جلد 24، شماره 6 - ( 6-1404 )                   جلد 24 شماره 6 صفحات 524-509 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1403.257

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafiei A, Bahramipour M. The Effectiveness of the Intervention Based on Character Strengths on Gratitude, Spirituality, Hope, and Aesthetic Beliefs of 13-15-Year-Old Teenagers: A Quasi-Experimental Study. JRUMS 2025; 24 (6) :509-524
URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7502-fa.html
رفیعی اعظم، بهرامی پور منصوره. ‌‌اثربخشی مداخله مبتنی بر توانمندی منشی بر قدرشناسی، معنویت، امید و باورهای زیباشناختی نوجوانان دختر 13-15 ساله: یک مطالعه نیمه‌تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. 1404; 24 (6) :509-524

URL: http://journal.rums.ac.ir/article-1-7502-fa.html


دانشگاه آزاد خوراسگان
چکیده:   (11 مشاهده)
زمینه و هدف: انتقا‌ل از کودکی به نوجوانی تحت تأثیر تغییرات مهم در سطوح عاطفی و شناختی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر توان‌مندی منشی بر قدرشناسی، معنویت، امید و باورهای زیبا شناختی نوجوانان دختر 13-15 ساله انجام شد.
مواد و روشها: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل و همراه پیش‌آزمون-پس‌آزمون و دوره پی‌گیری 45 روزه بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان 13-15 ساله شهر اصفهان در سال 1403-1402 بود که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای تعداد 40 نوجوان دختر انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسش‌نامه قدرشناسی McCullough و همکاران (2002)؛ پرسش‌نامه معنویت Parsian (2009)، پرسش‌نامه امید در نوجوانان Ginevra و همکاران (2017)، پرسش‌نامه باورهای زیبایی شناسی Ahmadi (1396) استفاده گردید. گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقه‌ای مداخله توان‌مندی‌های منشی نوجوانان Jabari و shahidi (1401) را دریافت و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. جهت تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات قدرشناسی، معنویت، امید و باورهای زیباشناختی در مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و مرحله پی‌گیری تفاوت معنی‌داری وجود دارد (001/0>P) و اثر تعامل زمان و عضویت گروهی نیز معنی‌دار است (001/0>P).
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد مداخله مبتنی بر توان‌مندی منشی موجب بهبود قدرشناسی، معنویت، امید و باورهای زیباشناختی در نوجوانان دختر 13-15 ساله گشته است. لذا پیشنهاد می‌گردد بسته توان‌مندی منشی جهت شناخت توان‌مندی‌ها به‌عنوان راهبردی مناسب توسط مشاورین به‌کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: مداخله مبتنی بر توان‌مندی منشی، قدرشناسی، معنویت، امید، باورهای زیبا شناختی


ارجاع: رفیعی ا، بهرامی‌پور م. ‌‌اثربخشی مداخله مبتنی بر توان‌مندی منشی بر قدرشناسی، معنویت، امید و باورهای زیباشناختی نوجوانان دختر 13-15 ساله: یک مطالعه نیمه‌تجربی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1404، دوره 24 شماره 6، صفحات: 524-509.
 
متن کامل [PDF 379 kb]   (5 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانپزشكي
دریافت: 1403/6/12 | پذیرش: 1404/5/2 | انتشار: 1404/6/28

فهرست منابع
1. Abu Hamad B, Jones N, Gercama I. Adolescent access to health services in fragile and conflict affected contexts: The case of the Gaza Strip. Confl and Health 2021; 40(2021).
2. Cunha LF, Pellanda LC, Reppold CT. Positive psychology and gratitude interventions: A randomized clinical trial. Frontiers in Psychology 2019; 3(17): 584.
3. Froiland JM. Promoting gratitude and positive feelings about learning among young adults. Journal of Adult Development 2018 ;25(3): 251-8.
4. Zhu N, Li C, Ye Y, Zhang L, Kong F. Longitudinal Effect of Gratitude on Prosocial Behavior among Young Adults: Evidence from the Bi-factor Model of Gratitude. Journal of Happiness Studie 2024; 25(1): 1-15.
5. Romano S, Scanniello G, Antoniol G, Marchetto A. Spiritus: A simple information retrieval regression test selection approach. Information and Software Technology 2018; 9(11): 62-80.
6. Lari N. A look at "spiritual identity" from the point of view of Western psychologists: can it be promoted? Promotion of Science 2012; 4(1): 37-48. [Farsi]
7. Yaden DB, Batz-Barbarich CL, Vincent Ng ,Vaziri H, Gladstone JN, Pawelski JO, et al. A meta-analysis of religion/spirituality and life satisfaction. Journal of Happiness Studies 2020; 23(8): 4147-63.
8. Ahmed KM, Shirazi M, Ahmed M. Spirituality and life satisfaction among adolescents in India 2011-2039.
9. Baourda VC, Brouzos A, Vassilopoulos SP. Efficacy of the “Feel Good-Think Positive”, a school-based positive psychology intervention targeting optimism and hope in children. The Journal of Positive Psychology 2023; 1-18.
10. Bai R, Liu Y, Zhang L, Dong W, Bai Z, Zhou M. Projections of future life expectancy in China up to 2035: a modelling study. The Lancet Public Health 2023; 8(10): 1-17.
11. Marta G, deweys S. ideas of moral education, ethics and bioethics (in central europe) Children Development 2016; 3(3): 149-58.
12. Hopkins R. How to form aesthetic belief: Interpreting the acquaintance principle2006.
13. Bhattacharyya N. The prevalence of voice problems among adults in the United States. The Laryngoscope 2014; 124(10): 2359-62.
14. Jabari M, Shahidi Sh. A time to be empowered (a complete reference for improving the secretarial abilities of teenagers). Arjmand Publications. First edition 2023,1-176.[Farsi]
15. Ebrahimi S, Esmaili M. The effectiveness of secretarial strengths training on the psychological well-being and resilience of adolescents. Educational and School Studies 2023;11(4): 439-417. [Farsi]
16. Farnam A, Madidizadeh T. The effectiveness of positivity training on positive psychological states (character abilities) of female high school students. Journal of Positive Psychology 2016; 3(1): 61-76. [Farsi]
17. Kalamatianos A, Kounenou K, Pezirkianidis C, Kourmousi N. The Role of Gratitude in a Positive Psychology Group Intervention Program Implemented for Undergraduate Engineering Students. Behavioral Sciences 2023;13(6): 460-471.
18. Adiwinata AH, Yustiana YR. Gratitude a a positive character strenghts: how to develop as an adolescent with in role of a school counsel or education 2023;(1): 63-70.
19. Kwok SY, Gu M, Tam NW. A multiple component positive psychology intervention to reduce anxiety and increase happiness in adolescents: the mediating roles of gratitude and emotional intelligence. Journal of Happiness Studies 2022; 23(5): 2039-58.
20. Hasni Rad M, Khodayari Fard M, Hijazi E. The effectiveness of culture-based character abilities training on strengthening character abilities and improving the mental well-being of students in the pre-adult period. Journal of Psychological Sciences2019;19(96): 1545-33. [Farsi]
21. Baysal M. Positive Psychology and Spirituality: A Review Study. Spiritual Psychology and Counseling 2022; 7(3): 359-88.
22. Niemiec RM, Russo-Netzer P, Pargament KI. The decoding of the human spirit: A synergy of spirituality and character strengths toward wholeness. Frontiers in Psychology 2020; 11(2): 20-40.
23. Kor A, Pirutinsky S, Mikulincer M, Shoshani A, Miller L. A longitudinal study of spirituality, character strengths, subjective well-being, and prosociality in middle school adolescents. Frontiers in Psychology 2019; 10(4): 377-86.
24. Gorgi Y. Keivanpour R. The effectiveness of positivity training on hope and life satisfaction in mothers with disabled children. Psychology of Exceptional People 2022; 12(47): 151-72.
25. Amini Manesh S, Rezaei Jamaloui H, Taheri M, Ansari S, Mansourifar Sh. the effectiveness of teaching positive psychological skills on the life expectancy of adolescent girls. Women and Society Quarterly 2020; 12(3): 1-19. [Farsi]
26. Reza Zadeh S, Khodabakhshi-Koolaee A, Hamidy Pour R, Sanagoo AEffectiveness of Positive Psychology on Hope and Resilience in Mothers with Mentally Retarded Children. IJPN 2018; 6 (3): 32-38. [Farsi]
27. Greene N, McGovern K. Gratitude, psychological well-being, and perceptions of posttraumatic growth in adults who lost a parent in childhood. Death Studies 2017; 41(7): 436-446.
28. Iman-nejad M, Iman-Zade A, Taqi-pur K, Tahmasb-zade Sheikhlar D. The effectiveness of teaching philosophy to teenagers on the development of aesthetic beliefs and moral judgments of secondary school students: using the method of a philosophical exploration circle. Islamic Education and Training 2018; 4 (4): 68-37. [Farsi]
29. Jones N, Omigie D, Jones Bartoli A. Character Strengths Afforded by Arts Engagement During Adolescence: The Development and Validation of the Creative Artistic Activities Strengths Affordances Scale (CAASA scale). Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts 2023.1-289.
30. Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. BRM 2007; 39(2): 175-1.
31. McCullough ME, Emmons RA, Tsang JA. The grateful disposition: A conceptual and empirical topography. Journal of Personality and social Psychology 2002; 82(1): 112-122.
32. Parsian N. Developing and validating a questionnaire to measure spirituality: A psychometric process. Global Journal of Health Science 2009; 1(1): 2-14.
33. Ginevra MC, Sgaramella TM, Ferrari L, Nota L, Santilli S, Soresi S. Visions about future: A new scale assessing optimism, pessimism, and hope adolescents. International Journal for Educational and Vocational Guidance 2017; 17(9): 187-210.
34. Ahmadi A. Aesthetics and its origin in the dynamics of architectural forms. Master's thesis, Islamic Azad University, Kerman branch 2016: 1-180.
35. Leshni Z, Shayiri MR, Panahi Talkhestani S. Validity and reliability of the Persian version of gratitude scale in non-clinical samples. Counseling and Psychotherapy Quarterly 2013; 3(12): 38-52. [Farsi]
36. Aminayi M, Asghari Ebrahimabad M J, Azadi M, Soltani shal R. Examining the validity and reliability of the Persian version of Parsian and Donning's Spirituality Questionnaire. Journal of Principles of Mental Health 2014; 17(3): 129-34. [Farsi]
37.  

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb