جلد 16، شماره 11 - ( 12-1396 )                   جلد 16 شماره 11 صفحات 1081-1088 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afsharnia M, Jafarian S, Aghalari Z. Entrepreneurship Abilities in Environmental Health Graduates of Mazandaran in 2017: A Short Report. JRUMS. 2018; 16 (11) :1081-1088
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4102-fa.html
افشارنیا مجتبی، جعفریان سمیه، آقالری زهرا. بررسی قابلیت کارآفرینی دانش‌آموختگان بهداشت محیط در استان مازندران در سال 1396: یک گزارش کوتاه . مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1396; 16 (11) :1081-1088

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4102-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گناباد
چکیده:   (550 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد چیز جدید با اختصاص زمان و تلاش لازم همراه با پذیرش خطرات مالی، فیزیکی و اجتماعی با دریافت نتایج پاداش‌های پولی، رضایت شخصی و استقلال. کشورهای در حال توسعه از جمله ایران برای دستیابی به مزیت‌های رقابتی و حل مسائل و مشکلات عمومی‌ جامعه مانند بیکاری، ملزم به توسعه کارآفرینی هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین قابلیت کارآفرینی دانش­آموختگان بهداشت محیط در استان مازندران انجام پذیرفت.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی است که در سال 1396، با پرسش­نامه‌ای روا و پایا شامل 74 گویه با مقیاس لیکرت 4 درجه‌ای انجام شد. نمونه‌گیری به صورت در دسترس میان 85 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته بهداشت محیط ساکن استان مازندران، انجام شد. داده‌های جمع‌آوری شده از طریق آزمون‌های آماری Pearson و t-test تحلیل گردیدند.
یافته‌ها: از افراد مورد بررسی 49 نفر (6/57%) زن، 72 نفر (7/84%) در مقطع کارشناسی، 32 نفر (6/37%) دارای شغل موقت بودند. 10 نفر (7/11%) راه­اندازی یک کسب و کار مستقل را تجربه کرده بودند که تنها دو نفر موفق به ادامه کسب و کار خود شدند. در مؤلفه‌های کارآفرینی 70 نفر (3/82%)، استقلال­طلبی 81 نفر (2/95%) و خلاقیت 79 نفر (9/92%) ضعیف بودند. از نظر قابلیت کارآفرینی میان دو جنس ارتباط معنی‌دار مشاهده شد به طوری که این قابلیت در مردان بیشتر بود (012/0 p=).
نتیجه‌گیری: ضعف قابلیت کارآفرینی دانش­آموختگان نمایانگر ضرورت برنامه‌ریزی و توجه بیشتر به تقویت مؤلفه‌های مؤثر بر قابلیت کارآفرینی در برنامه‌های آموزشی و کمک آموزشی در دوره دانشجویی است.
واژه‌های کلیدی: بهداشت محیط، فارغ‌التحصیل، کارآفرین، مازندران

متن کامل [PDF 180 kb]   (317 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (250 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb