جلد 19، شماره 3 - ( 3-1399 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 251-264 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atadokht A, Ahmadi S, Fallahi V. Investigating Structural Relations Model of Cyber-Aggression Based on Perceived Stress with the Mediating Role of Virtual Networks Dependency in Students of Mohaghegh Ardabili University in 2019: A Descriptive Study. JRUMS. 2020; 19 (3) :251-264
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4983-fa.html
عطادخت اکبر، احمدی شیرین، فلاحی وحید. بررسی الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک‌ شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه‌های مجازی در دانش‌جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1399; 19 (3) :251-264

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-4983-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (122 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: استفاده از شبکه­های مجازی تبدیل به یک رفتار مدرن طبیعی شده است ولی شکل­های آسیب­زای استفاده از آن‌ها هم در دو دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس استرس ادراک ‌شده با نقش میانجی وابستگی به شبکه­های مجازی در دانش­جویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1398 انجام گرفت.
مواد و روش­ها­: در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل کلیه دانش­جویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم­سال دوم سال تحصیلی 98-1397 بودند. تعداد 221 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به صورت انفرادی به پرسش‌نامه‌های پرخاشگری سایبری Álvarez-García، استرس ادراک ‌شده Cohen و اعتیاد به اینترنت Young پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون­های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدل­یابی معادله ساختاری تحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که پرخاشگری سایبری با استرس ادراک ‌شده (50/0;r= 001/0> p) و وابستگی به شبکه‌های مجازی (57/0;r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. هم­چنین وابستگی به شبکه‌های مجازی با استرس ادراک‌ شده (82/0;r= 001/0> p) ارتباط مثبت دارد. شاخص­های برازش مدل نیز مسیر استرس ادراک ‌شده به پرخاشگری سایبری را با میانجی­گری وابستگی به شبکه‌های مجازی تأیید کرد.
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که استرس ادراک ‌شده با­ میانجی­گری وابستگی به شبکه‌های مجازی با پرخاشگری سایبری ارتباط دارد. به نظر می­رسد می­توان در دانشگاه‌ها با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه آگاه‌سازی دانشجویان درباره اثرات مثبت و منفی و چگونگی استفاده درست و علمی و بهره بردن از مزایای آن اقدام کرد.
واژه­های کلیدی: استرس، پرخاشگری سایبری، وابستگی، شبکه­های مجازی، دانش­جویان، اردبیل
 
 
 
متن کامل [PDF 387 kb]   (67 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (24 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی
دریافت: 1398/7/6 | پذیرش: 1398/12/17 | انتشار: 1399/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb