و برقراری روابط صمیمانه به ترتیب 64/0، 43/0 و 51/0 و آلفای کرونباخ برای سه عامل به ترتیب 68/0،63/0 و 62/0 بهدست آمد (26). در پژوهش حاضر ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای سه عامل یاریرسانی و مشارکت اجتماعی، پایبندی به قواعد و برقراری روابط صمیمانه به ترتیب 73/0، 77/0 و 71/0 محاسبه شده است.
پرسشنامه سرمایه روانشناختی (Psychological capital questionnaire): این پرسشنامه توسط Luthans و همکاران در سال 2007 طراحی شد و داری 24 گویه و 4 خرده مقیاس امیدواری (6 سؤال)، تابآوری (6 سؤال)، خوش بینی (6 سؤال) و خودکارآمدی (6 سؤال) است که آزمودنی به هرگویه در مقیاس 6 درجهای لیکرت (کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم) پاسخ میدهد. دامنه نمرات از 24 تا 144 متغیر است. کسب نمرات بالا توسط آزمودنی نشاندهنده سرمایه روانشناختی بالا و بالعکس کسب نمرات پایین، سرمایه روانشناختی پایین آزمودنی را نشان میدهد. نتایج تحلیل عاملی روایی سازه را تأیید میکند. نسبت خی دو این آزمون برابر با 46/2 و آمارههای (Comparative Fit Index; CFI) و (Root Mean Square Error of Approximation; RMSEA) در این مدل به ترتیب 97/0 و 08/0 گزارش کرده است که نشاندهنده برازش کامل مدل 4 عامل است و پایایی آزمون نیز از طریق روش آلفای کرونباخ 90/0 گزارش شد (27). در ایران Rajaie و همکاران به بررسی روایی و پایایی این پرسشنامه پرداختند و نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مدل چهار عاملی این ابزار را برخوردار از برازش مطلوب گزارش نمودند. همچنین، همبستگی کل مقیاس با عاملهای خوشبینی، امید، تابآوری و خودکارآمدی به ترتیب 76/0، 87/0، 78/0 و 84/0 بود و همبستگی میان عاملها از 41/0 تا 62/0 محاسبه شد. پایایی این پرسشنامه نیز بر اساس روش آلفای کرونباخ 89/0 گزارش شده است (28). در پژوهش حاضر ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از طریق روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس، امیدواری، تابآوری، خوش بینی و خودکارامدی به ترتیب 82/0، 78/0، 75/0، 83/0 و 80/0 محاسبه شد.
پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی (Positive development of adolescence questionnaire): این پرسشنامه توسط Arnold و همکاران در سال 2014 طراحی شد. شامل 55 گویه 4 گزینهای است که شش شاخص تحول مثبت نوجوانی یعنی اطمینان (9 سؤال)، صلاحیت (14 سؤال)، منش (7 سؤال)، مراقبت (8 سؤال)، ارتباط (10 سؤال) و همکاری (7 سؤال) را در دانشآموزان 12 تا 18 ساله اندازهگیری میکند. نمرهگزاری این پرسشنامه بهصورت طیف لیکرت چهار درجهای از کاملاً مخالفم (نمره 1) تا کاملاً موافقم (نمره 4) است. دامنه نمرات از 55 تا 220 متغیر است. آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 97/0 و برای زیر مقیاسهای صلاحیت 91/0، منش 91/0، ارتباط 86/0، مراقبت 92/0، اطمینان 89/0 و همکاری 91/0 گزارش شده است (29). در ایران Moradi و همکاران به بررسی روایی و پایایی این پرسشنامه پرداختند که روایی محتوا توسط نظر متخصصان تأیید شد و ضرایب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 89/0 و برای زیر مقیاسهای صلاحیت 81/0، منش 77/0، ارتباط 71/0، مراقبت 72/0، اطمینان 72/0 و همکاری 74/0 بهدست آمده است و ساختار عاملی آن نیز تأیید شده است (30). در پژوهش حاضر ضریب پایایی کل پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 72/0 محاسبه گردید و برای زیر مقیاسهای صلاحیت 75/0، منش 73/0، ارتباط 72/0، مراقبت 70/0، اطمینان 71/0 و همکاری 75/0 بهدست آمده است.
پرسشنامه هوش اخلاقی (Moral intelligence questionnaire): این مقیاس توسط Lennick و Kie در سال 2007 تدوین شد و دارای 40 سؤال و 4 مؤلفه بخشش، درستکاری، همدلی و مسئولیتپذیری است که هوش اخلاقی را با 10 عامل عمل کردن مبتنی بر راستگویی، استقامت و پافشاری برای حق، پایبندی به عهد، مسئولیتپذیری برای تصمیمات، اقرار به اشتباهات و شکستها، قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران، اهمیت دادن خودجوش به دیگران و توانایی در بخشش اشتباهات دیگران از طیف 5 درجهای لیکرت از هرگز (نمره 1) تا همه مواقع (نمره 5) اندازهگیری میکند. کمینه و بیشینه نمرات از 40 تا 200 متغیر است. روایی و پایایی آن توسط سازندگان تأیید شده است (31). در ایران نیز این پرسشنامه توسط Jafari rad و همکاران هنجاریابی شده است. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 89/0 میباشد. همچنین، این پژوهشگران روایی صوری و محتوایی و هماهنگی درونی مؤلفههای آن را تأیید کردهاند (32). در پژوهش حاضر ضریب پایایی کل پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه گردید و برای زیر مقیاسهای بخشش 77/0، درستکاری 75/0، همدلی 74/0 و مسئولیتپذیری 77/0 بهدست آمده است.
دادههای جمعآوری شده در این پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 و نرمافزار PLS نسخه 20/3 و با روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی Pearson، مدلسازی معادلات ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی) تجزیه و تحلیل شد. سطح معنیداری در آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
یافتههای جمعیت شناختی نشان داد که 187 نفر (94/51 درصد) از نمونههای تحقیق دختر و 173 نفر (06/48 درصد) دانشآموز پسر بودند. همچنین برحسب متغیر سن، 108 نفر (30 درصد) 16 سال، 133 نفر (94/36 درصد) 17 سال و 119 نفر (06/33 درصد) 18 سال سن داشتند. برحسب رشته تحصیلی 143 نفر (73/39 درصد) از آزمودنیها رشته علوم انسانی، 105 نفر (16/29 درصد) ریاضی و 112 نفر (11/31 درصد) علوم تجربی بودند. همچنین، برحسب پایه تحصیلی نیز 113 نفر (39/31 درصد) از آزمودنیها پایه دهم، 132 نفر (66/36 درصد) پایه یازدهم و 115 نفر (95/31 درصد) پایه دوازدهم بودند.
همچنین، اطلاعات توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، کمینه، بیشینه، چولگی و کشیدگی متغیرهای پژوهش در جدول 1 ارائه شده است. در جدول 1، ضرایب همبستگی Pearson نشان میدهد که میان متغیرهای درونزا، میانجی و برونزا ارتباط معنادار وجود دارد و جدول 2، ماتریس همبستگی بین مؤلفههای متغیرهای پژوهش را نشان میدهد که همبستگی مثبت و معناداری بین کلیه مؤلفههای متغیرهای پژوهش وجود دارد و تمامی مؤلفههای پژوهش در سطح 001/0 معنادار میباشند.
جدول 1- میانگین، انحراف معیار و ضرایب همبستگی Pearson رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در دانشآموزان متوسطه در سال 1403-1402 (360=n)
متغیر |
میانگین |
انحراف معیار |
کمینه |
بیشینه |
چولگی |
کشیدگی |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. رفتار مدنی تحصیلی |
38/56 |
11/18 |
23 |
93 |
146/0 |
862/0- |
- |
|
|
|
2. تحول مثبت نوجوانی |
11/116 |
58/33 |
59 |
187 |
329/0 |
761/0- |
864/0* |
- |
|
|
3. هوش اخلاقی |
74/149 |
72/39 |
96 |
183 |
364/0- |
010/1- |
527/0* |
659/0* |
- |
|
4. سرمایه روانشناختی |
68/77 |
52/22 |
41 |
123 |
110/0 |
120/1- |
676/0* |
859/0* |
802/0* |
- |
* 001/0>P
جدول 2- ماتریس همبستگی Pearson بین مؤلفههای متغیرهای پژوهش رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در دانشآموزان متوسطه در سال 1403-1402 (360=n)
متغیر* |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
1. اعتماد به خود |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. صلاحیت |
47/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. شخصیت |
83/0 |
46/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. مراقبت |
57/0 |
20/0 |
43/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. ارتباط |
74/0 |
32/0 |
59/0 |
74/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. مشارکت |
66/0 |
27/0 |
53/0 |
66/0 |
82/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. امیدواری |
90/0 |
40/0 |
77/0 |
54/0 |
68/0 |
67/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. تابآوری |
82/0 |
34/0 |
68/0 |
55/0 |
71/0 |
71/0 |
80/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. خوشبینی |
74/0 |
46/0 |
67/0 |
40/0 |
49/0 |
47/0 |
67/0 |
61/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
10. خودکارآمدی |
86/0 |
37/0 |
72/0 |
52/0 |
64/0 |
60/0 |
80/0 |
73/0 |
66/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
11. یاریرسانی |
51/0 |
19/0 |
45/0 |
92/0 |
68/0 |
59/0 |
49/0 |
51/0 |
38/0 |
47/0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
12. مشارکت |
70/0 |
33/0 |
68/0 |
61/0 |
86/0 |
73/0 |
66/0 |
69/0 |
48/0 |
62/0 |
65/0 |
1 |
|
|
|
|
|
13. روابط صمیمانه |
60/0 |
27/0 |
53/0 |
60/0 |
78/0 |
95/0 |
62/0 |
66/0 |
43/ |
55/0 |
63/0 |
76/0 |
1 |
|
|
|
|
14. درستکاری |
77/0 |
24/0 |
59/0 |
50/0 |
60/0 |
60/0 |
71/0 |
73/0 |
52/0 |
84/0 |
45/0 |
57/0 |
54/0 |
1 |
|
|
|
15. مسئولیتپذیری |
74/0 |
24/0 |
56/0 |
42/0 |
51/0 |
53/0 |
69/0 |
67/0 |
53/0 |
82/0 |
36/0 |
48/0 |
47/0 |
92/0 |
1 |
|
|
16. همدلی |
72/0 |
21/0 |
53/0 |
48/0 |
56/0 |
54/0 |
65/0 |
64/0 |
50/0 |
79/0 |
43/0 |
53/0 |
49/0 |
90/0 |
89/0 |
1 |
|
17. بخشش |
68/0 |
20/0 |
50/0 |
46/0 |
52/0 |
58/0 |
63/0 |
67/0 |
48/0 |
75/0 |
40/0 |
50/0 |
53/0 |
84/0 |
84/0 |
80/0 |
1 |
* 05/0>P
سه معیار پایایی، روایی همگرا (Convergent validity) و روایی واگرا (Divergent validity) مورد بررسی قرار گرفت. در بخش پایایی لازم است که پایایی در سطح معرف و متغیر مکنون بررسی شود. پایایی معرف از طریق سنجش بارهای عاملی و پایایی متغیرهای مکنون از طریق پایایی ترکیبی (Composite reliability) بررسی شد. نتایج جدول 3، حاکی از این است که همه گویههای حفظ شده دارای پایایی مناسبی میباشند، چرا که در همه موارد سطح پایایی ترکیبی بزرگتر از 7/0 بود. با ارزیابی روایی همگرا مبتنی بر میانگین واریانس استخراج شده، مشخص شد همه مؤلفهها روایی همگرایی مناسبی دارند، چرا که سطح میانگین واریانس استخراج شده در همه موارد بالاتر از 50/0 بود. با ارزیابی روایی همگرا مبتنی بر میانگین واریانس استخراج شده، مشخص شد همه مؤلفهها روایی همگرایی مناسبی دارند، چرا که سطح میانگین واریانس استخراج شده در همه موارد بالاتر از 50/0 بود. همچنین، برای ارزیابی روایی همگرا از روش Fornell و Larcker استفاده شد و مشخص گردید هر عامل بیشترین ارتباط را با سازه خود دارد (33).
جدول 3- آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در دانشآموزان متوسطه در سال 1403-1402 (360=n)
متغیرها |
آلفای کرانباخ |
پایایی ترکیبی |
میانگین واریانس استخراج شده |
رفتار مدنی تحصیلی |
865/0 |
918/0 |
788/0 |
تحول مثبت نوجوانی |
881/0 |
913/0 |
642/0 |
هوش اخلاقی |
963/0 |
973/0 |
900/0 |
سرمایه روانشناختی |
907/0 |
935/0 |
784/0 |
قبل از ارزیابی الگوی پیشنهادی مفروضههای استفاده از معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت. نرمال بودن دادهها توسط آزمون ناپارامتریک Kolmogorov-Smirnov تأیید و مفروضه خطی بودن (جدول 4) ارائه شده است. به منظور بررسی همخطی بودن متغیرها از شاخص تحمل و عامل تورم واریانس (Variance inflation factor; VIF) استفاده شد. همانطور که نتایج جدول 4 نشان میدهد، شرط عدم همخطی بودن رعایت شده است. همچنین، به منظور ارزیابی مدل ضرایب مسیر به همراه مقادیر t، سطح معناداری و همچنین فاصله اطمینان برای تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم در جدول 4 ارائه شده است.
نتایج بهدست آمده در جدول 4، حاکی از آن است که میزان اثر مستقیم تحول مثبت نوجوانی بر سرمایه روانشناختی 641/0، هوش اخلاقی بر سرمایه روانشناختی برابر با 843/0، تحول مثبت نوجوانی بر رفتار مدنی تحصیلی برابر با 829/0، هوش اخلاقی بر رفتار مدنی تحصیلی برابر با 812/0، هوش اخلاقی بر تحول مثبت نوجوانی برابر با 898/0 و سرمایه روانشناختی بر رفتار مدنی تحصیلی برابر با 392/0 بود. همچنین، نتایج جدول نشان داد که اثر غیرمستقیم متغیر تحول مثبت نوجوانی بر رفتار مدنی تحصیلی به واسطه سرمایه روانشناختی برابر با 257/0 و اثر غیر مستقیم هوش اخلاقی بر رفتار مدنی تحصیلی بهواسطه سرمایه روانشناختی برابر با 117/0 است. بر اساس برآورد آماره t، کلیه روابط معنادار بودند (001/0>P). همچنین، نتایج اندازه تأثیر (𝑓2) نیز که نشان دهنده تغییر در مقدار R2، پس از حذف یک متغیر مکنون برونزای معین از مدل میباشد؛ نشان میدهد که تأثیر تحول مثبت نوجوانی بر رفتار مدنی تحصیلی قوی و تأثیر تحول مثبت نوجوانی بر سرمایه روانشناختی بهصورت مستقیم و همچنین تأثیر تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی از طریق نقش واسطهای سرمایه روانشناختی بر رفتار مدنی تحصیلی متوسط بود.
جدول 4- شاخصهای همخطی، اثرات مستقیم، غیرمستقیم و اندازه اثر رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در دانشآموزان متوسطه در سال 1403-1402 (360=n)
اثرات مستقیم |
|
|
|
|
فاصله اطمینان 95 درصد |
VIF |
مقدار β |
مقدار t |
مقدار P |
حد پایین |
حد بالا |
𝑓2 |
تحول مثبت نوجوانی ß سرمایه روانشناختی |
752/1 |
641/0 |
403/9 |
001/0 > |
547/0 |
747/0 |
38/0 |
هوش اخلاقی ß سرمایه روانشناختی |
380/2 |
843/0 |
051/13 |
001/0 > |
804/0 |
878/0 |
16/0 |
تحول مثبت نوجوانی ß رفتار مدنی تحصیلی |
562/2 |
829/0 |
078/12 |
001/0 > |
723/0 |
931/0 |
92/0 |
هوش اخلاقی ß رفتار مدنی تحصیلی |
920/1 |
812/0 |
953/11 |
001/0 > |
760/0 |
856/0 |
31/0 |
هوش اخلاقی ß تحول مثبت نوجوانی |
495/1 |
898/0 |
656/16 |
001/0 > |
873/0 |
921/0 |
16/0 |
سرمایه روانشناختیß رفتار مدنی تحصیلی |
130/2 |
392/0 |
611/6 |
001/0 > |
501/0 |
275/0 |
18/0 |
اثرات غیرمستقیم |
|
|
|
|
|
|
|
تحول مثبت نوجوانی ßسرمایه روانشناختی ß رفتار مدنی تحصیلی |
|
257/0 |
460/5 |
001/0 > |
350/0 |
167/0 |
38/0 |
هوش اخلاقیß سرمایه روانشناختیßرفتار مدنی تحصیلی |
|
117/0 |
472/4 |
001/0 > |
151/0 |
059/0 |
31/0 |
نمودار 2، بارهای استاندارد شده مدل پژوهش را نشان میدهد. در این مطالعه تمام روابط رفتارهای مدنی تحصیلی بر اساس تحول مثبت نوجوانی و هوش اخلاقی با نقش میانجی سرمایه روان شناختی در دانشآموزان متوسطه در سال 1403-1402 معنیدار میباشد (05/0P<).