جلد 22، شماره 10 - ( 10-1402 )                   جلد 22 شماره 10 صفحات 1052-1037 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UMA.REC.1402.028


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mikaeili N, Narimani M, Marhamati F. The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in the Relationship between Experiential Avoidance and Social Anxiety Symptoms in College Students: A Descriptive Study. JRUMS 2024; 22 (10) :1037-1052
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7068-fa.html
میکاییلی نیلوفر، نریمانی محمد، مرحمتی فاطمه. نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه اجتناب تجربه‌ای با نشانه‌های اضطراب اجتماعی در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1402; 22 (10) :1037-1052

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7068-fa.html


دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (259 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی به‌عنوان یکی از مطرح­ترین نشانه­ های روانی در دانشجویان مشاهده می­شود. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین نشانه­ های اضطراب اجتماعی با اجتناب تجربه ­ای در دانشجویان بود.
مواد و روش ­ها: در این پژوهش توصیفی، تعداد ۲۵۳ نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمع­ آوری داده ­ها از پرسش‌نامه‌های اضطراب اجتماعی Conor و همکاران، پرسش‌نامه پذیرش و عمل نسخه دوم و فرم کوتاه پرسش‌نامه تنظیم شناختی هیجان (Cognitive Emotion Regulation Questionnaire) استفاده شد. داده ­های به‌دست آمده با استفاده از روش‌های آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری و همبستگی Pearson مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: بر اساس یافته ­ها، اجتناب تجربه­ای (001/0>P، 31/0=β)، تنظیم شناختی هیجان مثبت (001/0>P، 29/0=β) و تنظیم شناختی هیجان منفی (001/0>P، 37/0=β) بر اضطراب اجتماعی اثر مستقیم داشتند. هم­چنین، اجتناب تجربه‌ای از طریق تنظیم شناختی هیجان منفی (001/0>P، 130/0=β) و تنظیم شناختی هیجان مثبت (001/0>P، 122/0=β) بر اضطراب اجتماعی اثر غیرمستقیم داشت.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اجتناب تجربه ­ای به طور مستقیم و غیرمستقیم با میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان در ایجاد و حفظ اضطراب اجتماعی نقش دارد. مداخلاتی در جهت کاهش اجتناب تجربه‌ای و مدیریت هیجانی و در دانشجویان پیشنهاد می‌‌گردد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب اجتماعی، اجتناب تجربه‌ای، تنظیم شناختی هیجان، دانشجویان
 
متن کامل [PDF 450 kb]   (271 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (362 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1402/4/31 | پذیرش: 1402/10/10 | انتشار: 1402/10/30

فهرست منابع
1. Barendse ME, Simmons JG, Patton G, Mundy L, Byrne ML, Seal ML, et al. Adrenarcheal timing longitudinally predicts anxiety symptoms via amygdala connectivity during emotion processing. J Am Acad Child Adolesc Psychiatr 2020; 59(6): 739-48.
2. Baltaci Ö. The predictive relationships between the social media addiction and social anxiety, loneliness, and happiness. Int J Acad Res Prog Educ Dev 2019; 15(4): 73-82.
3. Gioia F, Colella GM, Boursier V. Evidence on problematic online gaming and social anxiety over the past ten years: A systematic literature review. Current Addiction Reports 2022: 1-6.
4. Davis S, Serfaty M, Low J, Armstrong M, Kupeli N, Lanceley A. Experiential avoidance in advanced cancer: a mixed-methods systematic review. Int J Behav Med 2023; 30(5): 585-604.
5. Seçer İ, Ulaş S. An investigation of the effect of COVID-19 on OCD in youth in the context of emotional reactivity, experiential avoidance, depression and anxiety. Int J Ment Health Addiction 2021; 19: 2306-19.
6. Duval ER, Javanbakht A, Liberzon I. Neural circuits in anxiety and stress disorders: a focused review. Therapeut Clin Risk Manag 2015; 23: 115-26.
7. Ueda D, Yonemochi N, Kamata T, Kamei J, Waddington JL, Ikeda H. Neuropeptide Y and glutamatergic mechanisms in the amygdala and ventral hippocampus differentially mediate impaired social behavior in diabetic mice. Behav. Brain Res 2021; 405: 113195.
8. Mizzi S, Pedersen M, Lorenzetti V, Heinrichs M, Labuschagne I. Resting-state neuroimaging in social anxiety disorder: a systematic review. Mol Psychiatr 2022; 27(1): 164-79.
9. Roth G, Vansteenkiste M, Ryan RM. Integrative emotion regulation: Process and development from a self-determination theory perspective. Dev Psychopathol 2019; 31(3): 945-56.
10. Garnefski N, Kraaij V. Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Pers Indiv Differ 2006; 40(8): 1659-69.
11. Lee SJ, Kim SR, Han SY, Lee YJ, Chae H. Is the cognitive emotion regulation strategy related to Yin-Yang personality traits? Eur J Integr Med 2019; 26: 24-30.
12. Everaert J, Joormann J. Emotion regulation difficulties related to depression and anxiety: A network approach to model relations among symptoms, positive reappraisal, and repetitive negative thinking. Clin Psychol Sci 2019; 7(6): 1304-18.
13. Zsido AN, Arato N, Lang A, Labadi B, Stecina D, Bandi SA. The role of maladaptive cognitive emotion regulation strategies and social anxiety in problematic smartphone and social media use. Pers Indiv Differ 2021; 173: 110647.
14. Zabet M, Karami J, Yazdanbakhsh K. The Effectiveness of Cognitive Emotion Regulation Training on Experiential l Avoidance of Women with Obsessive-Compulsive Disorder. J Psychol Stud 2021; 17(1): 129-44. [Farsi]
15. Fox NA, Buzzell GA, Morales S, Valadez EA, Wilson M, Henderson HA. Understanding the emergence of social anxiety in children with behavioral inhibition. Biol Psychiatr 2021; 89(7): 681-9.
16. Habibi A. Structural equation modeling. Tehran. Academic Jihad Publications. 2022. 17-18 [Farsi]
17. Heshmati R. The effect of mindfulness-based intervention on social anxiety and resilience in female high school students. Sch Psychol Int 2021; 10(3): 18-32.
18. Connor KM, Davidson JR, Churchill LE, Sherwood A, Weisler RH, Foa E. Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN): New self-rating scale. Br J Psychiatr 2000; 176(4): 379-86.
19. Hassanvand Amouzadeh M. Validity and reliability of social phobia inventory in students with social anxiety. J Maz Univ Med Sci. 2016; 26(139): 166-77.
20. Bond FW, Hayes SC, Baer RA, Carpenter KM, Guenole N, Orcutt HK, et al. Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire–II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behav Ther 2011; 42(4): 676-88.
21. Abasi E, Fti L, Molodi R, Zarabi H. Psychometric properties of Persian version of acceptance and action questionnaire–II. Psychological Methods and Models. 2012; 3(10/Winter 2013): 65-80.
22. Garnefski N, Kraaij V. Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Pers Indiv Differ 2006; 40(8): 1659-69.
23. Mohsenabadi H, Fathi-Ashtiani A. Evaluation of psychometric properties of the Persian version of the short form of Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-18). Payesh (Health Monitor). 2021; 20(2): 167-78.
24. Twigg MW. Discovering Statistics using SPSS. 3rd Edn A. Field 259×190 mm. pp. 856. Illustrated. 2009. SAGE Publications: London. ISBN: 978-1-84787-907-3.
25. Homan AH. Structural Equation Modeling Using Laserl Software. Tehran: Samt; 2018; 45-9. [Farsi]
26. Farhadi M, Shadkam S, Zoghipaidar MR, Mohagheghi H. The mediating role of experiential avoidance and cognitive fusion in the relationship between childhood trauma and social anxiety. Mod Psychol Res 2022; 17(67): 197-207. [Farsi]
27. Sarfan LD, Magee JC, Clerkin EM. Evaluating Mechanisms: Mapping Weekly Dynamics between Experiential Avoidance and SAD Symptoms. J Psychopathol Behav Assess 2021; 43(4): 745-56.
28. Wheaton MG, Deacon BJ, McGrath PB, Berman NC, Abramowitz JS. Dimensions of anxiety sensitivity in the anxiety disorders: Evaluation of the ASI-3. J Anxiety Disord 2012; 26(3): 401-8.
29. Lee Y, Park J. Effects of social comparison orientation on social anxiety in middle school students and moderating role of maladaptive cognitive emotion regulation strategies. Korean J Child 2019; 40(1): 39-50.
30. Klemanski DH, Curtiss J, McLaughlin KA, Nolen-Hoeksema S. Emotion regulation and the transdiagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognit Ther Res 2017; 41: 206-19.
31. Hashemi M, Darvizeh Z, Yazdi SM. Comparison of psychological hardiness and cognitive emotion regulation in students with social anxiety disorder and normal students. J Psychol Stud 2019; 15(1): 41-56. [Farsi]
32. Blair KS, Geraci M, Smith BW, Hollon N, DeVido J, Otero M, et al. Reduced dorsal anterior cingulate cortical activity during emotional regulation and top-down attentional control in generalized social phobia, generalized anxiety disorder, and comorbid generalized social phobia/generalized anxiety disorder. Biological psychiatry 2012; 72(6): 476-82.
33. [33] Rukmini S, Sudhir PM, Math SB. Perfectionism, emotion regulation and their relationship to negative affect in patients with social phobia. Indian J Psychol Med 2014; 36(3): 239-45.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb